[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:16

3x3 vind ik wel fijnmazig. Het verdubbelt hier de tijd dat het gegeten wordt. 2x2 vind ik ook paardje pesten.
Afgesproken met pensioneigenaar dat hij 's avonds 2 volle netten krijgt, ochtend een halve en na t binnenzetten een halve.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:19

2x2 was hier in no-time gesloopt plus dat ze er enorm aan gingen heisteren wat ik niet echt lekker vindt voor de nekjes.

Ik heb nu een net met mazen van 4x4 vast in de hooibakken zitten en daar clip ik een net met mazen van 3x3 in. Vergeleken met los voeren verdrievoudigt dit de eettijd - met gemak.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:19

Is een slowfeeder gemaakt van een aanhangernet (action) handig of gaat dat snel kapot? En heeft iemand een beschrijving hoe je die het beste kan maken?

Of heeft iemand een beter idee?

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:01

maar 4 kilo in een medium hooinet? welke maat is dat dan of prop je hem niet helemaal vol.
mijn 2 bij 1 hooinet is onderweg ben zo benieuwd. is voor op stal. lekker vol proppen en eten maar.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:30

fjordjes schreef:
Is een slowfeeder gemaakt van een aanhangernet (action) handig of gaat dat snel kapot? En heeft iemand een beschrijving hoe je die het beste kan maken?

Of heeft iemand een beter idee?

Ik heb ook aanhangernetten als slowfeeder, zijkanten dicht gebonden met stro touwen. Zitten hier en daar wel gaten in aan de bovenkant, mede Omdat ik ze met isolatoren op had gehangen maar naar mijn inzien wordt de druk dan niet genoeg verdeeld. Maar geen gaten die het slowfeeden beïnvloeden. Dit is mijn 2e seizoen met de netten, ben zeker niet ontevreden.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:40

ralphtdw schreef:
maar 4 kilo in een medium hooinet? welke maat is dat dan of prop je hem niet helemaal vol.
mijn 2 bij 1 hooinet is onderweg ben zo benieuwd. is voor op stal. lekker vol proppen en eten maar.

75x75 is het mediumnet. Lees net dat er 6 kilo in moet kunnen. We proppen 'm helemaal vol. Ik ben vandaag vergeten te wegen, de 4 kilo is een gok. Maar hij voelt lichter dan mijn kat van 4,5 kilo 8-)

Meten is weten, gelukkig heb een handige bagageweegschaal hiervoor gevonden :)

Neemt niet weg dat t binnen 2 uur op is...

http://www.zeldenrusthaystack.nl/a-2359 ... m-75x75cm/

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:41

Heeft 1 van jullie ook ervaring met een tractorband als slowfeeder? ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:46

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:49

Jotoma schreef:
3x3 vind ik wel fijnmazig. Het verdubbelt hier de tijd dat het gegeten wordt. 2x2 vind ik ook paardje pesten.
Afgesproken met pensioneigenaar dat hij 's avonds 2 volle netten krijgt, ochtend een halve en na t binnenzetten een halve.

Nouja, zal dan wel per paard verschillen. 3x3 gaat hier heel snel 2x2 is hier echt geen paardje pesten hoor, ze zijn verrekte handig met hun lippen en zijn helemaal blij zodra ik met mijn ''worst'' de stal in kom :+

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:50

Het maakt ook veel uit wat voor soort hooi je hebt en of ze dat makkelijk door de gaatjes kunnen trekken.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:08

Mogelijk werkt t bij mij nadelig dat ik het nat moet voeren en het gladder door de mazen gaat? Ik zie er in elk geval nog behoorlijke plukken uit komen, maar ook met behoorlijke agressie. En bij 2x2 zal hij er nog gefrustreerder van worden.
Het zal zeker per paard verschillen en ik had van mij zeker meer mogen slowen, maar het slowt in elk geval al minstens het dubbele tov los geven.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:16

Mijn paarden staan al jaren onbeperkt en hebben echt neit zo'n buik...... zij kregen wel heel arm hooi; veldbeem & engelsraai. Maar hadden echt niet zo'n hooibuik. Gewoon een gevulde buik maar niet te bizar.

