Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 14:57

Bij mij lag er al beton, dat was juist het probleem.
Ik kon alleen potstal doen want anders lagen ze toch steeds op het beton .
Volgens mij kun je ze ook op het zand leggen al moet je dan wel zorgen dat ze op den duur niet onder het zand komen te zitten.

zoefie

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 15:43

Ik heb stalmatten (matras) v hit-aktif ze zijn fijn dik en liggen gewoon op de beton. Net de dierenarts weer geweest, helaas is Dirk nig steeds hoefbevangen

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 18:15

Mag de regen uit?! :\ Echt alles staat inder water! Vanmorgen net droog gepompt en nu is alles onder gelopen. Pomp staat weer aan, maar hier kan geen pomp tegen op!

Net nieuwe laarzen gemaakt voor Beau. Dit x van de binnenband van een tractor. Vond mijn naimachine niet leuk. Maar hoop dat het houdt. Het vijverfolie ging ook stuk... ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 18:26

Ik heb mijn stalmatten op beton en op zand gehad werkte bij beide prima.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 18:30

Het is hier nu ook goor en de komende uren word het er alleen maar slechter op, gelukkig kan de grond het nog hebben.

Zit nog altijd in de kou binnen, dat is dan weer minder :brr:

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 18:33

Hier is ook nog lekker guur, en beginnen er wel wat plassen te ontstaan. Precies voor de poort bijvoorbeeld... Paarden waren ook op de voorste wei erg onrustig vandaag maar staan nu op de wei met lekkere grasjes en ze keurden mij nog geen blikwaardig ondanks het gure weer, nou ja, dan staan ze nog een tijdje buiten :evaw:

Zoefie, wat vervelend dat Dirk nog steeds bevangen is.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 18:50

Hier valt het voor de verandering eens mee. Gisteren is helaas wel onze pruimenboom gesneuveld..

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 19:43

Balen zeg Fabster! Gaat het wel beter met Beautje?

Water is echt niet grappig meer. Ben er wel klaar mee. Maar de beesten staan te vreten dus het zal wel.

Zoefie, helpt de metacam niet?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 19:49

Fabster schreef:
Mag de regen uit?! :\ Echt alles staat inder water! Vanmorgen net droog gepompt en nu is alles onder gelopen. Pomp staat weer aan, maar hier kan geen pomp tegen op!

Net nieuwe laarzen gemaakt voor Beau. Dit x van de binnenband van een tractor. Vond mijn naimachine niet leuk. Maar hoop dat het houdt. Het vijverfolie ging ook stuk... ;(

Lastig dat je nog niets gevonden hebt dat heel blijft, ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat houden.
Lopen ze bij jou veel op straatwerk?
Oh en zit er momenteel een ijzer onder? (Sorry, ben even kwijt wat het probleem ookalweer was, een hoefzweer die eruit is gesneden toch?)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 19:53

was het geen hoornzuil?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 20:45

Ja hoornzuil volgens mij.

Ik heb echt voor het eerst sinds afgelopen winter , de paarden onder het afdak gevoerd, alles is zo nat en om ze nu in de stortregen buiten hun hooi te geven , ging me ook te ver.
Ze waren er erg blij mij.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 21:46

Citaat:
Zoefie, helpt de metacam niet?

Niet echt....Ik was er vorige week zondag mee gestart en ook met het geven van heel weinig hooi. Ik heb wel natural balance gekocht van Havens maar die ook niet echt durven voeren. Toen de zakjes metacam van de da op waren heb ik de da gebeld, en deze gaf aan dat het wel eens heel lang kon duren en dat ik geduld moest hebben -O- dat heb ik dus niet, dus ik had nog een pot metacam staan en ben op eigen houtje doorgegaan met de pijnstillers. Ik voer hem nu oud hooi gemengd met stro. Vandaag is een andere da geweest, ze gaf aan dat ik helemaal niet had moeten stoppen met metacam en ze heeft hem opnieuw een spuit gegeven. Hij krijgt nu 2x per dag 5mg ipv 1x per dag ik heb nu voor vier dagen zakjes, daarna moet ik bellen hoe het gaat. Zo zielig, hij komt zijn stal niet uit. Hij blijft alleen op de zachte mat staan maar ik moest wel koelen. Dus dat doe ik nu maar in de stal ;( De da vond het vreemd dat hij nu plotseling na 23 jaar hoefbevangen is (heeft hij nooit gehad en hij heeft maar heel weinig op de wei gelopen, samen met mijn fjord) De da gaf aan dat de fjord er eerder last van zou moeten hebben. Ze verwacht dat er een achterliggend probleem is, cushing of iets met insuline of of of, maar dat gaan ze onderzoeken zodra we de bevangenheid onder de knie hebben.... (oeps mega lang ego verhaal geworden....)

