[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

izzy1985

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 08:24

Hallo ! Ik kom ook weer ff binnenvallen. Ik gebruik al jaren van die zwarte slowfeedernetten, ik kocht ze vroeger bij nicky's keet voor €8,95, later €9,95. Toen ik afgelopen najaar nieuwe netten nodig had, schrok ik van de prijs: beneden de €15 ging niet meer lukken! Die zwarte zijn enorm in prijs gestegen! Dus toen zo'n witte vierkante bij de paardendrogist gekocht, in de hoop dat ze sterker zijn en langer meegaan....Na 3 maanden gebruik vallen de gaten erin en laat het stiksel van de rand los... Lekker voor een net van minstens €25

Dus mijn vraag: zijn er nog goedkopere oplossingen?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 09:51

izzy1985 schreef:
Hallo ! Ik kom ook weer ff binnenvallen. Ik gebruik al jaren van die zwarte slowfeedernetten, ik kocht ze vroeger bij nicky's keet voor €8,95, later €9,95. Toen ik afgelopen najaar nieuwe netten nodig had, schrok ik van de prijs: beneden de €15 ging niet meer lukken! Die zwarte zijn enorm in prijs gestegen! Dus toen zo'n witte vierkante bij de paardendrogist gekocht, in de hoop dat ze sterker zijn en langer meegaan....Na 3 maanden gebruik vallen de gaten erin en laat het stiksel van de rand los... Lekker voor een net van minstens €25

Misschien staat hier wat voor je tussen:
https://equiculinair.nl/slowfeeders/hooinet/
Ik heb zelf de small en basic, en die gaan al een paar jaar mee. De small kan je ook als hooikussen gebruiken, het net is namelijk rechthoekig.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 11:06

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 11:08

Hier hebben ze 2 bakken en 2 netten.
Een bak van 1.20m x 1.20m
En een kleintje van 70 x 50 cm ofzo.
De bakken doen we los hooi in.

Netten 1 kleintje en 1 grote van epplejeck. De netten beginnen ze het liefst aan en zijn ook als eerste leeg.

Hoeveel gewicht weet ik eigenlijk niet. Er staan 3 paarden

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 11:50

Jotoma schreef:
He, keek even op de link, maar de groene hooikussens verkopen ze niet meer bij equiculinair zie ik?

Deze:
http://www.zeldenrusthaystack.nl/a-4166 ... m-75x75cm/

Denk dat ze die idd niet meer verkopen. Het hooinet small is trouwens ongeveer even groot (70x80cm).

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:19

Meert schreef:
izzy1985 schreef:

Misschien staat hier wat voor je tussen:
https://equiculinair.nl/slowfeeders/hooinet/
Ik heb zelf de small en basic, en die gaan al een paar jaar mee. De small kan je ook als hooikussen gebruiken, het net is namelijk rechthoekig.

Dank je, super dat ze de nijlon netten nog voor een leuke prijs hebben (9,95)

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:49

Hoi! Ik heb een hoek slowfeeder van een webshop opgestuurd gekregen. Ze hadden deze als proefmodel in huis (is dus niet te koop en gaat waarschijnlijk ook niet worden verkocht in verband met de hoge prijs).

Voor ik een hoop geld ga uitgeven (krijg wel korting, maar is nog steeds een flink bedrag), hoor ik graag wat jullie van dit model vinden.

Afbeelding

Waarom heb ik belangstelling voor dit model?

* ik wil meer hooi in een slowfeeder kunnen doen dan in een normaal hooinet. Hier kan max. 20 kg in zodat er voldoende is voor de hele avond/nacht.
* de hoek in een stal wordt toch niet echt gebruikt, dus het lijkt me praktisch om daar iets op te hangen.
* deze slowfeeder is geheel van flexibel materiaal gemaakt, dus als onze pony er tegenaan staat/duwt, veert de rand naar binnen. Een harde bak met een hooinet erin, lijkt me minder fijn in een stal.
* ik hoop dat ze hier wat minder mee knoeit. Uit een gewoon net trekt ze hele plukken, waarbij ze de helft op de grond laat vallen. Bij deze slowfeeder eet ze van bovenaf, in plaats van voor het net. Er zal dan hopelijk minder hooi op de grond vallen.

