[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 18:08

Waar heb je die vandaan?
En het werkt goed? Bedoel.. die buisjes lijken zo ielig .. of valt dat wel mee qua buigen ed als er een gefrustreerd paard aan hangt? :P

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 18:15

Dit heeft mijn man gemaakt voor nood maar het "originele" kant en klare frame is veel steviger en buigt niet, had daar even geen foto van.
Heb het op Marktplaats gekocht, gezocht op slowfeeder is zo ben ik er aan gekomen.

Edit, toch een foto gevonden:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 18:49

Heb je nog een idee of dat via een bedrijf was of dergelijke? Heb even gekeken maar kan niks soortgelijks vinden.. Had wel eentje gezien die er stevig uitziet, maar dat was "geplastificeerd gaas" ipv een net en weet niet goed wat ik mij daarbij moet voorstellen wat dit doet met nattigheid ed ... Ook geen idee of ze enkel het frame kunnen maken, op maat, maar dat kan altijd gevraagd worden natuurlijk.

Zou je zo'n dingen via de post kunnen versturen? :o
Want ophalen is vaak wel een probleem als het in Nederland is ...

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:21

Heb het hele complete (ibc) vat met rooster particulier gekocht...

Opsturen is bijna niet te doen, flinke afmetingen.

Waar kom je vandaan? Mocht je in de buurt wonen mag je best langskomen en zien hoe het zit. Is niet heel erg moeilijk en mijn man en ik willen je dan best helpen iets te maken!

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:31

Duhelo schreef:
Jenetje.nl
En dan kijken bij afscheidingsnetten, dezelfde als de hooinetten voor de paarden maar goedkoper

Heb gekeken maar kan niet vinden? Alleen onder paarden zelf :-( en dan hangt er meteen een dikke prijskaart aan.

Heb nu steeds aanhangernetten van Cranenbroek gebruikt maar die krijgen ze steeds stuk.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:22

Wat is de ervaring van de mensen hier met een 2 cm mazig hooinet in combinatie met voordroog?
Mijn merrie vreet echt teveel, en staat nu steeds een tijd zonder. vind ik niet echt een fijn idee, maar kop op, 2x 9 kilo zou toch echt genoeg moeten zijn lijkt mij?? Voor 14:00 is haar overdag portie al op en moet ze wachten tot 19:00. Vind ik niet fijn idee, ze heeft altijd onbeperkt bij mij gehad (hooi).

Maar vraag mij af of voordroog wel goed gaat met 2cm mazen (ik heb nu of 3 netten van EJ over elkaar heen, of een 3 cm maas net).

en waar hebben jullie de 2 cm vandaan van goede kwaliteit?

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 23:32

Nieuwe frame is klaar :D
Het is echt super stevig geworden en mijn Haflingers eten er goed uit. Ben heel benieuwd of ze al het hooi morgen ochtend op hebben.

Mijn vriend heeft het betonnet met Maas van 4,5cm bevestigd aan een stevig frame van houten balken.
Daardoor is het zwaar genoeg dat het goed naar beneden zakt en ze trekken het ook niet hard omhoog.
Zitten alsnog vast met elastieken onderaan de bak.
Ik ben er blij mee en ik hoop dat deze langer heel blijft.
Voor in de stallen houd ik de slowfeeder netten met 3cm maas.

Afbeelding
Afbeelding

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 23:39

Ziet er goed uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 00:17

Kan jouw vriend niet zoiets even voor mij maken? :Y) :))
Het vorige was niet zo'n succes begrijp ik? Was dat tegengekomen daarstraks met doorlezen (tenzij er nog meer met een gele bak zijn :P ), wat ging er mis?

En heb je met een betonnet geen schrik voor het ijzer en bij vorst ed?

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 00:36

Bokkers die toevallig met zo een bak werken?
Afbeelding

Ga verhuizen van stalling en krijg zo een bak erbij. Lijkt mij ideaal maar ben benieuwd of jullie allemaal met frame werken of er ook andere manier zijn?
Afmetingen weet ik niet precies ik ga in maart verhuizen en dacht wel zo prettig om er meteen mee te kunnen werken.

zag dat stalgenootje gewoon een groot hooinet vult en er los inlegt met knoopje.
Mijn voorkeur heeft dat niet sowieso omdat ik een maas van minimaal 3cm wil. En al losse hooinetten heb vierkante die ik aan de hekken ga hangen.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 00:39

Tancreda4 schreef:
Wat is de ervaring van de mensen hier met een 2 cm mazig hooinet in combinatie met voordroog?
Mijn merrie vreet echt teveel, en staat nu steeds een tijd zonder. vind ik niet echt een fijn idee, maar kop op, 2x 9 kilo zou toch echt genoeg moeten zijn lijkt mij?? Voor 14:00 is haar overdag portie al op en moet ze wachten tot 19:00. Vind ik niet fijn idee, ze heeft altijd onbeperkt bij mij gehad (hooi).

