Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 11:37

Wij ook, maar we hebben met het uitzoeken van een trekker ook opgelet dat we er een uitzochten die een flink gewicht kan heffen (1500 kilo).
De boer die hier net voordroog kwam leveren heeft het helemaal slim bekeken, die heeft op de pelletvork nog weer een trekhaak gelast, zodat hij er een aanhanger achter kan hangen. Op die manier gaat hij dus naar mensen toe, balen voordroog op de aanhanger en met de palletvork legt hij ze bij de mensen thuis op de juiste plek :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 11:38

Daarom komt er hier ook ooit een trekker met voorlader anders kan ik niet bij m'n hooi komen. :P
Geen kniklader want moet het land er ook mee kunnen doen.

Maar kwa maat ben ik een beetje afhankelijk van het gat waar ik doorheen moet. Met de trekker die ik nu gebruik past dat met 30cm speling net.

Frontlift zou ik voor dit soort dingen laten zitten, dat is meer voor als je veel gaat maaien oid, dan kun je nog een maaimachine voor je trekker hangen en kun je dus 2x zoveel maaien in 1 gang.

Edit: je hebt trouwens ook losse heftruck masten die je achter je trekker kan hangen, maar dan moet je nog meer gewicht voorop hangen om het kantelpunt te verleggen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 11:55

Oké ik begrijp het al wat beter.
Super bedankt! _/-\o_

sneeuwpop

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:53

Wij laten de balen 2 hoog stapelen en dan met een touw om de baal, trekken we hem eraf. De stal staat dichtbij, dus rollen we hem met de trekker zo de stal in.
We hebben trouwens ook een bakkie voorop de trekker, erg handig. Had verwacht dat ik die zou gaan gebruiken voor de mesthoop, maar die is anders geworden en kunnen we hem daarvoor dus niet gebruiken. Toch blijkt hij best vaak van pas te komen.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:22

ik kom hier ook even meevolgen.
Sinds vorige jaar staat mijn pony ook thuis. Eerst hebben we het stalletje opgeknapt, dan het huis. Vorige jaar in juni is de pony verhuisd, zelf zijn we in november verhuisd. Vandaag zijn ze een zandbak van 20 op 30 aan het aanleggen. Er is dan ook nog een stuk weide over, niet super groot , maar toch zeker groot genoeg. Een traktor hebben we nog niet. Gelukkig wil de overbuur-boer ons wel meehelpen. 2x in het jaar komt hij ook de mest halen.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:44

Wendy schreef:
@koeke: het punt is dat de grond zelf genoeg voedingsstoffen bevat, maar dat het gras daar niks aan heeft omdat het gehalte organische stof en bodemleven te laag zijn. De oplossing van het BLCC (drijfmest en kunstmest) vond ik niet logisch, omdat je daarmee het probleem niet oplost (google maar eens op de effecten van het injecteren van drijfmest). Het wordt dus organische mest; stalmest of korrels. Handigste oplossing is natuurlijk een boer vinden die stalmest heeft van zijn koeien, maar die zijn zeldzaam vrees ik.
Bedankt! Hier komt al jaren geen drijfmest meer op het land. Wel eigen mesthoop. Zou graag ook stalmest van koeien erop hebben, maar de enige boer hier in de buurt die dat nog heeft gebruikt het maar al te graag zelf. Wat komt er bij jullie nu op dan? Gedroogde koemestkorrels of zo?

Zie allemaal stoere trekkers! Hoe doen jullie dat met aankoppelen van al die apparaten? Want dat vond ik bij een grote trekker een drama. Kubota gaat dat gelukkig een stuk makkelijker.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 16:48

Ik heb net 150 pak hooi besproken. Heb wat meer opslag nu en kan ong 30 pak per x kwijt. Voer liever hooi want van voordroog groeien ze te gemakkelijk.

Das wel een fijn gevoel dat je voor jaar rond hooi hebt.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 19:06

Voor hoeveel paarden/ pony's is dat Karev?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 19:55

1,5 :D fjord en mini shet.
Te weinig denk je? Ben uit gegaan van 6 maanden volledig op hooi. 1 pakje (20kg) per 2 dagen. Ze krijgen nu 10 kg samen daags en zien er prima uit. Is 3.5 per week is 14 per maand zeg 15. 15 x 6
Is 90. Hou ik 60 pak over voor zomermaanden. Die staan ze van 7-19 op de wei dus dan krijgen ze voor de nacht alleen wat.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 20:29

Ik denk dat dat wel ongeveer goed is hoor. Hier met Tinker en Quarter 1 pak per 24 uur. Geen idee van het gewicht, zijn net aan te tillen, zwaarder dan partij van elders die ik had wel. Mijn Tinker is 270 dagen drachtig dus die eet nog meer ook. Beide zijn 1m50 ongeveer. Aan de andere kant van t huis heb ik een Tinker (1m57) een Haflinger (1m53) een Barock Pinto van bijna 2 en een Tinker van 10 maanden, die eten twee balen per 24 uur. Eigenlijk per 20 uur, maar ik voer maar eens per etmaal, vooral de groten mogen wel wat kilo's kwijt en de jonkies kunnen het ook wel hebben.

Ik voer trouwens op het harde en in bakken, dus nagenoeg geen verspil, maar een net oid heb ik ook niet.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:12

Nee hoor karev .
Ben een beetje aan het inlezen en oriënteren, wij gaan waarschijnlijk een bod doen op een huis met land.
Als dat door gaat kunnen we 3 stallen in de schuur maken vandaar.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:13

Waar hebben jullie je omheining palen vandaan en welke palen hebben jullie?
Wil graag ggecreosoteerde palen voor de bak en wei maar zie door de bomen het bos niet meer....