Wat ik me nu afvraag :? :

Het hooinet is op de hooizak gestrikt d.m.v. touwtjes. Hoe gaat dit in de praktijk uitpakken?
* worden de touwtjes niet gemakkelijk losgetrokken door de pony?
* komen er niet snel knopen in die je niet meer los krijgt (of met veel gepeuter) als je het net wilt vullen?
* zo ja, zou je dan de touwtjes kunnen vervangen door iets stevigers (een karabijnhaakje o.i.d.)?
* zouden de touwlusjes waar de haakjes aan zitten vervolgens niet snel kapot worden getrokken?
* of ( en daar ben ik een beetje bang voor) gaat ze proberen onder het net door te eten op de plaatsen waar het net niet is vastgemaakt?

Wat vinden jullie van dit type slowfeeder?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 15:02

In dit topic is laatst ook deze gedeeld. Ik dacht voor 180,-
Ik vind hem te hoog en ik vind hem er niet sterk uitzien. Daarnaast heb ik het idee dat dit makkelijk zelf te maken is.

Van de hoek is in zeker slim gebruik gemaakt. Maar ik zou hem eerder zelf namaken voor op de grond dan deze kopen.

Ik heb nu twee kussen hangen naast elkaar met 8-12 kilo voor de nacht. Dat houdt mijn voorkeur.
Laatst bijgewerkt door Marvel op 07-02-16 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 15:09

Weet je nog wanneer ongeveer dit in dit topic is besproken? Dan zoek ik het even op.

Ik hoef er overigens niet zoveel voor te betalen hoor, maar nog steeds een aardig bedrag :-).

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 15:25

Ik denk in de afgelopen 3 pagina's

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 15:28

Niqui schreef:
Weet je nog wanneer ongeveer dit in dit topic is besproken? Dan zoek ik het even op.

Ik hoef er overigens niet zoveel voor te betalen hoor, maar nog steeds een aardig bedrag :-).

Laatste paar pagina's volgens mij.

Hoeveel een paard eet hangt ook af van hoe lekker het hooi is. Plak stro er bij hangen of hooi dat niet zo lekker is. Sommigen zeggen mengen, maar dan versmeren ze het niet zo lekkere en staan ze als nog zonder. 20KG voor een nacht is zelfs voor een trekpaard veel trouwens, als je paard zoveel wil eten lijkt mij dat er iets anders aan de hand is (tekorten, maagklachten of is het hooi enkel te lekker om te stoppen met eten?).

De constructie en ook de bevestiging lijkt mij te zwak voor mijn slopers. Probleem is trouwens niet er tegen aan gaan duwen (de hoek beperkt dat sterk), maar het er aan trekken dat ook gebeurt. Zeker met voordroog, erg strak geperst hooi of grof spul wat niet makkelijk loslaat en uit het net te prutsen is, komen op deze constructie flinke krachten te staan en dat houdt het niet vol. Heb je echt hooi en een paard dat rustig met de lippen sprietjes friemelt, dan kan dit fijn werken, maar in alle andere gevallen denk ik dat je binnen een jaar toch wel aan het repareren bent of een nieuw net mag halen.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 15:35

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 16:45

Ik heb het filmpje niet eens afgekeken... duurde mij allemaal veel te lang. Slowfeeding hoeft geen slowfilling te worden :D
Constructie is te hoog en ik moet nog zien hoelang hij het uithoudt. Mijn ervaring met die elastieken is niet best iig. En dat gedoe met die touwtjes.... ;(

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 17:19

Ik vind het een leuk idee maar veels te veel gedoe... en idd. dat kiertje nog er tussen en jouw vraagtekens :j

Hier hebben we gewoon aan beide muren in de hoek een plat hooinet gehangen :)
Maar desnoods hang je toch gewoon zelf 1 groot net in een hoek...?

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 18:46

Citaat:
Maar desnoods hang je toch gewoon zelf 1 groot net in een hoek...?