Maar vraag mij af of voordroog wel goed gaat met 2cm mazen (ik heb nu of 3 netten van EJ over elkaar heen, of een 3 cm maas net).

en waar hebben jullie de 2 cm vandaan van goede kwaliteit?

Ik heb een tijdje uit een 2cm maas hooinet voordroog gevuld ging prima en ze deden er inderdaad langer mee.
Tot nu toe kan je ze inderdaad alleen bij barefoot krijgen en die slijten helaas wel doordat ze niet zo dik zijn als de huck netten etc.
Heb uiteindelijk alles bijelkaar geraapt touwtje door de bovenkant en er een hooinet hangend van gemaakt ipv vierkante envelop die sleten toch echt te hard bij mij.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 08:53

Sanniej_ schreef:
Bokkers die toevallig met zo een bak werken?
[ [url=m/SBvjrO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ga verhuizen van stalling en krijg zo een bak erbij. Lijkt mij ideaal maar ben benieuwd of jullie allemaal met frame werken of er ook andere manier zijn?
Afmetingen weet ik niet precies ik ga in maart verhuizen en dacht wel zo prettig om er meteen mee te kunnen werken.

zag dat stalgenootje gewoon een groot hooinet vult en er los inlegt met knoopje.
Mijn voorkeur heeft dat niet sowieso omdat ik een maas van minimaal 3cm wil. En al losse hooinetten heb vierkante die ik aan de hekken ga hangen.

Ik heb er een frame in of een net. Net vullen en op meerdere plekken vast leggen op de bodem. Ik heb in elke hoek gaten geboord en kettingen aan gemaakt met een karabijnhaak. Met frame kan die op verschillende hoogtes, ligt aan de hoeveelheid hooi. Mijn net klik ik er ook aanpast ideaal. Je vierkante kan je ook in elke hoek vastleggen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 10:41

Frame ziet er super stevig uit... maakt het niet heel veel herrie ??

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:04

[***] schreef:
Kan jouw vriend niet zoiets even voor mij maken? :Y) :))
Het vorige was niet zo'n succes begrijp ik? Was dat tegengekomen daarstraks met doorlezen (tenzij er nog meer met een gele bak zijn :P ), wat ging er mis?

En heb je met een betonnet geen schrik voor het ijzer en bij vorst ed?

Tegen een kleine vergoeding wil hij dat vast wel voor je maken ;)

Ik had hiervoor een frame van cv buis. Maar ik heb sloopgrage haflingers en ze trokken er zo enorm hard aan dat het cv buis ging verbuigen en daardoor de hoekkoppelingen steeds los lieten.
Ik wilde graag wat stevigers. Het liefs had ik het net gehouden maar was aan dit betongaas gekomen en wilde toch eens proberen iets te maken hiermee.
Ik ben niet bang voor de vorst en het frame is ook totaal niet scherp. Daar hebben we met het maken ook goed opgelet.

@ Dubbeldun: Het valt me enorm mee hoeveel geluid het frame maakt.
Het past precies in de bak en ligt daardoor goed stevig. Door de wat zwaardere balken zakt het frame ook goed naar beneden en de paarden trekken dit frame ook niet zo snel omhoog.
Het metaal van het frame hoor je helemaal niet.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:49

Heeft iemand ervaring met betonnet als frame?

Ik heb nu een heel mooi rek, maar nu het volgende probleem.
We hebben zaterdag een nieuwe lading hooi gehaald en dit is groffer hooi.
De eerste laag krijgen de paarden er nog wel uit gegeten. Maar daarna gaat het hooi plat liggen en steekt er niets meer uit waardoor ze er geen sprietje hooi meer doorheen krijgen.
De volgende voerbeurt ligt er dus gewoon nog een flinke laag hooi in de bak. En dat is niet de bedoeling.

Ik zoek hier een oplossing voor. En anders wordt het toch weer iets anders maken. (misschien toch weer met het net)...
Ik had nog het idee om het net te bevestigen aan het houten frame. Maar geen idee of dat lang heel blijft.

