Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 08:35

Wij hebben 2 schuilstallen van elk 3x3 en dan nog een afdak ervoor. Voor 2 paarden en één E-pony. Die zich natuurlijk gezellig met drie in één schuilstal proppen _O-

Wij gaan toch ook bemesten met kunstmest, we bemesten erg weinig maar het gras heeft er nu toch nood aan merk ik.

Yess

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 08:44

Hier eindelijk goed nieuws! Tijdje geleden hadden we een hypotheek drama maar hebben twee dagen geleden te horen gekregen dat alles rond is! Over een ruime maand krijgen wij de sleutel van onze nieuwe stek en kunnen de jongens naar huis! Echt zo blij!

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:26

Yess gefeliciteerd !!!

Hier gaan ze voorlopig niet op de wei (tje) het wordt opnieuw ingezaaid ivm er steeds veel rotzooi stond en gras wat ze niet eten.
Verder voeren we ongeveer een klein baaltje hooi per dag en krijgen ze alleen vitamine brokjes (metazoa) hooi kost 2,50 per baaltje - maar zijn niet zo'n grote/zware- dus ongeveer 75,- Pm vitaminebrokjes 400 gr per dag (100 gr per shet de IJslander 200gr) we halen dan 2 zakken = 40 kg voor 100 dagen dus ehh 15,- Pm
Wortels krijgen we af en toe van de buurvrouw, en verder krijgen ze niets extra's vooral de ukken zijn buikjes op pootjes, inmiddels zijn ze niet meer 'obesitas' maar voorlopig nog niet 'slank' ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:30

Yess schreef:
Hier eindelijk goed nieuws! Tijdje geleden hadden we een hypotheek drama maar hebben twee dagen geleden te horen gekregen dat alles rond is! Over een ruime maand krijgen wij de sleutel van onze nieuwe stek en kunnen de jongens naar huis! Echt zo blij!

Gefeliciteeeeeerd! *\o/*

Googel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:33

Mensen hier met een buitenstal? Foto's? Ter inspiratie

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:38

Wel een filmpje. :D
De bouw van onze schuilstal, hij is nog altijd heel netjes. Het is trouwens echt leuk om er een filmpje van te maken, als ik besef met wat we begonnen ben ik weer even extra blij met hoe het nu is. :j
edit: Schuilstal van 1.06

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:46

@Yess: yes... eindelijk :D
@gypsy: leuk filmpje (en lekker muziekje :D )

Ik heb 2 gewone stallen met buitendeuren met daar achter de tent om in te schuilen.
De stallen komen direct in de paddock uit, heel handig op het vegen na :D

Afbeelding

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:48

Da's ook heel netjes, en handig, kun je ze even in een stal parkeren als dat zo uitkomt. :j
Maar vegen, praat me er niet over... Vegen en harken.... Pfff....

Die hoofden... :') Ze willen nogal graag op de foto?

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:48

Yess schreef:

*\o/* gefeliciteerd!! *\o/*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:51

Stelletje schooiers zijn het :D
Ik was daar aan het onkruid wieden en de grasjes zijn dan zonde om weg te gooien :D

Eigenlijk moet het voorste deel van het dak nog vervangen worden (achterste zit al nieuw op). Ik heb de platen staan, maar die liggen ondertussen op het caviahok :D

Met krachtvoer geven gaat er idd eentje naar binnen zodat ze beiden alleen hun eigen portie opeten :D en áls ze buiten blijven 's nachts dan gaat het hek tussen de paddocks dicht zodat ze niet gaan lopen donderjagen in het donker. Eentje kan er dan in de tent en de andere kan op stal als ze willen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:55

yess gefeliciteerd *\o/*

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:59

Proficiat Yess!

Onze buitenstal (meer inloop-schuilstal)

Afbeelding

En close-up. Ondertussen wel wat aangepast, oa rubber tegels op de vloer. Stuk voor de stal is paddock geworden. Zelf ben ik erg blij dat de stal zo open is, mijn oudste paard heeft COPD en heeft veel frisse lucht nodig.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 10:09

Yesss van harte! Nu lekker gaan genieten zonder zorgen en gedoe *\o/* .

Qua schuilstal afmetingen kan ik niet veel zinnigs zeggen. Zoals Tinky al schreef heeft het ook met het ego van je paarden te maken. Mijn merrie wil je echt niet bij je paarden in een schuilstal hebben als deze niet minsten de afmeting van 20x40 zou hebben en dan max 3 paarden erin :') .

Wortels krijg ik thuis geleverd 1,75 voor 10 kg geloof ik. Ik denk dat ik een kilo of 8 per dag voer aan 2 paarden en 1 pony.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 10:35

Yesss...gefeliciteerd!! *\%/* *\%/* *\%/*

Gypsy...leuk om te zien hoe alles veranderd he.Ik heb dat met foto's.Als ik dan zie hoe het was en hoe het nu is.
Leuk om al die verschillende stallen zo te zien :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 13:39

Yes: gefeliciteerd. Wat een feeststemming zullen jullie hebben!

Vegen en harken, pfff práát mij er niet van. Wat een werk. Hier ook de inloopstallen aan de paddock. Ga nu in de stal van mijn jonkie ook stoppen met stro. Hij slaapt inmiddels ook vrijwillig buiten en ik ben het zat om om de dag die hele stal te moeten leeg scheppen omdat ze hem met zijn 3en als wc gebruiken.

