Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:41

Volgens mij waren het speciale rubbermatten.

laddie

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:45

De HIT Matras weegt zo'n 100 kg en is ongeveer 150x180 en echt lekker zacht en er zitten een soort nopjes op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:56

Dat is ook wel iets. Daar komt zeker geen urine onder, want dat is mijn zorg, maar 100 kg even naar de stal slepen....hoe doen we dat??

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:00

Met 3 man sterk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:02

wat we toch allemaal wel niet voor ze over moeten hebben.....een bed met 3 man sterk brengen....

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:38

Is dus wel te doen hoor en ligt hij eenmaal dan blijft hij ook liggen ,ideaal ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:47

Ik dacht ook even laddie , 22 paarden , pffft moet er niet aan denken :oo :P

HIT-matras wilde ik eigenlijk ook maar begreep dat dat haast onmogelijk was om die hier te krijgen daar ze niet zo happig zijn op prutsers die er maar 1 of 2 willen :P

Dus nu maar voor rubber drainage stal-tegels gegaan. Eigenlijk misschien wel beter ook , ligt tenminste de hele vloer vol ermee zodat ze overal een fijn laagje over het beton hebben :)

Ik verwacht toch niet dat ze veel zullen liggen in de stal , lummels liggen liever in het zand / modder / gras :P

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:51

Ik heb er gelijk 2 gekocht,was geen enkel probleem ;)

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 08:25

Sjarett schreef:
Prisjee91 schreef:
Vandaag is me eerste pallet met strokorrels van Strovan binnen gekomen. Nu is het zo dat ik nog een half baaltje stro over heb. Zal ik deze eerst opmaken of gelijk de strokorrels er in doen en af en toe wat stro vooraan leggen?

Ik heb de paarden ook op korrels staan, als ze binnen komen uit het land ligt er voordroog in de box en als ik naar bed ga geef ik ze nog een plakje stro voor de nacht. De ene eet het helemaal op en bij de andere liggen er nog een paar sprietjes de volgende dag. Die mest ik gewoon mee uit.
Ik vind dat het nadeel van die korrels, als het hooi op is hebben ze niks meer. Op deze manier denk ik dat de paarden het prettiger vinden.

Ik denk dat ik ze dan toch maar vandaag er al in ga doen, scheelt ook weer wat zakken opslaan haha.
's ochtends gaat ie naar buiten (rond 5.45) en dan krijgt ie buiten voer. 's avonds met naar binnengaan krijgt ie weer een hooinet met hooi en dan zal ik aan de voorkant wel een beetje stro neer leggen. :j

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:05

Wat een drukte hier ineens :z

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:41

Wat is nu eigenlijk makkelijker mbt de strokorrels? Een big bag of losse zakken (qua gebruiksgemak bij het aanvullen)? Qua prijs zal een bigbag goedkoper zijn, en hoeveel kg zit daar in?
Ik moet nl. wel even met mijn staleigenaresse overleggen of ik zoiets ergens kan neerzetten. Een paar zakken nemen toch wat minder ruimte in dan een bigbag..

Gebruiken jullie trouwens ook allemaal rubber matten onder de strokorrels, of strooien jullie het uit over de betonnen vloer?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:38

Bigbag scheelt eigenlijk niet zo heel veel. Dit omdat een bigbag meer ruimte in de vrachtwagen inneemt en er dus minder in één volle vracht kan. Bij osn zit er ca. 550kg in en op een pallet staat 720kg.
Plus dat ik persoonlijk het compleet niet makkelijk vind, dat geschep met een emmer uit zo'n bigbag.

Ik heb rubberen stalmatten onder mijn korrels. Scheelt me in de zomer een hoop aan strooisel (zie mijn advertentie op EA voor evt. een advertentie van de stalmatten).

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:35

Ik heb strokorrels in zakken van 14 kg. en strooi ze uit over een betonnen vloer.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:44

Wij strooien ze gewoon op het beton.. gaat prima..