Kunnen jullie met mij meedenken?

Pfff was net zo blij met me stevige frame ....

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:55

Mijn hooi is nat en steekt ook niet uit, ik gebruik alleen een net en met zn lippen frummelt hij het er zo uit. Ik denk doordat een net flexibel is dat dat kan, zo'n frame geeft niet mee dus daardoor komen ze we misschien niet mee?

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:59

Ja daar ben ik nu ook achter gekomen idd...
Ze kunnen het frame wel iets naar beneden drukken maar niet genoeg om bij het hooi te komen.
Met mijn vorige hooi ging het wel goed, dat was wat fijner.
Maarja dan heb ik toch echt een probleem met nu weer 50 balen van dit groffe hooi haha.
Dus ze eten nu maar gewoon even zonder frame of net uit de hooibak. Totdat ik wat anders heb.

Zit eraan te denken om het betonnet te vervangen door mijn normale 3x3cm net. Alleen weet ik niet of het net het houd als ik het vast maak aan het houten frame. Maar dat is dan een kwestie van proberen denk ik. Ik heb nog een 2e net liggen als back up.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:17

Grover hooi vraagt nog wel eens grotere mazen net. Soms moet je echt balanceren tussen groot genoeg uit kunnen krijgen om niet te gaan slopen en klein genoeg om lang(er) bezig te zijn. Ik ben inmiddels eigenlijk geheel over op roosters/metalen ruiven, want ik kon 1-2x per jaar nieuwe netten kopen. Dan was alles stuk/versleten en de reparaties ook. Ruiven zijn een grotere uitgave, maar gaan zo 25+ jaar mee en dan was ik zo veel goedkoper uit dat het niet leuk meer was.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 13:43

tamary schreef:
Grover hooi vraagt nog wel eens grotere mazen net. Soms moet je echt balanceren tussen groot genoeg uit kunnen krijgen om niet te gaan slopen en klein genoeg om lang(er) bezig te zijn. Ik ben inmiddels eigenlijk geheel over op roosters/metalen ruiven, want ik kon 1-2x per jaar nieuwe netten kopen. Dan was alles stuk/versleten en de reparaties ook. Ruiven zijn een grotere uitgave, maar gaan zo 25+ jaar mee en dan was ik zo veel goedkoper uit dat het niet leuk meer was.

Het probleem is dat ik nu al een metalen betonnet heb en daar krijgen ze het er niet mee uit.
Ik denk als ik nu mijn gewone net zou gebruiken dat ze er daar juist minder moeite mee hebben omdat het flexibel is en het betonnet niet.

Wordt dus weer even knutselen :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 14:00

welke soort ruiven heb je dan tamary?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 14:24

1x zelf knutsel van hek met gaas en paardenruif er achter gehangen (geen foto van nu) en 1x staande die eigenlijk voor schapen is :
Afbeelding
Door het verticale deel kunnen mijn pony's er ook goed uit eten al heb ik er wel 2 palen voor geslagen zodat die 100% op de plek blijft als ik voordroog voer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 14:29

Handige constructie en vrij van sneeuw.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 14:39

Ziet er mooi uit ja, zeker ook handig met dat dakje.
De bakken die hier voorbij komen vind ik ook mooi, maar zit met het probleem dat het nat wordt als het regent en in (schuil)stal zetten zie ik niet zitten omdat de stal dan weer stukje kleiner wordt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 14:47

Ik ben ook erg blij met dakjes boven het hooi, eigen maaksel heeft er ook een, want bij nat hooi is er meteen staking en gezeur. Ik wil er eigenlijk nog 1 bij (komt op de giga lijst met dingen die moeten), want in de schuilstal voeren wil ik niet (1 hooi/stronthoop wordt dat). Bak heb ik gehad, maar en nat hooi = bah en er blijft altijd viezigheid onderin zitten. Zelf knutselen is handig en leerzaam, maar uiteindelijk is als je eenmaal weet wat voor jouw werkt een profi oplossing toch prettiger en duurzamer.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:00

@tamary; wauw sloopgrage paarden? Doe nu voor het 2e jaar met mn 3x3 (al moet ik bekennen dat ik die sinds dit jaaf afwisselen met de 2x2) en heb dus ook 2x2. Die laatste heb ik laatst wel een groter gaatje in ontdekt. Masr dr 3x3 is nog steeds helemaal heel.