Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:31

Ik heb ze ook nog op de wei maar daar gaan ze zelf pas in als het hooi op is. Ze vinden het grad niet zo lekker als het hooi. Temperaturen zijn hier nog niet zo laag geweest dat ze er niet meer op mochten, wel een aantal keer pas in de middag de wei open gedaan door een koude nacht.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 00:33

Ik heb het weitje al op maat kort laten eten en het met eigen mest bemest. Daarna heeft het geregend, dus laat het nu dicht. Het was erg verwaarloosd toen we hier kwamen en heb er veel onderhoud aan gehad. Nu wordt het beter, maar hoop toch echt voor volgend voorjaar wel een eigen plek te hebben. Maar goed, je weet maar nooit....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 06:54

Hier ook nog gewoon op het gras. Er staat nog meer dan genoeg. Bij mij is het ook nog niet echt koud geweest 's nachts.

Heeft bemesten nu nog zin superpony? Ik heb van mijn buurboer begrepen dat er nu niet veel mee gebeurt.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 07:56

Vorig jaar kon ik rond deze tijd ook niet meer het land op, maar nu is de weide nog droog. Ik laat mijn merrie nog regelmatig een uurtje of wat grazen, in het weekend langer dan door de week. Dit komt vooral omdat ik de shet niet meer op de wei wil hebben en ik dus mij merrie moet opsluiten zonder water in het land. In het weekend staat ze daarom regelmatig voor de draad te wachten. Dan laat ik haar weer in de paddock en sjokt ze naar de stal, drinkt heeel gulzig en sjokt weer terug naar het land en doe ik de draad weer even open. Heerlijk zo;n paard die weet hoe de wereld (lees haar bediende) werkt...:).

Ik heb een paar weken geleden alles opnieuw gekalkt. Afgelopen zomer had ik in een paar stukjes heel veel boterbloem. Ik heb al een paar keer gespoten en de boterbloem is al wel minder geworden,maar ik zie op sommige stukken nog steeds heel veel boterbloem tussen het gras.

Heeft het zin om nog een keer te spuiten? De boterbloem verdringt het gras en hoewel het er heel vrolijk uitziet in het voorjaar hebben de paarden daar niets te eten..

En dan nog een vraag. Hebben jullie in de winter schapen lopen op de weides? Ondanks de warme zomer heb ik nog best veel gras, teveel om kort te laten grazen door de merrie. Ik heb begrepen dat het beter is in de winter dit kort te laten grazen zodat het in het voorjaar fris kan groeien ipv oud lang verwelkt gras ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 08:08

Ik heb geen schapen, maar zou ze er best een tijdje op willen hebben! Is ook goed ivm wormen. Schapen eten bepaalde wormeieren weg die voor schapen niet schadelijk zijn en voor paarden wel. En omgekeerd ook. Dit heeft VPL Het Woud mij eens verteld. Daarbij stampen schapen met hun kleine pootjes je weide mooi vlak.....

Dus als je de kans krijgt om er schapen op te laten lopen, dan zou ik dat zeker doen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 08:29

Eten schapen ook onkruid e.d. op??
Hier gaan ze ook hele jaar op de wei.
Zie nu wel dat het snel gaat met kaal eten. Elke dag verzet ik de draad een stukje, als het hele stuk kaal is maar even verzinnen hoe ik het van het voorjaar ga indelen zodat er stukken kunnen bijgroeien en ik kan gaan wisselen e.d.
Tot die tijd mogen ze er dan gewoon oplopen, groeit toch niks meer nu.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 08:31

Schapen kunnen alleen wel leverbot bij zich dragen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 08:41

Ben nu zo halverwege mn wei;

Afbeelding

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 08:50

Hier staan ze nu op het hele stuk, heb het idee dat ze dan minder kapot lopen als het nat is.
Ik ga in het voorjaar weer wat afzetten zodat de rest goed kan groeien en daarna wisselen van weides.
Na deze droge zomer met alleen geel dor gras en het abnormaal groene herstel daarvan heb ik er alle vertrouwen in dat het gras volgend jaar weer makkelijk omhoog komt.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 09:18

Ik heb ze van de week van de wei gehaald.
Heb nog 1 wei met mooi gras maar die is nog te zacht voor de paarden om op te lopen .
Dan is het met 2 dagen een zandvlakte dus daar moeten eerst schaapjes op.
Zouden geitjes het zelfde werken als schapen?
Mijn buurvrouw heeft geiten die ik wel mag lenen.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 10:23

Ik heb ze of continu op de wei of niet, als de wei weer ineens open gaat eten ze veel gulziger en langer door, ondanks onbeperkt hooi. nu staan ze de helft van de dag gewoon lekker te dutten.
Aankomende week word het goed weer en het word ook niet heel koud in de nacht. Nog een weekje open denk ik.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 11:31

De Haflinger en mijn fokmerrie staan wel op het land, ik gebruik nog maar 2 stukken. Het beste stuk heb ik na het kort eten de hoge stukken gemaaid en daarna bemest. Die blijft dicht t/m het voorjaar. Mijn bak wordt komende week aangelegd en het overtollige grond komt op één van de weides die altijd erg nat blijft omdat er een soort aflopende kuil in ligt waar na 2 dagen regen het water blijft staan. Dus dat stuk mogen de paarden nu stuklopen. Als de bak / paddock af is gaan ze daar op en kan het stuk gelopen land worden door gefreesd en opnieuw ingezaaid. Al twijfel ik op het raadzaam is nu te zaaien of dat ik moet wachten tot het voorjaar.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 11:37

Poeh, nu nog zaaien is wel tricky.
Als er al wat op komt, dan vriest het heel snel kapot met een beetje nachtvorst.
Ze raden niet voor niks aan om tot max half oktober te zaaien.
Ik zou tot het voorjaar wachten.
Geloof dat gras minimaal 5cm moet zijn om een beetje nachtvorst te kunnen overleven.
Zou echt zonde zijn van je tijd en geld.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 11:40

ClaudiaHS schreef:
Poeh, nu nog zaaien is wel tricky.
Als er al wat op komt, dan vriest het heel snel kapot met een beetje nachtvorst.
Ze raden niet voor niks aan om tot max half oktober te zaaien.
Ik zou tot het voorjaar wachten.
Geloof dat gras minimaal 5cm moet zijn om een beetje nachtvorst te kunnen overleven.
Zou echt zonde zijn van je tijd en geld.

