Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 10:14

Jeetje heftig zeg!

Mooi dat de eiwitten lijken te helpen!

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 10:27

Fijn dat het goed gaat tussen die 2 boemel.

Karin, dat ziet er gezellig uit!

KK, ook leuk die bixie foto's. Leuke pony ook!

En fijn dat het beter lijkt te gaan met je obeesje Nickeltje.

Hier weer druk druk druk, de achterstand onderhoud na 11 dagen vakantie is groter dan verwacht en heb dus wat moeite met alles bijbenen. En dan zeker als je nog onzinnige taken hebt zoals 2 pakken a 450 kg hooi (handmatig :') ) afvoeren omdat ze het echt niet eten en deels waardeloze kwaliteit is. Wel mooi de hooiopslag helemaal schoon kunnen maken, zodat we dit weekend weer de nieuwe lading kunnen halen.

Maar gisteren wel weer een hele fijne les gereden, dus dat maakt alle tijd en energie die de beestjes kosten weer helemaal goed :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 12:30

Nickeltje, wat mooi dat het lijkt te werken. Is toch altijd spannend als ze zo makkelijk aankomen.

Lyss, een schone opslag is heerlijk! Goed gedaan.

Ik heb besloten met voeding alles op alles te zetten de komende drie maanden. Aan het eind er van beoordeel ik Nilay heel erg kritisch. Als hij onvoldoende is aangekomen laat ik hem vlak voor de winter gaan. Ik wil dat zijn lijf hem niet in de steek laat en dat lijkt het wel te doen. Ik voel me net een heks als ik zijn voer klaar maak... Paar scheppen hier van, paar daar van, handje van deze kruiden, maatschepje van die en deze vier... poedertje, vitamine korrel, vloeistof, beetje olie etc. Ik hoop heel erg hard dat hij bijtrekt. En dan kijken we daarna wel weer wat we standaard blijven voeren.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 12:38

Wat fijn Nickeltje!

Mijn dikkertje dap is hier nu ruim 3 weken rustig aan het werk en is inmiddels van singel maat 80cm naar maat 70cm gegaan. Je ziet inmiddels weer wat heup en schouder. Gisteren een fijne les gereden.

Dat klinkt best heftig Malenka. Is vermageren zijn enige probleem of zijn er meerdere problemen?
Heb je een voedingsdeskundige erbij gehad?

Ik ondersteun ook vaak met kruiden e.d. als het nodig is.
Kan je inderdaad behoorlijk druk mee zijn.
Hopelijk zet het goed aan bij hem.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 12:43

@Nickeltje, heftig zo plots en jong!

Fijn dat de eiwitten lijken te helpen!

@Malenka, klinkt heavy! Ik hoop voor je dat het gaat helpen! :(:)

Ik zie het aan mijn ruin niet maar de singel kon weer een gaatje strakker vandaag :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 12:45

Oh lees nu van je collega Nickeltje. Dat is zeker heftig. Sterkte!

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 13:07

Sterkte Nickeltje, heftige zaken zo.

Malenka, klinkt alsof je een weloverwogen beslissing gaat maken hoe dan ook. Ik duim dat het mag baten!

Hahah Lys, jij zit hetzelfde in je lesroutine als ik :) Erg fijn dat de juf weer zaken oppakt :D

Mijn nieuwe zadelmaker komt zo. Ik hoop dat we er uit komen met beide zadels.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 13:11

Singels strakker is een duidelijke maatstaf.

Boemel, ja ik overleg met dierenarts en voedingsdeskundige. Naast zijn ondergewicht heeft hij headshsking en zomereczeem. En daarom mag hij niet op het gras... De headshaking verergerd op gras zo erg dat ik meermaals heb overwogen met spoed een dierenarts met een spuitje langs te laten komen en zijn zomereczeem verergert dan ook waardoor hij tot bloedens toe schuurt. Het is op stofwisseling gebied echt een zorgenkind. En nu (door zijn leeftijd) zijn gebit slecht is wordt het alleen maar moeilijker.

Ik wil vooral niet te laat zijn, niet te lang door gaan. Dat hij door zijn benen zakt en niet meer op wil staan is echt mijn schrikbeeld.

