Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Knoffer

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 14:38

Pff, dat is een behoorlijk klusje. Succes ermee.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 14:58

Afbeelding

Alweer een stukje verder :) ... Nu heb ik een fijne manier gevonden dus schiet het lekker op! Ik moet wel elk kwartier even pauze houden want het is zwaar werk.. er gaan hier heel wat golden powers doorheen..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 16:31

Ben ik blij dat ze daar minigravertjes voor uitgevonden hebben :D
Wat een werk, maar je hebt er straks wel plezier van :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 16:34

Ik ben klaar :D !!!!!!!!!!!!

Het zand ligt er voor een groot deel al in. We gaan dadelijk even met de aanhangwagen nog wat zand halen en dat is die gewoon klaar :D !! Ik ben echt zoooo blij!! Alles is 10-15 cm diep dus diep genoeg :) !!
Het stukje wat nog niet uitgegraven is, daar lag het zand op wat ik gister gehaald had. Dat moet er dus nog uit, of daar zet ik een boompje neer :) ..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 17:12

wauw dat ziet er leuk uit!! gewoon een stukje afgraven en dan zand storten, is ook een goed idee!!!

Ga ik ook doen !

Maar eerst het pad afmaken, ik heb nu langs een lange kant, dat zal zo'n 250 meter lang zijn een pad gemaakt, de hoek om naar een korte zijde en dan daar een groter vakje, en toen was het tijd ( het is op mijn werk, een zorgboerderij) dus toen konden we niet meer verder. Maar dit vonden ze al helemaal gaaf! heen en weer rennen over het pad, en vanmorgen stonden ze heeerlijk in de schaduw van het uiterste hoekje wakker te worden.

Maandag weer verder met de rest van het pad, moet nog even bedenken hoe het precies verder in te richten nog...

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 17:15

nou het is niet iets wat je zomaar doet hoor :P .. het is kei en kei zwaar werk.. geloof me.. dit wil je niet :P ..

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 17:27

neeee dat snap ik, maar ik heb veel sterke mannen om te helpen hier!!

En een trekker met een grondbak, haha

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 17:42

dat is inderdaad wel veeel makkelijker!
Ik heb even hulp gehad van mijn vader maar daar kan ik totaal niet mee samenwerken als het gaat om MIJN wei :P .. want die doet het altijd net als hoe ik het niet wil, met zijn goede bedoelingen :') ... hij heeft wel 1 kruiwagen zand voor me gehaald :) .. en nog hulp van iemand die bij ons werkt die heeft meegeholpen met een kwart van de zandbak uit te graven.

onze toeschouwster had besloten er maar bij neer te gaan liggen het was tenslotte al over 3e geweest dus zeker tijd voor een dutje :) .. mevrouw heeft de boel ook al goedgekeurd toen het zand er nog niet inlag, het was diep genoeg :j .

Afbeelding
Afbeelding

izi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:00

Tries_en_Faf schreef:
wauw dat ziet er leuk uit!! gewoon een stukje afgraven en dan zand storten, is ook een goed idee!!!

Ga ik ook doen !

Maar eerst het pad afmaken, ik heb nu langs een lange kant, dat zal zo'n 250 meter lang zijn een pad gemaakt, de hoek om naar een korte zijde en dan daar een groter vakje, en toen was het tijd ( het is op mijn werk, een zorgboerderij) dus toen konden we niet meer verder. Maar dit vonden ze al helemaal gaaf! heen en weer rennen over het pad, en vanmorgen stonden ze heeerlijk in de schaduw van het uiterste hoekje wakker te worden.

Maandag weer verder met de rest van het pad, moet nog even bedenken hoe het precies verder in te richten nog...

hebben jullie daar geen vergunning voor nodig dan??
ik zit ook in noord holland en voior afgraven of zand storten heb je dus echt een vergunning nodig.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:26

het is nu dit van bovenaf gezien:

Afbeelding

Ik wil wat meer.. maar weet niet wat.. die wei erlangs is van de gemeente maar heb ik in gebruik ik kan er dus niet teveel in verbouwen (met water enz.) maar verder kan ik er wel wat leuks van maken.. weten jullie iets?
Brand los *D ..