Nu ik voordroog moet voeren is het een ander verhaal.... daar wordt ze wel wat buikeriger van (harde buik, maar scheten etc). Dus dat kan ik helaas niet onbeperkt gaan voeren....

Vind het wel lastig.... doe nu of 2 EJ netten over elkaar heen, of een 3x3 hooinet. Maar ze staat toch best een tijd zonder voer.... terwijl ze toch echt ruim 16 kilo voordroog krijgt.... meer wil ik niet geven, ze wordt nu al moddervet omdat de overgang zo groot is van jaren heel arm voer naar voordroog...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:26

Even een vraagje over netten die hangen, hoe kijken jullie daar tegenaan? Want dat lijkt mij toch een minder fijne houding voor de paarden qua nek en het eruit plukken?

Nu is plat in een bak ook niet heilig, die van mij kan daar ook flink aan rukken, maar lijkt mij dan nog een soort van 'beter' dan zo'n schuine hoofdhouding?

Hoe kijken jullie daar naar?
Hangend zou wel meer 'slowen'.....

wendy2080

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:32

Ik meng me er eventjes tussen.
Ik heb opzetranden voor op een pallet van 120x80 nou wil ik er iets op of over hebben wat het eten erin houd en gelijk het vertraagt voor me paarden. Iemand idee of beter is een rooster van ijzer of beter een goed gemaast net?
Ik had en net erover met masen van ongeveer 5 cm maar die hadden ze heel gauw kapot.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:30

Tancreda4 schreef:
Even een vraagje over netten die hangen, hoe kijken jullie daar tegenaan? Want dat lijkt mij toch een minder fijne houding voor de paarden qua nek en het eruit plukken?

Nu is plat in een bak ook niet heilig, die van mij kan daar ook flink aan rukken, maar lijkt mij dan nog een soort van 'beter' dan zo'n schuine hoofdhouding?

Hier hangt het net vd tralies en raakt bijna de grond. Mijn paard trekt zijn hoofd niet scheef, maar rukt er wel aan.
Jaarlijks vraag ik m osteo en tandarts of ze gekke dingen tegen komen, maar nog nooit iets over teruggekregen.
Ik gebruik het alleen in stal en vond een bak dan ook veel te veel ruimte in beslag nemen.
Voor ons is het zo dus prima

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:36

Tancreda4 schreef:

Hangend is geen natuurlijke hoofd/halshouding. Liggend heeft dus de voorkeur. Maar soms niet altijd mogelijk

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 00:33

Tancreda4 schreef:
Mijn paarden staan al jaren onbeperkt en hebben echt neit zo'n buik...... zij kregen wel heel arm hooi; veldbeem & engelsraai. Maar hadden echt niet zo'n hooibuik. Gewoon een gevulde buik maar niet te bizar.

Nu ik voordroog moet voeren is het een ander verhaal.... daar wordt ze wel wat buikeriger van (harde buik, maar scheten etc). Dus dat kan ik helaas niet onbeperkt gaan voeren....

Vind het wel lastig.... doe nu of 2 EJ netten over elkaar heen, of een 3x3 hooinet. Maar ze staat toch best een tijd zonder voer.... terwijl ze toch echt ruim 16 kilo voordroog krijgt.... meer wil ik niet geven, ze wordt nu al moddervet omdat de overgang zo groot is van jaren heel arm voer naar voordroog...

