Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 08:28

Ik denk dat als je voldoende strokorrels erin gooit aan het begin, je een voldoende dikke laag krijgt. De laag wordt nl. dikker naar mate de korrels uit elkaar vallen en vocht opnemen.

Ik geloof dat ik ergens gelezen heb dat als je in een normale stal met het voorgeschreven aantal zakken begint, je een bed van 25 cm of iets meer krijgt.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:43

Zorro_ schreef:
Hallo allemaal,

Wat voor mij heel belangrijk is is dat mijn paard op een dikke laag staat, ze staat nu in een 3 x 3,5 box en ze komt zometeen in een box die ongeveer 2x zo groot is. Mijn grote vraag is, is het handiger om hier ook vlas in te gooien of zou stro korrels een hele goeie optie zijn?

! :D

u moet er zich bewust van zijn dat met strokorrels u niet dadelijk een dik bed krijgt, dit duurt een 2 a 3 weken voor de korrels volledig opgezwollen en uiteengevallen zijn. Maar eens dat bekomen is krijgt u een veerkrachtig bed, dat u zo kan houden mits u tijdig bijstrooit, zonder dat het bed voortdurend dikker wordt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:08

Ik kom hier ook weer eens binnenvallen.
Kent iemand de Lilli Agro strokorrels uit Harjumaa, ESTONIA (estland).

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:16

Nee, ken ik niet. Wel weet ik dat er een 'run' op strokorrels is. Top had gisteren geen voorrad meer maar verwacht ze deze week weer. Mijn palet Zeoliet zou de 27e komen maar dat wordt wellicht later is al aangekondigd. Tijdig bestellen mensen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:30

Die Lilli korrels heeft Top nu dus liggen :) Ik heb vandaag een zakje gebracht gekregen. Voor de cavia's overigens, de paarden staan nog steeds op houtkrul.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 19:09

DubbelDun schreef:

zie website http://lilliagro.ee/?c=about-straw-pellets1&l=en

de korrels worden gemaakt van diverse soorten stro, hoe kan de kwaliteit dan constant zijn?

Ligt op +- 2.000 km afstand, transportkosten moeten heel hoog liggen.
Kan volgens de site ook verbrand worden, energiepellet. Is niet duidelijk of hij energiepellets maakt die ook kunnen gebruikt worden als strooisel, of gaat het over afgekeurd energiepellets die ook kunnen ingestrooid worden?

Een extra aanbieder kan nooit kwaad, wuswa schrijft dat er een "run" is op strokorrel..
In Belgie zeker geen tekort in strokorrel, vlas daarentegen..

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 19:36

Jibbel schreef:
Ik denk dat als je voldoende strokorrels erin gooit aan het begin, je een voldoende dikke laag krijgt. De laag wordt nl. dikker naar mate de korrels uit elkaar vallen en vocht opnemen.

Ik geloof dat ik ergens gelezen heb dat als je in een normale stal met het voorgeschreven aantal zakken begint, je een bed van 25 cm of iets meer krijgt.

Ik vind een bed van 25 cm of meer te hoog om fatsoenlijk uit te kunnen mesten. Hier een laag van 10- 15 cm. Voor de paarden een prima bed en voor mij goed uit te mesten.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:17

Ik ga met Tine10 mee: 10-15cm mest fijn uit, 25-30cm dan moet je gaan spitten en spaaien en dan wordt het heel zwaar.

Strovan heeft iig geen leveringsproblemen, deze zijn er volop op voorraad (en binnen 48u uitgeleverd).

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 13:39

Nou ik heb sinds vandaag weer stro toegevoegd aan de stal. De 2 ruinen eten zo veel van de bodem dat er aan het einde van de week 2 of 3 zakken bij moeten (1 zou genoeg moeten zijn), dat wordt me toch te kostbaar. We hebben vandaag de stal helemaal leeggehaald en 4 nieuwe zakken op de bodem gegooid (oude was helemaal nat) en daarover een dikke laag stro. Op deze manier werken de korrels als urine vangers en zou het stro volgens mij droger moeten blijven.

Ook bij merrie en veulen, waar de bodem zich beter houdt, heb ik toch een laagje stro erover gelegd. Om op te slapen toch een stuk warmer nu de nachten zo koud zijn.

