Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 19:11

moest nogal wat bjilezen, sorry, afwezig geweest.

Loretta, lijkt me wel gek inderdaad, paarden weg, maar super dat je
Toch oplossing hebt gevonden.

Boemel, top dat Ice zo goed bevalt, heerljik als je er zo mee weg kan rjiden. En dat met die sproeier, dan ren je wel ja, gelukkig dat ze zo relaxt reageerde.

Greendrsgon, hier water geprobeert, maar vond men helemaal niks top dat je shet het wel wat vind.

Dais, heerljik zo bij het water.

Welkom eilatan en tinkerteas.

Twix en bouwt en mars, geweldige namen.

Lys, wat jammer vh huis.

KletsKoek, watvtofvdat je er voor het eerst opgegeten hebt.

Hier gelukkig altijd wel ergens schaduw, maar was vanmiddagv39.1 in de schaduw in de tuin, water spray werd niet gewaardeerd, dus tuinslang maar weer weggehaald.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 22:42

greendragon schreef:
Was echt heet buiten, zeg. Alle dieren hebben het goed doorstaan. Hoop dat het nu wat afkoelt.

Ik had bij de pony's nog een vernevelslang opgehangen aan de dakgoot. Shetje is er de hele middag niet bij vandaan geweest. Die vond het wel lekker geloof ik.
Het was daardoor onder de overkapping bij de stallen wel beter te doen.
Morgen nog een dagje afzien, maar dan moet ik echt naar kantoor.

Karin, wat een dag voor gebitsbehandeling! maar dan heb je het maar gehad. Vanwaar de azijn?

Ja deze stond al 2 maanden gepland, de merrie moest extra omdat ze de vorige keer zulke ontstekingen had.
Maar gelukkig waren we snel klaar (was verbeterd) en bleef de merrie rustig dus geen extra verdoving nodig :D

Ik hoopte dat het zou helpen tegen de vliegen afweren maar helaas pindakaas.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 22:44

Sjolvir schreef:
Hier gelukkig altijd wel ergens schaduw, maar was vanmiddagv39.1 in de schaduw in de tuin, water spray werd niet gewaardeerd, dus tuinslang maar weer weggehaald.

Herkenbaar dit.
Ik dacht gisteren ook zet even de sproeier aan (zo"n wapper ding): paniek alom.
Gauw weer uitgezet maar.

Lynn_Nikita

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 06:54

Alles weer verzorgd en netjes, rest van de dag doe ik niet veel meer behalve werken. 2 vinden water verschrikkelijk, de tinker laat zich prima wassen en vind het met momenten ok en gaat in de vijver spelen, de pension spanjaard is een labrador en zodra die water ziet wil die erin.
Voor de varkentjes laten wij elke dag de vijver vollopen aangezien die het anders veel te heet krijgen

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-25 08:12

Fijn als je dat zo voor het werk kan doen, dat red ik helaas niet. Wel rondje met de honden gelopen (ook helaas maar 2 km) en dan natuurlijk wel paarden gevoerd, hooinetten gegeven en buiten gelaten. Maar vertrek om 7 uur naar het werk en vind om 5.45 opstaan al vroeg genoeg.

Hier ook zo'n nevelslang maar er gaat niemand bij staan. Zie wel dat ze regelmatig de stallen opzoeken, vooral voor de vliegen heb ik het idee. Guus vind de tuinslang heerlijk, moet echt uitkijken dat ze niet te dicht op mij gaat staan. Stomme is dan wel dat ik haar niet vast moet binden... Laat ik haar los staan dan blijft ze bij mij, hooguit dat ze omdraait omdat ze een ander plekje nat wil hebben (uier is ht lekkerste :D ) Ad vind er niks aan. hij laat het toe als ik hem vast heb maar van hem zelf hoeft het niet zo.

Heb ook wel eens een ventilator voor de stallen gezet met hoop op een wat lekker windje door de stal voor de vliegen. Dat was hier geen probleem, stresskip geeft om zulke dingen dus echt niks.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 11:03

Hier rond 8u alles weer binnen gehaald, hopelijk kunnen ze straks nog buiten mits geen onweer :7

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 13:57

Hier ook nacht buiten en rond 10u weer binnen. Ze staan wel te zweten op stal, zo sneu. Als ik uit werk ben even afspoelen. Heeft er iemand ventilators op de paarden staan? Helpt dat of is het vooral warme wind in de rondte blazen?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 14:06

Bij ons helpt dat bijzonder goed. Ik zou ze bij deze temperaturen ook een natte vliegendeken opdoen of goed afspuiten.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 14:58

Bij ons staan ze 24-7 buiten met ruime schuilstallen en ze houden zich eigenlijk aardig goed. Ze kiezen zo zelf waar ze willen zijn. Af en toe zetten we de sproeiers even aan op de weide, dan kiezen ze zelf of ze daar in willen lopen. Ben wel blij dat de hitte straks klaar is en hopelijk de dazengekte daardoor ook wat minder wordt.

