Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 16:39

Bij mij eten ze niet van de meidoorn en de beukenhaag, maar wel van elke andere boom die ze tegenkomen. Daar heb ik dus allemaal gaas omheen en dan nog presteren ze het om er tussendoor te knagen.

asm_kayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 20:08

Ik heb even een vraagje. We hebben een huis gekocht met grond waar plaats is voor een paard! Uiteraard komt er dan een klein vriendje bij.

Nu zit ik heel erg met de vraag hoeveel stro en hooi balen moet je nou kopen? Het zou dan zijn voor een paard (circa 160-170) en een shetlander. En is het dan aan te bevelen om elke maand te kopen of in te slaan voor een lange periode?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 20:17

Hoeveel grond zit erbij?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 20:25

Heb je genoeg opslag voor hooi waar het droog kan liggen? Dan zou ik voor een jaar halen.
Wij doen dat wel, rechtstreeks van het land af zo bij ons achter op de hooizolder.
Scheelt ons wel geld tov losse baaltjes bij de opslag van de voerboer ophalen.

Hier eerste jaar 270 baaltjes voor 2 paarden en een pony, dat waren wat kleinere baaltjes en lichter maar daar had ik van over.
Afgelopen jaar 130 baaltjes, echt hele lange, wel 1.5 x normale lengte, daar heb ik denk ik precies genoeg aan tot de nieuwe snede.
Die lange zware baaltjes wil ik niet weer, was echt zwaar om naar beneden te gooien vanaf de hooizolder en daarna weer beneden op te stapelen

asm_kayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 20:33

suffie schreef:
Hoeveel grond zit erbij?

Er zit 4,500m2 bij. Bij de buren is een rijbak die we mogen gebruiken, maar wil daar een paddock van maken. Is ongeveer 40 of 60 x 15. Weiland en de rijbak wil ik dan huren bij de andere buren als dat kan.

MizzMontana schreef:
Heb je genoeg opslag voor hooi waar het droog kan liggen? Dan zou ik voor een jaar halen.
Wij doen dat wel, rechtstreeks van het land af zo bij ons achter op de hooizolder.
Scheelt ons wel geld tov losse baaltjes bij de opslag van de voerboer ophalen.

Hier eerste jaar 270 baaltjes voor 2 paarden en een pony, dat waren wat kleinere baaltjes en lichter maar daar had ik van over.
Afgelopen jaar 130 baaltjes, echt hele lange, wel 1.5 x normale lengte, daar heb ik denk ik precies genoeg aan tot de nieuwe snede.
Die lange zware baaltjes wil ik niet weer, was echt zwaar om naar beneden te gooien vanaf de hooizolder en daarna weer beneden op te stapelen

Er staat in principe nog niks paard gericht. Een stal moeten we dan nog bouwen en wil dan eigenlijk een grote schuur of iets dergelijks bijbouwen voor opslag. Anders zou ik het neer moeten leggen buiten met een zeil of ook iets van een hooizolder maken. En hoeveel strobalen gebruiken jullie?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 20:40

Buiten neerleggen zou ik wel verpakte baaltjes doen.

Wij gebruiken houtvezel, wordt per pallet aan huis geleverd en de mesthoop hoeft niet zo vaak geleegd te worden.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 20:43

Mijne (haf + shet) eten in de winter een klein baaltje per dag weg a 20 kg, dan staan ze snachts op stal, overdag in de paddock. Ik verbruik ongeveer een baal stro per week, maar mijn paarden zijn extreem zindelijk, mijn achterste meter stal wordt niet opgestrooid en daar poepen/plassen ze.
Nu in de zomer met 4u weidegang per dag eten ze nog ongeveer 10 kg hooi bij en verbruik ik geen stro aangezien ze 24/7 buiten staan.

asm_kayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 20:45

Fangio schreef:
Mijne (haf + shet) eten in de winter een klein baaltje per dag weg a 20 kg, dan staan ze snachts op stal, overdag in de paddock. Ik verbruik ongeveer een baal stro per week, maar mijn paarden zijn extreem zindelijk, mijn achterste meter stal wordt niet opgestrooid en daar poepen/plassen ze.
Nu in de zomer met 4u weidegang per dag eten ze nog ongeveer 10 kg hooi bij en verbruik ik geen stro aangezien ze 24/7 buiten staan.

Grappig! Mijn verzorgpony doet dat ook!
MizzMontana schreef:
Buiten neerleggen zou ik wel verpakte baaltjes doen.