Ik vind de korrels super om mee te werken, stallen zijn heel gemakkelijk schoon te houden en het afval is veel minden. Maar ja, als m'n ezels niet meewerken en de hele stal blijven leegeten dan houdt het op hè... :evaw:

valkparkiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 15:48

Als men bij Zeolite Products zegt dat er op 27-10-2011 afgeleverd wordt dan kunt u daar vast op rekenen.
Ook bij Zeolite Products is er nu voldoende voorraad.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 17:02

DubbelDun schreef:

Zijn er strokorrels die uit Estland vandaan komen?
Dat is mooi, ga ik die mooi op stal uitproberen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 17:49

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 17:56

Ik open over een aantal maanden een kleinschalige stal en hoor nu pas voor het eerst over stro korrels van een potentiele klant die haar paard niet op vlas wilden hebben. Ik ben even gaan researchen en vind het super vreemd dat ik het nog nooit ergens heb gezien, of erover heb gehoord, het lijkt dus een ideale bodem bedekking?

Als ik het ongeveer goed begrijp, gooi je ong rond de 4-5 zakken in de stal, je gooit hier water overheen (10-20 liter?) waardoor de korrels uitzetten en een bed vormen. Hierna is het onderhoud minimaal, en hoef je de eerste 3-4 weken alleen de mest eruit te halen en de natte plekken om te scheppen zodat deze kunnen drogen. Na die tijd is het verstandig om te beginnen met wekelijks bij strooien om het droog te houden? En na hoeveel tijd is het ongeveer nodig om echt alles eruit te halen en een nieuwe lading erin te gooien?

Hoe droog blijft de stal? gaat dit niet stinken?
En hoeveel betaal je voor 1 zak? en bijv een grote lading van 50 zakken?
Nog beter, kan iemand inschatten hoeveel kosten je ongeveer kwijt bent aan 4 stallen per maand?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 22:14

Moos99, je kan het best even zoeken hier op Bokt, op strokorrel experiment.
Verder kun je het beste offertes opvragen bij diverse leveranciers. Let dan wel op de herkomst en kwaliteit van de korrels en de inhoud per zak (even terugrekenen tot € per kg).
Overigens is 'een grote lading' van 50 zakken normaal, vanaf een pallet of 8 per levering is iets een 'grote lading'.
Ik zal nog even kijken of ik de link naar het experiment makkelijk voor je kan opzoeken. Hierin staat een hoop nuttige info en ervaringen in het gebruik.

Bij deze nog even de link: [VSW] Stro-korrel experiment objectief: conclusies: P.5 & 6

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:39

Moos99 schreef:
Ik open over een aantal maanden een kleinschalige stal en hoor nu pas voor het eerst over stro korrels van een potentiele klant die haar paard niet op vlas wilden hebben. Ik ben even gaan researchen en vind het super vreemd dat ik het nog nooit ergens heb gezien, of erover heb gehoord, het lijkt dus een ideale bodem bedekking?

Als ik het ongeveer goed begrijp, gooi je ong rond de 4-5 zakken in de stal, je gooit hier water overheen (10-20 liter?) waardoor de korrels uitzetten en een bed vormen. Hierna is het onderhoud minimaal, en hoef je de eerste 3-4 weken alleen de mest eruit te halen en de natte plekken om te scheppen zodat deze kunnen drogen. Na die tijd is het verstandig om te beginnen met wekelijks bij strooien om het droog te houden? En na hoeveel tijd is het ongeveer nodig om echt alles eruit te halen en een nieuwe lading erin te gooien?

Nog beter, kan iemand inschatten hoeveel kosten je ongeveer kwijt bent aan 4 stallen per maand?

Als je een stal wilt beginnen is research wel erg belangrijk; dan had je al moeten weten over strokorrels....
Strokorrels zijn nl niet van de afgelopen 2 jaar; 20 jaar geleden waren ze er al.
Naast strokorrels zijn er ook houtkorrels, dat is wat ik tegenwoordig gebruik.
Lees dit topic maar helemaal door; over het algemeen zijn korrels goedkoper dan welk ander strooisel ook, maar dan moet je ook alle kosten meerekenen.....

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:42

madamX schreef:
Moos99 schreef:

Als je een stal wilt beginnen is research wel erg belangrijk; dan had je al moeten weten over strokorrels....
Strokorrels zijn nl niet van de afgelopen 2 jaar; 20 jaar geleden waren ze er al.
Naast strokorrels zijn er ook houtkorrels, dat is wat ik tegenwoordig gebruik.
Lees dit topic maar helemaal door; over het algemeen zijn korrels goedkoper dan welk ander strooisel ook, maar dan moet je ook alle kosten meerekenen.....