Wij hebben ook een bron en zijn net bezig om een netwerk van tyleen slangen in te graven met kraantjes er op zodat we makkelijk sproeiers kunnen aankoppelen zonder slangen te moeten leggen en verleggen. Kost weer een paar honderd euro en dagen werk maar dan kan ik de wei (thuis), bak, tuin en moestuin wel heel makkelijk sproeien. Ook op de poetsplaats een punt gemaakt. Ben benieuwd of ik er de paarden mee kan afspuiten ivm roest.....
We hebben straks 6 aftap punten op een perceel van 3000m2 :o

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 14:52

@Yesss, gefeliciteerd!!!!

We hebben 1 gewone box van 3x3 als inloop (daar ligt ook geen bodembedekking in, maar wel bijna alle poep, :Y) ) maar we hebben teveel paarden/ponies voor zo'n kleine box. Vandaar een grote inloop erbij. Een overkapping is niet echt makkelijk te realiseren, aangezien de wind altijd vanaf die kant komt. Als we er een voorzijde in zetten kunnen ze in elk geval uit de wind staan :o

Leuk om alle foto's en filmpjes te zien. Zo ben je elke keer ideeen op aan het doen :D

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:55

Gefeliciteerd yess! Heb je al een keer foto's laten zien van jullie nieuwe stekkie?

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:51

Haha Thnx allemaal! Ben echt zo blij (en opgelucht!) Nog geen foto's laten zien nee, durfde ik nog niet. Zal eerdaags onze trots showen! Kan t nog niet geloven hoor. Maanden gedoe gehad, weken radiostilte en ineens lagen de stukken bij de notaris en was er accoord. Nu maar het hele topic opnieuw lezen voor alle tips en trucs!

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 23:14

Hier een stal van 5 x 6 voor 2 paarden en een pony. Had van mij nog wat groter mogen zijn. Mijn oude merrie is nogal een bitch naar de anderen. Maar ze kunnen naar buiten lopen, stukje verhard van circa 1 meter, daarna zandpaddock. idd veel vegen, maar is goed te doen. Hoewel,nu er weer 1 op ijzers staat merk ik wel dat er meer zand naar binnen wordt gelopen.
Ik strooi een stukje van circa 2 x 2,5 op met vlas, om op te plassen of te liggen. Verder dikke rubberen matten n binnen en nog een strook beton.
Maaltijden worden buiten de stal gevoerd, door een opfokvoerrek. Ideaal, geen geknoei! Aanschuiven en klaar!
Leuk Yess! Gefeliciteerd!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 07:56

Santos_05 schreef:
@Yesss, gefeliciteerd!!!!

We hebben 1 gewone box van 3x3 als inloop (daar ligt ook geen bodembedekking in, maar wel bijna alle poep, :Y) ) maar we hebben teveel paarden/ponies voor zo'n kleine box. Vandaar een grote inloop erbij. Een overkapping is niet echt makkelijk te realiseren, aangezien de wind altijd vanaf die kant komt. Als we er een voorzijde in zetten kunnen ze in elk geval uit de wind staan :o

Leuk om alle foto's en filmpjes te zien. Zo ben je elke keer ideeen op aan het doen :D

wij ondervonden in de winter met de oostelijke wind dat de pony's achter de schuilstal gingen staan ipv erin.
Wij hebben aan het einde van de overkapping een dichte wand gemaakt. Werkt super!
Afbeelding
ze kunnen dus aan beide kanten erin en eruit

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 08:33

Nog meer over afmetingen: mijn heren (beide 1.63) stonden gister heel vreedzaam zijn 2en in mijn niet al te grote stal (2,5x3,5). Waarom dat dat leuk is :? Maar goed, dat zoeken ze dan zelf maar uit.

En gister en eergister 2 zeer geslaagde handpaard pogingen. Eerst in de bak met wat kleine stukjes draf en gister al in de wei met langere stukken draf. Denk de komende maand mijn jonkie wel voor het eerst mee te durven nemen als handpaard naar het bos :D
Blij want dat zou een mooi onderdeel van zijn training tot fijn rijpaard kunnen worden nu hij komende maand 3 wordt. En dat al na 4 pogingen!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:01

pol013 schreef:
Nog meer over afmetingen: mijn heren (beide 1.63) stonden gister heel vreedzaam zijn 2en in mijn niet al te grote stal (2,5x3,5). Waarom dat dat leuk is :? Maar goed, dat zoeken ze dan zelf maar uit.

En gister en eergister 2 zeer geslaagde handpaard pogingen. Eerst in de bak met wat kleine stukjes draf en gister al in de wei met langere stukken draf. Denk de komende maand mijn jonkie wel voor het eerst mee te durven nemen als handpaard naar het bos :D
Blij want dat zou een mooi onderdeel van zijn training tot fijn rijpaard kunnen worden nu hij komende maand 3 wordt. En dat al na 4 pogingen!

Aan zoiets zou ik mij echt niet durven wagen. Mijn paarden zijn allemaal wat prettig gestoord op dat gebied.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:01

Oh dat is erg leuk ja, als ze als handpaard braaf meegaan. :j

Misschien stonden ze in de box vast te oefenen? :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:19

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:37

Hahaha dubbeldun, handig!

Bungalow, vrijstaande woning in Hooge Zwaluwe gevonden via #funda: http://www.funda.nl/koop/hooge-zwaluwe/ ... dstraat-2/
dit is m geworden. Komen mijn 2 kwpn-ers te wonen. Er zijn 2 stukken weiland van +- 20x55, dus van de ene wil ik een bak maken andere blijft weiland of wordt paddock. Staan al boxen, en automatische drinkbakken in t land. Ook is er een put voor beregening. Tijd zal het leren wat het fijnste werkt maar moet zeggen dat ik er zo veel zin in heb!