Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 11:34

Caily als ik nog kan helpen pb je maar.

Thee is bijna op, ga eens kijken hoe de bospaden zijn. Zit het sneeuwbeslag er niet voor niets onder er ligt hier zeker een millimeter! Wat ik ook wel genoeg vind.

Fabster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 11:35

Ik had wel sneeuw gewild hoor! Maar hier niks, helaas.

Dat veulentje! <3

Ik ga zo ook maar eens naar buiten :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 11:39

Hier geen sneeuw maar wel -2 dus best koud om de beesten (konijnen en papegaaien) buiten water te geven.

De paarden hadden weer echt een wintervacht :D met bevroren baarden, staarten en sokken.

Vanmiddag even nieuw hooi geven want dat is na 5 weken ook op.
Dat zegt wel wat over hoe lang het gras nog heeft gegroeid.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 11:47

Foogul schreef:
<3
Is dat een chihuahua(?) dekentje? :D

Bijna :D Wel een honden dekje ja.
Om de grootte in te schatten, hij komt tot ruim onder m'n knieen (en ik ben klein) en zijn hoefafdruk in de sneeuw is ter grootte van een euro munt :')

DD, ik heb ze liever nu met droge kou dan straks in april met +5 en regen ;)
Kou is geen probleem, buiten doe ik wel een dekje op omdat zo'n kleintje nog veel ligt. Binnen een warmtelamp de eerste dagen en dan gaat het prima. En de eerste dagen een paar keer per dag een wat kortere periode naar buiten. Gisteren had hij al ruim 4 uur buiten gespeeld in de sneeuw. Tussendoor binnen even slapen en dan weer eruit. Leert hij meteen goed meelopen.

Kristelhans mooie foto's!

Lekker hoor zo in de sneeuw op pad. Dat mis ik wel...

Hoe doen jullie het met water geven buiten als het langdurig koud is?
Hier heb ik voor een deel een lange tuinslang liggen die op de buitenkraan zit en een deel krijgt water uit grote tanks (1000L vat of 600L tank).
Nu is de 600L tank voor de zoveelste keer kapot gevroren dus dat betekent een deel water geven met zo'n h2o zak in de kruiwagen. Wat een hoop werk is met 15 paarden op dat stuk.
Als het vandaag nog een beetje door wil dooien moet ik eind van de middag de paddocks wel kunnen voorzien van nieuw water.
Maar goed, dat water geven is hier dus het enige puntje wat nog veel extra werk oplevert in de winter.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 11:51

Ik krijg als goed is zo spoedig mogelijk een verwarmde waterbak :) kan niet wachten tot hij er is..

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 11:54

Marjo89 schreef:
Ik krijg als goed is zo spoedig mogelijk een verwarmde waterbak :) kan niet wachten tot hij er is..

Ja fijn :)
Dat was zo ongeveer het eerste wat ik aangeschaft had.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 11:55

Wij hebben stromend water in de wei, dat heeft buiten nadelen gelukkig ook voordelen :D
Een daarvan is dat er bijna altijd water in de wei is.

De andere wei daar zitten we nog even aan 1000liter vaten vast tot we daar wat op bedacht hebben.
Er zijn daar ook wel wat bronnen, dus misschien komt er na wat boren ook wel water omhoog.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 11:57

Oh dat veultentje zo lief!

ik had gisteren 3 speciekuipen vol met water klaar gezet dichtbij stal. Scheelt me een eind lopen met emmers.

ik heb echter een probleem mijn kleine shet als die water gaat drinken gaat ze liggen in de speciekuip met water of ze gaat erin staan, als ze dat doet willen de andere gelijk het water niet meer drinken. Dat ze dat zomers doet geen probleem maar nu in deze kou. Beest is zo gek opwater heb hilarische filmpjes van der :')

nu zet ik maar 1 emmertje water in de voerbak, en dan nog probeerd ze er nog in te kruipen
Laatst bijgewerkt door dynamiek op 17-01-16 12:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 11:58

Antheman schreef:
Marjo89 schreef:

Ja fijn :)
Dat was zo ongeveer het eerste wat ik aangeschaft had.

