[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Delphi2

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:37

Heeft hier iemand ervaring met voerhekken en daarachter het hooi onder een net?

Door omstandigheden heb ik hier tijdelijk 8 paarden staan en omdat het hooinetten vullen veel tijd kost en ze ook nog best veel verspillen wilden we nu met drie voerhekken (panels) in een u-vorm opgesteld en met een dak erop, een hooiplaats maken waar we in een keer een grote baal (300 kg) in kunnen leggen met een hooinet erover. Ik ben nu ook even aan het twijfelen wat voor hooinet ik erover ga doen. Van heunetz of vergelijkbaar, met mazen van 4,5 cm en draaddikte van 5 mm. Of de hooinetten uit zweden die een stuk dunner zijn met een maaswijdte van 3,5 cm (worden o.a. ook bij paardendrogist verkocht). Omdat wij op dit moment vrij glad en fijn hooi hebben denk ik dat die laatste het beste zijn.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:42

De nieuwe hooiplaats klinkt goed. Ik zou kiezen voor heunetz, des te dikker, des te sterker. En met 8 paarden lijkt dat me niet verkeerd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 10:35

Handig idee en een stuk goedkoper als die ruiven voor bollen. Qua net zou ik de kleinste maas nemen en het dikste materiaal. Heb je het langst plezier van.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 10:46

tamary schreef:
karev schreef:
Oprekken dus. En hoe lang laat je ze zo staat/hangen

Ik gebruik het op die manier om te voeren (minder viezigheid en niet teveel spanning op de balk waar alles aan vast zit), en ga gewoon zo door totdat het vullen makkelijk gaat. Kan inderdaad even duren, maar paarden kunnen er meteen uit eten.

Zou je voor de beeldvorming eens een foto willen maken? Krijgen ze het laatste hooi er wel uit?

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:13

DubbelDun schreef:
Handig idee en een stuk goedkoper als die ruiven voor bollen. Qua net zou ik de kleinste maas nemen en het dikste materiaal. Heb je het langst plezier van.

Probleem met dat huidige hooi is dat het te glad en niet lang genoeg is, het is een keer versneden dus max 20 cm lang denk ik, en ze te lastig het hooi uit te dikke netten krijgen.

Prijs is niet lager dan zo°n, kant en klare ruif, er moet ook nog een dak op e.e.a. moet nog bevestigd worden, maar we kunnen een grotere plek maken, ze moeten wat verder reiken door de hekken heen waardoor ze minder verspillen en kunnen echt van de grond eten. Daarnaast heb ik rechthoekige en ronde balen, die kunnen er beiden in.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:01

Weten jullie toevallig nog welke site het is waar je gewoon netten kunt kopen in verschillende maten. Diktes maaswijdte enz Waar ik zelf een slowfeeder van kan maken. Kan het nergens meer terug vinden

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:51

huck.nl

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:40

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:46

Jenetje.nl
En dan kijken bij afscheidingsnetten, dezelfde als de hooinetten voor de paarden maar goedkoper

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 22:39

Sorry dat ik hier zo kom binnenvallen. Maar zouden jullie eens met mij mee willen denken?
Ik wil graag in mijn paddock enkele slowfeeder bakken neerzetten met roosters er op.
Zodanig van hoogte dat onze mini shet er niet bij kan en eigenlijk alleen wat restjes kan eten.( wat voldoende is voor hem)
Het enige probleem is dat de mini erg gevoelig is voor zandkoliek... Het is niet mogelijk om om de feeders heen te bestraten om zo het zand zoveel mogelijk te vermijden. Heeft er iemand een ander idee?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 22:44

Wat is de reden dat je niet kan bestraten?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 22:46

Rubberen matten eronder

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 22:49

Mizora schreef:
Wat is de reden dat je niet kan bestraten?

Dat houdt niet en vind ik te link. :D
Anke schreef:
Rubberen matten eronder

Word dat niet glad?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 22:56

Tapijt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 22:56

Is het een idee om vloerbedekking of tapijt neer te leggen?

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 23:00

Interessant! Blijft dat goed liggen dan?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 23:03

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 23:47

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 23:59

Ik ga kijken tamary, bedankt!

Die slowfeeders gebruik al een paar jaar in de stallen ralphtdw, ik ben er nog steeds erg tevreden over!

