Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 00:31

Iedereen nog een keer bedankt. Vandaag is een vriendin wel foto's komen maken en zitten mooie tussen, dus blij mee.

Het wordt niet erger of beter in de winter of zomer. Hij heeft ups and downs en op het moment gaat alles door mn hoofd.
Het is gewoon vervelend dat hij zo vaak is opgeknapt en mensen nog zeggen; probeer dit of dat. Ik heb al heel lang zoveel hoop en blijf dat houden. Wad dat 100% weg, was het voor mij echt heel duidelijk afgelopen.
Hij is ook gewoon te lief en te braaf. Maar ik relativeer echt wel.

Ik was 12 dat ik mn eerste pony kreeg. Mijn ouders komen uit Amsterdam en hebben elkaar op een manege ontmoet. Ik begon ook meteen met rijden en vroeg altijd om een eigen pony, maar dat was echt voor hele rijke mensen.
Toen ik 12 was had ik ene vriendinnetje met verzorgpony's en daar moest er eentje weg. Die wilde ik toen ''redden''. Ik heb een weitje bij ene boer gevonden en mocht die pony kopen voor heel weinig. 500 gulden meen ik.
Hij was hengst en overleed na castratie. Toen kocht mn oudtante een nieuwe pony voor me en sindsdien altijd paarden gehad.
Toen ik 19 was ontmoette ik mn man, heb ik even de pony's verkocht, maar wij kochten al snel samen een en toen nog en een nog een etc.

Onze zoon was 3 toen hij een shet kreeg. Hij was er gek mee, maar werd rond zijn 10e te lang. Hij heeft nog jaren gemend, maar kreeg het erg druk met voetbal. Toen studeren en bijbaantjes, vriendin etc etc. Hij is nu 21 en heeft het echt veel te druk. Het is dat het een shet is van 20 nu en wij alles doen, anders had hij hem nooit kunnen houden de laatste jaren.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 05:24

Sterkte superpony!

En bedankt allemaal, het is hier echt heel leeg zonder Buddy...

Niet zo focussen op eigen paard idd, het komt vanzelf. En je kunt heus een paardenleven hebben zonder eigen paard! Nu is juist je kans om op zoveel mogelijk verschillende paarden ervaring op te doen. Probeer contacten te leggen en mensen te leren kennen

Lisette1205

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 08:16

MiniMeLona schreef:
Hahaha, sorry maar dat voelt nu wellicht
Zo dat op je 28e een groot deel van je leven voorbij is, maar ik kan je verzekeren dat het dan zo ongeveer pas begint: dan ben je tenslotte volwassen en beheer over je eigen inkomsten.

En niet vervelend bedoeld, maar je ouders zullen vast heel hard werken om jullie een goed leven te geven, maar dat geeft jou het recht niet om in hun portemonnee te proberen te kijken en een paard te verwachten. Sterker nog als je zelf al beseft dat een paard duur is in onderhoud (gemiddeld 300 per maand ben je wel kwijt op pension), hoe kan je dit dan van je ouders verwachten?

Als je echt iets heel graag wilt zul je er doodleuk hard voor moeten studeren en erna een leuk betaalde baan vinden, zodat je het zelf kunt doen.

Ja dat is waar, dus dan moet ik inderdaad gewoon wachten tot ik zelf inkomen heb... M'n zus en ik hadden ongeveer een half jaar geleden zo veel hoop dat m'n oom een boerderij zou kopen hier waar hij zijn paarden kwijt kan, maar nadat hij hier een aantal boerderijen heeft gezien heeft hij toch besloten in een heel ander deel van Nederland te gaan zoeken naar een boerderij. Als hij hier in de buurt een boerderij had, was het waarschijnlijk een stuk makkelijker omdat je dan geen stalling kosten hebt...

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 08:29

En misschien is een verzorg/bijrijdpaard tijdens je studie juist wel fijner.
Wel de lusten en niet de lasten en daarnaast ben je dan niet verplicht om elke dag te gaan.