Welk model heb jij ?
Er is behoorlijk veel keuze, en aangezien de vrouw waar ik sta hem betaald.
Wil ik geen miskoop doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:17

@marije: is het niet handiger om een vorstbestendig systeem te maken.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:26

Ik zet een waterbak in de stal. Dik in het stro. Snacht's staan de paarden binnen te vreten dus is het daar warmer. Bevriest soms wel maar dan maar heel minimaal.

Maar de buiten bak bikken ze zelf los met een hoef.

Ah Dank kristel, lief van je.

Ik kan soms wel jaloers zijn op (jouw) slanke en afgetrainde fjordje.
Maar is hier niet haalbaar en ik wil er plezier aan blijven beleven. Het moet geen moeten worden.

Ok ik zal ook ff sneeuw spammen haha.

Dit is wel een up to date foto van hoe karev er nu voor staat. Op 24/7 onbeperkt hooi mag ik niet klagen over haar lijn vind ik.

Over toets lijn ook niet vind ik. Shetties zijn ook vaak te dik. Deze dame doet helemaal niks qua werk. De veearts zei destijds al dat sterk vermagerde dieren nooit meer echt vet werden. Tot nu toe klopt dat wel

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:36

Snap ik heel goed hoor! Dat moeten heb ik ook los kunnen laten maar ik heb met voeren vooral een fijne balans gevonden nu. In de zomer worden ze vast weer wat voller maar als ik dan weer even fanatieker rij is het er ook zo af. :) Dat scheelt ook wel! En ik heb veel tijd om te rijden en mooie uitrijmogelijkheden dus dan is het ook vooral leuk. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:44

Ik snap jou heel goed anders Karev; Hier natuurlijk ook altijd en eeuwig de 3 BBW's (paard en pony en ik zei de gek, Big Beautiful Women).
Maar door mijn eigen ziek zijn en het genoeg mankeren van de paardjes zelf ook, MiniMe met haar cushing en IR en door spieratrofie (soort van) niet eens meer kunnen longeren en de toch altijd en eeuwige nasleep van Lona haar ongeluk van jaren geleden (half verlamde achterbenen en ze loopt goed hoor nu, maar moet daar echt niet meer dan max. 3x per week wat mee doen).
Is het lijnen een groot drama!
Want ik liep toch zo te klooten ook met Lona de laatste maanden? Blijkt nu toch achteraf echt het te strenge dieet geweest te zijn, want ik maar met man en macht probeerde vol te houden voor ze. Ik houd het nog steeds goed in de gaten, maar ze krijgen toch echt weer meer als die 1,5% van het lichaamsgewicht.
Maar naast mij neerleggen , lukt mij niet gewoon, ik blijf mij zorgen maken over hb, vooral bij puk, maar als grote dat krijgt, is het wel gelijk einde oefening voor haar. En dus tob ik maar weer voort... :roll:

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:53

Ja kijk dat snap dat k dan wel als je paard of pony een stofwisselingsziekte heeft of cushing. Dan moet je omwille van de gezondheid het dieet aanpassen.

Maar daar is hier geen sprake van. Meer in mijn eigen kop zo van..Ze moet slank blijven want dat is mooi en beter enz..

Maar elke zomer is het weer tobben Hoe dat dan voor elkaar geregeld moet worden dat het gewoon niet leuk meer is. Ik móest elke dag rijden, ze móesten op strook begrazing en vooral niet te lang op de wei . En toch bleef karev rond..

Ik verloor hey plezier erin en heb voor mezelf besloten dat het vooral leuk moet zijn en geen straf moet worden voor alle partijen..
Dus ik dacht f*ck it, rond is ze toch wel het jaar rond dus nu gewoon genieten..