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 00:03

Fortuna22 schreef:

Die slowfeeders gebruik al een paar jaar in de stallen ralphtdw, ik ben er nog steeds erg tevreden over!

Oke mooi zo En vond de prijzen erg meevallen. Meeste kosten het dubbele

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 10:34

Story schreef:
Hammeke schreef:
Heeft iemand hier een voorbeeld van een rooster/frame dat in zo'n witte IBC container bevestigd is?
Ik heb nu hooinetten in zakvorm in onze bakken liggen en die maken we 'dicht' met musketonhaken, probleem is dat ze altijd wel een groot gat vinden om hooi uit te trekken. Met als gevolg dat alles nog elke keer vol hooi ligt.
Dus wil ik zo'n frame voorzien met net in gespannen zodat het toch makkelijk te vullen is en de paarden geen gaten meer vinden om grote plukken uit te trekken.

Ik ben begonnen met dit frame:

[ [url=m/oUoCRw.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/FF5mlb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Inmiddels een ander net erin, sterker en kleinere maas (3x3cm) en ik heb het frame wat verzwaard.
En in plaats van dat ik het touw bovenin vastmaak heb ik nu elastieken wat het frame naar beneden houdt. Dit werkt beter.
Dit is mijn frame nu, in mijn kanarie gele bak :D

[ [url=m/xEF1CD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Eventjes een idiote vraag van mij. Maar hoe noemen deze bakken? Ik ben,op zoek,naar zulke bakken of van die houten kisten op tweedehands sites. Maar hoe worden ze genoemd. Want ik krijg elke keer van die kleine groente bakjes als ik zoek. En om nu de hele site te gaan uitzoeken haha. Alvast bedankt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 10:38

Fortuna22 schreef:

ralphtdw schreef:
Oke mooi zo En vond de prijzen erg meevallen. Meeste kosten het dubbele

Ik kan nergens de materiaaldikte vinden ??

@ilora: houten cuubkisten, aardappelbakken ??

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 10:57

@ Ilora:
Je kan zoeken op palletboxen. Dat zijn de plastic bakken. of zoeken op Dolav.
Op marktplaats kan je ze ook wel vinden onder quarantaine bakken. Ze worden wel eens voor koi karpers gebruikt.
Voor de houten kisten kan je ook op cuubkisten of aardappelkisten zoeken.

Wij zijn inmiddels bezig met een nieuw frame te maken.
De CV buis hield het met de nieuwe koppelingen helaas ook niet.
Mijn vriend heeft nu een houten frame gemaakt, heel sterk en ik heb een gegalvaniseerd gaas gekocht van 3,5 x 3,5 cm.
Eens kijken hoe ze het daarmee doen.
Mocht ik het gaas toch niks vinden en ik wil weer werken met een net dan ga ik in de toekomst een frame van steigerbuis maken.
Maar eerst maar eens kijken hoe dit bevalt. Het is redelijk eenvoudig te maken en niet zo duur dus dat is mooi meegenomen.

Als het af is maak ik een foto :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 18:03

Ik kom eens even raad vragen ivm mogelijkheden ...
Zijn er ook plaatsen waar je kant-en-klare frames met netten kan kopen (of waar ze op maat gemaakt worden of dergelijke)?

Ik heb hier 2 halve ibc's staan en wil wat beperken qua eten, wil graag werken met een frame & hooinet ipv betonnet of dergelijke vanwege hooi wat natgemaakt wordt en niet zo zachtzinnige pony's :P Maar tegelijk moet het ook stevig zijn, want ze kunnen er wat van .. heb een tijdje gewoon netten in de bak gehad (maar dat paste niet volledig dus konden ze er nog onderin etc.) en de bakken werden gewoon in het rond gegooid ... :+

Dus ik zoek iets wat wel beperkt, maar niet teveel frustratie oplevert en wat tegelijk ook stevig is. Een houten frame? Of iets anders? Wegens totaal niet handig liefst kant-en-klaar :o Het in de bak vasthangen zal nog wel lukken, maar iets zelf maken vrees ik dat 'm niet gaat worden..

Iemand tips?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 18:06

Afbeelding

Ik heb dit, was kant en klaar. Twee zware tegels onderin en het kan geen kant op..
Net wel een keer opnieuw er gezet maar dat kan iedereen wel.