Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 07:50

Ik heb eens een grote E maat zich zien leren in een twee paards trailer met het schot aan de kant. Dat is gelukt maar dat zag er niet fijn uit. Dat zou ik niet voor de lol elke dag doen. dan kun je nog beter in een gangpad poetsen waarbij je een box gebruikt om te keren. Ik zou kiezen voor minimaal 2,50m zo groot/diep is vaak een containerbox. Een paard staat daar van kop tot kont in ongeveer. Heb je niet te grote pony's dan lukt het wel. Ik heb een gangpad van 2 meter als voergang wel eens als noodbox gebruikt. Een pony van 1,40 kon daar wel in draaien. Ook krap maar het ging. Het was bedoeld als plek voor solarium maar dan moest het ook er in en er aan de andere kant of achteruit er uit. Nu staat er het hooi ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 10:05

SVRL Nu op vakantie is inderdaad niet prettig maar als je broer de hond netjes zijn medicatie geeft verwacht ik juist nu geen problemen.
Ik zou me eerder zorgen maken nadat je gestopt bent met de medicatie.

Prettige vakantie!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 10:49

Ondanks alles fijne vakantie. Liever dat het nu gebeurd is en jullie het onder controle houden dan dat het gebeurde tijdens jullie vakantie. Controle overdragen en goed vertrouwen hebben in je broer en arts en loslaten en genieten ( Zegt de controll freak)

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 11:07

Fijne vakantie SVRL!

Mooie tekeningen. :) Ik ga mee met de opmerking over de poetsplaats.

Wat voor hooi voeren jullie?
Mijn shet en (stevig) paard staan 24/7 buiten, zo lang de wei het houdt nog op het gras en 's nachts op de paddock.
Van de zomer voerde ik Engelse Raai hooi om te knabbelen 's nachts want ze zijn dik zat. Nu het kouder wordt wil ik graag hooi voeren met wat meer inhoud, maar het hooi dat ik nu gehaald heb vinden ze veel te lekker. Ze komen er zelfs voor uit de wei. := Ze eten dan ook alles achter elkaar op met als gevolg dat ze de halve nacht zonder staan. Of kan ik dit hooi gewoon mengen met Engelse Raai, zodat ze toch wat tr knabbelen hebben?

Ik ben ook wel benieuwd hoeveel jullie voeren. Ze krijgen nu ongeveer een half pakje voor de nacht. Dat moet in principe genoeg zijn toch?

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 11:12

Bij mij gaat er nu een klein baaltje hooi per dag door heen, de ene keer hangt er nog wat in de hooinetten, dan minder. Ik heb een warmbloed en een IJslander al is de warmbloed langzaam wel naar het winterrantsoen aan het eten (zomers krijgen ze minder want ze hebben dan behoefte aan minder)

Ik weet niet precies waar het hooi vandaan komt, schijnt uit de eiffel maar ze krijgen wel meestal eerste snee al heb ik ook wel pakken tweede snee gehad en dat vonden ze beduidend minder lekker. Gisteren nieuw hooi gehaald wat echt heerlijk rook, wat restjes in de stal gegooid van de trailerbodem afkomstig en paard heeft dat eerst allemaal staan opeten voordat hij aan het hooinet begon. Hier dus ook eerst het oude hooi opmaken voor we aan het nieuwe gaan beginnen. Mijn paarden staan 's nachts op stal en overdag op een kalige wei en aan het opbouwen met de nieuwe wei. Daardoor eten ze wel weer minder hooi...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 11:21

Ik heb het gewoon van de plaatselijke boer, wisselt wel flink in kwaliteit helaas maar is vrij zeker raai.
Momenteel vinden ze de baal heel lekker dus ik hang in de avond 12 kg op in 3x3 netten die vrij slingeren en 3 uur later is elk sprietje al weg _-:(

Wil nu een andere manier van voeren gaan proberen en dan hopelijk dag en nacht kunnen voeren.
Iemand enig idee wat de maas is van de aanhangernetten van de van Cranenbroek die nu in de aanbieding zijn trouwens? :Y)

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 11:26

Oh mijn hooi haal ik ook 2 kilometer verderop maar volgens mij komt niet alles lokaal hier vandaan. Althans dat zij een oud stalgenootje mij en zij haalt het hooi bij dezelfde man. Desondanks ben ik erg tevreden, is eigenlijk altijd prima kwaliteit hooi, soms een mindere baal maar eigenlijk heel mooi constant hooi :D Alleen die tweede snee, daar zijn ze geen fan van, ze eten het wel maar minder graag.

Azmay dan zijn ze wel fanatiek, die van mij zijn niet zo snel, 's ochtends hangt er altijd nog wel een bodempje...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 12:14

Hier vreten ze ook als een razende. Heb netten van 2x2 mazen, maar ook daar worden ze handig in. Ik heb hooi van de bieschbosch. Vinden ze lekker. Heb ook vogeltjeshooi van een boer, maar daar zit veel mos in. Vinden ze niks, dus dat pluk ik er eerst uit, voor ik het in een net prop. Anders eten ze het niet.

Vanmorgen vroeg stond de koeienboer van de overkant voor de deur. Of ik kon helpen bij een koe die haar baarmoeder naar buiten had geperst. Nou kijk ik Doctor Pol, dus ik wist wat te doen. Dus lakens uit de kast getrokken, regenpak aan (het is hier noodweer) en hop. Maar op tv gaat t toch makkelijker. Deze koe wou niet omhoog en alles kwamer dus steeds weer uit. Koe heeft t niet gered. Het is toch leuker om de assistent van Dr Pol te spelen, als er een goede afloop is ;( .