Ik ging gewoon altijd van vlas of stro uit omdat dit het enige is wat ik op andere stallen ooit gezien heb. Dus idd raar dat ik het nooit eerder heb gezien, maar daar kun je niet op baseren dat ik niet genoeg research heb gedaan om een stal te beginnen. :)
Ik heb al van een hele aardige bokker een jaar overzicht gekregen van het gebruik van stro korrel, ik heb genoeg informatie.
bedankt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:59

Ik denk alleen dat het jaaroverzicht van 1 willekeurige bokker niet echt representatief is. De één gebruikt veel meer dan de ander. Dat zie ik hier bij mij al en dan heb ik maar 2 paarden staan. Het ligt er gewoon aan of je smeerlappen hebt die overal piesen en poepen of hele nette paarden.
Ik heb nu een paar weken vlas gebruikt maar ik zal blij zijn als ik weer over kan op strokorrels. Wat een drama is vlas t.o.v. strokorrels.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:00

Pieteritus1 schreef:
Strovan heeft iig geen leveringsproblemen, deze zijn er volop op voorraad (en binnen 48u uitgeleverd).

Ik heb vernomen dat Strovan een gans nieuwe fabriek heeft gebouwd, waarbij de capaciteit behoorlijk werd uitgebreid.
Ze hebben nu ook 5 kg verpakking voor Kattenbakvulling.
Info bekomen vanuit Noord Duitsland

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:37

Strovan heeft idd een heel nieuwe fabriek neergezet en daardoor is de productie behoorlijk toegenomen.
De papieren verpakking is vervangen door een plastic verpakking, welke nog steeds als enige productinformatie bevat.
De nieuwe verpakking is reeds een paar maanden op de markt en voor de liefhebbers: Strovan staat op Paard & Koets met de nieuwe verpakkingen en mooie aanbiedingen. P&K is op 18/19/20 november in de Brabanthallen in Den Bosch.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:39

Ik heb net een week 2 paarden verzorgd die op een combi van zaagsel en koolzaadstro staan.
Wat ben ik blij met mijn strokorrelstallen *\o/*

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:41

Dat geloof ik goed, Diana, zaagsel of vlas is ná strokorrel echt een crime.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 23:56

Ik weet nog steeds niet of ik echt heel blij wordt van de strokorrels.
Een box blijft redelijk droog en los, maar bij het andere paard begint het me echt te duur te worden.
Ik heb nu de eerste big bag van 900 kilo bijna op en ben er half augustus aan begonnen.
De paarden staan van 9u tot 16u buiten en ik haal er zo min mogelijk uit.
Toch moet ik soms twee keer per week een halve kruiwagen erbij gooien.
Ik geef ze er als ik naar bed ga ook altijd nog wat stro bij om te eten en ik heb echt niet het idee dat ze aan de korrels zitten. Maar vergeleken met vlas of houtmot gebruik ik veel meer.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 07:49

Sjarett schreef:
Ik weet nog steeds niet of ik echt heel blij wordt van de strokorrels.
.

welke korrel gebruik je, tarwestrokorrel of rogge of gerst of mengeling?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 09:23

Soms is het handig om het topic even terug te lezen
Sjarett schreef:
Maar ik weet niet of het minder gaat stinken bij jouw paard. Je moet er een behoorlijk dikke laag in hebben liggen.
Ik gebruik het nu ruim een maand en weet nog niet of ik er echt blij mee ben. In 1 box gaat het redelijk, maar de andere box blijft te nat.
Ik heb big bags met 900 kilo tarwestrokorrels en die kosten 250 euro per stuk. De eerste is al ruim over de helft leeg, dus goedkoop is het zeker niet.
Ik weet niet hoe anderen hierover denken?

Een behoorlijk dikke laag is juist onhandig werken....hoe zo'n dikke laag heb jij er in?
Citaat:
Sjarett schreef:
Het paard dat bij ons nu twee weken op korrels staat begint nu ook rode natte plekken in de box te krijgen, de natte plekken worden iedere dag helemaal omgespit. Donderdag is er voor het eerst iets nat uitgehaald. Ik kan me niet voorstellen dat je pas na vijf weken begint met erbij gooien. Het gaat nog goed, maar hoe lang.........

Sjarett schreef:
Tot nu toe ben ik tevreden, het is best veel werk, maar de box ligt er super netjes bij. Ik haal iedere dag alle natte plekken naar boven en schep dat door het droge stro heen.
Het stinkt dan heel even, maar is zo weer weg. Ik ben reuze benieuwd hoe lang ik kan wachten voor er spul bij moet.

Ik denk dat jouw probleem hier zit....
Je kunt beter de natte plek iedere dag verwijderen, zo blijft de stal droog.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 09:51

Natte plekken omzetten daar ben ik helemaal geen fan van, tenzij het 30 graden is in de zomer. Mijn ervaring is dat dat niet zo fijn werkt.
Idd natte plek dagelijks of om de 2/3 dagen verwijderen daar houd je de beste bodem bij.
Te véél korrels in je stal werkt ook niet bevorderlijk.
Het is even uittesten wat voor jou het beste werkt, maar ik zou eens beginnen met bovenstaande tips.