Ik heb nooit gestudeerd maar een werken/leren opleiding tot verpleegkundige gedaan.
Ik werkte onregelmatige diensten en had mijn d-pony en toenmalige shet op een doe het zelf stal staan.
Toen de shet ziek werd was ik 3x per dag op stal naast mn werk (half uur enkele autoreis en mn werk was hele andere kant op). Als ik daar nu aan terugdenk snap ik niet hoe ik het gedaan heb.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 08:36

Lisette1205 schreef:
MiniMeLona schreef:
Hahaha, sorry maar dat voelt nu wellicht
Zo dat op je 28e een groot deel van je leven voorbij is, maar ik kan je verzekeren dat het dan zo ongeveer pas begint: dan ben je tenslotte volwassen en beheer over je eigen inkomsten.

En niet vervelend bedoeld, maar je ouders zullen vast heel hard werken om jullie een goed leven te geven, maar dat geeft jou het recht niet om in hun portemonnee te proberen te kijken en een paard te verwachten. Sterker nog als je zelf al beseft dat een paard duur is in onderhoud (gemiddeld 300 per maand ben je wel kwijt op pension), hoe kan je dit dan van je ouders verwachten?

Als je echt iets heel graag wilt zul je er doodleuk hard voor moeten studeren en erna een leuk betaalde baan vinden, zodat je het zelf kunt doen.

Als hij hier in de buurt een boerderij had, was het waarschijnlijk een stuk makkelijker omdat je dan geen stalling kosten hebt...

Whaha, was dat maar zo! :')

Ze moeten nog steeds eten, drinken, hooi, strooisel...als ze in de wei staan heb je weide onderhoud, kost ook niet niks, en de hypotheek is ook niet gratis he...

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:39

Nou! De kosten die wij dit jaar naast voer al hebben gehad lopen aardig op. Denk aan palen en draad voor de omheining, verf voor de stal, een nieuwe waterbak, spullen die we hebben aangeschaft voor onderhoud van de wei en stal. Dan reken ik de kosten van het water, de elektriciteit en de hypotheek van dit huis en de grond nog maar niet mee.
Het is het allemaal meer dan waard! Maar het ligt wel iets genuanceerder dan dat je aan huis geen stallingskosten hebt.
Sorry wil je niet demotiveren maar wel een realistisch beeld schetsen :o

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:43

Aan huis is voor mij wel echt goedkoper, ongeveer de helft van in pension.
Maar: dan tel ik niet het gedoe als er iets kapot is, het geregel als je eens een dagje weg gaat nog niet te spreken over een vakantie, de uren die je extra kwijt bent aan verzorging en onderhoud.
En ze kosten me de helft per paard, maar op pension had ik er 1 gehad en thuis 2 dus ben evenveel kwijt :+

Het is heel fijn maar toch is op pension eigenlijk nog zo slecht niet :')

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:43

Ja als je de extra kosten niet meerekent is het spotgoedkoop.
Op pension betaalde ik voor Melle 220 euro p.m
Hoefsmid en entingen kwamen daar nog bij natuurlijk.
Nu ben ik voor 3 €108,- p.m kwijt aan hooi.
Daar komt dan hoefsmid en Da nog bij.
En de kosten voor onderhoud van de wei, lint, palen e.d wil ik niet eens weten O:)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:56

Thuis hou ik ze echt veel goedkoper als op pension. Maar ik stond voor ze aan huis kwamen, al op doe- het- zelf weilanden. Daar had ik geen kosten aan weidemateriaal ed. Dat loopt best flink op allemaal.

Vergeet de tijd ook niet die je stopt in je weide onderhoud. Ik heb bijv. afgelopen weekeinde 2 dagen in de sloot gestaan om mijn drainagebuizen zichtbaar en loopbaar te maken. Loeizwaar en smerig werk. Tussendoor wel heerlijk gereden en gelest, maar ik noem maar iets. Ieder weekeinde ligt er wel een klus. En door de weeks de gewone dingen of de klusjes die ik alleen af kan. Nu moet er een nieuwe buitenlamp komen, de verwarmde waterbuiscontructie opnieuw aangelegd en ik ben nog steeds bezig met een hoek compost leegscheppen om daar aan de bokashi te beginnen.
Je moet daar wel aardigheid in hebben, anders zijn paarden aan huis niet leuk.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:59

ClaudiaHS schreef:
Ja als je de extra kosten niet meerekent is het spotgoedkoop.
Op pension betaalde ik voor Melle 220 euro p.m
Hoefsmid en entingen kwamen daar nog bij natuurlijk.
Nu ben ik voor 3 €108,- p.m kwijt aan hooi.
Daar komt dan hoefsmid en Da nog bij.
En de kosten voor onderhoud van de wei, lint, palen e.d wil ik niet eens weten O:)

Ik heb zelfs de bonnetjes weggegooid van de palen, draad etc :') ik zit in de ontkenningsfase :+ alleen degene van het schrikdraadapparaat wel bewaard voor de garantie.

