Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 16:25

Ik heb een dazenval en ik vindt het tegenvallen. Ben dan ook benieuwd naar de ervaringen met de lijmemmer.

Elektrische vliegenvanger werkt goed, maar de paarden vonden m te eng. Wil het met Ice binnenkort wel proberen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 16:34

Wij hebben een dazenval, die vangt wel wat, maar niet echt top. Ik denk dat ie ook eigenlijk beter wat meer naar het midden van het perceel zou moeten om eerder zon te vangen en de bal op te laten warmen, maar dan gaan waarschijnlijk de kleuterpaarden er mee overgooien ofzo.
Voor gewone vliegen hebben we een hervulbare val (met dat stinkspul). Die doet het wel goed, moet alleen wel in de gaten blijven houden dat er genoeg water in zit.

Plakvallen en lijmemmers gebruiken we niet, we vangen graag alleen dazen en vliegen, niet de motjes, vlinders, libellen en vogels :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 16:39

We hebben niet veel last van dazen hier. Wel vliegen, daar werken die stinkzakken goed tegen. De emmers met lijm deden wel veel meer tegen de dazen dan de val met zwarte bal, maar hebben we al jaren niet gebruikt.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 16:46

Hier ook een plakbal/emmer gehad, maar inderdaad veel te veel bijvangst. Want ook de mooie, nuttige, niet-stekende insecten bleven plakken. |(

Die dazenvallen zijn best aan de prijs. Zag ze nu wel bij Agrishop voor iets meer dan 100 euro, maar toch.. Als het dan niet werkt...

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 16:50

Ik heb hier eigenlijk niets veranderd met de warme dagen in aantocht. Ze hebben vrije toegang tot een stuk boomgaard voor schaduw en ze kunnen ook langs de bomensingel staan voor schaduw. Er staat nu een heerlijk windje vanaf het land ook

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 16:54

Hier heb ik niet het idee dat de dazenval echt wat doet. De paarden lopen nu beide met een vliegendeken met hals en een los masker. De dazen zijn echt gemeen dit jaar. Ben zelf al een paar keer gestoken door mijn kleding heen. Het paard van 22 met ppid heb ik gisteren laten scheren, die had nog zoveel haar erop zitten en snel last van de warmte.

Vandaag is het hier gelukkig nog niet zo warm, iets van 22 graden nu. Dinsdag wel 30+. Werk gelukkig thuis, dus wilde ze zo rond 6 uur buiten zetten en dan tegen 10 uur uit de zon halen. In de paddock en rijbak kunnen ze wel in de schaduw staan en halverwege de avond is er ook wel weer schaduw in het land. Mochten ze het echt heet krijgen, dan spoel ik ze af.

Kan zelf jammer genoeg geen tropenrooster werken dinsdag, ben in de middag aanspreekpunt voor collega’s. Straks de mobiele airco maar even opsnorren en checken of die nog werkt. , aangezien het nu al 26 graden op mijn werkplek is.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 17:31

Morgen werk ik op de bouw, elke maandag werk ik als ZZP als sloper en daar kijk ik echt tegenop morgen. is zweer fysiek werk en dat in die hitte is echt niet mijn ding. De rest van de week is het kantoor maar van de airco die er hangt krijg ik ontzettende hoofdpijn van.
Ik heb met de emmers tot nu toe niks anders gevangen dan vliegen en dazen, zeker geen vogels. Zit ook maar een dun laagje op en alleen aan de zijkant, niet aan de bovenkant

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 17:37

De Dazenval hier zit elk jaar weer vol, maar de kap is stuk gewaaid dus nu kunnen ze ontsnappen. Toch zitten er al aardig wat in.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 17:39

De emmers met vliegen lok spul zitten hier enorm vol. En er zijn zeker nog wel vliegen naar ik denk daardoor wel minder.
In onze dazen val heb ik dagelijks 50 tot 100 dazen, maar de paarden worden soms nog steeds wanhopig van een wolk aan stekers om ze heen, dus die hebben we nu net dan toch allemaal maar een vliegendeken met hals aan getrokken. Vliegen maskers hebben ze eigenlijk al snel op hier...

