het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:18

Ik zeg niet last minute af voor het weer. Alleen als de bak waar ik rijd blank staat dan gaat het niet. En ijs/hele harde wind ga ik ook niet de weg voor op, maar meestal weet je dat ook wel wat eerder.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:18

Ik moet straks hooi halen, dus ik zal maar een zeiltje meenemen :)

Grote bomen verplaatsen is niet zo simpel. Wil je een grotere kan hebben op goed aanslaan dan had in het voorjaar de wortels al moeten worden gekort zodat ze gedurende het jaar nieuwe wortels hebben kunnen aanmaken. Uiteraard moet de boom met flinke kluit worden uitgegraven. Niet alleen een hele klus, maar ook het vervoer is lastig.
Dus die €1600 kan ik wel inkomen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:24

Fudge schreef:
Lynn_Nikita schreef:
Ja en dan zou ik rijles hebben
Bah, heb maar afgezegd

Nu mijn perceel zo kaal e open is wilde ik meer bomen en struiken plaatsen. Er staat al vanalles maar ik wil nu ook hogere bomen en kwam in de buurt gratis dakplatanen tegen. Zelf uitgraven natuurlijk.

Lijkt mij wel leuk om er dan 3 aan elkaar te plaatsen en zo meer groen en meer schaduw te hebben
Ze zijn alleen al 3 meter hoog en behoorlijk dik en denk dat dit totaal niet te doen is qua gewicht.
Wie heeft al eens bomen verplaatst?

Hier gelukkig nog voor de regen vanmorgen even kunnen rijden. Kunnen jullie de rijles altijd last minute nog afzeggen? voel me dan altijd heel banketstaaf. Heb momenteel de lessen even stil liggen ivm zadel issues maar twijfel of ik ze misschien vanwege het weer pas na de winter weer oppak.

Ik heb vanmorgen een berichtje met de voorspelling gestuurd en wij houden het weerbericht dan in de gate en stemmen uur vooraf af wat we dan doen, wel of niet

MarjanB

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:23

Ga de paarden weg doen en zeepaardjes fokken…

Ik ben zo klaar met dit … weer!

We hebben vorig jaar paar bomen geplant, die waren ongeveer 2,5-3 meter hoog. Maar nog wel dunne stam (lindes)hebben ze van de zomer wel regelmatig water moeten geven. Verder was dat prima te doen qua plaatsen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:04

Ik heb ze net maar in de tent hooi gevoerd, vond het nog té vroeg om ze al binnen op stal te zetten. Meteen mijn voerhok -wat 100% leeg is omdat ik nog steeds hooi moet halen- even de pallet omhoog getild en er onder geveegd. Daar kwam toch meer onder vandaan als ik verwachtte met die helemaal dichte bovenkant.

Rond 6 uur zou het droog worden, dus dan moet ik echt hooi gaan halen anders heb ik voor vannacht niets meer.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:10

Heb net 24 balen hooi gehaald. Nu nog even moed verzamelen om uit te laden. Ga eerst maar uitmesten denk ik. Treurig weer. Heb zo'n hekel aan donker.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:13

Ik wil het ook wel voor 7 uur hebben liggen, want dan is het donker :) en anders moet ik gewoon een stuk plastic meenemen om het af te dekken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:16

Nou dat 'gat' wat er rond 6 uur zou zijn is alweer dicht, dus ik vrees dat het een stuk plastic wordt :)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:17

Ik heb ze net van de wei geplukt. Ze stonden al bij het hek.
De ruin staat nu even in stal, straks wissel met de merrie.
Nog even paar weekjes wachten en dan komen mn stallen en kan ik ze gewoon lekker op hun eigen stal zetten met dit soort zeikweer *\o/*

Merk wel dat ze meer hooi eten met dit weer. Bij jullie ook zo?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:19

Ja hier eten ze ook meer hooi. Ook stro vinden ze nu lekker.
Hier staan ze nog op gras maar dat is nu ook waterig en niet echt stengelig. Dat vullen ze graag aan.

Ik heb ze ook alweer een half uur binnen, ze stonden ook weer bij het poortje.
is het droog zie ik ze daar nog niet rond deze tijd.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:21

Zo erg in het zuiden? Hier tot nu toe droog nog voor 45 minuten ongeveer dus zo poepscheppen en klaarmaken.
Ben wel klaar met die regen maar nog lang niet voorbij. Ellende is datvjet niet meer droogt en de modder dus blijft

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:24

Hier miezert het in het zuiden maar nat wordt je er niet van. Het heeft wel flink geregend.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:27

Hier gaf hij aan dat het 1,5 uur zou regen vanmorgen. Maar telkens werd erbij getekend op de radar :P

Het heeft uren geregend en daarna nog zo hard gemotregend dat je denkt, dit kunnen ze wel als gewone regen weergeven.

net even gekeken 14 mm

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:42

Ik had net pas in de gaten dat het zoveel geregend had :(
Wat een vieze natte bende!

