Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:16

Ik zit ook te denken om eens strokorrels te proberen. Heb namelijk nog steeds geen stro van 't land en ben toch bijna door m'n stro heen van afgelopen jaar. In mijn stallen heb ik hardhouten vloeren en een gootje. Heeft er iemand ervaring met de korrels op hout en of de hele boel niet gaat verstoppen.

Met stro heb ik nog nooit geen problemen gehad, aangezien dit niet fijn genoeg is om m'n goot te verstoppen. De goot is wel afgedekt.

Ook heb ik een merrie en veulen. De merrie loopt 's nachts de halve marathon in d'r stal, nu ligt al het stro achterin de stal en moet ik 't iedere dag naar voren halen het is dan nog wel goed te gebruiken. Zou ze 't hele strobed niet iedere dag kapot gaan lopen?

In 't verleden heb ik ooit gehakseld stro geprobeerd en dat was geen succes.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:37

Psydoxy schreef:
Ik zit ook te denken om eens strokorrels te proberen. Heb namelijk nog steeds geen stro van 't land en ben toch bijna door m'n stro heen van afgelopen jaar. In mijn stallen heb ik hardhouten vloeren en een gootje. Heeft er iemand ervaring met de korrels op hout en of de hele boel niet gaat verstoppen.

Met stro heb ik nog nooit geen problemen gehad, aangezien dit niet fijn genoeg is om m'n goot te verstoppen. De goot is wel afgedekt.

Ook heb ik een merrie en veulen. De merrie loopt 's nachts de halve marathon in d'r stal, nu ligt al het stro achterin de stal en moet ik 't iedere dag naar voren halen het is dan nog wel goed te gebruiken. Zou ze 't hele strobed niet iedere dag kapot gaan lopen?

In 't verleden heb ik ooit gehakseld stro geprobeerd en dat was geen succes.

Ligt aan je afvoer; strokorrels vallen uit elkaar en dan wordt het net zaagsel, wat de boel kan verstoppen. Zelf gebruik ik houtkorrels, dat wordt ook zaagsel maar blijft luchtig; toch moet de stal afvoer zo aangelegd zijn dat de boel niet verstopt, en dat is erg moeilijk te realiseren. Tegenwoordig heb ik geen aparte afvoer meer in de stal; de houtkorrels moeten alles absorberen, en dat gebeurt ook.
Het zijn keuzes die je maakt.

Imker

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:59

Daar ben ik het mee eens: het zijn keuzes die je maakt.

Zowel houtkorrel als strokorrel als vlas wordt klam/nat en dan plakkerig natuurlijk, maar dat is met iedere bodembedekker. Degene die een bodembedekker uitvindt die compleet droog blijft, is binnen.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 16:18

Ik heb nu bijna 2 weken strokorrels liggen, en ik ben er nog steeds erg tevreden over.
(ondanks dat er te veel in mijn box ligt, ongelukje van de leverancier, veel kapotte zakken, heb dus geen idee hoeveel)
Paard slaapt niet meer op de kale beton.. Geen putten erin.

Ik haal de natte plek elke dag naar boven, die droogt dan snel netjes op.
Ruiken doet het niet.

Er zijn nog twee paardjes bij mij op stal over.. De ene doet het er heel goed op, maar op de
een of andere manier heeft de shet elke dag echt verzadigde (rode) plekken waar hij plast.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 23:56

Het paard dat bij ons nu twee weken op korrels staat begint nu ook rode natte plekken in de box te krijgen, de natte plekken worden iedere dag helemaal omgespit. Donderdag is er voor het eerst iets nat uitgehaald. Ik kan me niet voorstellen dat je pas na vijf weken begint met erbij gooien. Het gaat nog goed, maar hoe lang.........

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 09:28

Tip: Niet te lang wachten met bijstrooien....

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 12:51

Nog een tip: natte plek weghalen en niet omspaaien. Met het vreselijk natte weer van deze weken heeft het omspitten van de bodem een niet zo goede invloed op de bodemgesteldheid.
Natte plek er 1 of 2x per week uithalen en dan zul je zien dat het veel beter wordt.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 13:56

Er ligt een beetje teveel in die box, dus ik wacht nog even met bijstrooien. Zelfs nu we er nat uithalen is de box na het omspitten helemaal los en luchtig en droog.
Het is een dikke laag die echt uitnodigd om in te gaan liggen.
Ik weet wel dat ik er niet aan moet denken om alle paarden op deze bedekking te zetten.
Het is behoorlijk zwaar om een box om te spitten, dat is voor mij het nadeel aan deze bodembedekking.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 13:59

Daarom: niet spitten. De toegevoegde waarde daarvan (zéker als je er zo'n dikke laag in hebt liggen) is op het moment dat je stal nog helemaal droog is, nihil. Je bespaart je een hoop werk als je het niet doet.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:00

Wij hebben ook strokorrels, en ik vind ze ideaal! Beetje natte plekjes eruit pikken en de drolletjes eruit wippen. Je bent binnen 5 minuten klaar. We hebben een paard op stal staan die altijd rotstraal had toen ze op stro stond. Nu ze op strokorrels staat is dat helemaal over.

Ik woel de nieuwe korrels altijd om met wat er al in de stal ligt, want onze paarden willen er nog wel eens van snoepen.

zavander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:08

waar kan je de stro korrels bestellen?

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:17

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:35

In jouw regio, is dat Zeeland/West-Brabant?
Dan bijv. bij Mulders mengvoeders in Oudenbosch. Die leveren door Zeeland/West-Brabant.
www.animalworld.nl

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:41

zavander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:53

dank jullie , ga kijken

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 11:47

Ik wil hier ook graag even mijn licht opsteken.