Ik ben voor twee pony's 50 euro per maand kwijt en dan de brok 20,- per maand. Hoefsmid elke 7 weken €50,- en ontworming €40,- per 4 maanden. Enten doe ik niet elk jaar maar eens in de 5 jaar.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:41

Nou ik ben dus ook flink aan het renoveren... Heb gepland staan dat er een bak / paddock komt voor volgend jaar zomer, totdat ik gebeld werd dan een kennis van mij een plek zocht om 160 kuub fijn geel zand te lozen / afvoeren. VOLGENDE WEEK!!!!! dus nu deze week opeens toch maar drainage buizen regelen, een graafmachine, worteldoek etc en we gaan hem nu maar zelf aanleggen met behulp van die kennis en haar man die al meerdere bakken hebben aangelegd. Incl. alles ben ik dus nog geen €2000,- voor een bak := Ik ga er vanuit dat er nog wat dingen tegen gaan zitten dus die kosten nog oplopen, maar het feit dat de graafmachine van een oude buurman is die voor 5 tientjes per dag wel wil helpen, het worteldoek (wegenbouwdoek) 'over' is en het zand gratis tegen transportkosten (75,- per vrachtwagen van 20 kuub) valt het erg mee. Wel betekent het dat mijn complete week er verdomd anders uit gaat zien en ik op mijn blote knietjes bid aan moeder natuur dat ze der plas ophoudt := (lees: dat het verdomme niet gaat regenen anders verandert mijn klei baan niet in een droge grondmassa)

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:49

Der plas ophoudt _O- _O- :')

Edit: wel super fijn dat het onverwachts zo snel gaat!

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:54

Ik lees al een tijd mee omdat ik hoop dat ik mijn paard binnenkort hier (noordoostpolder) thuis kan stallen.
Wij hebben weiland (kunnen ze niet van leven maar wel lekker bewegen) ongeveer 3 stukken van 20x40 met een schuilstal. Deze was echter gemaakt voor mijn haflinger, maar intussen heb ik deze "geruild" voor een kwpn-er van 1.70m.

Nu kan ik voor 600 euro (incl transport) een container overnemen met extra overkapping. Deze zou ik als inloopstal willen gebruiken omdat het voor mijn paard (wat krap is).

Nu heb ik als alternatief de beschikking over 4 stalpanelen (3x boxwand met deur 1x boxwand zonder deur maar met half tralies).
Hier zouden we ook iets mee kunnen bouwen.....

Maar wat/hoe bouw je dan. Het moet ook makkelijk te verplaatsen/afgebroken kunnen worden omdat we het aangrenzende erf in bruikleen hebben.

Sorry heel verhaal maar hoop dat jullie advies hebben obv jullie ervaringen?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:59

Tsja mijn buren hebben dus met een soort stalen panelen een stal gebouwd. Op deze foto zie je de achterkant. Daar hebben ze de box wanden in geplaatst.Afbeelding

Wel hebben ze een betonnen vloer gegoten. Dus een mal gemaakt op een vlak stuk, beton gegoten en uit laten harden, dat is de goedkoopste oplossing, je kan ook stelconplaten laten plaatsen, maar dat is behoorlijk duur. het is allemaal wel een stuk duurder dan een container laten plaatsen.

Je kan ook op MP goedkoop stalgebouwen overnemen. zoiets als dit oid; https://link.marktplaats.nl/m1332817120

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 15:57

Er ligt al een vlakke betonnen ondergrond dat scheelt. Ja mp kijk ik bijna dagelijks op maar pfff dat is ook niet goedkoop.

