Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mallootje

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 21:54

Voor degenen die de paarden 's winters op de paddock hebben en niet op de wei: hoe bouwen jullie de weidegang op?

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 22:05

Mallootje schreef:
Voor degenen die de paarden 's winters op de paddock hebben en niet op de wei: hoe bouwen jullie de weidegang op?

Rustig uitbouwen, eerst een uur en na een paar dagen uitbreiden naar meer, 2 uurtjes, 3 uurtjes..

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 22:31

Odetje92 schreef:
Mallootje schreef:

Rustig uitbouwen, eerst een uur en na een paar dagen uitbreiden naar meer, 2 uurtjes, 3 uurtjes..

Hier ook zo. Al bouw ik wel vrij snel op omdat ik een vrij arme wei heb. Eenmaal als ze er 2 keer 4 uur na elkaar op gestaan hebben, ga ik over naar een hele dag omdat ik het anders niet kan combineren met werk en savonds niet de tijd heb om nog langer op te bouwen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 08:08

Ik begin ook met een uurtje, dag of 3. Dan 2 uur dag of 3 dan 4 uur..dan halve dag en dan hele dag

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 09:34

Oké, dan zitten we toch goed :) Hebben nu 3 dagen gehad: een half uur, een uur, en anderhalf uur. Tegen volgende week willen we ze graag de hele dag buiten, ivm combineren met werk :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 10:59

Hier kunnen ze nog niet echt op de wei, ik heb wel een pad wat ze nu kort eten, anders staat het gras straks zo hoog dat ik er niet meer langs kan om te rijden. Eerste keer was een paar uurtjes, tweede keer een middag, derde keer een normale dag en nu een extreem lange dag. Als het nat weer is blijven ze in de paddock want omdat het zo smal is, is het zo stuk.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:12

Bij ons kunnen ze ook nog niet het land op, is nog steeds iets te nat, maar ik zet ze wel meteen een hele dag op het gras. Doe wel aan strook begrazing. Ik hoop dat ze er over een week of 2/3 op kunnen.

Dan gaan ze eerst overdag op het land en 's nachts nog op stal met hooi, daarna gaan ze zsm 24/7 naar buiten.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:19

Hier ook strookbegrazing, zowel nu als straks op de grote wei. Doel voor grote wei is hier vanaf mei.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 12:32

Ik bouw nog langzamer op, met een uur per week in etappes erbij. Een uurtje meer of minder kan bij mijn ouwetje het verschil zijn tussen helemaal lekker en gaskoliek.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 12:42

Ik ben eigenlijk alleen heel voorzichtig met vorst en zon op het gras, anders bouw ik al snel op naar een hele dag op het gras. Ligt er wel een beetje aan hoe lang ze zonder gras hebben gestaan en welke tijd van het jaar het is.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:42

Hier staan ze ook nog niet op de wei, even de kans geven om te gaan groeien ;) Volgende week gaan ze eerst halve dagen en dan hele dagen. De ponies gaan om de dag op de wei (die groeien van de lucht).

We wachten nog steeds op het veulen, die merrie kan hopelijk wel binnenkort al elke keer op de wei met het veulen. Dan beginnen we toch met korte periodes, tenzij het mooie weer nu echt door zet :D

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:46

Ik vrees dat ze bij mij pas vanaf eind april de weide op kunnen. Het gras is nog niet genoeg gegroeid en we gaan dit weekend eerst nog tegen het onkruid spuiten.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:49

Ik bouw ook altijd rustig op hoor...1e keer half uurje en na paar dagen uur.Nu moet ik wel zeggen dat ze bij mij niet 24/7 op het gras kunnen.Ik heb niet genoeg land daarvoor en ze zouden ook te dik worden.
In de zomer max 6-8 uur.

Hier hebben ze gister een bofdag gehad...na ontbijt meteen het land op tot half 5.Een bleef netjes bij het draadje wachten bij de stal want normaal krijgen ze altijd een plukje hooi.De andere 2 hadden het vrij snel door maar deze oen kan slecht tegen veranderingen :P Uiteindelijk had hij het door en kwam in een ferm tempo aangewandeld :D
Gister was de laatste dag op het maïsland en heb ook stek meteen afgebroken.

