Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:00

Ze staan bij mij kort erop dus voor mij is alleen de winter echt van belang.Droogte is ook geen punt,heb weide sproeiers :D
Vorig jaar een bron laten slaan,zo blij mee :j

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:01

Ik heb ook te weinig land voor 24/7. In de zomer krijgen ze zo'n 4 uur per dag, meer heb ik niet. Groeit ook moeilijk vanwege de slechte bodem.
Mijn ouwetje kon vroeger overal tegen, die pleurde ik overal neer zonder problemen, maar sinds 2 jaar is het drama. Ik mocht het land van de buren in de herfst gebruiken en dat ging al mis met 1 uurtje, heftige gaskoliek. Productiegras... Dus dat was geen optie meer, ik heb zelf paardengras. Uit ervaring weet ik nu dat ik het met max een half uur per paar dagen kan opschroeven, ook nog rekening houdend met de fructaanindex. Meteen een dag op het land smijten is voor hem een hele goedkope euthanasie.....terwijl mn andere paard het prima kan hebben!

Dit jaar moet ik eerst een berg compost erop laten smijten, die organische stof moet omhoog. Deze week eerst nog kunstmest en lekker sproeien, afgelopen weekend hebben we geverticuteerd omdat het meer mos dan gras was. Hopelijk hebben we met het mesten en sproeien dat weer een beetje weg! Dan de compost erop, dus de paardjes moeten nog een tijdje met hooi in de paddock blijven dit jaar.
Oh en wij sproeien ook uit een put, die zat hier al. Echt ideaal hoor! Als we verhuizen (we hebben plannen) laat ik er eentje slaan als ie dr niet is!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:11

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:40

Oh dat is jammer Zwerte..... Maar als je er nu kunstmest op gaat doen, wordt het dan niet een stuk rijker dan goed is voor je ouwetje? Ik probeer een beetje te begrijpen wat handig is. Ik twijfel nl of ik alles zal laten bemesten met kunstmest of een stuk onbemest (dus minder rijk?) zal laten.

sneeuwpop

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:47

Wat zijn de kosten van een bron slaan dan ongeveer?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:49

Het is jammergenoeg niet zo simpel als wel of niet bemesten. Niet bemesten kan gras ook gestresst van raken. Het mooiste is om precies zo te bemesten dat het gras gewoon optimaal groeit, aangezien ik paardengras heb dus dat is al langzaam groeiend en niet zo rijk. Ik bemest nu ook niet meer dan het advies wat ik heb liggen, na uitgebreid bodemonderzoek. Dat is precies voldoende om genoeg voeding te houden zodat het gras goed groeit, maar ook weer niet teveel. Ik dacht ook altijd dat onbemest gras en hooi het beste was, maar inmiddels heb ik meer kennis en weet dus dat dit te simpel gedacht is.

Dit postzegelstukkie heeft ons wel op de harde manier geleerd dat weidebeheer best lastig kan zijn. Het was zwaaaaaar verwaarloosd. Inmiddels zijn de voedingsstoffen voldoende aanwezig maar komen niet vrij door te weinig organische stof (vandaar de compost) waardoor het gras nog steeds veel moeite heeft om te groeien. Eerse jaren veel onkruid, dit jaar een enorme mosmat. Maar dankzij het onderzoek weten we nu wel precies waarom het zo gaat en wat we moeten doen voor een gezond weiland.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:50

sneeuwpop schreef:
Wat zijn de kosten van een bron slaan dan ongeveer?

Het hangt van de diepte af,ik was voor enkel het boren ongeveer E1800,- kwijt.Dit is wel door een gecertificeerd bedrijf en hier zit de bron op 18m diepte.

Daar komt dan nog de pomp bij en bediening maar dat kun je zelf zo duur maken als je wilt.Ik plant er ook geen begroeiing bij omdat ik in de toekomst wil uitbreiden met een reservoir en beregeningssysteem voor de tuin :)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:53

Phoe, dat is best prijzig zeg. Bedankt

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:58

Het is een uitgave maar ik heb uitgerekend dat ik hem er in een jaar of 6 uit heb (afhankelijk van het weer).Drinkwater wordt steeds duurder en ik ben mijn tuin opnieuw aan het inrichten (denk zo'n 1000m2) daar heb ik water voor nodig,zit op zandgrond dus droogt snel uit.

Geen bron laten boren is veel duurder.

