Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarloesHJ

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 19:55

Ik heb rubbermatten in stal maar daar ligt wel gewoon bodembedekking op. Niet zoveel als ik zou doen als er enkel beton onderlag maar wel een nette laag zeg maar.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 20:08

Zelf geen ervaring met rubberen matten in eigen stal maar zou idd wat vlas oid strooien voor de urine. Spat het niet op tegen de benen én blijft er geen plasje urine op de mat liggen :P

Ik zit met een ander dingetje waarvan ik hoop dat jullie het weten:
We hebben automatische drinkbakken in de stallen. De jongens hebben er geen probleem mee maar ons meisje (Mini Paard) durft er niet bij in de buurt te komen. Kon ik begrijpen, ze heeft er nooit mee te maken gehad in haar 22 jarig leventje. Maar zelfs na training blijft ze er nog steeds van uit de buurt. Alleen als ik haar aan t halster er naar toe begeleidt, komt ze in de buurt ervan. Ze drinkt er absoluut niet uit.

Omdat ze snachts op stal staat en ik wil dat ze water tot dr beschikking heeft, heb ik een waterbak in dr stal gezet (tegenover de autowaterbak zodat die haar tenminste niet tegenhoudt om te drinken). Maar ook hier drinkt ze absoluut niet uit! Ondanks wat verdwaalde lekkernijen :P
Ze dronk hier overigens al niet uit voordat de autowaterbakken er waren

Zodra ik haar 's ochtends buitenzet sjeest ze meteen naar dr waterbak buiten.
Die overigens exact eenzelfde bak is als die in haar stal met exact hetzelfde water.

Snappen jullie nou waarom ze binnen absoluut niet wil drinken??
Het is schoon kraanwater. Heb de bakken een paar keer omgeruild, misschien dat er een luchtje aan zat maar dat maakte geen verschil.
Kan het geen kwaad dat ze snachts niks drinkt?
Ze was koliekgevoelig (sinds inzaaien met paardengraszaad niet meer) en heeft (lichte) zomereczeem.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 20:56

Hier ook geen ervaring met rubbermatten, maar ik zou er wel een laagje bodembedekking overheen doen! Lijkt mij fijner!

Hmm wat gek dat ze niet wilt drinken binnen!! Helpt het om misschien bij het binnenzetten haar waterige slobber te geven? In principe zou het niet perse enorm veel kwaad kunnen doen als ze in de nacht niet drinkt, maar echt goed is het ook weer niet.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 21:10

Ik heb op de rubbermatten idd wel stro en in de ander vlas.

Veel mensen aan de klus!

Zijn de gewone vliegen ook zo lastig bij jullie? Krijg bijna de neiging om een imkerpak aan te doen met drollen ruimen. Vooral als ik een achtervolger heb vluegen de vliegen echt om mij heen.

Benen van Guusje zijn weer iets minder dik. Heb ze een keer gekoeld, heeft de hele dag buiten gelopen. Loopt ook niet meer op de tenen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 21:20

Ik heb zo’n petje met muskietennet wat ze in de tropen gebruiken. Als de vliegen heel opdringerig in m’n gezicht zijn, doe ik dat petje op :) Komt van Decathlon.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 21:48

Hier rubber matten met flinke laag vlas inner achterste deel. Zonder zou ik echt niet doen.

Hier ontzettend veel vliegen en dazen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 22:00

@cheybinky: welke matten heb je?? De meeste matten zijn te hard om zonder bedding op te liggen, dan krijg je doorgesleten hakken. Die matten zijn leuk om de kou van het beton te verminderen, maar er moet zeker een dikke laag bedding over.

Verder heb je ook nog speciale zachte matten. Daar zou voor een merrie geen bedding over hoeven, hooguit langs de achterste rand om de urine op te vangen. Maar bij een ruin (die in het midden plast) wordt het een vieze bende.

