Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lizy29

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 13:20

Ach karev, rond is ook een vorm hè :+

Te druk om maken heeft geen zin. Zolang het niet ongezond of gevaarlijk word kan je beter maar accepteren dat het ene paard nu eenmaal wat meer aanleg heeft voor rond dan de ander. Dat houdt het voor alle partijen leuker.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 13:21

Ik ben blij met mijn geïsoleerde bak,gaat prima tot nu toe.Alleen handmatig bijvullen maar ze kunnen 24/7 drinken dus geen extra gesleep met emmers meerdere keren per dag :)

De jongens staan nu moe maar voldaan (lees: volgevreten :Y) ) een heerlijk tukje te doen in het zonnetje.
Gras gehad,gerold en net snoeihard rennen naar de stal voor de brunch :D

Ik ben stuk en ga lekker op de bank hangen onder mijn dekbedje,vriendlief heerlijk kopje thee neergezet en ook maar eens ontbijten denk ik.
Jongens zijn om 4 uur weer aan de beurt dus even lekker niks :)

Heerlijk die foto's...kleine kruimel-met-jas <3 en mooie foto's van mooie Fjorden (en nog wat ander harig spul :D )

Qua dieet doe ik mijn best om ze niet te zwaar te laten worden,ik weeg het hooi af,krijgen bijna onbeperkt stro als ruwvoer en geen snoepjes.

Hafnap...jouw zadelmaker had mijn jongens niet ontmoet :+ niks schraler...volgevreten de hele winter en laatste stuk op maïsland waar de rogge aardig groeide :Y)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 13:22

Bar-Bar-A is een heel bekend systeem http://www.besthorsedrinker.com/showcas ... inkers/434 maar er zijn er meer die een soortgelijk systeem hebben.

Hier staat de boel op schoenen en de hooistomer is aan het werk voor straks.
Ze kunnen op de vlakke PP-gang, maar staan liever stil in een hoekje.

Heeft iemand wel eens rubber ringmatten met iets erover geprobeerd bij de paarden ??
Die harde grasplaten vind ik maar niks nl en liever wil ik ze ook niet opvullen juist om het water beter af te voeren zodat de bovenlaag niet alsnog aangestampt wordt en bagger wordt.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 13:23

Mijn tinker had bij aankoop een giga bolle onderbuik en dun op de bovenlijn.
Beetje bij beetje is de onderbuik wat strakker geworden en de bovenlijn mooi gevuld.
De tinker is een non-stop eter. De anderen eten gewoon tot ze genoeg hebben. Tinkertje is ook nieuw sinds afgelopen zomer en heeft het niet goed gehad. Meestal duurt het een jaar voordat ze gewend zijn dat er eten genoeg is en ze meer dan genoeg krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 13:24

Ik heb er van elk 1 ; grote is warmbloed en puk is koudbloed, maar nu is grote, goden zij dank ook (nog) niet gevoelig voor hb, maar ze is wel zo groot, dat als ik dat qua gewicht uit de hand laat lopen en ze word hb, we daar nooit meer uit komen...
En ik heb er nu helaas maar al te vaak ervaring mee met pukkie en ik vind het zon vreselijke ziekte! Maar wil ze idd ook niet het enige lolletje in hun leven helemaal ontzeggen; lekker saampies kunnen smullen van vers gras, maar ik vind het zo moeilijk gewoon, want je doet het uiteindelijk nooit helemaal goed, hoe dat je je stinkende best ook doet, lijkt het wel...
Zo! gesnotter en sneue postgedrag is ook weer voorbij voor vandaag! ;) :))

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 13:25

Gisteren was een droge dag. Merk dat ze dan minder hooi eten dan op die regendagen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 13:30

Afgelopen winter deden we ongeveer een week met 1 baal. Bij meer kou ging het wat harder en met minder kou wat minder hard.
Maar het is wel lekker dat ze zelf kunnen bepalen hoeveel ze eten, aan de hand wat ze nodig hebben om warm te blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 13:30

