Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suusje1972

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:12

Ja hier loopt het ook heel erg uit, vooral omdat onze stallen altijd open staan.

Moet zeggend at de eerste stal nu na 2 weken wel wat nattig wordt en het begint ook wat te ruiken.
Morgen maar eens wat natte(re) plekken eruit halen en een zakje erbij gooien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:18

Moet je in een inloopstal hebben waar sneeuw rondom ligt , dat ziet er helemaal niet uit :=

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:07

Tot nu toe ben ik tevreden, het is best veel werk, maar de box ligt er super netjes bij. Ik haal iedere dag alle natte plekken naar boven en schep dat door het droge stro heen.
Het stinkt dan heel even, maar is zo weer weg. Ik ben reuze benieuwd hoe lang ik kan wachten voor er spul bij moet.

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:04

Ik vind het ook leuk om ervaringen te horen van mensen die het (sinds kort) gebruiken!

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:07

Nou pff bij mij ziet het er echt niet uit... ik ben volgens mij gewoon begonnen met te weinig korrels... de leverancier zei 6 zakken en de stal is zeker 3x4 en die zakken zijn 12 kg.. heb net er maar weer een hoop uitgeschept en 2 zakken bij gestrooid...

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:09

Ik heb 8 zakken (7 à 8 werd aangeraden) in een stal van 3x3 gedaan en de zakken zijn 14 kilo. Dat is een mooie laag dus ik denk dat er bij jou echt te weinig in zit.

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:10

Suusje1972 schreef:
Ik heb 8 zakken (7 à 8 werd aangeraden) in een stal van 3x3 gedaan en de zakken zijn 14 kilo. Dat is een mooie laag dus ik denk dat er bij jou echt te weinig in zit.

Ja en de laag leek best oke, maar het isgewoon smerig en ja heb al ik weet niet hoeveel bijgestrooid, heb er nu een hoop uitgeschept, 2 zakken bijgedaan en twijfel of ik nog een 3e erbij doe...
maar zo vliegt het er wel doorheen..... 5 paarden en 50 zakken in 3weken

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:18

Ik heb 10 zakken gedaan in een stal van 3,5 x 3,5 , ergens in december dacht ik.

Was echt veels te veel , als het eenmaal fluffie wordt moet de laag ook weer niet bizar dik worden want dan werkt het niet meer fijn...een zak of 6 had echt ZAT geweest hier om een lekker knus , dik maar handzaam bedje te krijgen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:39

10 zakken van 14 kg of 10 zakken van 20 kg, is een flink verschil.

Als je start met 50 zakken en ik ga even uit van 6 euro per zak, dan ben je flink wat kwijt, maar als je dan elke week een zak van 20 kg er bij moet gooien is het maar 90 euro in de 3 weken en geen 300, en dan net zo duur als met vlas, dan is het gewoon wat vind je fijner.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:07

Als je de bodem dagelijks bijhoudt, vwb het weghalen van de natte plek en de hopen kun je toe met eens in de week 1 zak bijvullen. Tevens heb je veel minder afval en dus zijn de kosten voor het afvoeren van mest lager.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:16

De kunst is om bij te gaan strooien vóór je bodem 'instort'. Wanneer je merkt dat de bodem verzadigd is, ben je eigenlijk al te laat en moet je (veel) meer in gaan strooien dan wanneer je het tijdig doet. Dus beter na 3 weken in gaan strooien, terwijl je dénkt dat het nog niet hoeft, dan na 5 weken omdat je bodem sopt.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:23

Ik gebruik het nu 3 weken en heb nog geen nieuwe zak nodig gehad. Mijn paard hoest ook niet meer nu. Heb 6 zakken in een stal van 3*3 gedaan. (paard staat er alleen snachts in).
En makkelijk uitmesten dat het is.... :D

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:25

Er wordt veel gezegd "ik heb er *getal* zakken in gedaan". Misschien is het een idee om even erbij te zetten hoeveel kilo er in je zakken zit?
Zo ontstaat er geen verwarring bij de lezers van het topic en kun je makkelijk terugrekenen hoeveel kg er in een stal met bepaalde afmeting gaat.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 22:12

Ik heb big bags gekocht omdat het dan nog 2 cent per kilo goedkoper was. Jammer genoeg heb ik geen idee hoeveel ik erin heb gegooid. Drie kruiwagens en de laag was in het begin een cm of 10 a 12. Nu is het veel meer en nog super mooi droog.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 16:20

In een 'gewone' Ford-kruiwagen gaat ongeveer 50kg strokorrels. Dan heb je gewoon een volle kruiwagen, zónder kop erop.

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 16:32

Wanneer je stro-korrel moet gaan toevoegen ligt ook een beetje aan je paard is mijn ervaring; ik heb 2 paarden op stro-korrel staan en bij de ene, de nette haal ik idd natte plekken weg en de drollen en strooi ik bij voor de stal instort, gaat heeeel lang goed. Echter bij de andere, de zeer natte, laat ik de stal gewoon langzaamaan instorten, dan schep ik hem helemaal leeg en begin opnieuw; bijstrooien heeft bij dat paard geen zin, het blijft nl vies. Maar ook op deze manier ben ik nog altijd goedkoper uit dan met gewoon stro want dat was altijd pas echt een enorme zooi iedere ochtend.

Mijn ervaring is dus dat je een beetje moet uitproberen wat het beste werkt per paard!

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 17:32

Wat bedoelen jullie precies met het instorten (of zie je dat vanzelf wel?)? Als alles nat geworden is?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:05

Instorten is een ander woord in deze voor: het (compleet) verzadigd raken van je bodembedekker.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:06

Pieteritus1 schreef:
In een 'gewone' Ford-kruiwagen gaat ongeveer 50kg strokorrels. Dan heb je gewoon een volle kruiwagen, zónder kop erop.