Ja, heb ik ook aan gedacht. Punt is dat de staleigenaar het niet prettig vindt dat er 's avonds nog een keer hooi wordt gevoerd en onze pony er met een gewoon net een rommel van maakt. Er wordt dan te veel hooi verspild en dat vinden ze niet fijn. Ik hoopte met deze oplossing voldoende hooi in een keer te kunnen voeren, waarbij er minder van wordt verspild.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 18:56

Als je een kleine maas hebt valt er weinig tot niets uit, alleen maar het stof en graszaad normaal gesproken :)

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 19:06

Ik zal eens kijken straks, volgens mij hebben we al een vrij kleine maas. Maar de dame trekt het hooi er met plukken tegelijk uit en gooit daarbij de helft op de grond. Misschien vindt ze het ook niet zo lekker hooi, dat kan ook ;-)..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 19:13

Bij 3x3 bij mij gaan er ook hele plukken uit. Maar vaak maar voor de helft, dan eet hij na de ene hap de andere helft. Dat gaat uiteraard niet elke keer goed, dus er ligt nog wat wat op de grond (het is in 1 hand vast te houden). Maar dat eet hij niet op.
Naar mijn idee wordt er meer verspild zónder net

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 20:03

Ik vind hem wel erg interessant! Mijn Haf heeft voor ijzers en daar ik haar ken, durf ik er echt geen gewoon net meer in te hangen. Onze stallen zijn niet heel ruim, dus een bak oid is ook niet handig. Nu voer ik dus maar vanaf de grond, maar waar je in gestaan hebt, dat kun je niet meer eten... Plus dat wat rustiger aan geen kwaad kan, ze is dik genoeg.

Wat is het materiaal van de onderkant? Zelf zou ik die touwtjes meteen vervangen door karabijnhaken, en misschien nog wat andere dingen verbeteren. Hoogte lijkt me gewoon een kwestie van lager vastmaken.
Ga je hem sowieso proberen? Ik ben erg benieuwd!

Overigens had ze een 2x2 net, maar morste ze nog genoeg...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 20:07

Volgens mij moet dit ook gewoon met een plank in driehoeksvorm gezaagd kunnen. En dan ringetjes een 10cm onder de rand waar je de musketon- of karabijnhaken aan vast klikt.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 20:36

Dat flexibele trekt mij juist wel. Ik heb zelf ook de haybar in gedachten.
Maar ik ben benieuwd wat Niqui ervan vindt! Ons stalseizoen is al over de helft hoop ik, we hopen ze half april weer 24/7 buiten te hebben, dus ik denk dat het toch voor volgend jaar is.

Meteen nog een ander vraagje, ook met oog op ijzers en netten, heeft iemand ervaring met van die karabijnhaken met schroefdraad, het type wat bergbeklimmers ook gebruiken zeg maar? Het gaat om netten in palletbakken, nu hangt er nog wel een net uit waarvan een karabijnhaak heeft losgelaten.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 20:43

De stof van de hooizak is van een soort kunststof (nylon?) gemaakt, een beetje glimmend met een ingeweven patroontje. Het lijkt zo op het oog vrij sterk te zijn.
Afbeelding

In de tunnels aan de zijkanten zit dik wit elastiek dat je strak gespannen vastzet aan de haken in de wanden. In de tunnel aan de voorkant is een geribbelde flexibele kunststof buis genaaid.

Ik twijfel nog of ik hem ga gebruiken. Hij is te prijzig om het 'even' uit te proberen. Stel dat hij inderdaad snel stuk zou zijn, dan is het wel balen natuurlijk.

Afbeelding

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 21:06

Ziet het er wel kwalitatief ok uit?

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 00:11

Ja, op zich ziet het net er goed uit. Maar.. er bestaat inmiddels een verbeterde vierde generatie van dit hooinet, waarbij ze de touwtjes hebben vervangen door flappen die je onder de zak kunt vastmaken. Die versie vind ik persoonlijk beter, maar wordt niet verkocht in Nederland en is nog prijziger :( .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 10:30

Nog steeds veel te veel werk....