En ik maak hem het meest blij met een lekkere wandeling. Hij is nog super jong in zijn koppie. Maar hij is zo mager dat ik hem niet mee uit wandelen neem. Aan de ene kant omdat ik niet op alle oordelen van de buitenwereld zit te wachten en aan de andere kant omdat ik hem 'veilig thuis' wil houden. Nooit gedacht dat een paard met pensioen zo veel gedoe is...

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 13:14

Malenka, dit klinkt mij niet in de oren als 1 waarbij je te vroeg bent als je na de zomer de keuze maakt hem te laten gaan. Dan heb je volgens mij alles geprobeerd en de juiste keuze gemaakt.
Maar hey, ik vind nogal gauw dat mensen veel te lang doorgaan geloof ik :o

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 13:25

Zal voor je duimen Audesta.

Ach Malenka dat zijn wel serieus vervelende issues. Ik begrijp wel dat dit niet gemakkelijk is.
Is wandelen met een vliegendeken of zomerdeken een optie zodat de buitenwereld er niet veel van ziet en jij je er daardoor niet zo druk over maakt?

Ze vallen gelukkig niet zomaar om, maar het siert je dat je er zo bewust mee bezig bent en leed wilt besparen.
Ik duim voor je dat je een duidelijk antwoord krijgt op de efforts die je er in steekt.

Hoe gaat t eigenlijk met je jonge paard?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 19:54

Audesta, hoe is het gegaan met de zadels?

En ik denk dat je gelijk hebt hoor. Gelukkig ervaar ik ook echt steun vanuit mijn directe paardenmensen kring. Mensen met ontzettend veel kennis, kunde en ervaring die het met me eens zijn qua aanpak en ook echt meedenken. Dat sterkt wel want het is nogal wat om te beslissen. Vorig voorjaar heb ik nog overwogen hem een nieuwe carrière voor de wagen te geven. Toen was hij nog vrij goed en vreselijk fanatiek. De koliek in het najaar is echt de klap geweest waar hij nog steeds niet van is bijgekomen.

Boemel, hij is zo mager dat je het met een beetje kennis ook heel goed kunt zien als hij een deken om heeft. Het is echt dat hij nog zo ontzettend levenslustig is... Hij glimt je ook tegemoet en zijn tempo is hoog als je hem de kans geeft. Alsof hij nog in training staat. Absoluut geen oud of ziek paard. Op zijn gewicht na dus. Roos is nog steeds tuin ornament en knuffelpony. Maar wel ontzettend veel stabieler dankzij de Monnikspeper. Echt een enorm verschil.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 20:00

Jeetje dat is heftig Nickeltje!

Welke eiwitten voor je aan obeesje? Mijn Haflinger heeft ook altijd honger (en is stevig) wie weet is het ook iets voor haar.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 20:07

Heftig Malenka maar verstandig besluit. Neemt niet weg dat het geen makkelijk besluit is. Hopelijk heb je nog een fijne tijd met hem. Weet je al wat je gaat doen met je merrie als hij er niet meer is?

Nickeltje, bizar he dat een tekort aan eiwitten ze zo door laten eten.
Charaz ik geef luzernebrok. Ook hier minder vreetbehoefte sinds ze er luzernebrok bijkrijgt.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 20:58

Lief dat je het vraagt malenka!

Instructie en ik en vriendinnen zaten erg in de goede richting dus ik heb dik betaald om bevestigd te krijgen wat ik al dacht vooral :+

Kleine aanpassing gedaan en nu kan ze hopelijk mooi op gaan vullen achter de schouders (ze heeft nogal grote schouderbladen) en over 3 maanden een vervolg consult omdat de verwachting wel is dat ze nu snel gaat veranderen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 21:04

Charaz schreef:
Jeetje dat is heftig Nickeltje!

Welke eiwitten voor je aan obeesje? Mijn Haflinger heeft ook altijd honger (en is stevig) wie weet is het ook iets voor haar.

Ze krijgt van mij als basis hapje een muesli " met zonder niks" zoals we dat noemen, en een bakje balance brokjes.
Dat krijgt ze nu dus erwteneiwit isolaat bij, de smaakloze variant van Bulk.
In de kilo zal zit een maatschepje, daarvan krijgt ze 1 1/2 schep op 500 ml water opgelost en door de muesli geroerd...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 21:09

Audesta, misschien een stomme vraag maar al eens getest op PPID?

