Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 11:57

Gewoon goed in de gaten houden Karin. Fernando heeft vorige winter met einschuss gestaan, van een miniwondje dat ik nooooit gezien had. Vaak zijn het dat soort stomme wondjes die de meeste ellende geven. Goed schoonhouden en desnoods even meten hoe dik het been is. Dan kun je ook objectief beoordelen of het verbetert/verslechtert.

Bij Fernando was ik er overigens supersnel bij. Dat was een kwestie van antibiotica erin en klaar.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 12:00

Sterkte iedereen, ben zelf eergisteren mee geweest met het inslapen van de hond van mijn schoonouders. Toch een rotmoment altijd Y;(

Net de vervangende deken van Nika binnen gekregen, minder denier maar ziet er prima uit verder +:)+
Ze hebben me alleen niet gezegd dat ik de oude op moet sturen :')

Lilith breekt de tent af, maar nog zeker 2 weken een beugeltje voor haar..

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 20:54

Libera schreef:
Ons hondje is vandaag ingeslapen |(
[ [url=m/LS9VVT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Neee! ;( heel veel sterkte :(

Azmay, fijn dat de deken beter is.

Karin, hopelijk neemt de zwelling etc af

Dank je wel Rover :)
Arwen heeft vandaag voor de eerste keer naast de fiets gelopen. Even haar energie eruit en wat was ze braaf! <3

Lisette1205

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 23:58

Sterkte!

Ik heb trouwens een vraag.. over je paard aan huis, of überhaupt een paard kopen...

Ik denk nu steeds, van over 15 jaar kan ik pas een paard kopen , want ja nu eerst m'n middelbare school afmaken(zit nu in de 3e van vwo) daarna studeren als het goed is, en daarna nog geld verdienen om een eigen paard te kopen, en al helemaal lang sparen voor paard aan huis... Is dit alleen m'n idee? Of is dit ook echt zo?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 01:19

Libera en Yvette, heel veel sterkte!

Iedereen onwijs bedankt.

Mn New forest is 20. Voor ons koppel niet gek oud. Al jaren geleden voelde ik een onregelmatigheid, maar geen veearts zag iets. Na echt veel zoeken, bleken het oude peesblessurs achter en artrose. Hij is 24/7 naar buiten gegaan en deed het zo goed, dat hij nog buitenritten heeft gemaakt.
2jr terug voor een peesblessure gehad en toen al flinke twijfels gehad. Zou Jan 2017 al bijna tegelijk met onze jonge ruin ingeslapen worden.
Maar hij knapte op. Daarna luchtwegproblemen en dat duurde even, maar knapte ook goed op een dip, maar nu alweer een tijd goed onder controle.
de laatste periode heeft hij qua lopen ups and downs gehad. Hij liep de laatste 2 weken weer echt te rennen na een flinke dip, dat ik dacht; laat maar lekker lopen, ik maak me niet meer druk. Maar vd week dus compleet mis.
Voor toen bute erin en dat helpt hem iets. Hij kan nu van A naar B, eten, drinken etc. Ik wil niet meer geven, want zie dat hij niet goed loopt, maar kwam wel weer een drafje uit.

Normaal ben ik vrij goed in de beslissing, maar hij is er zo vaak bovenop gekomen en ik heb er zoveel hoop door gekregen steeds........
Je gaat ook sterk denken; moet ik dit nog proberen of dat. Er is altijd wel iemand die dit of dat heeft gedaan en een paard goed is opgeknapt.
Maar dit zijn wel meerdere dingen bij elkaar geworden. Mn hart wil hem oud laten worden en een klein kreupeltje is acceptabel als hij mee kan komen met de anderen. Maar ik zie ook weleens dat dit niet meer zo is. Dan laat ik hem liever gaan als hij nog een redelijk weekend had met bute, dan eerst weer pijn laten lijden etc etc.

Maar ik ben er flink beroerd van. Kan me er nog niks bij voorstellen en het is echt onwerkelijk dit keer. Heb hem ruim 16 jaar nu. En ik merk dat ik na mn broer zijn dood wat emotioneler ben.

Nou dat dus. Vandaag wel lekker gepoets, morgen komt een vriendin nog wat foto's maken. Heb amper foto's waar ik samen met hem op sta.