Mijn paard krijgt inderdaad ook arm ('biologisch') hooi, van de hooileverancier z'n eigen land en altijd van dezelfde 'oogst', dit is ook geanalyseerd (al weet ik dat de meningen over kloppende waardes wel verdeeld zijn, geloof ik?)..
Van rijk hooi/eiwitten/suikers gaat ze schuren en krijgt ze bultjes.. :(:)

Hangend of liggend maakt qua slowen bij mijn haf niet zo veel uit.. Ik heb niet het idee dat ze last heeft van de hangende netten (hangen wel 'laag).. Ook de mini's lijken er geen last van te hebben..
Nou heb ik twee mini's staan die uit de hoge bak van de haf proberen te eten (moeten ze zo'n beetje voor op hun tenen staan, hals helemaal gestrekt :+ ), dat lijkt me ook geen natuurlijke houding..
Maarja, houd ze maar eens tegen.. Want dat hooi (wat toch écht van dezelfde baal komt) waar je niet bij kan is zooooooooooo veel lekkerder!!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 08:28

Ja, dat is hier ook zo! Dat hooi wat uit het net valt is absoluut van mindere kwaliteit dat wat in het net hangt 8-)

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 09:19

Haha ja Jotoma dat is bij mij ook heel herkenbaar!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:56

Maartje1990 schreef:
Jotoma schreef:

Nouja, zal dan wel per paard verschillen. 3x3 gaat hier heel snel 2x2 is hier echt geen paardje pesten hoor, ze zijn verrekte handig met hun lippen en zijn helemaal blij zodra ik met mijn ''worst'' de stal in kom :+

Hier ook, eigenlijk eten ze alweer een hele tijd veels te makkelijk uit de 20mm netten, echt niet gefrustreerd hoor :)

Het grappige is dat toen we nog maar een paar 20mm netten hadden hangen en nog een paar van de "oude" 30mm, dat ze eerst aan de 20mm begonnen als we alles weer gevuld hadden :P

Blijkbaar vinden ze het ook wel leuk ofzo :)

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:33

Haha herkenbaar.
Hier hebben de mini's ook een eigen net hangen maar ze staan toch altijd plukjes bij mijn haflingers uit de bak te schransen :D
Is veel lekkerder!

Ik zou 2x2 bij die van mij ook niet aandurven. Ze rukken nu al hard aan het hooi door de 3x3 mazen. Denk inderdaad dat dat niet zo lekker is voor hun nek.

Wij hebben 1 net hangen, maar hij hangt wel laag.
Wat mijn opvalt is dat de paarden ook echt aan de onderkant beginnen te eten. Gewoon met een recht hoofd, ze hoeven het niet schuin te houden.
Gaat hier heel goed.

Ik ga zaterdag weer even knutselen. Dat wordt aanpassing 6685 van mijn frame :D
Maar ik ga mijn net er weer aan maken zodat ze weer via het net kunnen eten ipv het betongaas.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 22:57

Ik lees al een tijdje mee in dit topic en ik heb een aantal keer netten voorbij zien komen die worden aangeraden, maar ik kan het niet meer goed terug vinden.

Welke netten (liefst maasgrootte 3 bij 3) zijn nou echt heel sterk? De netten van Barefoot met maasgrootte 2 bij 2 overleven het niet.. Ik heb 2,5 bij 1 meter nodig.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 23:09

Sarah_Elise schreef:
Ik lees al een tijdje mee in dit topic en ik heb een aantal keer netten voorbij zien komen die worden aangeraden, maar ik kan het niet meer goed terug vinden.

Welke netten (liefst maasgrootte 3 bij 3) zijn nou echt heel sterk? De netten van Barefoot met maasgrootte 2 bij 2 overleven het niet.. Ik heb 2,5 bij 1 meter nodig.

Heunetzeshop.de

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 14:52

Hoeveel is 2 plakken voordroog van een groot pak van 400 kilo?

Hier krijgen dat bij mij op een dag voor een shet,d pony en 2 e pony's.
Overdag 1 plak buiten en voor in de avond/nacht ook 1 plak.. shet krijg dan droog hooi. Hebben altijd nog wat over

Jacynth. Misschien toch wat minder voeren? 50 kilo is wel veel voor de mini's en Anne.. dat krijgen ze bij mij nog net

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 15:08