Ik heb trouwens uitgebreid geïnformeerd en ze liggen redelijk rond deze prijs.(Materiaal wordt met 2 vrachtwagens aangevoerd).
Als je niet te diep hoeft,kun je ook zelf een bron boren.Dat is veel goedkoper maar ook veel werkt.Dan ben je ergens rond de E400,- kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:58

Zwerte bedankt voor de uitleg. Ik vind het zelf ook nog wel een hele puzzel. Wij hebben grasland genoeg, maar ik heb van de vorige eigenaar begrepen dat hij er in 7 jaar tijd 1x een "beetje" kunstmest heeft opgegooid, dus veel voeding kan er niet inzitten. Omdat er best wel wat gras staat wil ik eerst even kijken wat er de komende tijd gebeurt.

Dan eventueel volgende jaar een uitgebreid onderzoek laten doen en aan de hand daarvan gaan bemesten.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:50

Ik weet niet hoe ze die bron bij jou geboord hebben Tinky maar het kan echt vele malen goedkoper.

Ik was iets van 150 euro kwijt, geboord tot 11 meter omdat je anders in de ijzerlagen komt en je rood water krijgt.

De mijne is met een gierton met water gevuld en dan met slangen gespoten.
Ze spuiten met hele hoge druk met water een gang naar beneden.

Is bij mij gedaan door een plaatselijk iemand.
Was ook zo klaar, uurtje werk meen ik en hij zit er al 17 jaar en werkt nog steeds prima.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:54

Mijn bron zat op 10 Meter. 250,-. Door beun de haas ☺ maar dan komt de pomp, slang en al het andere materiaal er nog bij. Mijn pa en ik hebben het Sam Sam gedaan. Hij sproeit de tuin. Ik de bak.

Hij is hier met een pomp gespoten. Wij moesten een kuubs gat spitten en die vol laten lopen met water..helse klus daar de tuin van pa en ma op een ingegraven schuur ligt hihi..

Het grondwater is hier niet drinkbaar. Zit vol ijzer

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 17:14

Wat zitten jullie ondiep met je bronnen! Wil je hier zuiver water hebben (dus geen ijzer) dan moet je 70 meter :oo Wij hebben het ooit gevraagd en toen was het iets van 9000 gulden (dus al even geleden :D )
Nadeel is dat je dan maar één punt hebt en wij best een grote tuin hebben. Dan zou er dus nog heel veel bijkomen aan slangen (ondergronds) en sproeikoppen. Dus maar niet gedaan.
Nu de tuin volgroeid is hoeven we eigenlijk (eindelijk :D ) ook niet meer zoveel te sproeien.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 17:18

Ik kon hier geen particulier vinden die tot op 18 meter diepte kon boren,dan houd het al snel op.

Hier is hij ook gespoten.

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:11

Hallo, ik volg het topic ook al enige tijd, interessant, al die ervaringen van andere eigenaren.

Zelf heb ik net een nieuwe inloopstal met paddock en ben er dolgelukkig mee. Lekker praktisch en ze kunnen de hele dag heen en weer keutelen.

Mijn rijbak is echter een drama, 's winters te nat, zomers te droog. Paarden hoesten ook van het storf. Ik zou graag willen beregenen, maar dat wordt hier een lastig verhaal.
Ik heb ook wel begrepen dat je niet zomaar overal een put mag slaan en toestemming van gemeente/watersschap ? nodig hebt? Weet iemand daar meer vanaf?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:15

Als je een pomp hebt die max 10 kuub per uur pomp,is deze vergunningsvrij.Tenminste,vorig jaar nog wel en ik heb geïnformeerd bij het waterschap.

Particuliere pompen geven vaak niet meer dan 9 ;)

Voor een brandpomp is wel een vergunning nodig maar die moet ook aan speciale eisen voldoen.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:33

dammetje schreef:
Mijn rijbak is echter een drama, 's winters te nat, zomers te droog. Paarden hoesten ook van het storf. Ik zou graag willen beregenen, maar dat wordt hier een lastig verhaal.
Ik heb ook wel begrepen dat je niet zomaar overal een put mag slaan en toestemming van gemeente/watersschap ? nodig hebt? Weet iemand daar meer vanaf?
Kan me voorstellen dat het per waterschap verschillend is, dus daar even navragen. Vraag ook even in de buurt of er veel ijzer in het water zit. Dan is sproeien vervelend omdat alles bruin wordt.

