Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:32

@soraya: :(:)
moet er niet aan denken dat zoiets mij overkomt.
wie moet er dan de peerdjes verzorgen? :o

over het probleem van de bevroren hooinetten: dat heb je niet met die dunnere (geknoopte) nylon netten ;)
mijn geweven netten hangen al een hele tijd aan de haak wegens niet te tillen bij regenweer en niet open te krijgen bij vriesweer :D

@MSophie: als je pp geen goed idee vindt, dan doe je dat toch niet? :)*
voor de rest van ons die veel minder land ter beschikking hebben is dit een mooie oplossing.
mijn bolronde tinker en mijn oude suikergevoelige ruin zet ik trouwens toch liever zo weinig mogelijk op gras, dus in mijn geval is minder land geen probleem ;)
en als ik toch op één of andere manier veel land ter beschikking krijg, maak ik daar een track rond en gebruik de rest om te hooien :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:37

Soraya85 schreef:
Hier ziekenhuis paradijs :-(
ik zit nu op mijn tel, en dacht toch echt net al dit bericht geplaatst te hebben, maar ik zie het nergens staan, hihi. Dus sorry als het er wel 2x staat.
Gisteren gevallen in de sneeuw. Enkel gebroken en enkelbanden afgescheurd. Lig nu in ziekenhuis met gips. Vandaag of morgen operatie. En dan 12 weken niks!
Gelukkig kan vriend hooi water en mest doen, en bekappen van de pony's. Maar verder hebben de paarden 12 weken (dan is t lente!) vakantie!

Aiiiiiii

Dat is minder meid! :(:)

Sterkte! Wel erg fijn dat je vriend bij kan springen.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:40

Soraya85 schreef:
dank je wel voor de lieve beterschapjes.
Ja heel stom ik liep, op vers sneeuw. Dus eigenlijk helemaal niet glad. Enkel klapte naar binnen, maar buiten, toen viel ik. En kon ik echt niks meer.
Mijn paardjes hebben het idd gelukkig wel goed, komen niks te kort. Maar zelf doen is wel veel fijner! Gelukkig kan ik als ik weer thuis ben, ze zien vanuit mijn bed!

Stom ongeluk he... Het blijft oppassen met dit weer, dat zie je maar weer. Werkloos toekijken zou ook niets voor mij zijn.

Hier ook weer wat sneeuw erbij... Voordeel van steeds wat sneeuw erbij is dat je de mest en het in de grond getrapte hooi niet meer ziet die je toch niet meer kan opruimen :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:48

Jee Soraya :oo Sterkte met alles en beterschap! :(:)
Hier ook een extra laagje wit..de paarden hebben er niet zo veel moeite mee, maar vreten zich wel een slag in de rondte (en ik maar zeulen door de sneeuw met mijn kruiwagentjes graszaadhooi)
Ik heb het water van de stal naar de bunker verplaatst, daar is de temperatuur beter en bevriest het niet. Bijkomend voordeel is dat de paarden verder moeten lopen voor hun slokje... Bijkomend nadeel is dat ik verde moet lopen met de emmertjes water....

timokyana

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:05

ik ben genoodzaakt ergens anders mijn hooi vandaan te halen,bij mijn hooiboer is het nu toch echt op helaas.Hopelijk volgend jaar beter.
ik ga vanavond naar een fouragehandel, zal ook eens vragen of ze graszaadhooi hebben.nog iets bijzonders waar ik op moet letten?
verder iemand hier die grote pakken voert?hoeveel betalen jullie ervoor?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:07

Soraya85 schreef:
dank je wel voor de lieve beterschapjes.
Ja heel stom ik liep, op vers sneeuw. Dus eigenlijk helemaal niet glad. Enkel klapte naar binnen, maar buiten, toen viel ik. En kon ik echt niks meer.
Mijn paardjes hebben het idd gelukkig wel goed, komen niks te kort. Maar zelf doen is wel veel fijner! Gelukkig kan ik als ik weer thuis ben, ze zien vanuit mijn bed!

Oei, dat is echt ***! Auw!!!
Veel sterkte en beterschap...

Gelukkig dat je vriend de paarden kan en wil verzorgen. Dat scheelt een hoop kopzorgen...
En als je dan toch geblesseerd moet zijn (of zoals ik vorige winter Zwanger) dan is dit daar het beste seizoen voor :o

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:16

timokyana schreef:
ik ben genoodzaakt ergens anders mijn hooi vandaan te halen,bij mijn hooiboer is het nu toch echt op helaas.Hopelijk volgend jaar beter.
ik ga vanavond naar een fouragehandel, zal ook eens vragen of ze graszaadhooi hebben.nog iets bijzonders waar ik op moet letten?
verder iemand hier die grote pakken voert?hoeveel betalen jullie ervoor?

