Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 13:47

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 14:50

Karin_deB schreef:
Wat een vervelend nieuws zeg!
Sterkte allemaal :(:)

Hier toch een beetje onrustig gevoel. Wondje ettert wat ondanks schoonmaken, maarja lastige plek op het been met vlas en zand enzo
En haar kogel is flink dikker. Voel geen vocht oid.
Ze lijkt het verder prima te belasten en geen last van te hebben.
Vanmiddag maar ff flink stuk stappen op het harde, kijken of de zwelling afneemt.

Bij mijn merrie waen door zo'n soort ongelukje in de stal haar colkateraalbanden in het hoefgewricht verrekt. Eerst ook twee dikke benen, maar ze bleef kreupel. Heeft twee jaar geduurd voor ze weer aan het werk kon... Pff.

Hoop voor jou dat de schade mee valt. Heb je ruwe stalmatten onder je vlas? Dat geeft ook meer grip dan betonvloer.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 15:53

Ik heb ook schapen gehad vorige winter, ik had vreselijk veel onkruid staan. Ik heb het in maart dit jaar officieel overgenomen en er was 20 jaar niets aan gedaan. Onkruid stond kniehoog op 1 stuk (was teveel voor 1 shet hb gevoelig en 1 haflinger). 1 winter 5 schapen op 5000 m2 gehad en het onkruid was weg, daarna schapen eraf en gespoten. Toen nog wel heel veel distels gehad en deze de hele zomer plat gespoten, uitgestoken, etc. Nu let ik nog steeds erg op want had distelvelden van 300m2 en nu kom ik heel af en toe een klein disteltje tegen die ik direct de nek omdraai. :D schapen hebben mij dus wel geholpen met weide beleid.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 17:01

[***] schreef:
Hier ook nog gewoon op het gras. Er staat nog meer dan genoeg. Bij mij is het ook nog niet echt koud geweest 's nachts.

Heeft bemesten nu nog zin superpony? Ik heb van mijn buurboer begrepen dat er nu niet veel mee gebeurt.

Ik wilde het wat korter hebben en na de droogte was het gegroeid. Ze kunnen er maar kort op, dus heb daarna eigen mest verspreid. Het is zandgrond en sterk verwaarloosd. Was een en al mos, stukken zuring en JKK. Had het in het voorjaar gezaaid en veel uitgestoken.
Heb het erop gegokt dat het ging regenen daarna.

Karin, wat vervelend. Ik zou het laten nakijken en desnoods nog een keer open laten maken. Onze merrie had dr been echt flink open en dat is goed schoongemaakt, met nietjes gedicht en toen stevig drukverband. Is wel om de 3 dagen vervangen en dan steeds met ab spray gedaan. Is echt mooi genezen.

Vorig jaar op de wei een wondje die we pas uren later hebben gezien. Daar waren geen voorzieningen en wondje leek klein. Zo goed als kon schoongemaakt, maar is wildvlees op gekomen. Ze loopt er gelukkig niet rot mee, maar baal er wel van. Was echt een klein wondje in verhouding tot hele been open paar jaar daarvoor.

Mn NF heeft een opleving door de bute en dat maakt het niet makkelijker. Ik wil geen paard op de bute, maar hij heeft steeds oplevingen gehad en ik verwacht dat hij zonder nu ook weer redelijk loopt. Was het maar veel duidelijker.......

Mer1980

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 17:13

Tsja moeilijk hoor met je NF, je weet dat die beslissing gaat komen, maar het dan ook doen en op welk moment is verrekte moeilijk. Alleen jij kan in de ogen kijken en weten wanneer iets genoeg is....

Ik had gehoopt dat het vandaag droog zou blijven, het leek vlak langs te trekken, maar nu regent het dan toch.... bah!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 19:28

joyce B schreef:
Karin_deB schreef:
Wat een vervelend nieuws zeg!
Sterkte allemaal :(:)

Hier toch een beetje onrustig gevoel. Wondje ettert wat ondanks schoonmaken, maarja lastige plek op het been met vlas en zand enzo
En haar kogel is flink dikker. Voel geen vocht oid.
Ze lijkt het verder prima te belasten en geen last van te hebben.
Vanmiddag maar ff flink stuk stappen op het harde, kijken of de zwelling afneemt.