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 21:20

izi schreef:
Tries_en_Faf schreef:

Ga ik ook doen !

hebben jullie daar geen vergunning voor nodig dan??
ik zit ook in noord holland en voior afgraven of zand storten heb je dus echt een vergunning nodig.

owja, zit wel wat in ja, weet ik niet eigenlijk, was iets te enthousiast dan misschien, haha nouja, we hebben al een paddock dus wat dat betreft zitten we wel goed, maar die kan ik niet verbinden met het weiland.

Nouja, ze hebben zowiezo al ruimte zat.

Vandaag had ik een grote tak met wilgenblad gevonden, groeien naast het pad, die hing al een tijd geknakt erbij, maar was me nog niet opgevallen, dus eraf gesloopt, en naar de peerdjes gebracht, vonden ze een goed plan! :D

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 22:51

tess_84 schreef:
*zet grote ogen op* Safiera heeft lijken in haar wei!!
Wat een leuk stuk grond zeg, wauw!

Oops :+

Is idd erg mooi, ben helemaal verliefd. Er is ook een deel van het oude kasteel te huur, als vakantiewoning. Dus mocht je zin hebben (en geld, want het is een joekelding, 14 slaapplaatsen oid...)

Langzaam verbetert er vanalles voor de paardjes, twee jaar terug het eerste stuk beton, paar maanden terug bij de kleine stal. Prikkeldraad is vervangen, etc. Binnenkort wordt er verbouwd, en het puin komt op ons smalle paadje (was er al, maar altijd modderpoel, al lagen er rubbermatten). Misschien is er zelfs nog wel wat over voor op mijn track :P

Vind het echt tijd worden om de weides wat efficienter te gebruiken, vandaag de term 'weidemanagement' uitvoerig besproken met de eigenaar. Hij zag het nut er nog niet zo van in, paardjes staan al 18 jaar zonder... Maar eerder hadden ze nog veel meer land (nu van Limburgs Landschap, staan koeien) en het was elke winter allemaal kapot, en 's zomers te veel. Sinds we regelmatig de wei uitmesten is het (vooral qua onkruid) al sterk verbeterd, nu deze stap nog :D

Ik wil ook een zandbak! Ziet er echt mooi uit. Maar loopt het niet vol water na een regenbui? En is dat zand niet ongelofelijk duur? Wij zitten hier op onmogelijke kleigrond, denk dat ik niet eens zou beginnen met graven, leg een paar balken neer die het zand op z'n plek houden.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 23:25

(als je het tegen mij had..)

Ik zit hier ook op kleigrond.. met nog eens heeeeel veel puin in de grond.. Echt rot om te graven maar er zit dan ook bloed zweet en tranen in .. :P .. ik heb het er wel voor over gehad :) .. mijn lichaam doen pijn, ik heb blaren en ben moe maarja ..
Zand heb ik hier uit de straat gestolen .. :P .. hier uit de straat.. het zal de gemeente best wat gekost hebben maar dat is niet mijn zorg.. ze hebben ons 1 jaar gestoord met een TE lange verbouwing aan onze straat dus ik vind dat ik het zand wel mag toe eigenen :j ..
Ik zie het vanzelf wel als het onderloopt.. :P dan heb ik er iig even plezier van gehad! Ik heb het diep uitgegraven en er ligt veel zand in dus hopelijk kan het tegen de regen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 11:26

de paden, is gravel(zie tennisbanen) misschien een idee, misschien mengen met een grove split of grit?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 11:28

Ik zou dan eerder voor rond grind gaan , zo rond een cm groot....dat gaat tenminste niet in de witte lijn zitten , komt niet zo snel vast te zitten en prikt niet in de zool :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 11:33

Idd PeaPebbles :D en geen split, dat is veel te scherp.
Bij veel tuincentra/bestratingsfirma's kun je grind bestellen per kiezelgrootte.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:03

lees nu het hele topic mee en ga toch eens wat dingen bespreken met staleigenaresse,

we hebben voldoende ruimte, maar het probleem is dt we drie groepen hebben met drie heel evrschillende behoeften.

groep 1 : 4 shetjes waarvan 1 gevoelig voor hoefbevangenheid, 1 eczeemgevoelig en 1 ontsnappingskunstenaar, nummer 4 is vrij makkelijk.

groep 2 : 3 ijsjes, 2 gevoelig voor eczeem zodra ze te veel gras aangeboden krijgen en 1 die nogal makkelijk heel spekkig word.