Hier wel een bron (gespoten) op een meter of 8. Wij gebruiken dat water alleen om de drainage van de bak vol te laten lopen. Voor drinkwater is het helaas ongeschikt, daarvoor moet je hier minstens 30 m boren en ontijzeren. En tja, daar kun je heel wat leidingwater voor verbruiken.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:04

Ach ik hoef geen drinkwater. Tis puur om de bak te sproeien. Enige nadeel is dat alles oranje kleurt hihi.

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 21:01

Wij hebben een bron op 10 meter. Dat gebruiken we wel als drinkwater, geen problemen met ijzer, niks dat bruin kleurt, de drinkbak niet, maar ook de paddock en wei niet. Mijn vader sproeit zomers de tuin ermee, dat gaat ook prima!

Googel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 21:21

Nou vroeg ik me af wat je kwijt bent aan voer als je paard aan huis staat:
Hoe actief is je paard (niveau, aantal keer per week)?
Wat voer je?
Welke hoeveelheid?
Wat ben je kwijt per maand?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 21:31

Quinteee schreef:
gemiddeld 4x per week buitenritje a 1,5 uur
Wat voer je?
hooi 10 kg samen met mini, balancer
Welke hoeveelheid?
hooi 3,50 balancer 9 kg 33.50

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 21:52

Quinteee schreef:
Veel in training op M/Z niveau in de mensport
Wat voer je?
Pavo sportsfit en prestatiebrok
Welke hoeveelheid?
3/4 schep per dag

niet veel :+

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 21:56

Quinteee schreef:
2x per week dressuurles 1 uur. Serieus werken. 1x per week een klein half uur longeren en 1x per week een buitenrit variërend van 6 tot 10 km.
Wat voer je?
Op deze moment staan ze nog op de paddock met hooi.
Cavalor Westernmix en Cavalor Strucomix

Welke hoeveelheid?
Hooi: ongeveer 3/4 baal van 20 kg per 24 uur voor een Shetlander en kwpn'er.
Kwpn'er krijgt 4x 3/4 schep Westernmix aangevuld met 2 handjes Strucomix
De kleine krijgt 2x per dag een handje Westernmix

€ 60 aan hooi per maand en € 60 aan krachtvoer

En jep ik voer erg veel krachtvoer maar dat heeft deze dus echt nodig anders valt hij in en kan hij het werk niet aan. Hij kreeg eerst minder maar wordt veel fijner sinds ik het voer 2 weken geleden weer opgevoerd heb. Wanneer hij op het gras gaat, kan ik hopelijk weer wat minderen.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 08:50

We zijn bezig met een inloop/schuilstal voor 2 paarden, is dan 4 x 5 groot genoeg? Dat is namelijk de afmeting die we vrij makkelijk kunnen maken in de kapschuur...

Citaat:
Recreatie, buiten rijden als het mooi weer is
Wat voer je?
droge voor
Welke hoeveelheid?
onbeperkt
1 grote baal per week in de wintermaanden (2 groten, 3 kleintjes)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:07

Quinteee schreef:
Wat voer je?
Welke hoeveelheid?

Ik heb er 5 dus het verschilt nogal per dier.

Veulen van 8 maanden krijgt 250gr meusli per dag.
A pony van 24 jaar krijgt 250gr meusli per dag.
Appaloosa van 14 jaar krijgt 1 kg meusli per dag en is op pensioen.
Welsh cob van 8 jaar krijgt 1 kg meusli per dag en wordt 2x per week gereden waarvan 1 grote buitenrit van ong 25km.
Paint van 9 jaar krijgt 2kg meusli +1kg luzerne per dag en wordt minstens 3 x per week gereden waarvan 1 x grote buitenrit.
Ze eten samen 1 pak hooi per week op van 300kg.

Grof gerekend is dat 5 zakken meusli per maand x 10 euro is 50 euro plus 1 zak luzerne a 10 euro is in totaal 60 euro aan krachtvoer .

Plus 1 pak hooi per week a 40 euro x 4.5=180 euro +60 euro =240 euro per maand voor 5 knollies.

Ik heb dikke rubber matten , opstrooien doe ik niet dus geen verdere kosten.

Mijn hangbuikzwijntje kreeg 3/4kg meusli per dag en was een duurdere kostganger als mijn veulen en a pony.
Om over hondenvoer nog maar te zwijgen.
Heb nu nog 3 honden maar er jaren 6 gehad, waren veel duurdere kostgangers.