Vinden jullie container als inloopstal een (Voor nu) goede optie? Er zou dan geen schot inkomen dus 1 grote ruimte met uitloop. Alleen bij super slecht weer zou ik ze dan vast kunnen doen?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 16:00

Een container is prima te gebruiken als inloopstal hoor, als je echt snel iets goedkoops zoekt is dat een goede optie. Als is vervoer ook niet goedkoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 16:03

Zo ik ben jaloers! 160 kuub fijn geel zand bij je komen storten! Mocht er ooit eens iemand van zo iets horen en het zelf niet kwijt kunnen geef een brul aan mij? :z

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 16:22

Afbeelding

Hier komt hij dan te staan.

Afbeelding
Dan kan ik de stal zo doorlussen naar het weiland waar je de schuilstal ziet staan. Container is van een vriendin dus 600 is incl transport :D

Zoveel zand voor Zo weinig, geweldig. Zou ik mijn planning ook voor omgooien.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 17:10

Lijkt erop dat het paardje van mijn schoonzus er bij komt. Er zijn ergere dingen, kan goed dat we samen regelen dat we elkaars paard lenen voor buitenritten ofzo :Y)

Kim word zondag gehaald. Zal zwaar zijn het lieve pruttelpotje te zien gaan.
Afbeelding
Diva is mijn stoere stierenpony, zal moeten leren meer op eigen benen te staan.
Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 17:16

Goede plek hoor voor een stal. Ik zou het zeker doen dan voor dat geld.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 19:08

Wat fijn Azmay! Toch iemand die bekend is voor je en meteen een maatje voor Diva :j

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 19:32

Fijn dat je iemand hebt gevonden voor als Kim is opgehaald :)

Hier net de paarden aan het rennen als een dolle! Is er iemand haar 4 honden aan het uitlaten (lees schijten) in de wei van de buren. “Toevallig” moest ik even met onze Bully de omheining nalopen, ze wist niet hoe snel ze weg moest komen.
Zo asociaal! De buren hebben de koeien daar ook wel eens lopen. Kan me daar dan echt kwaad over maken.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 19:53

Dat is wel heel aso ja!

@Azmay, fijn dat je iemand gevonden hebt!

Wauw 160kuub zand is wel het omgooien van de planning waard.
Hopen dat het niet regent idd :D

Containerstal lijkt mij prima als inloopstal mits de bodem niet rot is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 01:37

Azmay, fijn dat het allemaal geregeld is.

Mer, dat zou ik ook aanpakken zo een aanbod.

Marije, wij stonden ergens waar een container onze schuilstallen waren. Zaten 2 stallen in 1 container. Containers komen in verschillende maten, dus het ligt erg aan de maat van de container en je paarden of het volstaat voor ze.
Die van ons stonde iets van de grond af op blokken en in de bodem lagen rubberen matten. Ging op zich goed. Ik vond ze alleen vreselijk vochtig van binnen.
Als ik een container als schuilstal zou verbouwen, zou ik kijken of ik de voorpui kan omzetten naar de zijkant en dan een afdak, zodat de ruimte groter wordt.
We hebben nu ene houten stal, maar ze staan ook graag onder het afdakje en die is helaas net te klein om alle 4 onder te staan.
Of de plek fijn is, hangt ook af van de windrichting, de beschutting er omheen etc.
Heb wel gezien dat mensen containers heel mooi aftimmeren aan de buitenkant met schaaldelen en dan is het nog een mooie stal ook.

Hier niks bijzonders even. Ben kwijt wat ik al verteld heb, maar gister dus foto's gemaakt met de paarden. Zitten hele mooie tussen, dus ik ben er blij mee. Zoonlief was er ook, maar die moest naar stage, dus staat er met 2 paarden niet op. Denk nu om een collage te maken zodat we er alle 3 op staan en alle paardjes.

Gister ook een hele zieke kat, dus zit echt even tegen. Hij zat verstopt door blaasgruis. Gelukkig zag ik hem steeds zitten en waren we op tijd. Maar hij is nog niet helemaal tof van de narcose. Bleef erg stoned en is nu vooral moe. Merk je ook meteen aan de andere jonge kat en de hondjes. Ze zijn allemaal erg bezorgd en voorzichtig.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 08:22

Superpony sterke met de kat. Kreeg deze al speciaal voer?