Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarloesHJ

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:29

SVRL sterkte met de hond! Hopelijk een goed herstel.

Anke gefeliciteerd met het veulen!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:20

Wat schattig Anke!! Gefeliciteerd met de beeb

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 18:25

Wat een leukerd Anke, fijn dat alles goed gegaan is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 18:33

Gefeliciteerd Anke. Hopelijk snel droger weer. Dit is geen weer voor een pasgeboren veulen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 01:29

Oh, wat een schattig veulen!

Ghazira is terug thuis. Volgens de dierenarts tonen nieuwe studies dat er iets mis loopt in de bezenuwing van de maag bij honden die een torsie krijgen. Zou ook enkel voorvallen bij honden boven de 20 kg (madam weegt 42 kg). Goed dat we er snel bij waren, volgens de DA moet er binnen de 2 uur gehandeld worden vanaf de eerste symptomen of de hond haalt het niet. We moeten nu 4 á 5 keer per dag kleine hoeveelheden voeren, liefst voor de rest van haar leven. Dat gaat dus puzzelen worden. Daarnaast krijgt ze 1 week ontstekingsremmers en antibiotica en 3 weken Primperan. Een torsie kan ze niet meer krijgen, maar het opblazen vd maag nog wel en dan moet ze opnieuw met spoed binnen. Best wel eng, zeker omdat we beiden voltijds werken (ik wel met 3 ploegen) en ze soms tot 6 uur alleen zitten.

Maar voor nu stelt ze het goed.
Afbeelding
Afbeelding

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 03:53

Fijn dat ze weer thuis is SVRL! Dat zal zeker even puzzelen worden!

@Anke, gefeliciteerd, fijn dat alles goed is :)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 04:32

42 kg dat is geen lichtgewicht. Hopelijk komt het nu weer goed.

Ja alles goed gegaan. Alleen het drinken wil nog niet zo vlotten. Gelukkig geeft mama super goed en veel melk. Dus voor mij geen nachtrust, maar nachtvoedingen. Baby-af kan ik nu alsnog op om de fles te geven.

Ogen vallen dicht. Nu gauw weer ff slapen. Kids moeten zo weer klaargemaakt voor school.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 04:49

Wat een schatje SVRL. En inderdaad flink aan de maat!

Hopen dat ze snel herstelt.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 05:59

Flinke dame. Fijn dat ze weer thuis is SVRL.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 06:24

Een Ridgeback? Flinke meid inderdaad!

Oef Anke, dat is niet zo fijn. Ik ben al geen beste slaper, dus bennaltijd zuinig op mijn nachtrust.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 06:44

Fijn SVRL! Wat lastig inderdaad. Hopelijk komen jullie er uit.

Maar als ik jou begrijp heeft het niet met schrokken te maken? Na jouw bericht ben in eens op mijn Duitse Dog gaan letten en die schrokt behoorlijk en weegt ietsje meer dan 20 kg :=

Balen Anke! Overdag wil het wel of ben je 24 uurs diensten aan het draaien ?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 06:48

Onze lab schrokte ook heel erg maar die heeft er ook geen last van gehad. Wij gooien de brokjes altijd in het gras, dan doen ze er iets langer over :+
We hebben 5 honden gehad, daartussen was nog weleens wat "concurrentie" wie waar wanneer mocht eten (dus eet dan maar zo snel mogelijk alles op) maar verspreid door de hele tuin ging het meestal wel goed.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 07:03

Wat een storm. De enige ochtend in deze week die voor "mij" was.de kimderen school en psz. Planning was een lekkere rit maken en mest weg te brengen maar dat moet ik maar uitstellen

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 08:55

SVRL fijn dat het beter gaat met de hond.
Ik vind hem met 40 kilo nog niet eens zo'n zware hond :o
Onze dog was zwaarder en onze spaanse mastin zat rond de 60 kilo en die was niks te dik want daar zorgde ik wel voor.
De dog gooide gewoon haar keelgat hopen , nam een enorme hap en slokte het gewoon haar keelgat in, die kauwde geen enkel brokje.

Ik weet niet hoeveel je voert maar je hond oogt ook best rijk gevuld , zou dus best minder voer mogen hebben.
Dan ook nog uitzoeken hoe erg je voer zwelt.
Ik zou eens verschillende merken nemen en die allemaal op wat water zetten en kijken hoeveel dat wordt na een kwartier, want daar zit een behoorlijk verschil in, en dan natuurlijk brok nemen die zo min mogelijk opzwelt.

Lynn waarom , hier ook winderig maar zonnig en helemaal niet koud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 08:58

Hier (noordwest kust) is het heftig..... Heb gister zoveel mogelijk al stormvast gezet, maar zag net mijn houten tuinbank over het pad vliegen.

De meest zware wind moet nog komen. Bah, vind er niets aan. Koud is het zeker niet, maar ik ben blij als het een stuk minder gaat waaien. Veel bomen in de buurt en alles staat nog vol in het blad := .

spatter meen je dat? De hond van SVRL rijkelijk gevuld? Ik vind hem/haar er keurig slank uitzien.

Ik heb zelf een hekel aan dikke honden, maar mijn gedachte was juist dat ik deze zo mooi slank vind.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:16

Vind haar ook niet zo zeer te dik hoor.

