Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo89

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 15:49

Ik heb ook een fjord, hij kwam MEGA vet bij mij, stond 4 u per dag buiten.
Met 24/7 buiten en 24/7 hooi viel hij nog te hard af. intussen is hij mooi op gewicht, en doet bijna niks eigenlijk.
Ben wel wat huiverig voor de zomer.. Maar komt goed.

Antheman, heb jij waterbak in de stal of buiten ?
Bij mij zal de leiding van binnen (geïsoleerde schuur) naar buiten gaan.
Kritiek puntje..

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 15:57

DubbelDun schreef:
@spatter: je hebt ook grote Fjorden hoor en het zijn koudbloedjes dus best stevig. Ik denk dat menig QPA minder stevig op de benen staat en daar zitten ook geen lichtgewichtjes op :D (denk aan DY) :D

En dit is dus het 'probleem'. De meeste fjorden hebben zo'n korte rug dat er echt geen 18,5 inch zadel op kan.. en dat heb je met een iets grotere kont toch al snel nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 16:05

Ik heb ze net op tijd binnengezet geloof ik; het is nu weer op aan het vriezen tot een grote ijsbaan, morgen maar weer een pad maken voor ze.
Nu lekker zelf aan de warme chocomelk met slagroom!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 16:14

Uk heb toch ook een afspraak voor een reading gemaakt.

Ben echt niet zweverig aangelegd maar vind het wel reuze interessant. Ben benieuwd wat er uit gaat komen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 16:15

Heerlijk plekje Hilary, en zo mooi droog, jaloers!

Beer is ook leuk kristelhans, ga jij endurance starten komend seizoen?

Mijn Tinkers zijn ook rond-rond. Die grote krijg ik er gewoon echt niet vanaf. Afgelopen zomer een tijdje 10 keer per week getraind (ja, dat is dus ook dagen 2x per dag), toen leek het wat te worden, maar doorgaans heb ik daar echt de tijd niet voor. De andere is 1,5 jaar en zo overbouwd als wat, ook altijd smerig. Kyra is wel echt fijn op gewicht gelukkig, maar die mag in spieren nog iets meer.

De baby en de dikke
Afbeelding

Kyra
Afbeelding

Gefeliciteerd met de jonge telg Marije! Wat onwijs tof dat je wanneer je veulens fokt (en ook nog van die kleintjes) in deze periode je ze alsnog wel de kans geeft lekker buiten te ravotten!

Mooie foto's Kristel, maar waar is die actie nou? :D

Voor water heb ik 2 jerrycans (excuus, de buurvrouw :P ), 25L per stuk. Met 3 paarden moet ik dan 1 - 2 keer lopen per dag, dat is te doen.

Wijze woorden karev, paarden en plezier in plaats van focus op die strakke lijn. Dat zou ik met Bo, de ruin ook iets meer moeten doen, maar dat vind ik erg lastig. Helemaal omdat ik eigenlijk geen tijd heb voor 2 paarden en stiekem liever Kyra pak :o

Paarden in de bak laten lopen heeft niet mijn voorkeur, dan gaat de kwaliteit van de bak behoorlijk achteruit. Maar liever dat dan ze binnen moeten houden.

Heerlijke foto Tinky!

Antheman, nu ben ik erg benieuwd naar jouw Fjord!! Klinkt helemaal als een bijzonder plaatje

Dank dames dat ik jullie Pb mocht sturen, uiteindelijk was ik vannacht na werk zo moe dat ik op de automatische piloot met hoofd vol gedachten naar huis ben gefietst. Uur later had ik al een voorzichtig besluit genomen en inmiddels ben ik zo goed als zeker.

Nu even eten en dan nog rondje door de sneeuw rijden voordat het gesmolten/weg is. De zon schijnt hier de hele dag volop met strak blauwe lucht, heerlijk! Zo kan ik de winter weer waarderen :)

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 16:18

Beer is klasse III startgerechtigd en Viola heb ik vorig seizoen voor het eerst gestart. Ik neem aan dat ik dit jaar lekker door ga, ben niet zo heel ambitieus, 80-120 km heb ik zelf niet zo'n zin in. :') Wel in meerdaagse vorm misschien. Ik organiseer Endurance Ommen al een paar jaar dus zit er lekker in zeg maar. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 16:22

Je weet de spanning er wel in te houden zeg Caily; jij zou een goeie voor een thriller zijn... ;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 16:26

thriller? Niks engs aan hoor :D

Heerlijk Kristel! Dan zit je er zeker lekker in! Ik hoop met Kyra komend seizoen ten minste 1 kennismaking te kunnen starten, maar heb geen eigen vervoer, dus even afwachten of ik iemand met wat goodwill vind

HafNap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 16:32

Leuk Kristel! Volgens mij hebben we elkaar op wedstrijd nog nooit gezien of wel? Ik mag klasse 3 starten met m'n Haflinger. Wil dat ook heel graag een keer doen. Maar met de verhuizing in februari kijk ik of ik dat misschien een jaartje uitstel.
Ik ben ook jury voor de endurance, dus ben er net als jij toch wel lekker mee bezig ;) .