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 18:35

Welke emmers met vliegenlokspul heb jij Nickeltje?

Onze dazenval is leeg. Hij staat niet goed vrees ik. Ik heb hem dichtbij het waterpunt gezet want daar zitten de meeste dazen, maar ze gaan niet in de val :(

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 18:39

Dazenval moet met name in de zon staan. De bal moet goed warm worden om warmte af te geven, daar worden de dazen door gelokt. Ze vliegen vervolgens omhoog naar het licht en komen dan in de vangbak.

Onze vliegenval is van BSI.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 18:51

De dazenval staat vol in de zon, maar het is net hun vliegroute niet denk ik? :o?

Ohja, die van bsi heb ik ook eens gehad. Die deden het goed :j

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 19:44

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 19:59

Vraagje over vliegendekens, die gebruik ik niet vaak, maar nu met deze dichtheid aan stekende beesten, toch maar wel.
Bij vier paarden alles prima, allen donker, ik weet niet of dat uit maakt voor de vacht structuur ofzo.
Bij de schimmel van mijn vriend komen haartjes door de deken heen steken en die breken makkelijk af...

Hebben jullie hier ervaringen mee? Zijn er merken of modellen dekens met een bepaalde stof waarmee dit niet is?

Owja, inmiddels krijgt mijn vreetzakje 2 werken eiwitten bij en ik ben voorzichtig optimistisch dat ze minder vraatzucht lijkt te hebben...

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 20:44

Hier werkte de emmers met plakspul niet. Zaten wel vol maar niet met wat ik graag wilde.
Geen vogels gelukkig.

Welke stinkzakjes gebruiken jullie voor de vliegen?

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 08:58

Ik ben me aan het oriënteren voor een vliegen al maar lees zoveel wisselende berichten dat ik niet goed weet welke te kiezen.

Hier de paarden om 5u naar buiten. Ik ben de hele dag aan het werk maar mijn moeder zet ze tussen de middag op stal, en dan zet ik ze vanavond weer een paar uur buiten. Eerste keer dat ik nu tropenrooster doe. Heb ze allemaal goed ingepakt staan, behalve de jaarling, die heeft alleen een masker.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 09:00

Hier hebben ze voort eerst met 3 snachts buiten gestaan, nu terug met groot paard erbij en goed wat stroom op de draad, durfde ik het wel aan :Y)
Ik zet ze over een uurtje ofzo denk ik binnen en dan vanavond terug buiten voor de nacht, naast onze weide staat maïs en dat trekt blijkbaar enorm veel dazen aan _-:(

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 10:44

Nickeltje, fijn dat ze baadt lijkt te hebben bij de extra eiwitten
:j

Kletskoekje, fijn dat je moeder kan helpen bij het tropenrooster :D het is dat de stallen hier nog warmer zijn, anders had ik ze ook binnen gehaald. Alleen al voor de dazen.

Ik ben vanochtend voor de warmte nog even een rondje wezen rijden. Lekker langs het strandje waar mensen al druk bezig waren hun plekje af te zetten met tentjes en doeken. We kwamen nog wat mensen op ligfietsen tegen incl. flapperende vlaggetjes en een vrachtwagentje die de containers kwam legen. Het was best druk, meestal komen we niemand tegen :') Gelukkig waren er onderweg weinig dazen en we hadden een windje, het was heerlijk <3

Het geluid van golven en hoeven, magisch <3

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 10:59

Dais_ schreef:
Nickeltje, fijn dat ze baadt lijkt te hebben bij de extra eiwitten
:j

Kletskoekje, fijn dat je moeder kan helpen bij het tropenrooster :D het is dat de stallen hier nog warmer zijn, anders had ik ze ook binnen gehaald. Alleen al voor de dazen.

Ik ben vanochtend voor de warmte nog even een rondje wezen rijden. Lekker langs het strandje waar mensen al druk bezig waren hun plekje af te zetten met tentjes en doeken. We kwamen nog wat mensen op ligfietsen tegen incl. flapperende vlaggetjes en een vrachtwagentje die de containers kwam legen. Het was best druk, meestal komen we niemand tegen :') Gelukkig waren er onderweg weinig dazen en we hadden een windje, het was heerlijk <3

Het geluid van golven en hoeven, magisch <3

[ Video ]

Oh wat heerlijk! Ben wel jaloers dat je zo bij het strand kunt zijn!