Bij mijn merrie waen door zo'n soort ongelukje in de stal haar colkateraalbanden in het hoefgewricht verrekt. Eerst ook twee dikke benen, maar ze bleef kreupel. Heeft twee jaar geduurd voor ze weer aan het werk kon... Pff.

Hoop voor jou dat de schade mee valt. Heb je ruwe stalmatten onder je vlas? Dat geeft ook meer grip dan betonvloer.

Zo dat is pech geweest! :(:)
Been is nu weer mooi slank en wondje rustig dus heb goede hoop.
Er lagen wel stalmatten maar die heb ik weggehaald. Geen idee hoe oud ze waren (lagen er in toen we het huis kochten) maar ze waren flink dun en vies.

Ik doe nu niet meer dagelijks al het vlas om spitten en het lijkt nu langzaam een vastere bodem te gaan worden dus even kijken hoe dat zich ontwikkelt!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 02:04

Wij hebben het vlas er al best lang in liggen. Eerst wat vies laten worden, dat is even moeilijk, maar we halen alleen de mest eruit, gooien wanneer nodig nieuw pak erop en het is echt altijd droog. Wij zijn wel met 5 pakken in de ene en 3 pakken in de andere begonnen. Inmiddels ligt de hele pallet en nog wat losse pakken er al in. Daaronder wel rubberen matten, maar ga alles niet los halen. Geen idee wat we gaan vinden en het ruikt niet, dus laat het even zo.

Fijn dat het been weer slank is.

Ik heb het idee dat richting het koudere weer er minder huizen te koop komen. Of ze worden nog steeds duurder en komen boven ons budget wat we willen besteden.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 09:37

We zijn gestart met 9 pakken in een stal van 8x3 meter.
Vorige week voor het eerst een pak erbij gegooid.
Doe zoiezo 1x per week de natte plekken maar deed daarnaast dagelijks ook alles omspitten op zoek naar drolletjes e.d.
Nu schep ik alleen de hopen drollen eruit, trek eventuele grote bergen weer recht maar er zijn gerust ook dagen dat ik niets doe behalve een hoop drol eraf scheppen.
Scheelt wel merk ik.

Dit weekend moet ik werken en heeft mn zusje aangeboden de stal te mesten, ben benieuwd wat voor beerput ze opentrekt :D

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 10:10

Gisteren naar de dierenarts geweest, Nick liep een stuk beter. Oogde alerter/vrolijker en zat beter in zijn vel.
Kwam alleen wel ‘even’ een spoedgeval tussen, maar Nick kon mooi in een stal staan. Ideaal. Liep er ook in alsof ie er elke dag in staat, hij vind het allemaal maar best. Op de hengsten afdeling hahaha.

Afbeelding

De pijnmedicatie gaan we afbouwen en een supplement voor de gewrichten gaan we opbouwen, hem moet elkaar dan overnemen.
Ook krijgt Nick speciaal beslag voor. Heb hem nog nooit op ijzers gehad, maar we gaan dat gewoon uitproberen!
20 nov kan de hoefsmid pas, dus daarmee moeten we nog even wachten.
Het medicijn wat hij kreeg, deed ik op een schep vital... vital dinges.. kom er niet op.
Die 8 kilo bak, wat sinds kort in het arsortiment is. Met daarbij een schepje basis brok van pavo. Ook dat blijven we geven, heb het idee dat hij dat beetje extra wel goed kan gebruiken in de rui/winter periode.
De dierenarts vertelde dat hij nooit de sterren van de hemel zou lopen, omdat die achterneven zo steil zijn. Maar hij kan zeker zijn ding blijven doen als het supplement voor de gewrichten aan slaat.
Gisteren was het dus allemaal positief.