Vandaag nog even gaan rijden met mijn fjord....normaal staat Dirk dan altijd hinnikend aan de wei....ik misde zijn schreeuwende koppie ;( Hopelijk gaat het snel beter nu hij meer pijnstillers krijgt want dit is drie keer niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 21:58

Zoefie, bij Mien werkte de metacam niet bij hb, de veel goedkopere buut wel trouwens.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 22:14

Beau heeft inderdaad een hoefzweer die eruit gesneden is. Met bijkomende complicatie dat het hoefbeen is aangetast. Hoefsmid dacht inderdaad een hoornzuil, maar dat was t toch niet. Hij heeft geen ijzer. Maar wel hele mooie laarzen *D

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 22:43

Zoefie wat lastig joh! Zakjes die je gevoerd hebt zijn denk ik buut geweest? Metacam wordt meestal als vloeibare oplossing gegeven. Misschien reageerde Dirk niet goed op de buut en nu op de metacam wel? Met onze shet ook gemerkt dat je beter te lang kunt geven dan te kort. Ook weer heel voorzichtig afgebouwd en daarna gewoon weer zoals voorheen de wei op 24:7 tot nu toe geen last meer.
Kun je hem in emmers zetten? Dan kun je m gerust een kwartier laten staan en dat het liefst meermaals per dag. Week je je hooi ook? Met een half uur weken ben je een groot deel van de suikers kwijt.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 23:11

Zoefie, ik zou juist wel kijken naar Cushing; als dat het achterliggende probleem is, moet je dat asap oplossen, anders krijg je de boel niet of nauwelijks onder controle. Helaas ervaring mee.
Ik ben altijd van het alternatieve(re) circuit en heb goede ervaring met Den Hoek, ook bij mijn hb merrie. Zij heeft een tijd glucobalance gekregen, maar begin dit jaar werd er een begin van Cushing gemeten en staat ze op hypobalance. Doet ze het erg goed op; ze heeft het hele weideseizoen lekker kunnen grazen. Afgelopen weekend was het laatste weekend waarin ze nog gras kreeg (2-3 uur per dag), toen werden de temperaturen me af en toe te laag.

Mocht mijn merrie wel bevangen raken, gaat ze in het acute stadium op buut (1/2 zakje 2 keer per dag, maar pony is maar 1.20m / 280 kg). In een minder heftig stadium of sluimerend zet ik haar op Ascal (hoeveelheid weet ik niet uit m'n hoofd).
Koelen is altijd goed; ik gebruikte een afwasteiltje met nat zand erin. Hooi weken haalt idd de suikers eruit (hoe langer, hoe beter, maar na een paar uur is het water verzadigd). Krachtvoer zou ik niet doen, hooguit een vitaminebrokje en magnesium.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 23:46

Azmay schreef:
Het is hier nu ook goor en de komende uren word het er alleen maar slechter op, gelukkig kan de grond het nog hebben.

Zit nog altijd in de kou binnen, dat is dan weer minder :brr:

Hele middag/avond les. In volledig regenpak en laarzen. Super nat!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 23:49

Ja is ook apart op die leeftijd.
Cushing ligt dan meer voor de hand als oorzaak-gevolg.
Hopelijk helpt de behandeling.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 07:57

Balen zoef. Heb je al bloed laten onderzoeken op cushing? Is deze maand gratis. Hier verder ook hele goede ervaringen met Den Hoek op dat gebied.

Echt bizar veel water ja. Zou eerst dit weekend al droog worden, maar ze schuiven het iedere keer vooruit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 08:18

OK, dan zal ik jullie even jaloers maken. Hier schijnt de zon en wordt het heel de week minimum 28°. :-)

Schoonzusje laat alvast weten dat onze meiden het goed stellen, oef. Kunnen wij lekker relaxen aan het zwembad.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 08:19

Lekker SVRL. Maar met 28 graden maak je mij niet jaloers hoor := . Waar zit jeook alweer?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 09:00

Oh SVRL heerlijk 28º. Ik mis de zon.

Fijn dat de hond het goed doet!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 09:01

28 graden hoeft niet.
Droog en minder wind is ook al welkom.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 09:12

28 graden is ook niet mijn favoriet, wel fijn dat het ok gaat met de honden...

Hier toch wel bijna windstil alleen de weersvoorspelling klopt hier niet helemaal, droog is het iig niet :+

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 09:17

28 graden graag, maar dan niet zo vochtig als het hier normaal is want dat is niet uit te houden :+

Kim stond vanmorgen droog in de schuilstal terwijl het hooi op is, dat zegt voor mij genoeg want die gaat normaal echt nooit droog staan :(:)