Wij gebruiken houtvezel, wordt per pallet aan huis geleverd en de mesthoop hoeft niet zo vaak geleegd te worden.

Is dat meer aan te raden dan tarwestro? Ook qua prijs?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 21:07

Dan zou ik een gemiddelde aanhouden van 1 baaltje per dag of een midibaal per week. Hooibalen moeten onder dak, gewikkelde balen kunnen buiten.
Ik koop het altijd in 1x, het liefst land af, scheelt vaak behoorlijk en je hebt het hele jaar dezelfde kwaliteit. Daarnaast met de droogte van de laatste jaar ben ik blij dat het binnen is en ik geen voerstress meer heb...

Hier staan de paarden op vlas, 1 baal per stal per week. Komt per pallet per keer.
Laatst bijgewerkt door suffie op 29-05-20 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 21:10

Ik haal maandelijks hooi. Meestal 50 balen per keer. Dat ongeveer 10x per jaar denk ik? Ik heb een 1.70m hoge warmbloed en een IJslander. Ik heb altijd hetzelfde hooi dus daarvoor hoef ik het niet in een keer te halen.

Stro gebruik ik zo’n 3 grote balen per jaar van maar ik heb inmiddels mijn warmbloed op strokorrels staan.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 21:29

Mag je wel een stal en schuur bijbouwen?

Wij hebben hooi van eigen land. Hier wisselt het echt per dag hoe veel er doorheen gaat. Ze staan nu op gras dus wordt er weinig hooi gegeten.
Ze staan hier in de schuilstal zonder bodembedekking.

asm_kayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 21:40

Maartje_M schreef:
Mag je wel een stal en schuur bijbouwen?

Wij hebben hooi van eigen land. Hier wisselt het echt per dag hoe veel er doorheen gaat. Ze staan nu op gras dus wordt er weinig hooi gegeten.
Ze staan hier in de schuilstal zonder bodembedekking.

Ja, dat is uitgezocht. Hele tuin mag je zelf bebouwen zonder vergunningen. Geen idee hoe het precies heette maar mijn vader had dat uitgezocht

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 21:51

Het scheelt nogal hoeveel de baaltjes wegen ook. Ik heb al baaltjes gehad van 12kg en hele zware die eerder richting de 25kg gingen.

Ik heb afgelopen jaar een (bijna) jaarvoorraad ingekocht. Maar dat beviel hier toch niet helemaal. De balen werden me aan het einde toch te stoffig. Ik bestel het nu bij Venhorst, en dan per twee maanden. Maar het is wel prettig dat ik eventueel de ruimte heb voor wat meer opslag.

Hier staan ze nu 4 uurtjes per dag op de wei (met graasmasker) en gaat er op het moment ongeveer 10~15kg per dag doorheen (voor beide paarden samen). Zonder gras met dit betere weer ongeveer 20kg.

Met het hele slechte weer in de winter (veel regen/wind) heb ik ook al wel dagen gehad dat ze 17~18kg per paard eten.

Ze hebben bij mij daarnaast altijd de beschikking over gerstestro. Ik meng het hooi in de slowfeeders ook vaak met wat gerstestro.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 22:32

Oeh, Venhorst is duur! Ze halen het weidehooi hier ook bij de plaatselijke boeren en verkopen het dan 3x over de kop.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 08:18

Jaaaa *\o/* , ik heb zwaluwen in de stal ( tuinhuisje stal) . Er zaten er al heel veel om de vliegjes te vangen maar nu ook een nestje met 3 eitjes. het enige wat ik eng vind is dat er veel paarden staart haren en het nestje verwerkt zitten. Ik heb 2 weken geleden een suïcidale mus op het werk gehad die zichzelf had opgehangen aan een paardenstaart haar en nu ben ik bang dat dit hier ook gebeurd -O-

Ook de buurman nog eens aangesproken op de rupsen, hij wil de gemeente bellen maar ik denk niet dat die veel voor hem doen aangezien het privéterrein is.
Zometeen een buitenrit maken met 2 vriendinnen. Met de trailer erheen dus benieuwd hoe het gaat. Ik rij op mijn werk dagelijks diverse keren met paarden, jong oud veulens etc maar als ik met mijn eigen rij heb ik al een uur van te voren stress

Sinds donderdag is het hooi ook binnen, 237 pakjes ipv 380 van vorig jaar, hetzelfde stuk alleen iets vroeger gehooid ivm het droge weer. Hooipersboer zei al voordat hij perste dat iedereen gemiddeld 25% minder had dan vorig jaar. Nou ja wel prachtig hooi, mooi droog en geen stress zoals vorig jaar met het binnenhalen aangezien er toen een storm aankwam en het een race tegen de klok was in bloedheet en benauwd weer. laatste jaar dat er gehooid kan worden voor mij. Het huis waar het weiland van is staat te koop. Ik kan ook hooi via werk krijgen, voordeliger ook aangezien het grote pakken zijn, maar het zelf binnenhalen is voor mij jeugdsentiment en vind ik ondanks het harde werken zo mooi om te doen.
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 31-05-20 08:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 08:21

Veel plezier op je buitenrit Lynn!

