Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:45

Ik denk dat 'wonen bij je paard' helemaal niet gaat werken; zoveel mensen zoveel ideëen.
Dus je doet óf alles voor jezelf óf je hebt een pensionsituatie.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:49

DubbelDun schreef:
Ik denk dat 'wonen bij je paard' helemaal niet gaat werken; zoveel mensen zoveel ideëen.
Dus je doet óf alles voor jezelf óf je hebt een pensionsituatie.

Ja dan kan je nooit meer vluchten voor de ingewikkelde cultuur van een pensionstal met 'zien en gezien worden met je nieuwe setjes' en de 'roddel to survive'

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 20:15

Nou.... soms mis ik wel eens wat humane aanspraak hoor. Alle dagen alleen met mijn paarden. Ik praat tegenwoordig maar met mijn paarden... nu ja (paarden)fluisteren natuurlijk ;) ....

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 20:46

Ik zou vertrekken naar de States.

Naar België moeten jullie echt niet komen (anders blijft er niet meer genoeg over voor mij :-). Alleen als je naar Wallonië gaat, kan je nog wel leuke plekjes vinden tegen schappelijke prijs, maar uit werkrn gaan, wordt dan wel een stuk moeilijker.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:31

Ik ben in Warendorf geweest. Daar was zo'n initiatief als wonen bij je paard. Ik was vooral nieuwsgierig bij zo'n projekt wat er langer staat dan 10 jaar. Het was reuze interessant. In een van die huizen zou toen prinses Haya ofzoiets, de voorzitster van het paardengedoe, komen wonen. Helaas stierf haar vader en moest ze weer terug. En voor de rest wonen er nu vooral mensen die helemaal niets met paarden hebben ;-)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:54

Grappig op die link van de vorige bladzijde, dat dorpje ken ik goed, mijn zwager heeft er jaren gewoond. Er zijn daar veel plekken voor niet te veel geld, fijn klimaat ook.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 11:40

nou ik zou ook zo mijn boeltje oppakken voor een beter klimaat hoor.
*kijkt nu triest naar buiten en ziet een enorme pak sneeuw ;( *

gezamelijk iets kopen zou ik noot aan beginnen.
dat word doffe ellende meestal.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 11:57

b485 schreef:
Ik zou vertrekken naar de States.
mijn schoonzusje komt van daar, die vindt het hier veel beter :+

b485 schreef:
Naar België moeten jullie echt niet komen (anders blijft er niet meer genoeg over voor mij :-)
nog een geluk dus dat ik aan de andere kant van het land zit 8-)

Soraya85 schreef:
dat vraag om meer uitleg fojoe ;)
ik denk aan een lange kronkelgang die door de verschillende verdiepingen van het hele gebouw loopt met verspreide inhammen voor eethoekjes, zithoekjes, tv-hoekjes, speelhoekjes, ingangen naar de persoonlijke kamers en een centraal blok voor keuken en sanitair -:)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:10

Ruimen julllie nu nog keutels uit de paddock paradise of wachten jullie ook op dooi. Ik ben wel blij met mijn altijd ontdooide drinkbak echter helaas moet ik voor mijn konijnen, die in de tuin een paddock paradise hebben, nog steeds nieuw water bijvullen.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:16

vorig weekend zijn we er met veel moeite in geslaagd om de helft van de paddock poepvrij te krijgen, maar sinds woensdag was het weer niet te doen om te ruimen.
ik wacht dus op dooi :\

hebben de nijnen ook een track? :))
onze nijnen hebben ook een soort pp in de tuin: een gazonnetje met een paar grote struiken, enkele schuilhokjes met eten en drinken, en een bamboebos :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:21

Ik krijg de mest er nog steeds uit, word alleen kriegel wanneer ze in een voetstap hebben gepoept...dat krijg je er dan dus niet uit....