Nickeltje sterkte met de collega

Audesta fijn dat je zadel past
hier komt de zadelmaker 1 augustus dus ik ben benieuwd

Vandaag was de smid en tandarts er, en hooi gekocht, dure dag weer
tanden van oudje waren goed, geen gekke dingen maar gezien haar leeftijd zijn ze gewoon "op"en glad, hooi eten gaat lastig en ze krijgt al geweekt voer maar eet nooit alles op dus meer geven heeft geen nut ( ga wel een extra keer per dag aanbieden nu)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 21:20

Fijn dat je al goed zat Audesta. Hopelijk werkt dit zoals gewenst.

Lynn, ik denk dat je wilde vragen of Nilay op PPID getest is? Dat is hij zeker want dat wilden we uitsluiten. En voor nu is het ook uitgesloten. Hij zat er echt duidelijk onder. Maar omdat hij zo mager is en er wel de leeftijd naar heeft krijgt wel al supplementen (maar dus geen medicatie). Ik heb nooit echt oude paarden in mijn zorg gehad en vind het echt gedoe. Er is veel over uit te zoeken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 07:32

ja jou bedoelde ik ook, sorry. Ik heb nu een 30 jarige die er in april nog lekke ruitzag maar nu ook aan het afvallen is
Zij heeft wel PPID en de medicatie is nu verhoogd, ze krijgt onbeperkt hooi , seniores priores, pulp en maisvlokken. vandaag ga ik grasbrok bijhalen
Ze staat overdag in de kudde en eet dan blaadjes en kauwt op wat hooi maar de tandarts zei ook dat de tanden bij de leeftijd passen en het vlak glad is, malen lukt dus niet meer echt.
In de avond staan ze allemaal apart en krijgt ze dan en in de ochtend al haar extra voer en ik ga nu in de middag een 3e extra voermoment inplannen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 22:01

@nickeltje, jeetje, dat hakt erin.... sterkte.

Ik weet zeker posts te hebben geplaatst maar kan ze nergens terugvinden, hebben jullie dat ookwel eens?

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 22:53

Toevallig heb ik het gisteren gehad. Mijn post stond er echt en toch is hij weg!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 19:34

Dais_ schreef:
Toevallig heb ik het gisteren gehad. Mijn post stond er echt en toch is hij weg!

Oke, ben dus niet gek aan het worden :') . Wel apart dat er blijkbaar her en der wat verdwijnt.

Aangezien ik geen grote opslag heb en kleine pakjes hooinkoop, maarcrefractometer besteld, want v wordt te gek om elke keer bepalingen te laten doen op mjin hooi...
Kan wel alleen grofstoffeljik dan suiker gehalte bepalen, maar beterbiets dan niets...

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 22:32

Net terug van een heerlijk buitenritje met dochter van mijn vriend. Afbeelding
Was de eerste keer samen sinds jaren.
Toch een stuk fijner dan een 13 jarige alleen het bos in te sturen met Diekke. Wat ze heel stoer doet hoor, maar toch :D

Daarvoor eerst even dressuur gereden.
Ze was fijn! Galop wordt ook beduidend beter.
Nu bijna 1 maand bezig.
Moet al een padje onder het zadel leggen, omdat ie wat wijd wordt en de kleinere singel heeft ook niet zoveel gaatjes meer over. De hangbuik zit er nog wel :=

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 23:54

Wauw, wat gaat dat goed Boemel!!

Wij zijn een nachtje weg. In de tuinen van Paleis Soestdijk zijn er net naar het optreden van Kraftwerk geweest en nu blijven we daar nog een nachtje vlakbij

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 07:38

Gezellig Boemel, en fijn dat het afvallen en rijden zo goed gaat!

Ik ben grotendeels mijn pony kwijt aan mijn dochter die nu bijna dagelijks rijd. Ze maakt echt veeel progressie, leuk om te zien.

Ik ben laatst op ‘kamp’ geweest met Luna. En vorige week een outdoor mini-marathon gereden.

Ik ga nu even eten en m’n pony’s zo inladen voor nog een ritje samen met een vriendin.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 10:28

Leuke foto's maar niet zo netjes om ze niet te kopen en wel te gebruiken