Klopt daar zit ik dus mee in mijn maag, de bak kwam ook nogal ehhhh onverwacht. Het blijft gelukkig net lang genoeg droog := Zaaien verplaats ik dus maar naar het voorjaar...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 11:41

Denk dat het nu aan de late kant is om te zaaien. Het is een beetje gokken wat de temperatuur gaat doen uiteraard, gaat het snel kouder worden is het een beetje zonde om te zaaien, blijft het nog een maand rond de 10 graden dan zal er wel wat gras opkomen en zal het in het voorjaar mooi opkomen.

Zou even met de loonwerker overleggen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 11:44

November en december kan nog best zacht zijn qua temp.
Maar dat gaat snel dalen natuurlijk.
Het heeft al een aantal dagen wat gevroren snachts....
Tuurlijk kan je er op gokken Maar dan zou ik gokken op het voorjaar _O-
Loonwerker heeft ook geen glazen bol om de temp te voorspellen en Piet Paulusma bakt er ook al vrij weinig van.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 11:46

Hahahaha klopt, ik heb al zoooooo'n mazzel met deze week :D Dit kwam ook zo onverwachts. Van het voorjaar heb ik dan nog 2 stukken waar ze eerst op kunnen daar overbrug ik dan 6 weken mee. Dan is het hopen dat het het gras ook in 6 weken genoeg gegroeid is in het voorjaar. En anders voer ik gewoon wat bij.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 11:48

Nou als ik Paulus Pietsma moet geloven krijgen we een horror winter ;)

Ik heb Nick en Blik nu ook op de paddock, wel wil ik nog op pad voor een graasmasker, zodat ie nog wel in de nieuwe wei kan. Daar hebben we fructaanarm gras gezaaid. Zou wel graag de paardjes daar nog een paar uurtjes per dag op kunnen doen, maar dan moet ik gewoon even de omstandigheden in de gaten houden qua suikers.

Vanmiddag trouwens weer met Nick naar de dierenarts. Dit keer moet ik alleen, want Daan kan niet eerder thuis komen. Vind dat toch altijd best wel spannend en stressvol zo alleen.
Gisteren samen met David geoefend met trailer laden, zodat hij kan helpen. Dat ging goed.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 11:56

Mer1980 schreef:
Hahahaha klopt, ik heb al zoooooo'n mazzel met deze week :D Dit kwam ook zo onverwachts. Van het voorjaar heb ik dan nog 2 stukken waar ze eerst op kunnen daar overbrug ik dan 6 weken mee. Dan is het hopen dat het het gras ook in 6 weken genoeg gegroeid is in het voorjaar. En anders voer ik gewoon wat bij.

Als je de mat goed wilt krijgen zou ik iets langer dan 6 weken wachten :D liefst paar keer maaien voordat je er paarden op zet.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:04

6 weken is wel heel erg kort.
Ik hou eerder 6 maand aan en inderdaad minimaal een stuk of 4-5 keer maaien.
Anders trekken ze dat jonge gras er zo met wortel en al uit

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:14

Pffff ik heb niet zoveel weide dat ik hem 6 maanden dicht kan houden := maar bedankt voor de tips...

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:33

Ik heb ook niet heel erg veel weiland.
Half september is 1 van de weides opnieuw ingezaaid.
Die heb ik nu 2 keer gemaaid, maar als ik kijk naar hoe kwetsbaar dat gras nog is....
Daar mogen ze echt pas volgend jaar mei-juni op.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:38

ClaudiaHS schreef:
Ik heb ook niet heel erg veel weiland.
Half september is 1 van de weides opnieuw ingezaaid.
Die heb ik nu 2 keer gemaaid, maar als ik kijk naar hoe kwetsbaar dat gras nog is....
Daar mogen ze echt pas volgend jaar mei-juni op.

Tsja half september had dat ook nog geen probleem geweest, dan kan ik er ook wel 1 dichtgooien, dan kan het de hele winter 'rusten' voorjaar nog eens maaien en dan erop. Ik ben helaas te laat :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 13:27

MizzMontana schreef:
Schapen kunnen alleen wel leverbot bij zich dragen.

Klopt, maar de besmetting vindt op een andere manier plaats. Via een slakje als tussengastheer. Of je dergelijke slapjes hebt is weer afhankelijk van het type land en de mate van vocht.

Indien de schapen goed verzorgd en ontwormd zijn dan is de kans op een besmetting klein.
https://www.gddiergezondheid.nl/leverbot#risico

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 13:45

Besmetting vindt plaats via slakjes op natte weides. Paarden hebben er minder snel last van maar kunnen het zeker wel krijgen in weides waar schapen hebben gestaan. Acuut gevaarlijk is het niet maar paard kan zeker een chronische besmetting inclusief klachten krijgen.

Wil zelf graag schapen om de hiervoor genoemde voordelen, maar ben nog aan het uitzoeken of je die kan laten testen op leverbot.

https://wormbestrijding.nl/wormbestrijd%20...%20bot-paard/

Edit; zie dat jij inmiddels ook wat hebt toegevoegd.