groep 3 :2 bejaarde D tjes, 1 tweejarige haf, een rijpaard en een E rijpony, deze groep hebben de meeste weide uren, geen rare dingen verder behalve dat de twee rijdieren snachts op stal staan .

de ijslanders staan buiten weide uren in een bak op dit moment, aan de linkerzijde loopt een pad welke we zouden kunnen gebruiken... en een weide die er achter ligt, alleen aan de rechter lange zijde is geen mogelijkheid, dit is namelijk de weg waardoor we alle andere weides kunnen bereiken , tractor moet er dagelijks langs etc , de andere paarden moeten er dagelijks minimaal 2 maal langs

het zou mij ook vooral om de ijsjes gaan , en eventueel de shetjes ..zal eens kijken of ik een situatieschetjse kan maken

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:06

Misschien handig om een plannegrond te maken. Dan kun je de weides precies indelen als hoe je wil en kun je kijken of het allemaal haalbaar is. Ook kun je dan goed rekening houden met de verschillende groepen. Iig zo heb ik het gedaan en dat is echt een stuk makkelijker!

Even een vraagje. Hier achter de dijk storten ze vaak puin (kapotte dakpannen enz.) is het slim om zelf een pad in de wei te maken met dat soort puin? Dat is dat gewoon achter de dijk vandaan haal wanneer het er weer ligt en het in het pad loos..? of is dat gevaarlijk? Er zitten grove stukken tussen en minder grove stukken. Met buitenrijden lopen ze er zo overheen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:10

@xmarliez : er kunnen ook glas en scherpe tegeldelen tussen zitten. Hier op de weg gooien ze het ook regelmatig om het stuiven tegen te gaan en de boel wat te verharden.
Die van mij lopen er behoorlijk beroerd op en ik zou het dus niet op een pad willen hebben.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:11

glas ligt er sowieso niet tussen .. het is gewoon puin dus meer kapotte dakpannen en stenen.. Ik kijk de volgende keer wel even of het scherp is enz. Dan kan ik altijd nog beslissen :) ..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:14

xmarliez, ik ga idd eens even tekenen en doen om te kijken
maar ga soieso een aantal hooi en watervoorzieningen gebruiken die ik inmiddels gezien heb

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:16

Ik wil ook nog aparte leuke hooi en water voorzieningen maar ik weet niet wat.. ik koop sowieso hooizakken want dat is altijd makkelijk en ik heb in de stal 2 hooiruiven die laag opgehangen zijn zodat ze van bovenaf moeten eten. Maar ik weet niks aparts voor het water...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:55

Water moet gewoon makkelijk toegankelijk zijn, dus gewoon in een automatische drinkbak of bak die je zelf moet vullen.
Hooiruiven laag hangen ben ik niet zo weg van, kun je beter maxinetten nemen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:00

Ze kunnen er niet met hun hoeven in hoor ;) .. Mijn pony gaat hoesten als de ruiven hoger hangen door de stof die uit het hooi komt.. vandaar dat ik ze omlaag heb gebracht maar net een mooie hoogte.
Ik heb geen automatische drinkbak gewoon waterbakken in de wei. Ik wil er alleen wel wat leuks mee....

Ik heb nu een erg leuk idee (vind ik zelf) voor het stukje wei langs mijn wei. Gewoon een pad met obstakels enz. en dan in het midden 1 groot stuk wei waar we dan dingen kunnen doen zoals longeren en rijden als we geen zin hebben om naar de bak te lopen. Dat is een vierkante wei dus even leuke dingen verzinnen voor in het pad..

Ik heb:
Houtsnippers
boomstammen
en eventueel een stukje zand..

verder ben ik inspiratieloos.. jullie een idee?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:01

we hebben hier soieso op de weides tonnen stan met water, in de paddocks ook, hooi krijgen ze momenteel op de grond, maar dat is tijdelijk , even goede oplossingen vinden en realiseren want op de grond heb je gewoon heel veel verlies van je ruwvoer

ik zit te denken aan een aantal tonnen, de bodem eruit en netten aan fabrieken, die kunnen perfect overal aan de heiningen van de paddock opgehangen wordne en door het deksel bovenop de ton blijft het droog...
en netten lijkt me ook wel handig :j
maar dan wel idd die grote netten met kleinere mazen

of wat hoekbakken fabrieken