Met beleid de wei op dat wel, hoef ze niet bewust ziek te laten worden natuurlijk. Maar verder gewoon genieten..

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 13:02

Het dikker worden in de zomer is natuurlijk ook gewoon een natuurlijk proces hè. Ze zetten juist in de zomer aan om de winter makkelijker door te komen. Wij laten onze paarden dus ook gewoon dikker worden in de zomer. In de winter vliegt het er weer af en tegen het einde van de winter staan ze echt weer schraal.

Ze hebben bij ons alleen wel het hele jaar ronde buikjes omdat ze onbeperkt ruwvoer (hetzij gras, hetzij hooi) krijgen. Daar ga ik me echt niet druk om maken. Zolang het niet ongezond dik word en mijn zadel dus gewoon niet meer past mogen ze lekker een reserve opbouwen voor de winter.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 13:04

Ja dat weet ik idd...alleen gaat het er nu dus in de winter niet af hihi.

HafNap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 13:05

Ik heb weer veeeel bijgelezen. Weet niet alles meer. Vooral mooie sneeuwfoto's en knappe fjorden!
Zag nog hooi voorbij komen. Heb vorig weekend alvast hooi gekocht voor onze paarden. Denk dat ik mooi spul heb voor een mooie prijs. 4 euro voor een 18/20kg baaltje.
Verder zijn de eerste mollen gevangen op onze weide. En aan het konijnenbestand word ook gewerkt .
Woensdag komen ze kijken voor de omheining.
Morgen is het nog 4 weken voordat we de sleutel krijgen!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 13:07

karev schreef:
Ja dat weet ik idd...alleen gaat het er nu dus in de winter niet af hihi.

Heb jij hem onder een deken staan?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 13:07

Eh nee zie foto's hier boven haha

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 13:08

De tijd gaat snel zo hafnap. Maar wel lekker dat jullie zo op je gemak alles kunnen regelen voordat de paarden er staan.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 13:12

karev schreef:
Eh nee zie foto's hier boven haha

Oh pffff sorry zit niet op te letten. Hmmmm tja dan weet ik het ook niet meer. Nu moet ik wel bekennen dat wij vrij arm hooi bijvoeren van het liefst het jaar ervoor.

En we hebben geen schuilstal alleen bomen dus ze hebben de energie echt wel hard nodig om 24/7 warm te blijven.
De dierenarts die er vorig vlak na de winter was vond onze paarden super de winter doorgekomen en gaf ook aan dat regen veel beroerder voor ze is dan kou. Vorige winter was een natte winter en veel paarden waren er erg schraal uitgekomen vergeleken met de koude winters ervoor.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 13:16

Lastig lijkt me dat.
Dat is toch wel het voordeel van de warmbloeden hier. Bij beide moet ik altijd uitkijken dat ze in de winter niet té dun worden, ze zijn geen van beide gevoelig voor HB gelukkig, dus ik laat ze in de zomer gewoon aankomen.
Vorig jaar was Lirina echt te dun, dus die staat deze winter onder dek, nu lijkt ze wat makkelijker op gewicht te blijven.

Vanmorgen met Walter alweer een buitenritje gemaakt. Wat is de wereld toch mooi zo!

Ik ben ook benieuwd naar tips over verwarmde drinkbakken...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 13:16

Oh hier ook gesneeuwd...enkele vlokjes niet benoemenswaardig. Gelukkig.

Afbeelding

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 13:17

Ik ben iig overgegaan op hooi ipv voordroog/ plastic verpakt.
Ze hebben een stal maar staan daar bijna niet in.

Dat scheelt al een hoop.
En verder maak ik me er niet meer druk om hihi..heerlijk

Verwarmde drinkbak lijkt mij ook handig!

HafNap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 13:18

Dat hoorde ik vorig jaar ook van m'n zadelmaker (dat alle paarden schraler de winter uitgekomen zijn).
Het kan beter droog en koud zijn, dan die nattigheid.