Ander vraagje i.v.m. de aankoop van ons huis met schuren en stallen (niet bedrijfsmatig).
Met welke opstal/woonhuisverzekering hebben jullie goede ervaringen? Prijs kwaliteit?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 16:30

Ja hier ook een ventilator erop. Helpt echt. En de hele dag de druppelslangen aangehad voor de tuin. Die worden gevoed door de waterleiding die door de stal loopt. Scheelt echt enorm qua temperatuur.

Er zitten momenteel ook vlinders en vogels in de stal. Samen schuilen ha ha

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 18:31

Verzekering loopt hier via Interpolis. Was een hele strijd om alles verzekerd te krijgen. Het grondoppervlak van de schuur is groter dan het grondoppervlak van het huis. Dat wilden ze niet verzekeren omdat het risico groot is dat er iets bedrijfsmatigs in komt. Dus na heel wat telefoontjes van mijn kant (heb zelf bij Interpolis gewerkt en wist hoe het zat) was het toch geregeld ~~}> andere verzekeraars waren een stuk duurder gezien de grote schuur erbij

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 06:50

Het is heerlijk afgekoeld na die buien van gisteren.
vandaag eens alles goed opruimen wat is blijven liggen tijdens die hete dagen en misschien nog tijd voor een rondje buiten.
Ik heb geen grote schuren kan je daar niet mee helpen, wel een reminder nu de loods vol staat daar nog eens naar te laten kijken hoe dat allemaal gedekt is

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 08:51

Bedankt voor jouw inzicht MarjanB! Interpolis gaat op mijn lijstje om eens na te bellen want die lijkt al voordeliger dan dat ik nu had gevonden.

Univé, NH1816 en de Zeeuwse staan ook op mijn lijstje.
ASR en Klaverbladt verzekeren ook dit soort percelen, maar die vind ik niet persé voordelige premies hebben.

Als er anderen nog meer goede opties hebben, dan hoor ik het graag :j

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 08:58

Wij zitten ook bij Interpolis!

Ik moest gisteren werken en daarna ging ik met vriendinnen eten.
Ik heb de paarden om 06.30 gezien en toen pas 23.15 weer. Ze leefden nog :D

Vandaag heerlijk afgekoeld, fris windje. Lekker alles open in huis!

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 10:01

Wij zijn verzekerd via NH1816, een van de weinige maatschappijen die de loods nog betaalbaar mee konden verzekeren. Dit is allemaal uitgezocht met hulp van een adviseur. Wat ik wel als nadeel ervaar, is dat juist onze kostbaarste bezittingen zoals de menwagens, mentuigen, aanhanger en trailer, niet of maar moeilijk te verzekeren zijn.

Verder hebben we het warme weer goed doorstaan. We hebben een extra schaduwdoek opgehangen, een ventilator neergezet, de sproeier aan gehad en de pony’s langer op het gras laten staan in plaats van op de zandpaddock. Maar eigenlijk leek het hen allemaal weinig uit te maken :+ . Vanavond ga ik weer eens rijden, dat is inmiddels alweer 2,5 week geleden door de vakantie en de hitte.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 10:52

Volgens mij zitten wij ook bij Interpolis. Was inderdaad een hele zoektocht.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 12:24

Ik ga straks ook even bij Interpolis kijken ;-)
Onze schuur is net geen 100m2, dus valt dus gunstig.

Hier is alles ook goed door de hitte gekomen.
Ik had gistermiddag drie! pony's onder de vernevelslang staan ;-). Het was ook minimaal 2 graden koeler door de vernevelaar, achter de waterspray.

Toen het begon af te koelen, zo rond half 7, heb ik de drie pony's bij elkaar gezet door de draadjes er tussen weg te halen. Daarmee konden de shet en de witte ook weer op de track. En toen begon het feest. Ze hebben met zijn drietjes meerdere keren in volle rengalop rondjes gemaakt op de track. Net of ze de energie hadden opgespaard.