En toch ook wel weer trots dat Nick zich gewoon gedraagt zo tussen allemaal vreemde paarden. De paarden van die stal werden binnen gezet, daar kijkt ie dan wel naar, maar doet niet hyper of raar.
Ook toen ie in de hengstenstal werd gezet.
Eerste wat ie deed was checken of er nog wat in de voerbak zat :’)

De rest zal ik straks bijlezen. Ik ga zo naar een bedrijf!!! Voor werk!
Ik ben al een tijdje zoekende wat ik makkelijk kan combineren Met de kinderen en ook nog zonder stress..
Ik hoop dat dit bij me past. Gewoon wat extra te besteden zou zo fijn zijn. En ik ben er klaar voor om weer wat te werken.
Al vind ik het ook wel heel eng zo na zo lang niet te hebben gewerkt. Ben gestopt toen ik zwanger was van David. Hij wordt in april 9.

(Ik werk wel iedere woensdag op de manege, maar dat is vrijwillig en helemaal mijn ding, dat zie ik niet als echt werk. Maar je bent dan wel lekker onder de mensen en paarden! En het is heel dankbaar!)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 15:37

Fijn dat het de goede kant op gaat met Nick! Nu hopen dat het supplement aan slaat!

Veel succes met je sollicitatiegesprek!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 18:21

Fijn Chasey. Nu hopen dat het zo blijft.

Hier is de tandarts net geweest.
Ging er al van uit dat Rocky nog nooit was geweest.
Dat was ook wel te zien.
Flinke haken op de kiezen en dus ook de wang kapot aan de binnenkant.
Verder geen bijzonderheden.
Tanden zagen er goed uit. Zeker voor een luchtzuiger.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 09:05

Volgende week beginnen :) ben benieuwd hoe het gaat. Heb er wakker van gelegen vannacht... stomme stresskip dat ik ben...

Fijn dat het gebit op de haken na goed was.
Nick en Blik worden sowieso 1x per jaar gedaan. Februari voor het laatst geweest, dat kan nog eventjes :)
Bliksem en Nick hadden ook beide achterstallig onderhoud toen ze hier kwamen... snap ik niet.
Shetlander hebben volgens sommige mensen geen tandarts nodig. En Nick was duidelijk ook heel lang niet geweest. Haken en golven.
En Bliksem was er nog wel slecht aan toe ook. Gelukkig hebben we het alsnog aardig goed weer gekregen. Maar dat had wel tijd nodig.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 09:16

Rocky is import uit Engeland.
Hij is nu 9 en de tandarts zei wel dat Engeland en Ierland niet zo van de tandartsen zijn.
In NL is dat veel bekender.
Puck is nog heel jong en Melle staat al 3 jaar stil.
Ik denk dat ik die van het voorjaar laat doen.
Ik had gisteren ook geen tijd meer.
Tandarts was aan de late kant.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 09:58

Ik lees dalijk dit topic ff bij :P ben op het werk maar nog zo in de wolken van gisteren móet dit nu ff vertellen :D Smoothie verveelde zich zichtbaar dus ben langzaam begonnen met het opbouwen van werk, eerst wat longeerwerk. Zo ook gisteren. En toen ineens bedacht ik me "waarom ga ik er niet ff opzitten, al is het maar een rondje of zo" hihi helaas kwam ik erachter dat ik de singel niet thuis had liggen dus toen maar ff zonder zadel erop <3 <3 wat is het toch een heerlijk ventje heeft superbraaf een paar rondjes rondgestapt <3 het voelde ook zo vertrouwd <3 en wat een heerlijk gevoel om thuis paard te rijden *\o/*

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 10:38

@Chasey, gefeliciteerd met de nieuwe baan en fijn van Nick *\o/*

@MissYvette, heerlijk hoor <3

Hier was de tandarts er in augustus (ze gaan 1x per jaar) en beide hadden ze geen haken niks. Is me ook nog nooit gebeurd :D

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 10:47

Chasey, gefeliciteerd met je nieuwe werk. Wat ga je doen als ik vragen mag? En met Nick

Tandarts komt van het voorjaar hier weer. Roos is handmatig gedaan bij de vorige eigenaar al twijfel ik of ik haar niet toch door mijn eigen laat nakijken.

MY4y Wat heerlijk zo'n paard.

Topic gaat hard, heb moeite met bijhouden.
Zouden jullie een twenter scheren als die het warm heeft op stal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 10:51

Gefeliciteerd met je nieuwe baan chasey!

