Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:24

PhiaBink schreef:
Je moet het natter maken!! Ik heb een merkloze korrel en doe een zak in een krui en gooi er zeker 10 liter overheen. Dan laten staan, even roeren en dan in de stal kiepen. Dus met 8 zakken, 8 gieters water er over heen en dan kan je zien dat je een dikke laag krijg. Ik gebruik t al ruim 2 1/2 jaar.

Huh, ik had toch echt begrepen 10 liter op de hele stal i.p.v. per zak. :wow:
Als je er al zo veel water op doet neemt het toch niet genoeg urine meer op, of wel?
Ze (heb er nu eerst alleen de drachtge ezelmerrie op staan) heeft er niet van gegeten vanacht. 1x Geplast en dat heb ik er nu doorgewerkt en dan ziet het er weer strak uit!

Ik ga er niet meer zakken bij in doen of water erbij, eerst eens zien hoe dik de laag wordt na een paar keer plassen (of een hele sloot vruchtwater... :+ )

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 15:00

Citaat:
Huh, ik had toch echt begrepen 10 liter op de hele stal i.p.v. per zak. :wow:

Strovan beveelt ook aan 10 liter op de hele stal.
Maar als iemand al jaren andere hoeveelheden doet, en er gelukkig bij is, dan kan dat ook.

Ieder paard, iedere reiniger en iedere stal is anders, men kan nooit 1 richtlijn geven voor allen.

PhiaBink

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 15:25

10 liter op 8 x 20 kg is een druppel op een gloeiende plaat.
Ik had ooit gelezen dat je bij strovan 10 lier water per zak moest gebruken voor een nieuwe bodem???????

Soms doe ik 15 liter op een zak en dat bevalt ook heel goed. De krui dan wel een dag laten staan! Je heb een giga volume en je heb minder nodig per week. Dat doe ik bij een smeerlap. 10 liter bij een schoon paard. Klinkt onlogissch,maar een paard dat op 1 plek plas, is de plek heel snel zeiknat.

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 16:56

PhiaBink, haal jij dan elke week de hele bodem er weer uit soms? Of meng je er droge korrels weer door?

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 21:23

Ik heb nog nooit de hele bodem eruit gehaald. Als je elke keer de natte plekken weghaald, en je gooit een nieuwe zak erin, dan ververs je het toch! Alles eruit is onzin als je bodem verder goed is.
Mijn man is van beroep automonteur. Wij verversen nooit de olie, je verbruikt en je gooit er nieuwe bij. De motor loopt als een zonnetje en de complimenten van de ANWB van een verkochte auto.
Commercieel gezien hebben ze liever dat je om de zoveel weken de bodem ververst. Ik doe daar niet aan meer! De euries kan je maar 1 x uitgeven! Zonde van je geld als je dat doet.

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 21:33

Oké maar ik heb begrepen dat je de natte plekken door het droge heenschept. Dat doe je dan niet? Je laat alles op de zelfde plek liggen en dan af en toe de natte plekken eruit en daar weer een zakje op?

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 23:26

Ik haal elke dag de mest weg en als ik een natte plek ziet, dan haal ik die ook weg. Als de bodem wat dun wordt, doe ik een zak erbij. Ik gooi de zak (20 kg) in een krui en giet er 10 liter water overheen. Ik ga dan de stallen mesten en als ik klaar ben, gooi ik de krui leeg en hark ik het door de rest heen. Ik doe dit al meer dan 2 1/2 jaar!!

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:23

PhiaBink schreef:
Ik had ooit gelezen dat je bij strovan 10 lier water per zak moest gebruken voor een nieuwe bodem???????

Deze uitspraak van PhiaBink laten we voor wat ze is, als ze het gelezen heeft, dan zal ze zeker kunnen de tekst voorleggen.
We kijken er naar uit.

Strovan beveelt aan 10 liter water per box aan te brengen bij het instrooien.
Hierdoor begint het proces van openvallen.
Dagelijks de ballen uitscheppen en de natte plekken op de droge korrel brengen en wat mengen, zodat de droge korrels opzwellen.
Na verloop van tijd zijn alle korrels opgezwollen en het bed is veerkrachtig.
Dit dient zo gehouden te worden.
Als bij het reinigen u voelt dat het bed wat vaster wordt, dan strooit u een zak bij, en u werkt de korrels wat in in het bestaande bed.
Deze bij te strooien korrels maakt u niet vochtig.
De nieuwe korrels zullen het vocht opnemen uit het bed, en het opnieuw veerkrachtig maken.
Zolang u het bed veerkrachtig kan houden zit u goed.
Als de massa te vast wordt, dan uitscheppen, want eens gecompacteerd kan het niet meer droog en veerkrachtig worden.

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 18:18

Wat adviseren jullie tegen het eten van de strokorrels?

