Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 14:16

@boemel: geduld... sommige dingen hebben echt tijd nodig.
@karin: ik wist niet dat bij paarden tegenwoordig de kiezen ook al gevuld konden worden.

Het is idd al warm, hopelijk zijn ze hier wijs en blijven ook in de schaduw staan, zelfs in de schuiltent was het al benauwd.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 14:25

Hier kunnen ze kiezen uit de wei, paddock in de schaduw (voorgrond foto) en waar gaan ze staan zweten.... Rare beesten...

Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 14:26

Ik weet het ... geduld is een schone zaak,maar ze loopt al 4 weken niet goed en het is een paard dat bikkelhard is voor zichzelf.

Hier staan ze veel op stal. Verkiezen ze boven de wei onder de boom. Neem aan vanwege de vliegen.

Zelf zit ik onder de overkapping met de ventilator aan. Das prima vertoeven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 14:30

Ik heb ze nu ook de vliegendekens op gedaan en de benen ingespoten, vond Jasmijntje niet leuk, maar ja zij is klein en ik ben groot :D

Ik zat net buiten in de wind, maar daar staat nu ook de zon en in de schaduw is geen wind.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 14:39

In de wei staat eigenlijk de meeste wind hier. Nou ja, ze zoeken het maar uit. Ze kunnen de boxen niet in overigens.

Straks bij de Welkoop nog even wat vliegenspray halen en een pot vaseline. We hadden gisteren weer een hertenluis incident. Gek word ik er van. Dus maar zoveel mogelijk vet smeren.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 15:30

Vieze beesten die herteluizen, vorig jaar voor het eerst gezien bij ee merrie die uit Franrijk kwam want eigenlijk komen die hier nog niet voor. Vorige wee zag ik er weer 2 kruipen. Die dingen zijn eng!! zijn snel en je kan ze niet kapot slaan zoals een daas

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 15:31

Best zet je je duimnagel er op en drukt heel hard. Afkloppen, maar ik heb er hier al jaren niet meer eentje gezien.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 16:17

Ja heb er gisteren een gevangen met ducttape. Was nog knap lastig.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 16:30

Jeetje, ik heb ze nog niet gezien. Als ik ga rijden zit er een goede laag vaseline en ze loopt nu met deken.

Wat is het snel warm geworden.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 16:34

Had er laatst een 3 uur lang over de flos. Rennen, slaan, laten vallen. Zeiknat van het zweet, bloedneus etc. Van zo'n stomme luisvlieg. Staatsgevaarlijk echt, dus echt lastig om ze te helpen dan.
Vind dat nu best een eng idee als we dag niet thuis zijn ofzo. Nu al paar keer meegemaakt zo'n beest.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 16:40

Van herteluis raken ze inderdaad helemaal in paniek. Verschrikkelijke beesten.

Ik heb zojuist de paarden opgesloten met een bult hooi op een klein stukje.
Ze bleven maar rondrennen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 17:00

Die hebben we hier gelukkig nog niet. Hopelijk blijft dat zo.
Wel de runderdaas.
Dat is een dikke soort daas die aan de onderkant bij voornamelijk uier en koker zit.
Daar zijn onze paarden ook banger van dan de gewone daas.

Hopelijk gaat de kreupelheid over

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 20:47

DubbelFun schreef:
Best zet je je duimnagel er op en drukt heel hard. Afkloppen, maar ik heb er hier al jaren niet meer eentje gezien.

Ik vind ze te snel, dan moet ik ze al vangen en dan nagel erinzetten. Voor nu probeer ik ze te vangen met een watje met glijmiddel erop ( snelste bij de hand en dat plakt ook) en dan trap ik erop

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 21:19

Waar is de vaseline voor?

Hier vooral veel vliegen. Rete irritant maar meer ook niet gelukkig.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 22:45

Door de vaseline kunnen zich minder goed vast grijpen aan de vacht/huid.
Heb vanmiddag grote pot gehaald bij Welkoop.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 23:09

boemel schreef:
Van herteluis raken ze inderdaad helemaal in paniek. Verschrikkelijke beesten.

Ik heb zojuist de paarden opgesloten met een bult hooi op een klein stukje.
Ze bleven maar rondrennen.

Hier van hetzelfde. Kwam net thuis van het werk en zag gelijk dat het foute boel was. Ze horen niet te rennen met 30 graden. Schuim tussen hun billen. Ik heb ze de keus gegeven om op stal te gaan staan en ze renden allebei de stallen in. Arme beesten. En wat een smerige dingen zijn die hertenluizen toch!!!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 23:45

Ik heb echt nog nooit iets aan de hand gehad met zo'n hertenluis, ken 't ook eigenlijk helemaal niet :o Hier wel heel veel vliegen inderdaad, en ook best wel wat dazen en muggen... _-:(

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 02:45

xXutopiaXx schreef:
Ik heb echt nog nooit iets aan de hand gehad met zo'n hertenluis, ken 't ook eigenlijk helemaal niet :o Hier wel heel veel vliegen inderdaad, en ook best wel wat dazen en muggen... _-:(

Komen ook volgens mij in NL ook alleen in het oosten voor. Hier geen paarden daardoor in paniek( gelukkig) maar ik zag het ineens bij een merrie vorig jaar, zeker 10 stuks bij haar vulva en toen ik de staart optilde schoten die alle kanten op. Ik heb echt gegild, wat een engerds. Ik hoop dat ze niet verder uitbreiden naar de rest van NL

Hier regent het, zo typisch, altijd als ik de gang water heb gegeven gaat het kort erop regenen.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 06:42

Ik moest ook even googlen naar hertenluis, maar dat klinkt als een horrorscenario... Blij dat we ze hier niet hebben. Gister voor het eerste een daas gespot. De pony's kunnen nog af met alleen een vliegenmasker, dekens lijken nog niet nodig, maar ik houd het in de gaten.