Mijn ervaring met welke soort matten ook is dat een paard eerder geneigd is om te gaan liggen als er een lekkere laag bedding overheen ligt.

@joyce: mooi dat Guusje beter lijkt te gaan.

@MissYvette4u: probeer eens een paar liter water aan te lengen met wat vanille-essence/extract. De meeste paarden zijn er gek op en het kan haar net over de streep trekken om op stal ook gewoon te gaan drinken.

De koeien achter hebben net 2 dikke plakken hooi op 8-) Ging er in als koek en ze waren binnen 10 minuten op. Dus nu gaan ze op zoek naar een hooiboertje ;)

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 23:04

Hm ja slobber en vanille essence/extract zijn een idee :)* slobber krijgt ze eigenlijk nooit, en ze is stapelgek op eten (altijd uitgehongerd terwijl ze tonnetje rond is >;) ) het proberen waard, dank jullie!

Hier vooral heel veel vliegen %) -:(- om wanhopig v te worden

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 23:28

Inderdaad, absurd veel vliegen. De paarden worden er heel druk van.
Ze bijten ook in mijn kuiten.

Ben hier druk geweest met alle meubels en pruttel weg te trekken bij de ramen en heb t snoeiwerk af. Heb de pap op, maar morgen kunnen ze er goed bij om de kozijnen te zetten.

Best raar trouwens ... zonder overleg hadden ze een grote tandemasser vol kozijnen op onze oprit gezet ...en niet op slot.

We hebben er maar even een auto voor gezet. :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 09:20

@boemel: dat is idd wel apart, goed om de auto er voor te zetten.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 09:36

Druk dagje Boemel.

Mijn knappe paardenvriendin. Wat geniet ik van en met haar.

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 09:39

Mooie foto's hoor, ze loopt fijn zo te zien!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 09:40

Ja ze loopt heel fijn. Ondanks de hitte hield ik mijn suiker ook goed en dat zie je in alles terug. Het is zo een fijn dier.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 10:54

@belker: win-win dus. Super !

Ik ben blij dat ik weer gestofzuigd heb, mijn rug/heupen werken nog niet echt mee.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 11:20

Stofzuigen heeft manlief gedaan. Ik doe af en toe mijn paardenrondje. Bijkomen van 4 drukke dagen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 11:52

@greendragon, wat leuk dat je zo enthousiast bent over het mennen en wat fijn dat er iemand zo snel met je kon meekijken om dit op te pakken e.d. :)

@joyce, balen dat Guus kreupel is. Hopelijk is het niets en snel over.

@boemel, fijn dat de kat weer thuis is! Lucht altijd weer op he.
Leuk plaatje van je langgerekte kat :D

@Flubberboot, balen, beterschap :(:)

@Robijn, ziet eruit als een geslaagde dag!

@Marjan, balen dat je nog ziek bent :(:) hopelijk heb je snel duidelijkheid :(:)
Kunnen ze geen echo doen om appendicitis uit te sluiten?

@horsii, en viel de offerte mee :=

@cheybinky, hier de mayo matrassen in de inloopstal zonder strooisel.
Die van mij piesen veel binnen dus dat ligt allemaal onder de matten en gaat flink stinken :n
Ik ga in mijn vakantie de matten eruit halen, alles schoonspuiten en dan toch weer strooisel erop.

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 13:24

DubbelFun schreef:
@cheybinky: welke matten heb je?? De meeste matten zijn te hard om zonder bedding op te liggen, dan krijg je doorgesleten hakken. Die matten zijn leuk om de kou van het beton te verminderen, maar er moet zeker een dikke laag bedding over.

Verder heb je ook nog speciale zachte matten. Daar zou voor een merrie geen bedding over hoeven, hooguit langs de achterste rand om de urine op te vangen. Maar bij een ruin (die in het midden plast) wordt het een vieze bende.

Mijn ervaring met welke soort matten ook is dat een paard eerder geneigd is om te gaan liggen als er een lekkere laag bedding overheen ligt.