Het schijnt dat Nederlands graszaadhooi van mindere kwaliteit is dan Frans/Duits hooi omat het hier vaak natter is en dus het hooi minder droog en dan stoffig of zelfs zwart. Dus dat is in elk geval iets om op te letten.
In een ander topic zijn ze nog even bezig geweest over de soorten die er zijn...Roodzwenk schijnen de meeste paarden niet lekker te vinden...Engels Raai weer wel en Veldbeemd schijnt ook goed eetbaar te zijn. Ik heb Engels Raai uit Frankrijk en grote balen van ca. 450 kilo/stuk á 60 euro/stuk thuisgebracht. ht zijn wel hele grote balen! 3m x 1.20m x 1m ongeveer....

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:36

Soraya85 schreef:
Hier ziekenhuis paradijs :-(
ik zit nu op mijn tel, en dacht toch echt net al dit bericht geplaatst te hebben, maar ik zie het nergens staan, hihi. Dus sorry als het er wel 2x staat.
Gisteren gevallen in de sneeuw. Enkel gebroken en enkelbanden afgescheurd. Lig nu in ziekenhuis met gips. Vandaag of morgen operatie. En dan 12 weken niks!
Gelukkig kan vriend hooi water en mest doen, en bekappen van de pony's. Maar verder hebben de paarden 12 weken (dan is t lente!) vakantie!

Tjonge Soraya dat is erg! Lijkt me behoorlijk pijnliijk en vervelend. Je hebt wel een lieve vriend dat ie het allemaal overneemt. Veel beterschap!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:46

ik betaal hier 90 euro, niet thuis gebracht.
zal eens vragen wat voor hooi het is en waar het vandaan komt.
bedankt voor je uitleg!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:45

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:47

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:56

DubbelDun,
mooi gezicht hoor die sneeuw. Je hebt het er mooi bij liggen. Helaas heb je twee keer hetzelfde filmpje geplaatst...

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:57

Was een fout linkje, viel me ook op.
Hebben ze nog maar zo weinig hooi, of geef jij per keer niet zoveel?
Ik doe de netten echt flink vol, zodat ze een behoorlijke tijd kunnen eten.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 15:05

Hier hele grote balen ong. 450 gr Italiaans Raai (2e snede van nieuw ingezaaid) a 35,- (gebracht). Paarden vinden het erg lekker. Heb uit drie partijen mogen kiezen en uiteindelijk deze genomen. En voordat iemand het vraagt: hij neemt geen nieuwe klanten meer.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 15:29

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 15:30

Grappig dat ze samen net voor net leegeten ipv ieder naar een eigen net te gaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 15:32

Meestal is dat idd het geval, of Boon moet meteen Missy wegsturen, dan loopt ze wel naar een ander net.
Meestal wordt ze weggestuurd als het net haast leeg is, Missy krijgt dan een oren-in-de-nek-"de rest is voor mij"-blik :D

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 15:32

Jij geeft ze dus gewoon vaak eten, dat scheelt. :j
Hier krijgen ze maar 2x per dag.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 15:34

Als ik ze veel in één keer geef dan eten ze alles achter elkaar op en hebben de rest van de dag niets meer te doen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 15:38

Dat is hier ook wel een beetje. In de middag is er niet zoveel, maar nu staan ze dan lekker in het zonnetje.
Helaas heb ik vaak niet de tijd ze vaker te geven. Dus houd ik het maar op 2x per dag, en anders mogen ze stro eten, dat is er altijd.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 15:39

Bij ons is dat ook zo. Ze krijgen twee keer per dag een behoorlijke hoeveelheid. Maar dat eten ze vrij snel op. Vaker voeren is helaas geen optie. Het hooinet trekken ze helemaal kapot. Ik ga binnenkort dus maar een bak plaatsen met gaas er in. Hopelijk doen ze er dan nog wat langer mee.
Ik heb ook al gekeken naar extra graszaadhooi om daar verder mee op te vullen. Die grote balen kunnen we helaas niet kwijt.

Dyonne,
wat voor een stro voer je en hoe verstrek je dat?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 15:56

Overigens hoe doen mensen met hooibakken dit momenteel?
Mijn buren hebben ze ook met zo'n rooster wat op de bodem met snaps vast zit, maar nu met die sneeuw is de hele boel vastgevroren en krijgen ze dus die gazen matten niet omhoog.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:04

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik zou denken dat je er dan tijdelijk een net in moet spannen inplaats van het rooster/gaas.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:12

Het probleem zit dan nog steeds in de sneeuw in de bak en het vastvriezen van de snaps.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:18

Sneeuw in de bak kun je voorkomen door er een dakje overheen te bouwen. Tussen de snaps en het net/rooster kun je tijdelijk stukjes strotouw binden. Die kun je dan gewoon doorsnijden en nieuw knopen als dat nodig is. Ik denk dat haken (zoals op snelbinders) ook niet zo goed zullen werken.