Een kwart van mijn track is nu een schaats paradijs...gisteren regen die de bevroren grond niet in kon en die dunne plasjes zijn bevroren met nu een laagje poedersneeuw er op (nog geen sneeuwbom hier gelukkig!!!) Gelukkig lopen ze voorzichtig

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:25

Buitenzinnig schreef:
Ik krijg de mest er nog steeds uit, word alleen kriegel wanneer ze in een voetstap hebben gepoept...dat krijg je er dan dus niet uit....

:D :D en wat denk je van mest in de hooiton.... en precies op de drempel.....en lekker mesten en er dan vervolgens doorheen lopen....domme dieren zijn het eigenlijk!

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:26

vinden jullie het nou niet zonde dat de paden die je maakt helemaal zwart worden en als dus gaat regenen word het een maan landschap en vervolgens zoals nu vriest het en de paarden maken werkelijk nog maar 0,0 gebruik van PP. hier staan er 5 , 3 ervan lopen erop en mijn 2 wil ik er niet po hebben.
mijn jongste kan helemaal niet rennen terwijl ze nu op L vormig stuk staan aan 1, wat vlak is (niet kapot gelopen dus) en ze kan gewoon rennen.

Overigens vind ik als de paden zwart zijn, en mijn beide pony's snuffelen heel veel naar kleine grasjes krijgen ze meer hoeveelheid zand binnen als normaal, dus conclusie van tijdje terug van mest onderzoek is dat ze dus teveel zand in haar mest had, niet iets om vrolijk van te worden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 12:38

Oeh ja inderdaad , als ze precies op een raar scheef stukje gekakt hebben....èrg irritant !!

Hier was het even niet anders , waardoor de paden aardig kapotgelopen zijn...vorig jaar viel het hier heel erg mee maar de Fjord loopt zo ontiegelijk lomp en heeft zo ontzettend lopen rennen en ploegen dat het dus echt een enorm maanlandschap op het pad is hier :(

Voor volgend jaar (als we de wei kunnen blijven huren...) is het dus wel de bedoeling dat het looppad dicht gaat op het moment dat het te zacht wordet , en dan kunnen ze alleen nog bij de stalletjes en op de erfjes en paddocks lopen , daar doen ze het dan maar even mee !

Zodra er dan vorst opgegeven wordt gaan ze ook eind van de middag van de paddocks af en hebben ze alleen nog de stalletjes en bestrating , kunnen we de paddocks glad harken en als het dan de volgende ochtend bevroren is mogen ze weer op de paddock :)

En dan natuurlijk ook op de track en het weiland , zolang het maar hard is !

Die kuilen wil ik echt niet meer :n

Waardeloos om te lopen en al helemaal om kak te scheppen....

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:51

da's ook mijn probleem: poep scheppen in een maanlandschap is niet te doen...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:56

Zie niet in waarom de pp gesloten moet worden omdat het een maanlandschap is. Paarden kunnen heus wel balanceren en ze hebben de hele dag de tijd. Iets anders is het natuurlijk wanneer je paarden 's nachts op stal zet en ze veel energie voert. Dan gaan ze zich buiten niet genuanceerd bewegen en natuurlijk wanneer je paard problemen heeft met zijn benen. Ze moeten er bij mij wel overheen willen ze bij het stro komen of de wei. Mijn vijvertje is trouwens bevroren en er is nog geen paard op gaan staan ;-)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:01

Hier blijft ook alles open... dan maar hobbels. De meeste problemen (het ijs) nu op de gladde delen. En inderdaad zijn ze voorzichtig. Ik merk wel dat ze - wanneer ze in een weide staan - ze het even gebruiken om uit hun plaat te gaan, want dat zijn de enige stukken die nog goed beloopbaar zijn...

Tja...zand... ze krijgen hun hooi uit bakken en scharrelen wel op de paden naar de laatste grasjes, maar in de natuur hebben ze dikwijls ook niets beters....