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:59

Thnx pieteritus. Ik heb momenteel al rubber matten in de stal, maar nu met zaagsel. Maar dan weet ik dat ik daarover gewoon de strokorrel kan strooien.
Minder verbruik is altijd goed, scheelt weer in de kosten voor iedereen!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:05

In de zomer doe ik het alsvolgt: 2 zakken korrel (van 20kg) in een schone stal instrooien (dus één helft van de stal). Niet bevochtigen, want mijn paarden kennen 1. de korrels 2. dat het niet lekker is. Dan twee weken alleen de mestballen en natte plek eruit halen en na 2 weken haal ik het laatste restje eruit en begin ik weer overnieuw.
In de winder gaan er 5 zakken de stal in en begin ik na een week of 3 met het bijstrooien van 1 zak in de week.

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:38

Ik zal ook weer eens een update doen over mijn 4 ezels op de strokorrels.

Het gaat namelijk steeds beter. De 2 ruintjes in de ene (inloop) stal eten veel minder van de korrels. Was echt niet normaal in het begin!
Ik haal er dagelijks de mest uit en 1x per week ook de natte plekken. Het oude schuiven we dan aan de kant (en zeven het stro en de stukjes eruit) en gooien 2 nieuwe zakken op de beton bodem. Daarna het oude er weer over en ze kunnen er weer een week tegen. De bodem blijft daar mooi los dankzij hun gerag en gespeel.

De box van de merrie met veulen gaat ook goed. Daar heeft een paar weken een laag stro over gelegen omdat ze beide erg ziek waren en de warmte wel konden gebruiken. Toes was de bodem behoorlijk vast geworden. Inmiddels ligt alleen in de hoek waar het veulen vaak ligt nog een plakje stro (en ze hebben allemaal stro in het hooinet). Daar haal ik ook dagelijks de mest uit en er komt 1x per week 1 zakje bij in.

Al met al ben ik er zeer tevreden over en de mestbult wordt ook al een stuk lager!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:43

Even voor mijn beeldvorming hor; maar ik lees diverse verhalen:
- de ene schept de natte plekken los en mengt het met het droge en zo droogt het als het ware op
- de ander laat het liggen en haalt 1x per week een natte plek eruit

Is de manier van mesten afhankelijk van je paard en hoe vies die is? Of is het net hoe handig je het zelf vindt?

Ik heb nu overigens ook voor de helft zaagsel in de stal, dus een halve stal met strokorrels is zeker een optie. Anderzijds vind ik een zacht bedje ook wel lekker voor haar, zodat ze iig weer lekker een dutje kan doen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:13

Ik doe het nog weer anders. Schep het nat er ook iedere dag uit. Door de rest mengen vind ik vies.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:06

Hier ook de werkwijze van Tine10, werkt prima en de stal blijft supernetjes

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:25

Zal zo wel weer wennen zijn. Ze staan sinds half april dag en nacht buiten. Vanaf half oktober komen ze weer binnen, zal ik wel weer even het ritme moeten zoeken. :D

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:51

Bij de een meng ik het een beetje en na een dag of 4 haal ik wat nats weg, bij de ander haal ik de natte plek om de dag weg. Scheelt bijna niets in verbruik tussen mengen/weghalen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:14

Hier haal ik de vieste natte plek er uit , en het vochtige gewoon er doorheen harken verder :)

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 07:15

Nou, de stal heb ik gister gevuld en daarnet zag het er prima uit. Aan de bovenste laag valt niet te zien dat het eerst korrels zijn geweest. Alleen de achterhoeken zijn nog korrels. Ben benieuwd hoe het laagje er onder is en hoe het mesten gaat.

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:49

Hallo allemaal,

Via google kom ik in dit topic terecht. Ik zit ook over stro korrels na te denken (paard staat nu op vlas).
Maar goed, ik probeer dus alles even op een rijtje te zetten.

Wat voor mij heel belangrijk is is dat mijn paard op een dikke laag staat, ze staat nu in een 3 x 3,5 box en ze komt zometeen in een box die ongeveer 2x zo groot is. Mijn grote vraag is, is het handiger om hier ook vlas in te gooien of zou stro korrels een hele goeie optie zijn?

In de helft van de stal liggen rubbermatten, de andere helft van de stal is betonnen vloer.

Alvast bedankt! :D