Dat is toch uiteindelijk gewoon glad rubber ? DD?
Want dat word spekglad van regen, laat staan van vrieskou etc. Dus zonder iets erop of eroverheen, zou ik het niet aanbevelen, wij hebben hier namelijk buiten van de gladde rubber rollen liggen bij mij voor en ik ga met een regenbui echt elke keer weer bijna op mijn plaat.

xWouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 13:40

Ik kom hier ook even binnenvallen. Aangezien wij een huis op het oog hebben ben ik benieuwd naar het volgende. Zijn er meer bokkers welke thuis geen weide hebben en de paarden overdag in de bak laten? Wij hebben (waarschijnlijk) geen plek voor zowel een bak als weide, ik wil dan graag mijn pony de hele dag in de bak hebben en haar hooi geven dmv een slowfeeder, zou dit kunnen?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 13:53

Ik heb ze s winters dag en nacht in de bak met uitloop naar schuil stal.

Ik vind het niet ideaal maar ze kunnen lekker naar buiten. Dat is het belangrijkste. Zonder schuil zou ik het niet willen. Vooral zomers niet.

Geel zand word heel warm in de zomer

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 13:57

@ohjajoh6 : de bedoeling is eerst een laag anti-worteldoek, dan de ringmatten
http://rubbermatten24.nl/ringmat-100-200.html
dan een laag tapijt en daar op een laagje zand.
De ringmatten komt dus niets in en de paarden staan er ook niet direct op. Door de openblijvende gaten is het de bedoeling dat het regenwater sneller door het zand zakt (geen weerstand) en de paddock dus sneller droog is én het verend blijft voor de paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 13:58

oh zo... dan heb ik het verkeerd gelezen, ik dacht dat je er niets boven wilde hebben...

xWouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 14:00

karev schreef:
Ik heb ze s winters dag en nacht in de bak met uitloop naar schuil stal.

Ik vind het niet ideaal maar ze kunnen lekker naar buiten. Dat is het belangrijkste. Zonder schuil zou ik het niet willen. Vooral zomers niet.

Geel zand word heel warm in de zomer

We willen het dan zo doen dat ze zelf de keus hebben om in stal te staan, zodat ze wel altijd een schuil mogelijkheid hebben.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 14:00

Ik ben bang dat die matten snel vergaan onder de grond eigenlijk.
Dan zou ik eerder paddockroosters nemen en daar het spul op gooien.
Al vraag ik me dan weer af of het wel goed blijft liggen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 14:12

Die matten zijn van rubber en dat vergaat niet :)
Het probleem met de gewone paddockroosters is dat de randen veel te scherp zijn. Geen probleem als je ze vult, maar als je ze leeg laat dan krijg je het perforator-idee. Ik heb die dingen onder mijn rubber matten in de stal gehad en na een paar jaar had ik allemaal losse zeshoekjes liggen :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 14:15

Middag , hier prachtig weer, paar vlokken sneeuw gehad en een beetje vorst.

zie allemaal prachtige fjorden, wauw!
vind ze heel gaaf maar hun grote en mijn gewicht vond ik niet echt een combie
karakter zou me dan wel weer liggen

Marije wat een gaaf veulentje, vertel?

Zo wat een sneeuw hebben sommige :wow:

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 14:18

@spatter: je hebt ook grote Fjorden hoor en het zijn koudbloedjes dus best stevig. Ik denk dat menig QPA minder stevig op de benen staat en daar zitten ook geen lichtgewichtjes op :D (denk aan DY) :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 14:23

Ja, tegenwoordig heb je wel grotere, vroeger was de 1.40 de standaard maat en dat vond ik toch wat klein.
Ik rij het liefste op maatje 1.50.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 14:23

DubbelDun schreef:
Die matten zijn van rubber en dat vergaat niet :)
Het probleem met de gewone paddockroosters is dat de randen veel te scherp zijn. Geen probleem als je ze vult, maar als je ze leeg laat dan krijg je het perforator-idee. Ik heb die dingen onder mijn rubber matten in de stal gehad en na een paar jaar had ik allemaal losse zeshoekjes liggen :D

Of je moet de roosters omdraaien, maar dan vullen ze uiteraard wel door de druk.

