Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Zorro_ schreef:Hallo allemaal,
Wat voor mij heel belangrijk is is dat mijn paard op een dikke laag staat, ze staat nu in een 3 x 3,5 box en ze komt zometeen in een box die ongeveer 2x zo groot is. Mijn grote vraag is, is het handiger om hier ook vlas in te gooien of zou stro korrels een hele goeie optie zijn?
!
DubbelDun schreef:Ik kom hier ook weer eens binnenvallen.
Kent iemand de Lilli Agro strokorrels uit Harjumaa, ESTONIA (estland).
Jibbel schreef:Ik denk dat als je voldoende strokorrels erin gooit aan het begin, je een voldoende dikke laag krijgt. De laag wordt nl. dikker naar mate de korrels uit elkaar vallen en vocht opnemen.
Ik geloof dat ik ergens gelezen heb dat als je in een normale stal met het voorgeschreven aantal zakken begint, je een bed van 25 cm of iets meer krijgt.
Moos99 schreef:Ik open over een aantal maanden een kleinschalige stal en hoor nu pas voor het eerst over stro korrels van een potentiele klant die haar paard niet op vlas wilden hebben. Ik ben even gaan researchen en vind het super vreemd dat ik het nog nooit ergens heb gezien, of erover heb gehoord, het lijkt dus een ideale bodem bedekking?
Als ik het ongeveer goed begrijp, gooi je ong rond de 4-5 zakken in de stal, je gooit hier water overheen (10-20 liter?) waardoor de korrels uitzetten en een bed vormen. Hierna is het onderhoud minimaal, en hoef je de eerste 3-4 weken alleen de mest eruit te halen en de natte plekken om te scheppen zodat deze kunnen drogen. Na die tijd is het verstandig om te beginnen met wekelijks bij strooien om het droog te houden? En na hoeveel tijd is het ongeveer nodig om echt alles eruit te halen en een nieuwe lading erin te gooien?
Hoe droog blijft de stal? gaat dit niet stinken?
En hoeveel betaal je voor 1 zak? en bijv een grote lading van 50 zakken?
Nog beter, kan iemand inschatten hoeveel kosten je ongeveer kwijt bent aan 4 stallen per maand?
madamX schreef:Moos99 schreef:Ik open over een aantal maanden een kleinschalige stal en hoor nu pas voor het eerst over stro korrels van een potentiele klant die haar paard niet op vlas wilden hebben. Ik ben even gaan researchen en vind het super vreemd dat ik het nog nooit ergens heb gezien, of erover heb gehoord, het lijkt dus een ideale bodem bedekking?
Als ik het ongeveer goed begrijp, gooi je ong rond de 4-5 zakken in de stal, je gooit hier water overheen (10-20 liter?) waardoor de korrels uitzetten en een bed vormen. Hierna is het onderhoud minimaal, en hoef je de eerste 3-4 weken alleen de mest eruit te halen en de natte plekken om te scheppen zodat deze kunnen drogen. Na die tijd is het verstandig om te beginnen met wekelijks bij strooien om het droog te houden? En na hoeveel tijd is het ongeveer nodig om echt alles eruit te halen en een nieuwe lading erin te gooien?
Hoe droog blijft de stal? gaat dit niet stinken?
En hoeveel betaal je voor 1 zak? en bijv een grote lading van 50 zakken?
Nog beter, kan iemand inschatten hoeveel kosten je ongeveer kwijt bent aan 4 stallen per maand?
Als je een stal wilt beginnen is research wel erg belangrijk; dan had je al moeten weten over strokorrels....
Strokorrels zijn nl niet van de afgelopen 2 jaar; 20 jaar geleden waren ze er al.
Naast strokorrels zijn er ook houtkorrels, dat is wat ik tegenwoordig gebruik.
Lees dit topic maar helemaal door; over het algemeen zijn korrels goedkoper dan welk ander strooisel ook, maar dan moet je ook alle kosten meerekenen.....
Pieteritus1 schreef:Strovan heeft iig geen leveringsproblemen, deze zijn er volop op voorraad (en binnen 48u uitgeleverd).
Sjarett schreef:Maar ik weet niet of het minder gaat stinken bij jouw paard. Je moet er een behoorlijk dikke laag in hebben liggen.
Ik gebruik het nu ruim een maand en weet nog niet of ik er echt blij mee ben. In 1 box gaat het redelijk, maar de andere box blijft te nat.
Ik heb big bags met 900 kilo tarwestrokorrels en die kosten 250 euro per stuk. De eerste is al ruim over de helft leeg, dus goedkoop is het zeker niet.
Ik weet niet hoe anderen hierover denken?
Citaat:Sjarett schreef:
Het paard dat bij ons nu twee weken op korrels staat begint nu ook rode natte plekken in de box te krijgen, de natte plekken worden iedere dag helemaal omgespit. Donderdag is er voor het eerst iets nat uitgehaald. Ik kan me niet voorstellen dat je pas na vijf weken begint met erbij gooien. Het gaat nog goed, maar hoe lang.........
Sjarett schreef:Tot nu toe ben ik tevreden, het is best veel werk, maar de box ligt er super netjes bij. Ik haal iedere dag alle natte plekken naar boven en schep dat door het droge stro heen.
Het stinkt dan heel even, maar is zo weer weg. Ik ben reuze benieuwd hoe lang ik kan wachten voor er spul bij moet.