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:20

Wij hebben ze bij woertink in rheeze vandaan. Ook gecreosoteerd.
Heeft ook lint en alles. Was toen voor ons de goedkoopste 2 jaar geleden.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 21:59

Wij hebben kastanjepalen met de dikste diameter, 12 geloof ik. Kostten €4,8 per stuk..

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 22:14

Wij via DS Afrasteringen in Slagharen, die waren voor ons het goedkoopst en af te reizen. Ook waren de hekken daar interessant.

@Karev, 150 pak moet genoeg zijn voor 1,5 paard ;)

VeraSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 00:31

Ik heb een 22 jarig paard dat nog vrij intensief gebruikt wordt . Hij staat in zijn box naast zijn 9 jarige kameraad. Dagelijks gaan ze op de weide en ze zien mekaar vrijwel de hele dag. Op momenten dat het oude paard weggaat voor een wandeling of gebruikt wordt in een piste, stelt deze geen problemen.

De 9 jarige maakt er geen probleem van dat zijn maatje weggaat. Maar sinds enige tijd gaat het oudere paard volledig door het lint ( letterlijk en figuurlijk ) als we ‘s avonds zijn maatje opladen om te gaan trainen.

Hij kan niet in de wei blijven omdat hij rond begint te rennen en we bang zijn dat hij uitbreekt, een hartaanval krijgt of zich blesseert. We brengen hem dan naar de stal maar dan begint hij te ijsberen en hij raakt volledig overstuur. Hij wil geen eten en drinken en komt pas tot rust als zijn maatje weer terug is. Nochtans stelde dit al 9 jaar geen probleem.

Hoe lossen we dit op?”

VeraSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 00:31

iemand een idee? ik zou er heel blij mee zijn! alvast bedankt

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 00:59

Shetje erbij?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 06:31

De shetlander maakt hier inderdaad het verschil tussen en boel herrie schoppen en heel rustig afwachten tot de ander terug komt.

Heb je al geprobeerd het heel rustig weer op te bouwen dat je jongere paard weg is? Net alsof je het hem nieuw moet leren? Ik ben hier heel langzaam begonnen. Eerste 2 minuten uit het zicht en weer terug. Dan in de piste rijden waarbij hij hem dan weer wel ziet en dan weer niet. Dan 10 minuten weg, 20 etc etc. Zodat hij leert dat ik altijd wel weer terug kom.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 10:01

Ik denk dat ijsberen op stal (met flink wat hooi) toch de beste/veiligste oplossing is.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 14:26

DubbelDun schreef:
Ik denk dat ijsberen op stal (met flink wat hooi) toch de beste/veiligste oplossing is.

Dat doe ik dan weer niet. Ik laat ze altijd buiten maar uitrazen. Die van mij zullen hun benen eerder binnen breken dan buiten.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 15:32

Ik zit al even te prutsen met de indeling achter huis, wil nog 1 á 2 kampjes erbij creëren in het land.
Vanwege mijn nieuwe werk zal het waarschijnlijk handiger zijn nr 4 naar huis te halen. Ik heb nu alleen een zandpaddock/bak van ongeveer 18 x 20 en dan is het beter de groep op te splitsen in 2 tweetallen.
Weiland genoeg, alleen wel op kleigrond. Heb momenteel 2 stallen aan de bak vast en de mogelijkheid om het hok van mijn broertje in gebruik te nemen als stal.

Ze kunnen nu met z'n drieen de 2 stallen gebruiken als uitloopstallen, zal straks voor mijn 2 paarden gebruikt worden als in-uitloop of nachtstalling.
De 2 van mijn moeder kunnen dag en nacht buiten, worden niet gereden oid en 1 daarvan mag absoluut niet op gras ivm IR, ik had voor hun het idee het hok als grote stal in het land te gebruiken, die is 3x6 met een deur op de korte zijde en een klein uitloopje op onverhard pad (gravel), dan zou ik met lint cq poortjes de groepen moeten wisselen naar land of zandpaddock, wat niet het meest ideale is.
Iemand nog suggesties?

Google maps beelden van bovenaf
http://i38.photobucket.com/albums/e109/LilAngel_92/google_1.png

Situatie nu
http://i38.photobucket.com/albums/e109/LilAngel_92/grond%20%20maten.png

Situatie zoals tot dusver uitgedacht
http://i38.photobucket.com/albums/e109/LilAngel_92/grond%20%20nieuwe%20opzet%20met%202%20extra%20kampjes.png

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 15:59

@odetje: waarom maak je geen PP ??

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 16:16

DubbelDun schreef:
@odetje: waarom maak je geen PP ??

Omdat er geen budget is om alles om t gooien en we het grasland ook maaien en laten begrazen door schapen van een kennis.
PP is dan niet praktisch

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 21:14

*Kruipt van onder meeleessteen*
Bij ons staan ze met drie en we gaan geregeld met 2 ervan in het bos rijden. In het begin ging de achterblijver (trouwens veulen van 3 van 1 van de paarden) erg tekeer, maar we zijn nu ondertussen een half jaar verder en ze kijkt nu nog niet meer op als je vertekt met de rest :Y). Was hier echt wel een kwestie van eraan wennen dat ze even alleen is