Met de drachtige merrie was er geen probleem maar vandaag heb ik de stal van de 2 jarige ruinen gedaan en ze blijven eten... Er zit zo'n 50 liter water al overheen zodat het geen korrels meer zijn, daarover een halve liter azijn gespoten en later nog hertshoornolie (tegen staartenbijtende biggen en verenpikkende kippen maar niet tegen strokorreletende ezels helaas) en pepperspray en ze blijven eten, grote happen tegelijk!

Ik heb de stal nu even dicht, vanavond nog eens kijken hoe het gaat en anders de hele boel er maar weer uit scheppen...

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 18:23

Ligt eraan welke soort korrels je hebt. Als je erwtenstrokorrels, gerstestrokorrels of maisschrootkorrels hebt, dan helpt er niets tegen het eten.
Tarwestro eten ze normaliter niet.

Je zóu meer azijn kunnen proberen, maar ik heb een vermoeden dat het aan de samenstelling van je korrel ligt. Weet je wat erin zit?

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 18:31

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 18:39

Suus, je hebt een PB.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 19:00

Suusje1972 schreef:
Het zijn tarwestro korrels van Zeolite...
Deze: http://www.zeolite-products.com/pages/a ... ooisel.php

2 of 3 blaadjes terug had ik mijn mening over Zeolite al gezet.
De Shet gaat echt prima op dit spul, de Fjord dus niet. Beiden eten echter niet van de korrels.
Ik vermoed dat de hoeveelheid 'restprodukt' van het paard erg invloedrijk is op de materie. :D
Ook is het erg weer-afhankelijk; heb je dagen regenbuien, dan kan ik heeeel snel de stal leegscheppen ivm de vochtigheid.
En eigenlijk vindt ik het wel wat vreemd dat je een soort 'zuiverzout' bij geleverd krijgt voor eventuele geurprobleempjes.
Dat luchtzuiverspul gaat de kattenbak nu in en werkt daar wel erg goed. ;)

Momenteel heb ik de Fjord nu deels op korrels (laatste zakjes versneld opmaken) met vlas erover heen.
Dat werkt dan wel weer goed, maar we hebben weinig regen gehad hier om het effect van deze stalvulling te kunnen vergelijken.
Stiekem weet ik het al. Vlas is toch voor ons de beste oplossing. ;)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 19:06

Marvantom, heb je al eens een andere korrel geprobeerd, of alleen Zeoliet?

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 19:09

Ik heb sinds vorige week donderdag stro korrels en ben toch niet helemaal overtuigd. Het leek me minder werk maar dat kan ik tot nu toe nog niet zeggen. Ook heb ik een van mijn paarden alweer terug op stro gezet, binnen een week kon ik alles eruit halen, zeiknat echt te smerig.

Ik doe elke dag de mest en natte plekken eruit. Heb gister bij een zelfs alweer bijgestrooid.. is dat normaal?
En heb altijd plakkaten erin zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 19:57

Ik heb er nu eentje die vlas eet en de andere stiekem ook af en toe als ik net heb opgestrooid merk ik.

Vlas is erg slecht voor de darmen, het geeft een te grote prikkeling en nu snap ik ook waarom die ene soms slappere mest heeft en de andere dus voortdurend want die had echt te veel vlas in de mest. Het is hard en moeilijk verteerbaar, het blijft in de darmen zitten en komt met de mest er uit, bij veel eten, kunnen ze in de loop van de tijd verstoppingen krijgen.

Ben nu weer terug op de houtvezel, de goedkoopste oplossing voor ons, die pakken geven pas een volume in de stal en voor 5.50 per pak dus goedkoper dan vlas....strokorrels begin ik niet meer aan.....eigenlijk vind ik het rotzooi...te bedenken dat ze dat ook eten....en ik ben van mening dat een producent altijd toevoegingen doet om goedkoper te kunnen produceren, desnoods in het buitenland en dan is het helemaal maar een gis...

Dit jaar zal ook een slechte stro oogst gaan geven, dus als de prijs niet te veel zal stijgen, dan zal er ander spul dan alleen tarwe of gerste stro doorheen zitten en veel paarden eten er van....ook als je azijn gebruikt, mis je altijd korrels en paarden zijn meesters in het afzoeken van hun stal...

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 23:59

We hebbben zojuist met grote spoed de stal van de 2 jarige ruinen weer leeggehaald...
Ze bleven maar dooreten van de strokorrel/stromot en staan met gezwolle buiken in de stal. Straks vallen ze me nog dood neer :(
Nee, geen strokorrels voor ons meer. De merrie gaat wel goed maar als het veulen er is staan ze allemaal weer samen en moet in die stal dus ook stro.
Maar eens kijken of ik die 40 zakken strokorrels nog ergens kwijt kan?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 10:04

Dat is wel heel bizar dat ze zoveel staan te vreten ervan , hebben ze dan geen hooi ofzo in de stal :?