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:05

Eh... laatmaar :D
Laatst bijgewerkt door arno8 op 17-12-10 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:08

uhm... je kunt al die weken al niet meer naar het toilet omdat de koolstof al je vocht heeft geabsorbeerd?? :Y)

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:20

met zwarte zandpaden bedoel ik in de zomer vooral. want dan voer ik echt geen hooi hoor:S er is niet voor niets zoiets bedacht als gras
alle paarden staan hier zomer en winter buiten.
maar een jong paard wil nou eenmaal rennen, en ook al is het een maan landschap rent ze ook, met alle gevolgen van dien vallen enz, ik zit er niet op te wachten dat zij haar benen breekt.
Als paarden mee de ruimte hebben om ergens heen te lopen en niet 1 standaard pad lopen ze niet alles naar zijn moer, en wat nu dus wel het geval is.
stuk waar die van mij staan is maar op 1 punt niet goed begaanbaar, en dat is bij de in en uitgang dat ik 2 bij 2 meter, de rest hebben ze mogelijkheid om te scharrelen en te race..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 13:22

O ik vind het ook niet erg hoor als ze over de hobbels moeten lopen , ze kijken maar een beetje uit , goed voor ze :)

Maar als de wei erg zacht is waardoor ze er zulke diepe sporen in lopen , dan hebben ze er toch ook niet veel aan , dat voegt weinig toe dan , ik vind het dan niet erg om ze even op de paddocks te houden.

Want als de paden hierdoor netjes recht blijven hebben ze er tijdens de vorst wèl nog plezier van , dan kunnen ze tenminste DAN nog fatsoenlijk lopen :)

In plaats van zowel met modder als met harde grond niet fatsoenlijk kunnen lopen , hebben ze tenminste nog 1 van die 2 periodes respijt :)

En het is natuurlijk ook ontiegelijk armoedig om tegen die kapotgelopen prut aan te kijken :P

Maar het ergste is nog dat er ontzettend veel onkruid en ellende terugkomt op die kapotgelopen paden.... en dus dat je zowel in de bagger als op de harde grond je rot tobt om de kak uit alle gaten en putten te schrapen.....

De nadelen van ze dat pad kapot laten trappen wegen heel veel zwaarder dan het voordeel dat ze kunnen blijven lopen , want lopen in die zachte diepe glij-prut voegt nu ook weer niet zoveel toe dat het al die moeilijkheden waard is :)

Dan maar een paar weekjes op een jaar even wat minder ruimte hoor , ze hebben dan altijd nog genoeg bewegingsvrijheid om wat te wandelen / spelen / rollen dus dan hebben ze het nog niet slecht :)

En dan hebben ze de rest van het jaar tenminste een fijne plek , en hebben wij ook nog een beetje plezier ervan doordat we geen uur hoeven te krabben en pulken naar die mest :P

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:34

de paarden mogen wat mij betreft gerust op het maanlandschap lopen, zo leren ze lekker stevig op hun pootjes staan :D
het is alleen dat ze daar dan ook poepen en dat je dat niet fatsoenlijk opgeruimd krijgt :o

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:47

MSophie schreef:
met zwarte zandpaden bedoel ik in de zomer vooral. want dan voer ik echt geen hooi hoor:S er is niet voor niets zoiets bedacht als gras
alle paarden staan hier zomer en winter buiten.
maar een jong paard wil nou eenmaal rennen, en ook al is het een maan landschap rent ze ook, met alle gevolgen van dien vallen enz, ik zit er niet op te wachten dat zij haar benen breekt.
Als paarden mee de ruimte hebben om ergens heen te lopen en niet 1 standaard pad lopen ze niet alles naar zijn moer, en wat nu dus wel het geval is.
stuk waar die van mij staan is maar op 1 punt niet goed begaanbaar, en dat is bij de in en uitgang dat ik 2 bij 2 meter, de rest hebben ze mogelijkheid om te scharrelen en te race..