Ik heb een paard met luchtwegproblemen en daarom staat ze sinds enkele maanden niet meer op stro. Dit gaat veel beter, maar ik ben niet helemaal blij met de bodembedekking.
Ze staat momenteel op rubber tegels met een halve stal met zaagsel. Dit ivm kosten voor de pensionstal en afvoer.

Nadeel is dat na een dag of 3 eigenlijk alles vies is en gaat stinken.
Ander nadeel is dat mijn paard wat altijd zo graag een dutje deed, nu niet meer gaat liggen, omdat ze dan op het rubber ligt en de zaagsel laag te kort en te dun is.

Nu zag ik de strokorrels als optie. Wat zijn de kosten hiervan per zak / pak en welk merk is het fijnste / welk type strokorrel (tarwestro / koolzaadstro)
En is het geschikt om te gebruiken bij paarden met luchtwegproblemen?

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 13:35

Voor een paard met luchtwegproblemen is het een heel goed alternatief.
Maar ik weet niet of het minder gaat stinken bij jouw paard. Je moet er een behoorlijk dikke laag in hebben liggen.
Ik gebruik het nu ruim een maand en weet nog niet of ik er echt blij mee ben. In 1 box gaat het redelijk, maar de andere box blijft te nat.
Ik heb big bags met 900 kilo tarwestrokorrels en die kosten 250 euro per stuk. De eerste is al ruim over de helft leeg, dus goedkoop is het zeker niet.
Ik weet niet hoe anderen hierover denken?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 14:31

Thnx voor je antwoord! Ik wil met de strokorrels sowieso een 'normale' laag erin doen, mits het niet te stoffig is en ze weer zou gaan hoesten. Evt. zou ik de eerste meter vrij kunnen houden, ivm ruwvoergift.
Dus de stankoverlast zou hiermee (als ik de site van StroVan mag geloven) weg moeten zijn. Natte plekken haal ik er nu ook 1 a 2x per week uit en de stal wordt meestal 2x per uitgemest (1x door stal en ik haal 's avonds nog mest eruit.) Dat zou voldoende moeten zijn?

De prijs die ik gevonden had, komt overeen met 1 pak zaagsel (ongeveer 9 euro voor 14 of 20 kg, weet niet precies). Start is dus wel even prijzig, maar als het een mooi dik bed wordt en er per week 1/2 tot 1 zak bij gaat, dan blijf ik ongeveer op dezelfde prijs, maar met de voordelen dat mn paard misschien weer gaat liggen en geen gedoe met de afvoer van de mest.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:23

Ik betaal voor de chopped korrels van Zeolite Products € 4,36 per zak à 14 kg. tarwekorrels.

Eén keer per week een zak korrels bijstrooien is voldoende.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 16:16

Ik heb het er nu bijna 2 maanden in liggen.. Heb een merkloze trouwens, wel tarwestro.
Ben er nog steeds erg tevreden uit. Ik haal er elke dag de mest uit, en haal de natte plek naar boven.
Werkt erg goed voor ons.
1 x per maand haal ik de verzadigde plek eruit. (wat verbazingwekkend weinig was.
Heb er toen ook 1 zak bij gestrooid.

ZOdra je de vochtige boel naar boven haalt ruikt het wel even, maar na een half uurtje is dat helemaal opgedroogd en ruik je er niks meer van.

arienoortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:57

ik ken het alleen voor in de koeienboxen.. :P

trollenranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 00:40

Ik gebruik de strokorrels nu 3 jaar in de schuilstal en ik wil echt niks anders meer. De stal is 8 x 6 meter. In oktober gooi ik er 24 zakken in, en in mei scheppen we de hele laag zo op de composthoop. Er wordt intensief gebruik gemaakt van de stal door 1 paard en 7 pony's. Slapen, piesen, poepen. Ik ruim alleen een paar keer per dag de mest weg, piesplekken zit ik nooit aan. Ik hark het weer recht en als ik zie dat de bovenlaag wat minder vocht op gaat nemen, gooi ik er 2 of 3 zakken bij. Dat is misschien 1 x in de 3 a 4 weken. Ik maak er dus een potstal van. Dus eind van de winter staan ze zomaar een halve meter hoger :j Ik heb nooit stank van ammoniak of andere luchten. Ik blijf het wonderbaarlijk spul vinden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:35

Is het een schuilstal?

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:32

Jibbel schreef:
Ik wil hier ook graag even mijn licht opsteken.

Ik heb een paard met luchtwegproblemen en daarom staat ze sinds enkele maanden niet meer op stro. Dit gaat veel beter, maar ik ben niet helemaal blij met de bodembedekking.
Ze staat momenteel op rubber tegels met een halve stal met zaagsel. Dit ivm kosten voor de pensionstal en afvoer.

Nadeel is dat na een dag of 3 eigenlijk alles vies is en gaat stinken.
Ander nadeel is dat mijn paard wat altijd zo graag een dutje deed, nu niet meer gaat liggen, omdat ze dan op het rubber ligt en de zaagsel laag te kort en te dun is.

Nu zag ik de strokorrels als optie. Wat zijn de kosten hiervan per zak / pak en welk merk is het fijnste / welk type strokorrel (tarwestro / koolzaadstro)
En is het geschikt om te gebruiken bij paarden met luchtwegproblemen?

HippoGold!Speciaal voor paarden met luchtwegproblemen! ;)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 08:59

Thnx laddie, ik ga eens zoeken!