@joyce: mooi dat Guusje beter lijkt te gaan.

@MissYvette4u: probeer eens een paar liter water aan te lengen met wat vanille-essence/extract. De meeste paarden zijn er gek op en het kan haar net over de streep trekken om op stal ook gewoon te gaan drinken.

De koeien achter hebben net 2 dikke plakken hooi op 8-) Ging er in als koek en ze waren binnen 10 minuten op. Dus nu gaan ze op zoek naar een hooiboertje ;)

Ze zijn 5 cm dik.. maar naar jullie ervaringen te lezen probeer ik het eerst in combinatie met een stalbedekking!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 14:53

Die van mij zijn 4,4cm dik. Dat is echt zacht genoeg en ze liggen er ook op.
Alleen dat stomme plassen he..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 15:12

De zachtheid heeft niets te maken met de dikte :)
Ik heb oa die vochtdoorlatende rubber matten met noppen er onder (zgn granulaat tegels). Die zijn ook zeker 4 cm dik, maar zacht zijn ze zeker niet. Dezelfde matten heb je ook zonder noppen en zijn dan 2 cm dik. Die zijn net zo hard :)
4 cm matten
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0552/ ... 1641511596

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 15:16

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 15:17

Ja viel op zich niet tegen de offerte.
Deze maand maken ze het in orde.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 16:25

Zo! De benedenverdieping heeft nieuwe kozijnen.
Het stucwerk heeft t niet gehouden. Nu dus op zoek naar een stukadoor... en dan schilderwerk opnieuw.

De oude vensterbanken hebben het ook niet gehouden. Ook die moeten nieuw.

Ik wist dat t erin zat, maar toch balen.

Omdat ik binnen niets te zoeken had, heb ik de hele dag in de tuin gewerkt.
Tussendoor nog even naar Duitsland geweest om planten voor de helft van t geld te scoren.

Het is straks buiten mooier dan binnen :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 16:55

@boemel: dan heb je toch wel heftige ramenzetters gehad. Wij hebben tig jaar terug kunststof ramen laten plaatsen en het enige wat 'gesneuveld' is is wat cement tussen de tegels die mijn vensterbank vormen. Zelfs schilderwerk hoefde niet want de door hen vervangen afdeklatten aan de binnenkant hadden dezelfde RAL-kleur als wat er al zat.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 17:29

Nee, ik heb ze zien werken en heb ze in een vorig huis ook gehad.
Ze werken echt voorzichtig.

De stukadoor heeft tegen ... en over het hout heen lopen stucken ...dus ja, dat gaat kapot.
Vensterbanken waren van tegels die al wat scheurtjes hadden. 2 gingen er kapot. Ja dan alles maar eraf, want anders lijkt het ook niet.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 17:46

Moest even flink bijlezen maar kan niet alles onthouden, hoofd vol.

Binnen niet drinken had mijn merrie ook. En omdat ze veulen heeft vond ik dat erg eng.
Bij haar maakte uit waar water stond. Andere hoek, beste was pal voor de deur
Nu staan ze buiten dus opgelost.

Gek van de dazen en muggen. Dazen bijten door mijn kleding heen in kuiten!
We hebben sinds vorig jaar ook enorme beesten. Weet niet wat het is. we noemen ze Dino's
Gaan op uier en koker zitten. Maar zijn meer driehoek van vorm, keek even bij runder daas wat jullie zeiden maar die ziet er wel.als daas uit. Deze is enorm en ook beetje groen
Doodeng

Die hertenluis hebben we nog niet in Friesland maar ben ik ook heel bang v als ik dat lees!
Zo erg dat ik dus niet met paard naar Veluwe durf wat nog wel x op droomlijst staat.

Kittens doen het super maar ben er nog niet een kwijt. Eerder waren ze niet aan te slepen v mijn gevoel.
Superleuk vier in huis maar stinken wel beetje , kan ook niet door waaien dan ontsnappen ze