Ik merk dat ze het echt wel prima vinden om met dit weer op de paddock te blijven.

Ze staan er eigenlijk wel heel tevreden bij. Ze leggen zich er makkelijk bij neer op dagen als deze dat hun dagen bestaan uit dutten en eten :D

Ik zou wat dat betreft graag met ze willen ruilen. Momenteel echt lange dagen aan het werk met luie poezels om me heen en bovenop me Afbeelding

Misschien wil ik dan toch maar liever kat zijn dat paard :=

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:46

Haha ja inderdaad.
In een volgend leven lijkt me binnenkat zijn wel wat :P

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:50

Heerlijk!! Slapen, eten, knuffelen... Repeat!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:52

Heerlijk lui zo kat al kunnen mijn varkens er ook wat van
die snurken niet normaal

Ik heb 2 mensen gesproken over bomen, de hovenier wilde liever zelf verkopen maar de boomchirurg zei dat platanen net onkruid waren en zei gewoon doen.
Buurman ( ja die waardoor ik de bomen nu nodig heb, de ironie) gaat helpen met het kraantje dus graaf en til werk zal makkelijker gaan dan en als ik nieuwe bomen koop heb ik echt sprietjes van 16 cm omtrek ( niet eens doorsnee) 2,20 hoog en deze zijn echt al groot en dik

Dus ik ga de gok wagen

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 17:56

Nou hier ook een flinke waterige zooi in de wei/bak. Kunnen jullie wel rijden met dit weer? Nou ja als het droog is dan..

Guusje en de hoefsmid is een aparte combi. Heb er 1x bij gestaan bij haar oude hoefsmid en daar stond ze gewoon te slapen terwijl ze ijzers eronder kreeg en nog gebrand ook. Bij ons hebben we nog niet een keer gehad dat we zonder te klieren klaar waren. Maar het gaat steeds iets beter. Dat ze een keer een voet terug zet heb ik zoiets van oke, maar ze gaat dan gelijk in de strijd en hoefsmid wil niet loslaten. Ook dat begrijp ik, maar ik gok bij haar loslaten en weer opnieuw vragen dat het beter gaat. Dat is ze op een gegeven moment ook zat.

Heb ze net wel maar droge dekens op gedaan, ondanks dat ze droog eronder waren waren ze wel aan het bibberen dus nu beide 100 gram op gedaan ipv alleen regendeken. Twijfel om voor Guus nog een extra regendeken te kopen zodat ik die wel met dit soort weken kan wisselen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 19:21

Boon moet af en toe ook even de tijd krijgen om en voet op de grond te zetten. Daarna geeft ze hem ook gewoon weer. Als de smid volharden blijf vasthouden komt ze op een bepaald moment omhoog en geeft die voet ook niet meer.
Dus je kunt als smid wil je wil doordrijven, maar soms is je iets aanpassen voor beide een stuk makkelijker.

Ik heb voorlopig maar hooi mee genomen, als het (over)morgen weer normaal droog kan zijn kan ik gewoon de rest halen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 19:26

Hier heb ik ze om half 2 vanmiddag al uit de regen gered, de paardentandarts kwam en daarna zijn ze lekker binnen gebleven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 19:30

Hier is het avondvoertje geweekt en dus ga ik ze nu ook binnen zetten.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 19:40

Hier staan ze op het verharde en schuilstal vanaf een uur of 4

Kaat stond net buiten en kwam verzopen naar binnen hooi eten. Hera was slim en was binnen gebleven :+

Vanaf vanmorgen 8 uur 15mm gevallen en het regent nog steeds -O-

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 20:22

Hier ook al zo veel regen. De paarden staan het grootste deel van de dag onder de tent. Ik heb wat slechte dagen en twee schouders met slijmbeursontsteking dus de stal uitmesten lukt me nu niet. Ik heb de paarden hun regendeken maar omgedaan.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 20:35

Ik ben misschien een heel slecht paardenbaasje, maar ik heb de hooinetten gewoon buiten opgehangen.

Anders maken ze echt een bende van de stal met z’n drieën. Vooral Tess is erg, die is zo verschrikkelijk nieuwsgierig…. Ieder geluidje wat ze buiten hoort, moet ze poolshoogte nemen en loopt ze naar buiten met dr mond vol met hooi.

Nu is Mirtje al net zo nieuwsgierig, dus die kleppert er vrolijk achteraan. Dus zo lopen ze continu de stal in en uit.
Het eten hangt buiten en als ze willen rusten of schuilen, dan gaan ze vast binnen staan.

Als het echt guur weer is, dan hang ik het natuurlijk wel binnen :D

Vervelend Malenka! Wat mij nog wel eens wil helpen is 6x daags insmeren met traumeelgel en een schouderbrace van Fir-tech.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 20:44

Ohh hier eten ze straks ook buiten hoor :D over half uur doe ik het draad los en kunnen ze bij de hooinetten

Ze zijn ook weer niet van suiker :D