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 10:43

Ja hoor, ze hebben altijd onbeperkt hooi en stro in een net in de stal liggen (+ een liksteen en 24/7 weiland+paddock). Het zijn denk ik gewoon 2 hele rare ezels ;-)

Ik heb vanochtend even contact gehad met Zeolite en er is mijn uitgelegd dat ze er beslist geen koliek van kunnen krijgen (waar ik bang voor was aangezien ze al behoorlijke buiken hadden) en dat het product alleen uit puur stro gemaakt is waardoor het dus geen kwaad kan. Ik moet maar eens even peinzen of ik het er toch weer in ga gooien en dan hopen dat ze een keer ophouden met eten.

Qua product vind ik het namelijk wel erg goed werken. De stal van de drachtige merrie ziet er super uit en is gemakkelijk schoon te houden. Maar ja als straks het veulen een paar weken oud is gaat de hele boel weer bij elkaar en kan ik niet meer met 2 verschillende stalbedekkingen werken.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:29

Citaat:
Suusje1972 schreef:
Ik heb vanochtend even contact gehad met Zeolite en er is mijn uitgelegd dat het product alleen uit puur stro gemaakt is waardoor het dus geen kwaad kan.

Gerststro? bonenstro? maisstro? roggestro? tarwestro?
Ik denk dat je in die richting moet zoeken.
Strokorrel is een algemene naam, er kan dus alle soorten stro inzitten
gerstestrokorrel duidt aan dat de korrel met gerstestro is gemaakt.

De ene soort stro wordt veel beter gegeten dan de andere, en er zijn ook beduidende prijsverschillen tussen de soorten stro.

Het is bekend dat er groene korrels op de markt zijn, gele, bruine, heldere, donkere enz., dit wijst allemaal op de verschillende soorten grondstoffen.

Naargelang het type stro is er ook een verschillende absorptie.

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:44

Nee nee, dit is echt puur tarwestro is mij verzekerd.

Ik heb inmiddels de "vieze" strokorrels/mot uit de merrie stal bij de ruinen gegooid en de merriestal gevuld met de nieuwe bodem die ik gisteren uit de ruinenstal heb gehaald. Ondanks dat het dus vieze korrels zijn staan ze al weer te eten... Rare beesten die ezels. Maar goed, er is me verzekerd dat het geen kwaad kan dus ik neem aan dat ze wel een keer vol zitten en ophouden.

Het hooinet zit ook bomvol met mooi geel tarwestro (de basisvoeding van de ezels) en een dikke plak hooi.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:51

Ik heb het eindelijk in gebruik genomen, het kwam er steeds niet van om een box leeg te halen en in te strooien met korrels.
Ik heb nu 3 kruiwagens in een box gegooid en hij heeft er nu twee nachten in gestaan en de korrels beginnen uit elkaar te vallen. Ik geef wel een plakje gewoon stro erbij om te knabbelen en dat is de volgende ochtend helemaal weg.
Het uitmesten vind ik nog niet super handig, maar ik denk dat het wel gaat wennen. Tot nu toe ben ik tevreden.
Als er meer paarden op stal gaan komen dan ga ik nog een paar boxen instrooien en uit proberen.
Vanavond krijg ik de eerste lading stro van het nieuwe seizoen. Het kost 110 euro per ton ex btw. Ik denk dat de korrels bij sommige paarden voordeliger uit gaan vallen.

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:02

Ik moet zeggen dat het mij juist erg meevalt met uitmesten.
Heb via mijn eigen webshop leverancier deze besteld: http://www.pfiff.com/nl/producten/stal- ... el-001176/
Dat lijkt me nog makkelijker werken dan de hark die ik nu heb.

Vooral de hoeveelheid afval is afgenomen, van 3 kruiwagens per dag naar 2 emmers vol!
Ben wel benieuwd hoe het zich na een paar weken houdt.

Oh en het eten is opgehouden toen de stal wat viezer werd.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 16:32

Mooi dat het nu goed gaat bij jou Suusje1972 +:)+

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:44

Ik ben gisteren ook begonnen met strokorrels. (merkloos, maar 100% tarwestro)
Paardlief at er toch wat van, maar na wat azijn en hertshoornolie hield hij er snel mee op.

Omdat de leverancier een ongelukje gehad had, en er een aantal zakken kapot waren heb ik ongeveer
10 zakken in mijn box liggen(en die waren nog gratis ook :D ). Ik heb het idee dat dat misschien wat veel is, maar we zullen zien.

Normaal is het 'smorgens een ravage in de box, al het stro aan de kant, en nat in het midden, (waar meneer dan lekker in ligt) Vanmorgen zag het er netjes uit.. geen put, geen natte zooi, en de drollen waren er zo uit. En geweldige bijkomstigheid.. Geen piesvlekken op mijn poown.

Vooralsnog ben ik erg tevreden.
Wat ik wel jammer vind.. dat spul ligt nu al overal..