Nogmaals iedereen bedankt

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 07:52

Jeetje wat moeilijk superpony. Heb je ook het idee dat zijn klachten erger worden in de winter? Misschien is dat nog iets om mee te nemen in je overweging?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 09:39

Gisteren rondje buiten gedaan van 45min en bij terugkomst was het been mooi slank.
Bij voeren om 21.00 weer dik, en nu vanmorgen weer ietsje slank.
Ze trok met rijden ietsje in stap maar leek meer stijfheid. Liep verder niet onregelmatig in draf en galop.

@Lisette, mijn eerste pony kocht ik toen ik 15 was. Helft zelf betaald, helft door.
Mijn huidige 2 merries heb ik zelf gekocht. Ik deed een werken/leren opleiding dus kon al vroeg sparen en daarna direct gaan werken.
Paarden aan huis alleen mogelijk door mn man :D

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 09:54

Mentuh, fijn dat het nu goed lijkt te gaan tussen de ponies.

Superpony, het klinkt wel alsof je al veel geprobeerd hebt, maar hij uiteindelijk toch steeds weer slecht wordt.
Hoe moeilijk het soms ook is, soms moet je denken 'het is genoeg geweest'. Heftig en moeilijk.

Djoena, wat een transformatie van de shet zeg!

Karin, fijn dat de wandeling goed heeft gedaan.

Lisette, ik was 22 toen ik mijn eerste paard kocht. Stond nog niet aan huis, vanaf mijn 29ste paarden aan huis. Het is gewoon altijd hard werken, want een paard is gewoon duur in onderhoud.

Gisteren een wandeling gemaakt. Marloes en David te paard en Oscar en ik te voet. David heeft de hele rit zelfstandig gereden en dat ging super goed!

Afbeelding

Marloes mocht alleen het laatste stukje in de straat los.
Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 11:01

Lisette ik was 15, kon met mijn budget alleen een groene pony kopen 9 die ik nu 20 jaar later nog steeds heb) Hard werken om alles te betalen, nooit luxe stallingen gehad maar doe het zelf of een eigen weiland ( dus nog meer werk dan all in pension) maar als je het echt wil.....

Wat leuk dat jouw kinderen zo fanatiek zijn. Hier vind de oudste uitmesten leuk maar rijden niet meer sinds zijn pony is overleden en op de nieuwe shet wil hij niet. Dochter van 4 wil er el soms op maar na 5 minuten is ze er ook weer klaar mee

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 15:16

Mijn eerste pony had ik in de 1e van de middelbare school. Die moest weg wegens het emigreren helaas. Toen we terug waren had ik er nog een in ik denk de 3e en mijn huidige paardje had ik in de eerste van het HBO. Nou was dat geen doorslaand succes maar Diva was daar eerder steun in dan zorg denk ik. Het ligt vooral veel aan jezelf, wat wil je en wat heb je er voor over. Als je moet wachten tot je tijd en geld te veel hebt kan het pas na je pensioen met een beetje pech :+

Ze willen Kim zondag komen halen, zonder te keuren. Heb nog niets voor bij Diva dus zit wel een beetje op spanning maar aan de andere kant gaat Dief ook niet dood van een paar weekjes alleen staan natuurlijk :o

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 15:22

Azmay, zet goed op papier dat ze zelf niet willen keuren, voor er straks toch iets is en jij de schuld krijgt van dingen.
Ging die ene niet meer door, die wat zo vroeg in de ochtend wilde rijden?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 15:25

Lynn_Nikita schreef:
Azmay, zet goed op papier dat ze zelf niet willen keuren, voor er straks toch iets is en jij de schuld krijgt van dingen.
Ging die ene niet meer door, die wat zo vroeg in de ochtend wilde rijden?

Nee want dat werd te lastig, nou kan ik me niet voorstellen dat het elders wel lekker rijd om 6 uur in de ochtend in de winter maar goed :+

Ik heb nu in ieder geval via whatsapp de berichten over hoe en wat (niet) keuren dus dat is al iets. Als ik dadelijk nog niemand hier heb en ze word daar alsnog afgekeurd is het zo erg niet natuurlijk dan kan ze gewoon terug. Voor mij maakt het geen barst uit of ze goed of afgekeurd word, wil alleen dat het beest goed terecht komt als het het laatste is.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 15:28

Afbeelding

Lekker op pad geweest met de boys. Zanzi met zijn bijrijdster, Fernando bij mij aan de lange teugels. Hij is sinds het wat kouder is nogal hieperdepiep en reageert overal op, dus nu maar even niet onder het zadel het verkeer in.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 15:31

Mijn eerste pony heb ik gekregen van mijn ouders en die stond gewoon bij een boer. Ik was 13 toen.

