Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:14

Ik ben aan het overwegen om een pallet te bestellen bij strovan. Wij hebben een inloopstal van 8 bij 12 met een put eronder en roosters langs de wanden (waren voorheen normale boxen maar we hebben alles open gemaakt)
Er lopen drie paardjes van 1.55 in en een mini. Ik rij zelf de mest over het stuk land waar we van hooien dus ik was opzoek naar een product welke goed composteert en mijn mestpit binnen de perken blijft :+
Vorige jaar hebben we 'gepot' met stro in de winter maar dat was toch niet zo'n succes ondanks onze inzet om alles schoon en netjes te houden. Ze krijgen onbeperkt ruwvoer aangeboden in de stal (alleen in de winter)
Ik heb het hele topic uitgeplozen en ben benieuwd of dit voor ons zou kunnen werken. Ik ben eigenlijk alleen een beetje bang dat het er na twee weken uitziet als een slagveld.

DubbelFun

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:31

@mathilde: ik jouw geval zou ik niet met een bedding werken maar met rubber matten en alleen langs de randen/hoeken strooisel. Je hebt verschillende zachte matrassen die je her en der neer kunt leggen of van wand tot wand. Zeker omdat je een afvoer hebt kun je het af en toe goed schoonspuiten.
Dit zal aanzienlijk schelen in de hoeveelheid strooisel die je zou moeten gebruiken.

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:12

Ze hebben een 'vaste wc plek' waar ze echt het meeste doen en twee plekken waar ze graag gaan liggen. Ik wilde eigenlijk iets op die drie plaatsen doen en de rest leeg laten aangezien manlief en ik alles er met het handje ook weer uit moeten halen. Kan je nagaan dat vorig jaar dat hele hok vol lag met stro....en er weer uit moest na de winter :Y)
Ik heb ook naar hit matras gekeken maar ze vinden het zo lekker om met nat weer te rollen in de stal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 15:12

@mathilde: met die ruimte kun je best én slaapplekken met een hitmatras/sen maken én een rolplek :D

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:23

Ik heb even alle reacties bijgelezen, pfff soms gaat het snel hier.

Ik gooi de stal al weken niet meer om, zeker met vochtig weer zie ook ik de meerwaarde er niet van in.
Ik haal om de dag de natte plek eruit. Bij het ene paard sopt het dan echt, de ander valt reuze mee.
De laag die erin ligt is denk ik rond de 15cm, soms iets meer en soms iets minder, dan gooi ik er weer bij.
De eerste twee dagen na het bijstrooien zie je echt dat de stal lichter van kleur is, maar daarna gaat het snel bergafwaarts.
Ik stop bij een paard met de korrels en ga weer terug op stro, de ander bevalt goed.
Nu ga ik mijn pony's er van de winter op zetten en nog twee andere paarden. Die lopen nu nog buiten dus ik moet nog even wachten hoe dat gaat werken.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:00

Je zou dus nog elke dag de natte plek kunnen verwijderen.

De laag is dik genoeg :j

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:23

Ik gooide met het warme weer ook de natte plek bovenop.. nu haal ik hem er om de paar dagen uit.. bodem houd het prima..
Ben nog steeds heel erg tevreden over mijn stalletje.
Ik zie wel bij het buurpaard dat het allemaal wat mottiger is, maar die is nogal bewegelijk op stal.. mijn poown staat meestal te slapen.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 22:31

diana1 schreef:
Je zou dus nog elke dag de natte plek kunnen verwijderen.

De laag is dik genoeg :j

Ja, maar waar ik zo van baal is dat eigenlijk de hele box te nat wordt. De natte plek is echt extreem omdat hij altijd op dezelfde plek plast, maar de rest van de box is ook te nat naar mijn zin. Het ziet er gewoon goor uit.
Het is een pensionpaard en ik wil geen gepraat achter mijn rug dat ik te krenterig ben met strooisel. Als ik niet beter wist zou ik dat namelijk echt denken, dat er te weinig bij gegooid wordt.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:38

Paarden welke veel binnenstaan, veel plassen en onrustig zijn op stal, hebben een andere werkwijze nodig dan bijv. paarden die op één plaats plassen of veel buiten staan. Bij de eerste zul je meer verbruiken, bij de tweede minder.
Een fabrikant neemt gemiddelden, omdat je onmogelijk voor ieder paard een verbruiksschema op kan stellen. Vraag anders je leverancier om eens langs te komen om e.e.a. met je te bekijken, dat zal men vast wel doen om je advies te kunnen geven.