Ik vond het fantastisch om mijn shetje in volle galop te zien, omdat ze nu toch goed hersteld lijkt van de HB/peesblessure die ons de afgelopen anderhalf jaar heeft bezig gehouden. Heerlijk om de twee ruintjes ook zich echt even uit te zien leven, met bokpartijen en rolsessies erbij.

Maar ook doodeng, want er zitten een paar scherpe bochten bij de stallen, waar de overgang van zand naar beton ook wel voor nare situaties kan zorgen. En mijn bruintje is nog steeds agressief naar de ander twee; hij heeft getrapt ( niet raak) en gebeten ( wel raak). Na twee maanden kan ik ze nog steeds niet met een gerust gevoel samen laten. Ik heb wel het gevoel dat hij iets rustiger is geworden, maar niet genoeg. Ik denk er soms echt aan om hem weer te koop te zetten :( .

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 08:05

Ik ben blij dat de temperaturen weer beter te doen zijn, terug in het normale ritme.

Mijn dochter heeft ondertussen haar eerste Bixie wedstrijd gehad, we hebben allemaal genoten, wat was dat leuk! Komende zondag gaan we weer op pad.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mijn man heeft al zijn gereedschap van Makita, nu hebben we ventilators van Makita besteld voor de paarden haha. Hij blij, ik blij, hoop paarden ook blij.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 08:28

Super leuk Kletskoekje!

Hier ga ik zo naar de kapper en nog even genieten van stilte en rust.
Om 12.00 begint de zomervakantie hier haha.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 16:33

Wat leuk Kletskoekje.

Fijne vakantie Karin.

Vanmorgen het bos weer eens opgezocht.
Afbeelding

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 19:05

stitchlover schreef:
Bedankt voor jouw inzicht MarjanB! Interpolis gaat op mijn lijstje om eens na te bellen want die lijkt al voordeliger dan dat ik nu had gevonden.

Univé, NH1816 en de Zeeuwse staan ook op mijn lijstje.
ASR en Klaverbladt verzekeren ook dit soort percelen, maar die vind ik niet persé voordelige premies hebben.

Als er anderen nog meer goede opties hebben, dan hoor ik het graag :j

Wij hebben de boel bij Centraal Beheer verzekerd. Heb toen een hoop verzekeringen vergeleken via Independer en deze kwam goed uit de bus. Heb toen nog even extra nagevraagd hoe het met onze garage en loodsen zat, maar die vielen er gewoon onder (zijn ook ruimschoots groter dan het huis). En heb een goede ervaring met schadeafhandeling bij ze gehad.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 10:07

Ik heb gisteren de analyse binnen gekregen van de 1e snede hooi van mn hooiboertje (onverpakt, van 10 mei)

Helaas niet geschikt voor mijn kudde, hoog in suiker en vrij hoog in energie.
Vanaf de 26e kan ik 2e snede laten analyseren, ben erg benieuwd!

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 12:48

domme vraag misschien maar dit is allemaal nieuw voor ons:
Hoe doe je dat met die hooianalyse? Koop e eerst 1 baal, stuurt een sample op (waarheen en hoeveel kost zoiets?) en als het goed is koop je meer?

Ik heb vorigjaar een jaarvoorraad gekocht bij een grote leverancier en komend jaar gaan we wat meer lokaal zoeken.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 22:26

Oh trouwens nog even nagekeken. We hebben de schuur (23m x 7,5m bij Centraal Beheer verzekerd.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 09:35

pjer schreef:
domme vraag misschien maar dit is allemaal nieuw voor ons:
Hoe doe je dat met die hooianalyse? Koop e eerst 1 baal, stuurt een sample op (waarheen en hoeveel kost zoiets?) en als het goed is koop je meer?

Ik heb vorigjaar een jaarvoorraad gekocht bij een grote leverancier en komend jaar gaan we wat meer lokaal zoeken.

In dit geval heb ik 1 baal van de 1e snede gekocht.
Sowieso zijn dat grote balen dus moeilijker opslaan voor mij en na deze analyse vallen ze eigenlijk sowieso af.

Van de 2e snede heb ik al 75 kleine baaltjes liggen dus ik hoop daar op lagere suiker en anders zou ik dat nog kunnen weken.

Normaal gesproken koop ik gewoon in bij mn vaste hooiboertje en aan de hand van de analyse pas ik mn voerschema aan en ga evt weken (is nog niet nodig geweest bij hem).