Hier in de USA kreeg ik het pas voorelkaar om weer een eigen paard te kopen, doordat ik een merrie kon leasen om mee te fokken. Dus in ruil voor de zorg/stallen van de merrie kon ik haar gratis gebruiken.
Ik kreeg gratis stalling bij iemand waar ik de paarden trainde. En de hengst die ik gebruikte had een stuntactie waar ze gratis dekkingen aanboden. Allemaal heel erg lowbudget geregeld dus.... en toen uiteraard nog 4 jaar moeten wachten om te rijden :D
Moet er wel bijzeggen dat de prijzen hier heel anders liggen als in NL, voor veulens begint de vraagprijs pas rond de 10.000, voor een zadelmak paard tel je zo 30.000-40.000....

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 16:45

Maar dat zijn dan TB’s enzo, Libera? Mijn toen bijna 4 jarige quarterruin kocht ik voor $1,500 (de vervoerkosten hebben we het maar niet over).

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 16:46

Met zulke prijzen durf ik bijna niet te zeggen wat die twee van mij gekost hebben. :')

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 17:56

Maar ik schrik ook altijd van de pension en hooi prijzen bij jullie Libera...

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 18:11

Flew schreef:
Met zulke prijzen durf ik bijna niet te zeggen wat die twee van mij gekost hebben. :')

Ik ook niet :')

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 18:49

Ja die prijzen :wow:
Ik reed vroeger een Friese merrie.
5 jaar, had 3 veulens gehad en liep net M1. Simpel beest, erg braaf. Alleen stamboekopname.nikz bijzonders dus.
Ging voor €25.000 euro naar Amerika.
Dit is 15 jaar geleden.
Kocht je ze in NL voor 4-5.000 euro.

Melle als veulen gekocht voor €1250 Haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 19:01

Nou jullie dat zo zeggen; Dat was pak hem beet ruim 30 jaar geleden al zo. Mijn eerste merrie was een 2e premie ivm 2 cm te klein blijven en die had voor ze bij mij kwam ook een aantal veulens gehad (was wel een directe dochter van Uppercut) en die gingen toen al voor 40.000 USD naar Amerika toe... Was er flabbergasted van...

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 21:39

Nee dat zijn warmbloeden en Friezen. TB's en Quarters raak je hier aan de straatstenen niet kwijt en kun je vaak gratis krijgen... tenzij het een super show paard is met heel veel training. Of als je ze naar Europa weet te verkopen idd :')

Transport kost ong 10.000 dus zelfs een paard in NL halen en hierheen brengen is niet veel goedkoper.

Heb geluk dat ik nu fijne paardjes heb, want ik heb ook echt geen duizenden dollars om paarden te kopen.

Lisette1205

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 23:00

Azmay schreef:
Mijn eerste pony had ik in de 1e van de middelbare school. Die moest weg wegens het emigreren helaas. Toen we terug waren had ik er nog een in ik denk de 3e en mijn huidige paardje had ik in de eerste van het HBO. Nou was dat geen doorslaand succes maar Diva was daar eerder steun in dan zorg denk ik. Het ligt vooral veel aan jezelf, wat wil je en wat heb je er voor over. Als je moet wachten tot je tijd en geld te veel hebt kan het pas na je pensioen met een beetje pech :+

Als ik eerlijk ben? Ik heb er alles voor over, m'n ouders zeggen steeds dat ik moet wachten tot ik zelf genoeg geld heb om m'n paard volledig zelf te kunnen betalen... Dus ik dacht nou ik neem nu vast een bijbaantje, heb ik die tot bijv. De 5e, heb ik vast wel een aantal duizend euro die vast nog wel van pas komen voor bijv. De aanschaf... Maarja m'n moeder vind dan dat je daar toch bijna niks mee verdiend, en dat school er waarschijnlijk onder gaat lijden.... Stel ik had nu een eigen paard, weer ik wel zeker dat m'n school daardoor zo veel beter zou gaan. Wat weinig mensen zich zouden voorstellen, maar ik weet nog totaal niet wat ik wil doen, dus heb ook geen motivatie voor school. En als ik een eigen paard had, had ik die zéker wel! Toen ik vorige winter een bijrijdpaardje had waar ik veel heen ging, had ik echt super veel motivatie. Ik dacht als ik nu vast m'n huiswerk maak voor aankomende dagen kan ik morgen naar haar en dan heb ik nog genoeg tijd om te leren etc.