Wij vieren vandaag de verjaardag van Floor die donderdag 4 is geworden :)
Heerlijk weer met aansluitend een BBQ!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 08:23

Wat leuk van de zwaluwen Lynn, hier ook een nestje in mijn tuinhuis schuilstal.

Die buurman is er een of niet. Wat een gedoe.

Geniet van je buitenrit.

Ik ben gisteren vergeten de kraan van de waterbak dicht te doen. 12 uur water op de grond. :\ zo zonde.

Karin gefeliciteerd

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 08:24

Gefeliciteerd met Floor!!. Lekker bbq, hoelaat mogen wij aanschuiven?

Wat zonde van het water Belle, grond is wel mooi nat dan, geen stof op die plek

Truedreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 08:28

En modder voor de zwaluwen =:)

Geniet ervan lynn!

Ik hoop dat wij in ons nieuwe huis ook zwaluwen krijgen op stal.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 08:30

asm_kayleigh schreef:
Ik heb even een vraagje. We hebben een huis gekocht met grond waar plaats is voor een paard! Uiteraard komt er dan een klein vriendje bij.

Nu zit ik heel erg met de vraag hoeveel stro en hooi balen moet je nou kopen? Het zou dan zijn voor een paard (circa 160-170) en een shetlander. En is het dan aan te bevelen om elke maand te kopen of in te slaan voor een lange periode?

Ligt aan je opslag en mogelijkheid tot vervoer. Ik vind voorraad hebben altijd wel fijn.
Ingesealde pakken kun je evt buiten opslaan en laten brengen maar daar moet je wel de ruimte voor hebben.
Stro haal ik elke maand 1 groot pak, hooi kleine pakjes heb ik nu alles binnen gehaald, grote pakken haal ik elke 100 dagen, zodra bijna op is haal ik nieuwe. Ik moet grote pakken namelijk afrollen/ uit elkaar halen en opslaan omdat de doorgang te smal is. Op termijn wordt de garage die ervoor staat afgebroken en kan ik daar een grote poort maken en laat ik grote pakken leveren

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 08:32

Lynn, hangen de staartharen naar beneden onder het nestje en kun je erbij? Even afknippen om stuntvliegende mussen te beschermen :) Doe ik hier ook, niet voor de mussen, maar omdat de staartharen anders in m’n nek kriebelen bij het uitmesten :')

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 08:38

Wat leuk, een nestje.
Wij hadden kwikstaarten in de stal. We hebben daar ook een deel houtopslag en daar hadden ze een nestje bovenop gemaakt. Verder nog een nest merels in de carport, boven mijn hooi, en in de schuur bedacht een roodborstje dat een stapel anti-vogelnetten een ideale plek was voor een nestje :)

Hier zijn gisteren de pony's naar hun nieuwe stek gegaan. Zusje blij, pony's blij, en ik stiekem ook omdat ik nu net iets meer tijd heb om de rest in en rond het huis af te ronden.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 08:40

Hilary heb je zo’n laag plafond dan, of zulke lange staarten? :P

Hier ook zwaluwen in de schuur, zitten gezellig de hele dag te kwetteren <3

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 08:43

Judith, mag je daar het land al weer in? Of zit je nog aan NL gebonden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 08:46

Hilary schreef:
Lynn, hangen de staartharen naar beneden onder het nestje en kun je erbij? Even afknippen om stuntvliegende mussen te beschermen :) Doe ik hier ook, niet voor de mussen, maar omdat de staartharen anders in m’n nek kriebelen bij het uitmesten :')

ja, had er al eens voorzichtig aan getrokken maar toen verloor ik al 1 eitje, :o |( die wipte zo over de rand. gelukkig nog gewoon eigeel en geen jonkie wat al volgroeid was en nu nog 3 eitjes over. Wilde het idd afknippen. Ook in het nestje zitten veel haren zou dat geen kwaad kunnen?