Hier hebben ze vrije keuze, binnen of buiten. En gister heb ik de hele dag in de achtertuin onder de partytent zitten vegeteren en ze zijn eigenlijk de hele dag aan het heen en weer pendelen. Om van de stal naar de wei (dus gras) te kunnen moeten ze rondom lopen. en ik denk dat ik ze zeker een keer of 8-10 heb zien wisselen van locatie. Op stal kunnen ze wat stro eten en in de paddock bij de stal is het water.
Verder krijgen ze met dat hele warme weer een waterijsje :D Gewoon van die simpele opdruk ijsjes in die plastic zakjes. Zijn ze helemaal dol op, lekker zoet en koud natuurlijk. En ze hebben een vliegenmasker, alhoewel de jongste dat stom vindt en hem altijd ergens halverwege de dag afdoet bij de schuurpaal. Op zich valt het me aan huis mee met de dazen, maar er zijn wel veel gewone vliegen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 11:59

Heel verstandig zo’n tropenrooster.
Hier bepalen ze zelf of ze binnen of buiten staan en ze staan veel binnen overdag. Dat zegt wel genoeg.

Er werd nog gevraagd naar mijn vliegenuitrijdeken. Afbeelding
Eigenlijk wilde ik met slierten aan de onderkant eraan, maar die waren vorig jaar uitverkocht. En ga ze nu niet meer vervangen.

Vanmorgen zat ik om 7.00 op Diekke en daarna op Ice.
Was nog prima qua temperatuur.
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb net de meidoornhaag gesnoeid

Afbeelding
Afbeelding
Was geen overbodige luxe :=

Qimm, ha ha jouw paarden zijn t toppunt van verwend met mensenijsjes :D
Ik maakte hier wel eens perenijsjes voor ze, maar onze peren zijn nog niet rijp, dus ze hebben pech.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 15:04

Wat een goed idee om ze een ijsje te geven!
Ga ik ook proberen van de week.

Ik kom net thuis van schoolreisje met mn zoon.
Paarden staan lekker in de schaduw te dutten.
Kinderen zitten in het zwembad.
Ik in de schaduw met een frisje :D

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 06:29

Ik moet bekennen dat ze hier gisteren niet echt last hadden van de warmte. Een van de zwartjes ging zelfs vrijwillig in de zon liggen. Er stond ook een klein briesje zo de paddock in.

Ben benieuwd hoe ze het vandaag vergaat.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 07:09

Gisteren werd het in de loop van de middag vrij warm zonder al te veel wind. Zag dat ze ook last van de dazen kregen, dus toen maar naar de stal. Die staan sowieso overdag altijd open en ze maken ook regelmatig dankbaar gebruik van de overkapping. Heb ze vanochtend om 6.15 in het land gezet (kon zelf niet wakker worden, hetvwas nog heerlijk koel op de slaapkamer dankzij de gerepareerde mobiele airco. Uitvinding van de eeuw!). Haal ze om een uur of tien er weer uit en dan moeten ze het in de schaduw uitzingen tot er weer schaduw is. Zelf alvast maar aan het werk gegaan, lekker de ventilator aan.
Afbeelding

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 11:02

Hier is de DA geweest voor enten + tanden van de merrie.

Ik heb ze afgesponsd met water en azijn. Vers water in de waterbakken.
In de schaduw voelt het wel oke.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 18:33

Was echt heet buiten, zeg. Alle dieren hebben het goed doorstaan. Hoop dat het nu wat afkoelt.

Ik had bij de pony's nog een vernevelslang opgehangen aan de dakgoot. Shetje is er de hele middag niet bij vandaan geweest. Die vond het wel lekker geloof ik.
Het was daardoor onder de overkapping bij de stallen wel beter te doen.
Morgen nog een dagje afzien, maar dan moet ik echt naar kantoor.

Karin, wat een dag voor gebitsbehandeling! maar dan heb je het maar gehad. Vanwaar de azijn?