Zo zou het waarschijnlijk ook met studeren gaan, maar hoe kom ik dan aan het geld voor een paard? Een paard voor het slagen voor m'n eindexamen kan, maarja de stallingskosten, hoefsmid, veearts, eten etc etc . Is allemaal zo ongelooflijk duur. Dus zal sowieso nooit echt Motivatie vinden voor school, moet nu eigenlijk ook leren voor de Duitse toets en die van natuurkunde, beide voor morgen.

En met dat soort dingen kan ik dan altijd zo deprimerend denken, net als over een eigen paard. Dan zie ik heel vaak berichtjes op insta, van: 'op m'n 4e kreeg ik m'n eerste pony, maarja daarvoor heb ik natuurlijk ook al wel eens op m'n moeders paard gezeten'. En dan denk je van m'n leven zou zo anders zijn al had ik 10 jaar geleden al een eigen paard, dat leven is gewoon te mooi om me voor te kunnen stellen...

Maar van m'n ouders krijgen ik en m'n zus sowieso nooit een paard, m'n zus en ik hebben echt alles geprobeerd, voorgestelde bijbaantjes te nemen, geen zakgeld meer, leasen etc. We hebben zelfs een heel lied geschreven met eigen piano begeleiding erbij met allerlei oplossingen erin, en zelfs dat werkte niet... Dus dan heb ik gewoon het gevoel alsof m'n paardenleven pas echt kan beginnen op m'n 28e ofzo.. en dan mis je toch gewoon zo veel paardenplezier die je al jonger had kunnen beleven?

En dan is al zo'n groot deel van m'n leven voorbij...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 23:11

Hahaha, sorry maar dat voelt nu wellicht
Zo dat op je 28e een groot deel van je leven voorbij is, maar ik kan je verzekeren dat het dan zo ongeveer pas begint: dan ben je tenslotte volwassen en beheer over je eigen inkomsten.

En niet vervelend bedoeld, maar je ouders zullen vast heel hard werken om jullie een goed leven te geven, maar dat geeft jou het recht niet om in hun portemonnee te proberen te kijken en een paard te verwachten. Sterker nog als je zelf al beseft dat een paard duur is in onderhoud (gemiddeld 300 per maand ben je wel kwijt op pension), hoe kan je dit dan van je ouders verwachten?

Als je echt iets heel graag wilt zul je er doodleuk hard voor moeten studeren en erna een leuk betaalde baan vinden, zodat je het zelf kunt doen.

Ik was vandaag heel blij met eigenaar vh terrein hier: hadden gisteren al stuk wei afgezet waar rijbak volgend jaar gaat komen, maar 20 bij 30. Dus ik vanochtend Woody in gelongeerd en dat ging best, maar al besloten dat het te klein was om in te rijden. Komt hij even later naar mij toe en zegt: is wel wat krapjes voor die reus van jou, plak er maar 10 mtr bij, zien we volgend jaar wel verder...
Was echt tof!!!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 23:32

Ik ben ook al weer bijna 28 eigenlijk voor mijn gevoel.
Tijd vliegt :evaw:

Niet te veel focussen op het eigen paard, gewoon rustig een verzorgpaard zoeken en mogelijkheden bekijken maar niet te veel op blindstaren. Voor mij was een eigen paard vrijwel onmogelijk zonder steun van mijn ouders gezien ik ziek ben en aan huis al helemaal ondenkbaar. Nou heb ik 2 paarden aan huis staan :Y)
Het universum vind een weg :o

Och wat fijn minimelona +:)+

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 00:16

Ik was 23 toen ik mijn eerste paard kocht, en 2.5 jaar later nummer 2. Maar het huis waar ik nu woon is niet van mij. Ik woon hier samen met mijn ouders maar wel apart van hen.

Als ik heel eerlijk ben zou ik geen paard gehad willen hebben tijdens mijn studie. Ik had op een gegeven moment een reistijd van 4 uur op een dag toen ik stage liep. Ik heb pas mijn paard gekocht toen ik afgestudeerd was en een fulltime baan had. In de Randstad waar ik voorheen woonde had ik nooit een paard kunnen kopen. Maar ook hier is een paard prijzig en ik laat genoeg voor mijn paarden maar zeker niet alles.