[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 15:58

Lijkt mij ook wel heel veel werk inderdaad.
Het moet niet te lang duren :P

Hier inmiddels aanpassing nummer 56 gemaakt :D
Het betongaas heb ik weer verwijderd en mijn 3x3 net bevestigd aan het houten frame.
Ze eten er nu al 2 dagen mee en het lijkt heel goed te gaan.

Het is heel stevig, het houten frame is goed zwaar en ze trekken daardoor ook minder had het frame naar boven.
Ben benieuwd hoe het op de langere termijn houdt :)
Maar ze kunnen nu in ieder geval weer al hun hooi op eten en het 'slowt' goed.

Afbeelding

Edit: krijg foto niet gedraaid via bokt.

GDG

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 16:24

Hoe heb jij het net aan het frame bevestigd Story, met een latje of met nietjes ofzo?

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 16:33

Met krammen :)
Zijn er ook weer makkelijk uit te halen indien nodig als het ik net moet vervangen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:05

Oh met die flappen is al een heel stuk beter!

Er van uit gaande dat je alleen de voorste flap los hoeft te maken om de boel te kunnen vullen, en dat je dus niet het hele ding steeds opnieuw op moet bouwen, vind ik deze wel heel leuk!

Maar wat zou dat moeten kosten dan....? :=

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:43

Ziet er super uit story! Hou je ons op de hoogte hoe het op de lange termijn bevalt?

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:31

Citaat:
Oh met die flappen is al een heel stuk beter!

Er van uit gaande dat je alleen de voorste flap los hoeft te maken om de boel te kunnen vullen, en dat je dus niet het hele ding steeds opnieuw op moet bouwen, vind ik deze wel heel leuk!

Maar wat zou dat moeten kosten dan....? :=

Ruim 200 euro incl. verzenden :D

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:32

Ik ga zelf maar eens knutselen denk ik

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:35

Ik ben heel benieuwd hoe het wordt. Zal er zelf ook even over nadenken..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:38

Haha Miran :')

Ik blijf mijn hooikussens toch sneller en praktischer vinden.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:44

Story schreef:
Met krammen :)
Zijn er ook weer makkelijk uit te halen indien nodig als het ik net moet vervangen.

Ah, dankje. Ik ben erg benieuwd hoe het net zich houdt op de bevestigingspunten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:08

Ziet er goed uit Story! Maarja, dat was met de vorige versies ook :P
Hoe heb jij het nu in je bak vastgemaakt? Aan de bovenkant?

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:32

Heeft iemand anders met een paard met ijzers, zo eentje die het gegarandeerd voor elkaar krijgt ze erin te krijgen, nog aanraders voor in stal?
Ze heeft met d'r mond, achter d'r tanden vastgezeten aan betongaas in een palletbak (of aan het elastiek waarmee dat vast zat) en heeft regelmatig met de voorsluitingen van d'r deken aan d'r hooinet geklipt gegeten. Die moet ik echt tegen drzelf in bescherming nemen...

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:47

Ik heb heeeeel veel pagina's doorgeworsteld, en misschien heb ik het gemist, maar ik zoek echt onverwoestbare slowfeedernetten (3x3). Ik heb een superfanatieke fjord die als een gek hapt in het net, alle netten die ik tot nu toe had zaten in no time gaten in. Een bak met een betonrooster durf ik net aan, ik vermoed dat mijn fjordje dan binnen 1 dag een fietsenrekje heeft in plaats van fijne voortanden;-)

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:56

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 23:29

Wat een creatieve oplossingen komen hier voorbij. Ik wil van het voorjaar voor ij de paddock een slowfeeder maken dus ik lees even mee.

Voor in stal heb ik gewoon zo een groot net van de paardendrogist met aan de bovenkant een strotouwtje erin zodat ik hem als een "gewoon" hooinet kan dicht trekken. Er past met een beetje proppen 16 kg in. Het net hang ik aan een stevige haak, werkt echt prima en is super makkelijk en snel!

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 23:34

Deze hoekruif heeft iemand op internet zelf gemaakt van een rubber mat en houten latten:
Afbeelding En dan een hooinet erin?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 23:54

Niks is onverwoestbaar zeker niet als je een sloopgraag paard hebt...