Gister eerste menles gehad!
Iemand hier uit direct de omgeving, die les op locatie geeft. Gister rond 18 uur contact via whatsapp en om 20 uur stond ze op het erf, om twee uur later pas weer te vertrekken. ;-) Tuig en alles nagelopen, uitleg gehad, alles opnieuw aangepast. Was nog best even puzzelen...
Daarna lesgeefster op de bok, toen ik, en toen ML!

Ik vond het enorm wennen, maar het is echt geweldig leuk...
Er is nog ruimte voor verbetering ;-) Shetje is echt enorm scheef, hoefjes moeten nodig onder handen genomen worden, ze zit vast in de kaak, ze heeft geen goed menbitje, een rijhoofdstel ipv een menhoofdstel, ik heb nog geen zweepje om te kunnen corrigeren. En ik moet ook nog veel leren ;-).

En toen ik het verhaal vertelde over Bennie-pony met zijn menverleden, herkende ze hem ook van wedstrijden/evenementen.

Werk aan de winkel dus, maar ik heb er eigenlijk wel zin in.. Er is iets aangewakkerd wat ik lang niet heb gehad sinds mijn rijpaard met pensioen is gegaan 6 jaar geleden ofzo; een doel, een uitdaging... Ik ben benieuwd of dat iets blijvends is....

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 06:45

Akelig toch die hertenluisvlieg, je hoort het wel steeds vaker.
Vrienden waren op vakantie op de Veluwe en paarden werden echt belaagd en in paniek.

Wat leuk GD!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 07:03

Lynn_Nikita schreef:
xXutopiaXx schreef:

Komen ook volgens mij in NL ook alleen in het oosten voor. Hier geen paarden daardoor in paniek( gelukkig) maar ik zag het ineens bij een merrie vorig jaar, zeker 10 stuks bij haar vulva en toen ik de staart optilde schoten die alle kanten op. Ik heb echt gegild, wat een engerds. Ik hoop dat ze niet verder uitbreiden naar de rest van NL

Hier regent het, zo typisch, altijd als ik de gang water heb gegeven gaat het kort erop regenen.

Ik woon in zeeland, dus helaas niet alleen in het oosten :(

Leuk greendragon, een nieuwe uitdaging :D

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 08:17

Vieze beesten als de paarden er flink van aan de ren gaan. Dat ze maar fijn weg blijven.

Rare ochtend en rare start van de dag. Buiten een brandlucht. Zie ook op p2000 dat de brandweer wel al geinformeerd is. 2 jaar terug (dacht 2 jaar?) brand op de meinweg gehad dus iedereen is wel wat oplettender. Hopelijk niks aan de hand of zo te blussen. Neem aan dat ze wel een grote controle doen met een drone of zo.

Daarna de paarden naar buiten, loopt Guus achter kreupel. Nou ja ze loopt op het puntje van haar hoef. Ben benieuwd wat dat gaat geven. Ze heeft slechte knieën dus ik ga dalijk weer even kijken als ze even op gang is kunnen komen. Ze had in elk geval niks onder de hoef, voelde niet warm maar twijfel wel of been iets dikker is.

Dan heeft ze hond nog een plek in de haag wat hij interessant vind. Alsof hij detectie aan het doen was en gaf mij bijna ook een verwijzing aan van kijk eens wat hier zit. Maar kan niks zien. Ach ja we gaan maar gewoon werken en dan zien we wel wat de rest van de dag geeft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 09:20

Hier vannacht ook dikke sirenes van meerdere auto's, maar ik had niet het idee dat ze hier langs kwamen maar eerder richting Otterlo gingen.
Ook nog een vermoeide duif die even kwam uitrusten op ons tuinpad, dus ik hoop dat ie voor de nacht een veilig plekje heeft kunnen vinden.
Én wat regen gehad, maar daar zie ik nu al niets meer van terug.

@joyce: misschien een hoefzweer of verdraaid met opstaan ??

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 09:41

Gisteren heeft ze idioot lopen doen aan de longe. Net twee wat dikkere achterbenen boven de kogel wat vocht denk ik. Na de vergadering maar even koelen. Maar ze had het gewicht nu ook op het been staan waar ze vanmorgen op de teen mee liep.
Maak me niet gelijk zorgen maar houd het wel in de gaten.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 10:43

Green dragon, wat tof dat je het mennen zo oppakt! Ik vond dat ook ontzettend leuk om te doen.