Vandaar dus vreselijk veel regen, dus de eerste echte uitdaging voor Beau zijn voet. Alles gaat lek. Inmiddels ook het vijverfolie. Dus nu met de binnenband van een tractor proberen iets waterdichts te maken.

Vandaag is wel zijn AB kuur afgelopen. Waar ik me zoegen over maak, is dat hij op de bestrating gaat liggen. Hij heeft al wondjes op zijn hakken van het opstaan. Toen hij met zijn knie zat, deed hij dat ook en kreeg hij een olifantspoot. Zit ik nu niet weer op te wachten. Ik leg een dikke laag stro neer en die sukkel schraapt eerst alles opzij en gaat vervolgens in de mest liggen _-:( . Hoe voorkom ik nou zo n olifantspoot?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 12:21

Was de deirenarts niet bij de koe Fabster? Lijkt me toch niet iets wat een boer zelf zou moeten doen eigenlijk :o

Sterkte met Beau, je kan altijd dit nog proberen :(:)
Afbeelding

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 12:21

Wat sneu van die koe. :(:) Al moest ik wel lachen om "nu kijk ik dr Pol" :')

Lastig dat hij steeds op de stenen gaat liggen. Dit weer werkt idd niet mee. :(

Ik voer hier nog niet uit een slow feeder, misschien dat ik met een rek op de hooibak iets kan fabriceren.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 12:31

Azmay schreef:
Was de deirenarts niet bij de koe Fabster? Lijkt me toch niet iets wat een boer zelf zou moeten doen eigenlijk :o

Sterkte met Beau, je kan altijd dit nog proberen :(:)
[ Afbeelding ]

Tuurlijk was de DA erbij. En de boeren. Maar ze konden een handje gebruiken. Maar te vergeefs dus.

Ah, bubbeltjesplastic! Had ik eerder moeten weten. Ik heb de rekening ook gekregen... :+

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 12:35

Fabster sneu van de koe ;(

Kun je geen oud stuk tapijt op je tegels leggen of rubber matten?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 12:38

Tapijt schuurt ook, als hij opstaat. Rubber matten lijkt me glad, of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 13:01

Nee niet Fabster, tenminste als je de rubber speeltuinmatten gebruikt die vocht doorlatend zijn. Die zijn zacht en veren een beetje mee en toch zo stroef dat zelfs ik er niet op mijn plaat door ging... :Y)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 13:02

Ik heb rubber matten met relief, dat is niet glad van Bosrubber.nl

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 13:06

Mijn speeltuintegels zijn ook eerder te stroef dan te glad. Diva ligt er graag op.

Moet ook nog besluiten wat ik met de voerbakken wil. Geef nu losse emmers maar Diva voelbalt ermee dus moet eigenlijk gewoon een voerbak hebben.
Zat te kijken naar die verplaatsbare maar weet dan niet of ik die plastiken moet hebben of die met metalen beugels eraan. Zit zo te zien ook flink kwaliteitsverschil in >;)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 13:13

Dure grap zeker weer, die tegels/rubber? Mijn portemonnaie is echt wel aardig leeg door die grappen van Beau

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 13:15

Fabster schreef:
Dure grap zeker weer, die tegels/rubber? Mijn portemonnaie is echt wel aardig leeg door die grappen van Beau

Ik had via marktplaats tegels voor 10 euro per vierkante meter, nieuw zullen ze wel een stukje duurder zijn vermoed ik zo.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 13:31

Ik ga eens even zoeken

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 14:01

kennis van mij verkoopt ze ( matten tegels enz), papa van Luna hanssen op facebook, pb hem eens

Wat jammer dat de koe het niet heeft gered, ik ben ook dr Pol kijker :D Zelfs mijn zoon van 7 kijkt alles en weet al wat ze gaan doen bij bepaalde ingrepen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 14:13

Niwla schreef:
Ik ben ook wel benieuwd hoeveel jullie voeren. Ze krijgen nu ongeveer een half pakje voor de nacht. Dat moet in principe genoeg zijn toch?

Ik voer een klein plakje pp voor de nacht. Ik haal ze om 18 uur van het land, dan hebben ze wat takken vd wilg en om 20 uur meestal een piepklein bakje muesli. Dan hebben ze een stukje gras wat wel kort is, maar waar nog kantjes gemaaid kunnen worden.

Fabster schreef:

Ja, heel duur.
Ik heb ze ook van Bosrubber. Heb het in 2 keer gekocht. En laatst heb ik de stal verbreed en dat is gewoon beton. Vorige week kwam ik een partijtje rubberen tegels tegen. Wel speeltuin kwaliteit, maar even dik als die er al lagen. Sluit mooi aan en onder het laatste hooinet ligt nu ook rubber. De rest moet ik er nog inleggen. daar had ik even geen tijd voor. ;)

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 14:16

Fabster ik heb ook rubber matten in de schuilstal en 2 van jouw paarden zijn daar zonder ongelukken in en uit gelopen. Al vermoed ik dat Beau wat lomper is. Oude speeltuintegels koop je idd rond de 10 euro per m2 op marktplaatst. Nadeel is dat het ergens 'in' moet liggen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 14:31

Nieuw betaal ik 40,- per tegel van 1 m2
De minder dikke is 30 per tegel

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 14:52

Ik heb die matten echt al vele jaren en als ik zie wat ik daar mee heb uitgespaard kwa strooisel en werk, niet te geloven.
De eerste had ik overgenomen van een vriendin, waren 2.5 cm dik dus toen heb ik matten bijgekocht van 1.5 dik .

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 14:54

Kun je die matten gewoon op het zand leggen? Of moet ik dan eerst beton storten? Zoiets lijkt me ook wel wat in de inloopstal.