Liggen tobben of ik mijn eigen land zou laten bemesten of niet,besloten om wel te doen.Goed voor het gras als de boel losgescheurd word met injecteren.Goed voor bodemleven en krijgt even een "boost".Met beetje mazzel die vervelende muizen wegjagen...anders gaat er eerdaags een slang in.
Dus ergens van de week komt hij langs,kan hij mooi nog even via het maïsland :)

Helaas breken er dan barre tijden aan voor de jongens...een week of 6 geen gras meer.Wat een horror...wat een ellende :+

Yontheke..heeft dat nu al nut?Zoveel groei is er toch nog niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:55

Bij ons moet er nog bemest worden..... Ik verwacht dat het deze week gaat gebeuren. Twijfel of ik een deel onbemest zal laten zodat ze daar wat sneller en langer op kunnen. Dan kan het bemeste deel geruime tijd groeien, zonder dat mijn paarden daar last van hebben. Heb gisteren even een rondje gedaan over het land en het groeit bij ons al behoorlijk en dat zonder kunstmest.

Ach arme jongens Tinky, je bent een slecht mens }>!

Bij ons ook veel muizen. Mijn ene kat brengt er gemiddeld een stuk of 5 per week mee naar binnen...... Hij eet ze meestal helemaal op gelukkig.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:56

Dit weekend spreken ze van 20 graden dus is het volgens de boeren het ideale moment om te spuiten om de groei tegen te gaan.

Vorig jaar hebben we veel te lang gewacht en als het hoog staat en doodgaat moet ik het door de boer nog eens laten maaien omdat ik het anders niet weg krijg.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:10

Ja...met 20 graden komt er wel groei in ja :P Ik zal voor het weekend dan maar eens de slangen weer uitrollen.Mooi sproeien...vind het gras ook heerlijk na een warme dag :D

Ik weet het [***]...heb er nu al nachtmerries over :P
Heb helaas niet genoeg land,het houd echt op :( Had ze liever ook op gras gehad al die tijd.Minder werk voor mij ook,helaas is het niet anders.

Hier geen kat voor de muizen,zag wel de eksters net bij de pony's in de buurt scharrelen.Die snaaien ze ook wel weg,en ooievaars.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:15

Heb gezien dat er bij mij door de bak 's nachts vosjes lopen <3 . Denk dat die ook wel een muisje verschalken (laatst in ieder geval wel een konijn van de buurvrouw :o ).

Ooievaars heb ik dan weer niet -O- .

Ik heb er ontzettend veel zin in om mijn knollies lekker weer dag en nacht op het land te zetten. Scheelt mij ook een heleboel werk *\%/* . Heb ik weer extra tijd om te klussen :P .

Ik moet ook nog maar eens even kijken wat ik allemaal nodig heb tegen de verschillende onkruiden.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:16

Ik hou wel altijd de fructaan index in de gaten met mijn 2 koudbloeden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:23

Dat is inderdaad wel en handige leidraad karev.

Alleen is het fructaan gehalte ook nog weer afhankelijk van de bemesting en het vocht dat er op je land aanwezig is dus ik blijf het altijd een beetje "spannend" vinden.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:36

Ik let eigenlijk alleen winterdag op de fructaan index...vorst met een staalblauwe hemel is echt een drama.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:41

In de zomer op een regenachtige dag na een tijd van droogte kan ook stevig fructaan geven.
Overdag zonnetje terwijl de nacht nog rond 0 was is ook gevaarlijk.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:46

Naar het fructaangehalte kijk ik eerlijk gezegd echt nooit...
Het is in de ochtend om half 8 de wei op of de hele dag niet dus heb niet veel keus.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:50

Dan mag je blij zijn met paarden die er goed tegen kunnen :)

Ik ben vorig jaar september met mijn wei gestopt en zou ze er nu nog niet op hebben kunnen zetten vanwege de nachtvorst c.q. koude nachten. Nu een stuk zorgen minder en het paard loopt weer zonder spier/hoefproblemen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:51

hier gaan de meeste ( jonge paarden )meteen 24/7 het gras in zodra het hoog genoeg is en de nachten warm genoeg ( deze nacht was het nog steeds vriestemperatuur
maar meestal is dat half / 3de week april
de paarden die nog even aan huis blijven ( om te veulen of om gedekt te worden gaan overdag het goede gras in en komen s'nachts nog op stal

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:54

Ik heb ook gewoon een erg arme weide dus heb nog nooit problemen gehad. Niet met warmbloeden, niet met de oudjes en ook niet met de shet en haflinger.

Mijn rijpaard nu kan alleen niet tegen klaver en onkruid. Daar krijgt ie het van aan zijn lever.