Rubber zal misschien ook niet rotten, maar vaak word het hard, gaat scheuren en dan houd je kleine stukjes over ;) maar misschien valt het onder de grond mee, ben benieuwd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 14:31

Rubber droogt idd vaak uit bij slecht onderhoud (autorubbers), maar de matten die buiten liggen heb ik eigenlijk nooit zien vergaan oid.
Deze tegels zouden ook kunnen http://www.kremersbv.nl/ecomodule/index.html ware het niet dat die dus aan de onderkant 'scherp' zijn en dan dus ondanks het worteldoek de grond ingedrukt worden.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 14:34

xWouter schreef:
Ik kom hier ook even binnenvallen. Aangezien wij een huis op het oog hebben ben ik benieuwd naar het volgende. Zijn er meer bokkers welke thuis geen weide hebben en de paarden overdag in de bak laten? Wij hebben (waarschijnlijk) geen plek voor zowel een bak als weide, ik wil dan graag mijn pony de hele dag in de bak hebben en haar hooi geven dmv een slowfeeder, zou dit kunnen?

Kan prima,hier ook wel mensen die dat doen.Persoonlijk vind ik het niet ideaal...ik zie ze graag grazen maar die optie heeft niet iedereen.Houd er wel rekening mee dat dit een zware belasting is voor je bak als je er ook nog in wilt rijden.

Jongens van het gras af moeten jagen,ze vonden het wel prima daar.Uiteindelijk kunnen overtuigen dat ze er toch echt af moesten.Val gas dus :roll: Even proppen bij de smalle doorgan want er kan maar een paard tegelijk door.
Zie je hoe hongerig ze zijn...arme dieren.Hard rennen naar hun brunch :+

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 14:39

@xwouter: ik heb ze ook de hele dag in de bak staan; een L-vormige paddock met een kleine PP-gang. In het midden heb ik nog 100 m2 gras, groot genoeg om een kwartiertje te happen als het 'veilig' is om gras te eten (beide zijn suiker/HB-gevoelig).

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 14:50

He hebt ook ringen voor in de vijver, die voorkomen dat de vijver bevriest (voor de vissen). Die kun je ook in de drinkbak leggen. Moet je wel stroom in de buurt hebben.

Ik sluit gewoon de buitenkraan af en leg de tuinslang binnen. Als ik dan water nodig heb, sluit ik de boel even aan. Gaat prima.

Tja, dikke fjorden (zucht). Als ik ooit nog eens een fjord koop, zal ik eens kijken of ik eens een gezonde kan vinden. Krijg ze altijd moddervet binnen met allerlei kwalen. Ik heb duidelijk een slechte hand van kiezen. Maar goed, krijg je meestal wel weer op de been. Ik heb maar 1 (soort van) watmbloed stan en dat ik wia gewicht inderdaad wel een stuk makkelijker. Maar ja, ik ben toch meer een koudbloedvrouw....

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 14:57

Drinkbakken:
Ik heb dus een verwarmde drinkbak. Vergeet niet dat je verwarmingslint ernaartoe moet regelen en alles moet isoleren. De 1e keer ging het dan ook mis met t lint. Daarna alles nagelopen en beter afgeplakt met schuimrubber en tape.
http://www.agradi.nl/verw-kunstst-drink ... arming.htm

En qua Fjorden, ik heb een grote Fjord, van 1,54 m. Ook nog Gra. :o Hij is niet te dik. Wel een echte fjord :+

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 15:44

Tell us your secret Antheman haha