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 07:49

Ik heb gisteren een pallet strokorrels opgehaald. Nu heb ik in de stallen ook rubberen stalmatten liggen. Zou ik met minder zakken strokorrels kunnen beginnen? Hier nog meer mensen die de korrels (of vlas etc) in combinatie met matten gebruiken?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:35

Hier rubber tegels. Ik zou gewoon de aanbevolen hoeveelheid aanhouden.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:40

Ik. In de winter ligt er bij mij een zak of 5 overheen, in de zomer gemiddeld 2.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:01

Op gewone rubber matten gooide ik de standaard hoeveelheid, op mijn HIT-matras gingen 2 zakken.

maartenpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:08

Ik heb toen rubbermatten besteld op http://www.rubbermatten24.nl t rubber sluit perfect aan en gebruik zelf meestal ook strokorrels van strovan. Heb ik helemaal niet veel van nodig :D

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:44

Wij gebruiken sinds nu een week ook de strokorrel van StroVan. Ben er echt ontzettend tevreden over! We hebben een vrij grote stal met 2 shetlanders erin. Om te beginnen hadden we 6 zakken erin gedaan. Nu een week later is het nog steeds helemaal droog, en een lekkere dikke laag. Vind dit spul heel veel beter dan zaagsel of houtkrullen. Een echte aanrader! :)

watnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 00:55

wij gebruiken ook strokorrel van StroVan, zijn er reuze tevreden over!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:04

Ik ga ook beginnen met strokorrels van Strovan denk ik. Vanaf het weekend gaat mijn pony 's nachts weer op stal en ze maakt er nog wel eens een bende van. Daarnaast eet ze vlas en zaagsel op en dat vind ik gevaarlijk, bovendien vind ik het geen fijn spul.
Hopelijk bevalt de Strovan beter..

Heb er geen stalmatten inliggen, maakt dat veel verschil?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:28

Hier ook strovan, op betonnen vloer.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:31

Moet er wel een eind voor rijden, dacht dat het ook dichtbij was, maar die doen alleen per pallet :=
Dus dan moet ik eerst iemand vinden die mee wil afnemen ^) iemand interesse? :P

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:33

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:36

ook de paarden bij mij op stal staan sinds 4 wk erop moet zeggen dat ik het erg fijn vind heb een schoonpaard maar paard van me buurvrouw maakt er echt een enorme zooi van ziet er echt zo vies uit.

ook gewoon op de kale vloer gaat prima moet ik zeggen

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 00:06

Wij hebben het ook gehad vorig jaar. In eerste instantie was ik heel enthousiast. De eerste tijd gaat het goed dan is het nog mooi fris van kleur, maar na 2 weken werd het al minder. En op den duur moest ik elke dag natte plekken er uithalen en moest echt veel bijstrooien om het toonbaar te houden. Zelf het schoonste paard was niet schoon meer. Terwijl met stro ik ook echt niet elke dag bij strooi. Als het spul goedkoper zou zijn, dan kan je vaker bij strooien en dan zou het wel fijn zijn om te gebruiken. Maar prijs kwaliteit is het echt slecht.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 10:15

Ach, datzelfde heb ik ook met zaagsel nu. Als ik met een schone stal begin met alleen maar vers zaagsel, dan gaat het 3 dagen goed en daarna kan ik ook elke dag het nat eruit halen en bijstrooien om het toonbaar te houden. Maar toonbaar hoeft het niet te zijn, zolang het maar niet gaat ruiken en nog vocht opneemt.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 13:51

En dat was dus ook het probleem dat ik alleen maar aan het spitten was. Want het sopte er over. Als je het fijn werbaar en schoon wilt houden moestten er zeker 2 zakken in per week. Het is jammer dat ik de foto's van de stallen heb weggegooid, maar dan kan je echt duidelijk zien dat het elke dag een drama is.

En nu met stro strooi ik lang niet elke dag bij en als ik bij strooi is dat een plak of 3. En dan zijn ze wel schoon.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:40

Bodem omspitten is ook niet ideaal om te doen. Dit raad ik alleen aan als het hartje zomer is en alles goed op kan drogen. Anders is het devies: onderlaag met rust laten, alleen natte plekken eruit halen.