Oeps, dan heb ik dus een kleine 200 kilo in de stal gegooid. Ik heb de grote 2 wielige kruiwagen net niet tot de rand gevuld, en dat drie keer.
Nu snap ik dat de stal er zo goed bij ligt. Maar dat maakt ook niet uit, ik ben nog steeds benieuwd hoe lang hij zo blijft liggen en dan weet ik pas hoe duur of goedkoop het in gebruik is.
Ik heb van nog een eigenaar toestemming gekregen om het op haar paard uit te gaan proberen. Dus morgen gaat de 2e stal vol. Zal er een beetje minder in gooien.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 08:49

Een té dikke bodem werkt ook niet. Heb iemand gezien die 25 zakken in een stal van 3x3 gooide, merk weet ik zo niet, was geen klant van mij, maar belde me op omdat ze er niet mee kon werken.
Onderlaag bleef korrel, middenlaag werd één groot plakkaat en bovenlaag was normaal. Uitmesten was geen doen, omdat ze zó moest graven naar de natte plek.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 09:32

25 zakken is wel heel erg optimistisch :D Daar kun je wel 4 stalbodems van maken.

Het is bij elk paard idd verschillend hoe en wanneer bij te strooien.

Ik heb het paard van mijn dochter van een viespeuk, door het gebruik van strokorrels, om weten te "toveren" _/-\o_ tot een redelijk net paard.
In vergelijking tot mijn eigen paard blijft het echter een viespeuk ;)

Wij hebben ooit (in het begin van dit topic) een prijslijst gemaakt van de verschillende korrels.
Misschien leuk om dit nu ook eens te doen?

Ik heb het verbruik ooit over een jaar uitgerekend:

Schoon paard;
kostenplaatje t/m wk 52: Ik gebruik gemiddeld 0,89 zk. korrels per week.
20x korrel (à 5,35), 26,5x chopped (à 4,35),15 1/4x nestjes (à 6,30)= € 318,36 : 365 = € 0,87 p/dag

Vies paard;
kostenplaatje t/m wk 52: Gemiddeld 1,13 zk. korrels per week.
31x korrel (à 5,35), 27,5x chopped (à 4,35), 15 3/4x nestjes (à 6,30)= € 384,71 : 365= € 1,05p/d

Ik heb overigens mijn jaarverslag van beide stallen nog steeds bewaard....bij interesse even pb'en.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:52

wij hebben het nu ongeveer 2,5 maand liggen en het bevalt nu nog steeds prima.
De eerste keer geloof ik 7 zakken er in gedaan, ondertussen wel een paar zakken bij gegooid, maar het ziet er nog prima uit.
Wel vind ik het meer werk, je moet de drollen eruit "zeven" en het loopt inderdaad nogal uit, de hoeven komen er ook vol mee, dus bij iedere stap verliezen ze strokorrels. Je moet dus meer vegen.

Daarintegen heb je veel minder afval op de mesthoop, scheelt weer in de kosten met afvoeren. De paarden hebben altijd een heerlijke bodembedekking die in volume alleen maar toeneemt en niet ruikt.

Ik denk dat al met al het goedkoper is dan stro eerlijk gezegd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 08:20

Diana, jij bent echt model gebruiker, echt top dat jouw stallen het zo kunnen uithouden. Maar ik denk dat het type stal ook invloed heeft. Ik heb stenen stallen in de schaduw, dus nooit warm of heet in de zomer en in de winter best fris, met hoge vochtigheid, dus ook als het niet regent, dan is mijn bodem altijd snel verzadigd, we zitten ook aan het water. Dat heeft invloed op alles.

Als de paarden overdag buiten staan en de deuren zijn open, is alleen in het midden een klein streepje zon dat de bodem kan opdrogen.

In de zomer zijn het heerlijke stallen voor de dieren, met 35 graden staan ze nog heerlijk koel op stal en dat is wel erg fijn. In de winter doe ik meer oppotten en met deken is het warm genoeg voor een paard zonder dat ze zweten, maar voor stalbodem een ramp.

Ik vind het opzich jammer dat ik zoveel zakken per maand nodig heb om het goed te houden...als ik te veel laat liggen het een zompige koek wordt..voor mij veel te duur. De bezorgkosten die in de pallet is doorberekend maakt het te duur voor mij. Bijna 6 euro voor een zak houtpellets, wat ik dus beter vind dan stro, en dat ik dan eigenlijk niet met 1 zak toe kom per week, gewoon veel te duur.

Diana, zoals jij voor amper wat je stallen zo mooi kan houden, is echt prachtig!!

Ik ben uit armoe weer met houtvezel begonnen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 09:35

@Russel,
Ik heb ook stenen stallen, met betonnen vloer, deels in de zon (als die tenminste schijnt,haha)
Mijn stallen houden het inderdaad heel lang vol....Die van Kayleigh /3 heb ik nog nooit leeg gehaald.
Wel elke dag de natte plek en de hopen er uit, dat is denk ik hier dé manier.
Vandeweek net de nw. prijzen aangevraagd, moet binnenkort een nw. voorraad bestellen.
Waar ik ga bestellen weet ik nog niet, iig de chopped van Zeo, die bevallen nog steeds super.
Of het de regiodealer wordt of de leverancier zelf twijfel ik nog over (ivm prijsverschil).
Heb nog 3 wk. bedenktijd :)* , dan zijn mijn korrels op.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 07:41

Citaat:
Of het de regiodealer wordt of de leverancier zelf twijfel ik nog over (ivm prijsverschil).
Heb nog 3 wk. bedenktijd :)* , dan zijn mijn korrels op.
[/quote]

Vreemd dat de leverancier en zijn regiodealer verschillende prijzen aanbieden.