Hier waait het behoorlijk maar het is niet echt koud. Dadelijk de schuur eens beginnen leeghalen dan kunnen de spullen van de buren eruit en het hooi erin ~~}>

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:17

Moet jij dat ook eruit halen voor hun?
Kou valt hier ook mee maar het waait echt te hard om te rijden of mest weg te brengen. of juist wel, hoef ik niet ver te rijden waait mijn kar vanzelf leeg }:)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:18

En nee, ik vind hem ook niet erg dik ogen

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:19

Lynn_Nikita schreef:
Moet jij dat ook eruit halen voor hun?
Kou valt hier ook mee maar het waait echt te hard om te rijden of mest weg te brengen. of juist wel, hoef ik niet ver te rijden waait mijn kar vanzelf leeg }:)

Schoonmoeder komt helpen maar die kan niet tillen :')
Schoonvader is momenteel de cv aan het installeren in zijn vrije tijd dus op het moment mag ik niet zo hard klagen (hoewel 17 graden binnen voor mij nog altijd te koud is :+ )

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:00

Azmay succes met verhuizen van de spullen. Ik ben net hooi gaan halen en moet het zo weer uitladen. Misschien een zeiltje er aanbinden dan waait het zo over? O:)

De mest blijft hier ook even tot morgen liggen...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:01

MarloesHJ schreef:
Azmay succes met verhuizen van de spullen. Ik ben net hooi gaan halen en moet het zo weer uitladen. Misschien een zeiltje er aanbinden dan waait het zo over? O:)

De mest blijft hier ook even tot morgen liggen...

Hmm de wind staat wel hun kant op :)*

Mest hebben we gisteren weg gebracht, staat nu een lege aanhanger met kap midden op het veldje dus hoop dat hij heel blijft O:)

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 14:50

Ik heb even bokt's kritische blik nodig ... :o
Wij starten binnenkort met de bouw van ons bijgebouw. Dit wordt, onder één dak, een schuilstal + poetsplaats + zadelkamer + tuinberging + overdekt terras. Onder dak komt de hooiopslag. Ik voorzie een luik boven de tuinberging waar ik met een ladder naar boven kan, en een luik boven het schuilhok waar ik de botjes hooi naar beneden kan gooien. ik zal nog zien om een plattegrondje uit te tekenen van dit verdiep want dat zit hier nog niet bij.

Kunnen jullie misschien eens kritisch kijken naar de afmetingen? Is de poetsplaats niet te breed? Zijn de schuifdeuropeningen breed en hoog genoeg? Is de hoogte van 2m50 wel voldoende? etc..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is hoe het gebouw zich uiteindelijk zal situeren: aan het uitloopgedeelte van het schuilhok komt nog een stukje klinkers van 7 x 7, dat gaat aansluiten op het al bestaande klinkerpad in de wei:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 16:01

Ik snap de reactie van Spatter wel hoor, vooral op de onderste foto, waar ze opgebold in de kleine mand ligt, lijkt ze dikker als ze is. Ghazira is altijd zwaar bespierd geweest en heeft steeds heel fors getoont zonder dat ze te zwaar was. Toen ze een jaar of 5 was hebben we wel even met haar gewicht gesukkeld.
Beide honden staan op Britt healhtcare brokken, we volgen de tabel die op de zak staat. Volgens de dierenarts moeten we niet van voer veranderen.
Als ik nu terug kijk en met de woorden vd DA in mijn achterhoofd die zegt dat maagtorsies ontstaan door verslechterde zenuwgeleiding naar de maag, dan vermoed ik dat het al veel langer bezig was. Eerst onopgemerkt, enfin, eerst hadden we het niet door. Meissi, onze jongste Ridge die altijd te mager was, is over de zomer een worst op poten geworden zonder dat we haar meer aan voeren waren en zij viel niet af ook al halveerden we haar voer. 2 weken geleden hebben we heel toevallig ontdekt dat Ghazira soms haar brok liet staan en Meissi alles dan op had. Honden worden wel in apparte ruimtes gevoerd, maar als de ene iets laat staan, vreet de andere dan op. Ik zeg dan ook al een tijdje dat ik de indruk heb dat Ghazira gewicht aan het verliezen was.
Bak van Ghazira staat trouwens naast hun drinken en zij morst regelmatig wel iets. Brokken zwellen heel traag op, dus dat valt ook wel mee.

De DA zei gisteren dat door de slechte bezenuwing vd maag, deze traag of niet ledigd en dat hierdoor gassen ontstaan die tenslotte de maag doen keren. Vandaar de 3 weken Primperan, omdat dit inwerkt op het zenuwstelsel en voor een snellere maagleding zorgt.

Grote miserie is dat we 2 weken geleden een last minute boekten, zonder anulatie en morgen op reis vertrekken. Honden gaan naar mijn broer, mijn DA is stanby voor advies en ook al is onze meid op dit moment goed, toch zou ik liever niet gaan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 16:26

Poetsplaats moet je achteruit inparkeren als hij 1,50 breed is. Dat is voor een paard te smal om te draaien. 2 meter is ook nog erg krap. 2,40 minimumhoogte is goed.hoger fijn voor de frisse lucht.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 16:41

Mmmm, goed punt, nog niet eens aan gedacht dat ik wel eens zou moeten omkeren in de poetsplaats.. :o Ik zag mezelf - of ja, het paard - er altijd aan de ene kant inlopen en aan de andere kant terug uit. Zou omkeren in 2m te krap zijn?