Tandarts komt hier 1x per jaar, meestal in februari of maart. Olivier is bij de aankoopkeuring nog nagekeken, toen zagen de tandjes er prima uit, dus hij gaat in het 'gewone' schema mee :)

Wat heerlijk Yvette! :D

BB, als hij het warm heeft zou ik een deel gaan scheren. Mijn pony is 5 weken geleden geschoren, maar het is alweer hard nodig. Ik denk er over om toch maar een nieuw scheerapparaat te kopen, veel handiger als je het zelf kan. Maar mijn vorige machine was een groot drama, dus ik ben toch wat huiverig _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 11:16

Durf het bijna niet te zeggen (wil het niet jinxen), maar hier gaat het ook goed. Heb er al weer 3x opgezeten vd week en wat een brave! Ik verga vd spierpijn en zweten en GVR heeft nog geen druppel losgelaten, haha. Ben eiwit gaan bijgeven en zie nu na 3 weken echt verschil en voel het ook, hij stapt niet meer zo raar weg vanuit stilstand. Maak mij wel dikke zorgen om de kosten vh hooi. Zit al aan 200 per maand en dan moet het nog winter worden. Maar ook al heeft hij een lekkere hooi buik, ga ik hem zolang hij alles opeet echt niet korten daarop.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 11:47

€200 voor hooi is wel heftig voor een paard, maar is het daar al zo prijzig?

Ik zou bij de twenter hooguit de hals eruit scheren zodat hij zonder deken kan blijven staan. Kunnen ze wel meer van de warmte kwijt op die manier.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 11:50

Hals scheren heb ik ook aan gedacht. Nou zweet ze ook op haar buik zou alleen de hals scheren daar ook voor helpen. Wil indd geen deken op doen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 12:06

MiniMeLona schreef:
Durf het bijna niet te zeggen (wil het niet jinxen), maar hier gaat het ook goed. Heb er al weer 3x opgezeten vd week en wat een brave! Ik verga vd spierpijn en zweten en GVR heeft nog geen druppel losgelaten, haha. Ben eiwit gaan bijgeven en zie nu na 3 weken echt verschil en voel het ook, hij stapt niet meer zo raar weg vanuit stilstand. Maak mij wel dikke zorgen om de kosten vh hooi. Zit al aan 200 per maand en dan moet het nog winter worden. Maar ook al heeft hij een lekkere hooi buik, ga ik hem zolang hij alles opeet echt niet korten daarop.

Is jouw hooi dan zo duur of eet hij 4 balen per dag? :wow:
Ik ben momenteel zo'n 100 p.m kwijt voor 3 paarden.
Dat zal uiteraard omhoog gaan als het kouder wordt en ze meer gaan eten.
Kan je eventueel wat (gerste)stro gaan bijvoeren voor de buikvulling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 12:15

4 euro baaltje. En er gaat ruim 1,5 baal in per dag.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 12:57

Ik betaal 4.50 per baal geloof ik nu maar beide paarden eten iets minder dan een baal per dag maar staan overdag op wei. Als er geen gras meer is, is het ongeveer 1,5 baal per dag. Balen zijn ongeveer 15-18 kg.

Alleen hals scheren maakt meestal wel verschil. Evt kan je tot net achter de singelplek door scheren, dat scheelt ook veel. Dat is meestal hoe ik de eerste keer mijn IJslander scheer. Nu ligt de hele buik eruit plus de hele hals en de boeg. Dan moet je wel al met dekens gaan werken.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 13:00

Hier eten ze ook 1.5-2 baal per dag.
Met zn 3en.
Nou is die van jou natuurlijk wel heel groot.
Eerste lading hier van 3.50 per baal.
Niet zulke zware. Gemiddeld 15-18 kilo.
Lading die laatst gebracht ik kost 4 euro p.baal. Maar die zijn me daar toch loodzwaar.
25 kilo per stuk.
Ik voer ook gerstestro bij. Halve baal per dag ongeveer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 13:04

Hier eten ze ook ongeveer 1,5-2 baal per dag, ze staan (bijna) niet meer op de wei. Ik voer Olivier 's nachts stro bij omdat hij continu door blijft eten en al dik genoeg is := Ik heb hier balen van 15 tot 20 kg, ik heb er €4 tot €4,50 per baal voor betaald volgens mij.