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 00:06

Hallo allemaal, Ik ben opzoek naar een slowfeeder voor mijn paardje ivm dst hij zijn kuil naar binnen schrokt waardoor zijn kuil heel snel op is. Het moet een makkelijk/snel te vullen slowfeeder zijn omdat het stal personeel anders het kuil niet in de feeder wil doen ivm tijd.

Nu had ik de volgende slowfeeder gevonden en vroeg me af of er mensen ervaring mee hebben:
http://www.landbouwwinkel.nl/webshop/st ... oster.html

Of zijn er misschien mensen met andere ideetjes?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 09:41

Moet zeggen dat ik hem niet ken, maar wel mooi vind, lijkt ook snel en qua prijs acceptabel.
Zou hem voor mijzelf te groot vinden voor een 3x3 stal en vraag me af hoeveel kilo erin kan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:21

Die van de landbouwinkel is idd erg mooi. Goede maat ook voor mij, maar ik zou hem niet op stal willen (te groot). De prijs is wel een punt, zeker ivm hooinetten.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:57

[***] schreef:
Ziet er goed uit Story! Maarja, dat was met de vorige versies ook :P
Hoe heb jij het nu in je bak vastgemaakt? Aan de bovenkant?

Haha ja dat was inderdaad zo! Hopelijk blijft dit goed werken op de langere termijn.

Ik heb elastieken in de bak met musketonhaken.
Onderin de bak zitten ze vast, ik haal ze dan door het net heen en knip ze inderdaad bovenin aan de bevestigingsringen vast.

Normaal zou ik de elastieken aan het frame vast maken. Maar nu is het niet nodig omdat de houten rand zwaar genoeg is waardoor het niet zo snel naar boven getrokken wordt.
Het is nu alleen bedoeld zodat het frame niet de bak uitgetrokken wordt en zo kan het ook goed naar beneden zakken.

Ik houd jullie op de hoogte :)

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 11:45

Ik heb een mooie slowfeeder bak gemaakt en het werkt goed. Helaas laat mijn pony de laatste tijd haar weidegenootje niet tot nauwelijks bij de bak komen. Heeft iemand hier zo'n soort slowfeeder of jaagt een dominant paard de ander nog steeds weg?
Afbeelding

Of ik kan nog een net op hangen in de wei aan een paal. Hoe dichtbij kan zoiets bij de omheining staan? Het beste zou zijn als het aan de omheining vast kan, maar ik heb schrikdraad.

@Story, vind je een net ten op zichte van betongaas fijner?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 11:54

Die foto is van mij, dat zijn rechts Rena en links haar collega de Fjord van weidegenootjes :)

Over het algemeen werkt dit prima zo, ook met dominante paarden, omdat er echt een barrière tussen zit waardoor het dominante paard minder het gevoel heeft dat de ander in zijn / haar ruimte zit.

Maar je hebt er ook hele erg fanatiekelingen bij die gewoon niks van een ander dulden en dan over het net heen vervelend gaan doen. Dan zou je er een verhoging boven moeten maken waardoor ze er niet overheen kunnen klieren. Ik meen dat DD zoiets heeft gemakt...? :)

Rena vond het ook een tijdje leuk om met haar borst tegen het net aan te gaan staan en dan met gekrulde nek van de andere kant te gaan eten zodat de Fjord niet goed durfde er bij te komen omdat Rena aan beide kanten bezig was :P

Maar dan ging ze gewoon aan de zijkanten plukken, want Rena kon toch niet aan 2 zijkanten tegelijk bezig zijn :)*

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 11:59

Ik zou altijd meerdere voerplekken maken. Ieder paard moet stressvrij en ongestoord kunnen eten. Zelfs als je maar twee paarden hebt. Ze bewegen ook meer als je meerdere voerplekken hebt. :)

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 12:08

@pmarena, grappig dat dat jouw foto is! :D Ik had even 'slowfeeder' gegoogled. Bedankt voor je reactie, ik denk dat het per paard verschilt dus ik zou het moeten uitproberen.. haar weidegenootje is een shetlander, dus ik hoop dat ze haar dan niet zo duidelijk ziet achter het hooi :')

@Dani_ ja dat vind ik ook het voordeel, want ze staan nu echt lang aan 1 plek gekluisterd. Maar ik vraag me af hoe ik zo'n net het beste kan ophangen. Liefst wil ik het dichtbij het hek, maar ik wil ook niet dat ze per ongeluk vast komen te zitten tussen de paal en het hek, of dat ze per ongeluk een schok kriijgen van de omheining.