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 16:43

Hier lag toch nog genoeg voor een slee ritje Jeej! Mijn bijrijder aan het roer haha.

Stiekem kriebelt het endurance rijden mij ook wel. Dit jaar ook misschien maar eens een kennismakingsklasse starten.

En tja gewicht van de koudbloedjes... ik doe mijn best om er op te letten maar maak me er niet heel druk om.
Afbeelding
Afbeelding

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 16:50

Je maakt ons meisjes wel nieuwschierig zo hè caily! Flauw haha

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 17:11

caily foei! >;) :+
ons een beetje in onzekerheid houden

Mijn paarden staan standaard in de rijbak van 45 bij 25 met daaraan nog een afdak.
Ik heb jaren 2 zomer eczemers gehad en nu nog 1 en voor hun is op de wei juist geen optie daarom durfde ik ze ook te kopen.
Nu heb ik nog maar 3 waarvan 1 zomer eczemer en een muildier die ook schraal gehouden moet worden.
Ik denk dat ik met 30 are wei nu wel beter toe kom in de zomer.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 17:11

Leuke slee foto's!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 18:55

HafNap schreef:
Leuk Kristel! Volgens mij hebben we elkaar op wedstrijd nog nooit gezien of wel? Ik mag klasse 3 starten met m'n Haflinger. Wil dat ook heel graag een keer doen. Maar met de verhuizing in februari kijk ik of ik dat misschien een jaartje uitstel.
Ik ben ook jury voor de endurance, dus ben er net als jij toch wel lekker mee bezig ;) .

Wat leuk! Ik denk dat we elkaar onbewust dan vast wel hebben gezien. :+

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 18:56

Heerlijke foto's Shirley!

Ik heb mijn mijn Noorse prinses ook nog een sneeuwrondje bos gedaan.. ze was ERG blij. :')

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:00

Phoe hier ook zeg....of de metacam werkt of het frisse weer doet wonderen haha...Karev kon weer handstanden

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:20

karev schreef:
Phoe hier ook zeg....of de metacam werkt of het frisse weer doet wonderen haha...Karev kon weer handstanden

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:20

Hopelijk zet het zich voort ook als de Metacam op is :D
Je gaat je toch afvragen waar hij dan last van heeft.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:28

Caily schreef:
Antheman, nu ben ik erg benieuwd naar jouw Fjord!! Klinkt helemaal als een bijzonder plaatje

Ik heb me wel netjes voorgesteld hoor :D Incl fotoos van mijn mannen.

Deze heb ik vrijdag geschoten, toen de omheining kapot was op 2 plekken. Tja, dan had ik de stroom er maar op moeten houden. :+
Afbeelding

Deze is van voor de nattigheid: alle mannen tesamen
Afbeelding

Afbeelding

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:33

DubbelDun schreef:
Hopelijk zet het zich voort ook als de Metacam op is :D
Je gaat je toch afvragen waar hij dan last van heeft.

Spat gok ik haha..

Het is allemaal toeval....Ze was down toen het zo regende...
Nu is het fris en droog en ze bloeit weer op, maar krijgt ook metacam..

Dus ja...jammer dat het nu niet regent want dan wist ik het 100%

Zul je zien als de metacam op is dat het weer gaat regenen haha

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:38

Mooi paardje! En wat een grote ook. Die van mij is 1.42 en mijn oudje haalt de 1.37 niet. Is dus officieel een C-pony! :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:51

@karev: o ja was spat... was ik vergeten.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:55

xWouter schreef:
Ik kom hier ook even binnenvallen. Aangezien wij een huis op het oog hebben ben ik benieuwd naar het volgende. Zijn er meer bokkers welke thuis geen weide hebben en de paarden overdag in de bak laten? Wij hebben (waarschijnlijk) geen plek voor zowel een bak als weide, ik wil dan graag mijn pony de hele dag in de bak hebben en haar hooi geven dmv een slowfeeder, zou dit kunnen?

Mijn hele eerlijke mening? Dan is je stuk grond gewoon niet groot genoeg voor paarden. Alles kan natuurlijk maar of je paarden er echt beter van worden....

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:00

DubbelDun schreef:
@karev: o ja was spat... was ik vergeten.

Geeft niet

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:21

xWouter schreef:
Ik kom hier ook even binnenvallen. Aangezien wij een huis op het oog hebben ben ik benieuwd naar het volgende. Zijn er meer bokkers welke thuis geen weide hebben en de paarden overdag in de bak laten? Wij hebben (waarschijnlijk) geen plek voor zowel een bak als weide, ik wil dan graag mijn pony de hele dag in de bak hebben en haar hooi geven dmv een slowfeeder, zou dit kunnen?

Mijn stuk is wat groter, maar de wei is dusdanig nat dat ze er echt niet jaarrond op kunnen staan. Bij mij staan ze s'winters in een bak/paddock van 20x40.

Drinkbak: ik heb via iemand van bokt een Nelson Horsewaterer. En kan nu na 2 vorstdagen melden dat hij het prima doet!