Joh.... 1 keertje rijden in de Ardennen en je vrees voor maanlandschap is voor altijd verleden tijd: stenen zo groot als mannenvuisten en ja in galop eroverheen. En ja met zijn alle in een endurance-wedstrijd.
Paard is niet van suiker: je maakt je paard van suiker. ;)

En nee, mijn paarden eten geen gras met zand eraan: er ligt altijd en overal op 12 tot 15 verschillende plekken hooi en voordroog voor hen onbeperkt ook zomers. Er is geen rede voor hen om gras af te likken.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 14:09

als je interesse hebt (frankrijk) moet je gewoon bellen.
begon bij ons met noorwegen ook als een grap, een telefoontje en we wisten meer.
duur is het ja maar de bank heeft interesse, als wij maar met een goed plan komen.
dus dat zijn we nou aan het schrijven en dan afwachten.
paarden wil ik wel mee nemen maar zal geen hoofd inkomen worden, in noorwegen is het niet zo dat je daar makkelijk van kan leven.
misschien af en toe een buitenritje met een camping gast of met een bokker die op vakantie komt ;)

ook hier veel hobbels in de wei, heb gister nog de hele paddock schoon gemaakt, zelfs vanmorgen lukte nog een deel.
alleen op het gras ging het wat lastiger.
morgen komen de kindjes weer rijden, die stuur ik dan altijd met een emmertje en schep de wei in, allemaal 1 emmer mest vol halen en dan mogen ze rijden ;-)

het is wel een witte wereld hier, maar begint eigenlijk pas net, was wel wat gevallen maar laatste uur stuk meer.

paarden doen wel stuk voorzichtiger nu het hard is maar vind ik niet erg, ze wennen er ook aan, omdat ze er dag en nacht in staan hebben ze ook geen last van de gladde betonplaten, daar strooi ik wel wat zand gemengt met zout over, werkt prima.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 14:19

Hier mogen de paarden heel het jaar door overal komen. Echter doen ze dit uit zich zelf niet.
Bij een modderige grote wei, blijven ze op het kleinere droge verhoogde gedeelte.

Zojuist voor mooie winterfoto's (helaas met tel, kan mijn fotocamera nergens meer vinden:() de paarden even naar de wei gelokt met een paar brokjes. De 2 kleintjes komen dan in volle galop aan. En Sarah hupst daar in een beheerst drafje bij (als de wei droog is wil sarah voor brokjes nog wel eens rengalopje doen), dus ze past zich duidelijk aan.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-N8VHAU8H.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EVIRCALH.jpg let hier vooral op Sarah haar mond, hoe bedoel je, ik ben gek op brokjes (maar ik krijg ze bijna nooit)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FQ6NFGPD.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-N7ACS64W.jpg Billy is tevreden!

Hier is het momenteel erg vies, de echte ondergrond is bevroren, daardoor kan regenwater niet weg. En ligt er een dun laagje ijs. met daarover sneeuw.
Maar het vriest net niet hard genoeg om de modder om te zetten in een hard maanlandschap.
En zo'n bevroren maandlandschap heeft nu eigenlijk mijn voorkeur. Ik merk dat mijn paarden dan het meeste lopen, en met een shire met gigantische hoeven en nogal wat gewicht is dat maandlandschap, zo egaal!
Dus van mij mag het -10 gaan vriezen!

Mest is idd wel even een probleem, onder het afdak vriest het duidelijk minder en kan ik het prima opruimen.
Maar verder laat ik het nu ook gewoon liggen. Het is geen doen om het op te ruimen.
Afbeelding
zei ik iets over mesten in een maanlandschap? :(

Toch kijk ik wel weer uit naar de lente, graad of 18, geen regen, zonnetje met hier en daar wolkjes. Wei helemaal droog, alle wintertroep opruimen (oude mest resten, hooi resten, blad resten). Nog geen last van dazen, muggen of vliegen. :D
http://www.mijnalbum.nl/Foto-X4UR4IIJ.jpg

* foto's toegevoegd :)