het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:59

:+
Afbeelding

Denk alleen dat paarden dat nog gekker vinden

Hier idd ook hoofd lampje

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:06

Hahah marjan _O-

Ik heb 3 grote bouwlampen aan de schuur hangen en daarmee verlicht het net genoeg dat ik een beetje schemer heb tot de ingang vd wei/paddock. De paarden staan me dan altijd op te wachten bij het hek

Ik zal zo ff een foto van de voerbak maken. Het is gebaseerd op het idee van Femke Dolle.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:14

_O- ik weet zeker dat mijn jaarling die binnen een paar minuten eraf heeft gesloopt :+ :D En dan heb je crocs, niet echt lekker waterdicht en dat is hier helaas ook nodig :=

Ja die bouwlampen wil ik ook nog aan de stal gaan hangen, waarbij ik hopelijk dan bij de weides ook genoeg licht ga hebben. Alleen dat houdt even net iets meer in om te realiseren dus toch nog even opzoek naar een sneller alternatief :Y)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:17

Die lampjes op je schoenen zijn helemaal te gek, ik vrees alleen dat de paarden er eerder van aan de loop gaan dan braaf mee komen :)

Hiervoor staat net een lantaarnpaal voor de fietsers, dus daar heb ik altijd wel profijt van. Ik heb in de tent ook nog een lichtslang hangen, maar daar geen steeds minder lampjes het van doen :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:19

We hebben ook koplampen. Mijn vriend heeft deze week even getest. Volgens hem vonden de paarden het wel prima :o

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:21

Hier wat foto's vd bak. We noemen het zelf nog prototype 1.0, her en der moet wat aangepast (bijv de deksel van ander materiaal/kleur).Afbeelding

De staalkabel loopt over de paal naar een kastje waar een buismotor in zit.

Afbeelding
Afbeelding

Stroomkabel loopt naar de schuur en daar zit dan een timer tussen.
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:22

Ik heb wel eens een petje gehad met ingebouwde ledlampjes, die dingen waren ook vrij scherp en de paarden vonden het niet leuk als ik per ongeluk in de ogen scheen (en geef ze eens ongelijk). Gelukkig hoef ik nu met donker niet meer uit te mesten dus geen lampje meer nodig.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:22

@Kim meestal doe ik het zonder licht, zeker bij de (bijna) volle maan gaat dat. Maar ik heb voor de dagen dagen dat het echt te donker is ook een hoofdlamp maar daarvan kan ik zelf de straal richten en die richt ik naar beneden. Op een andere stand hadden mijn paarden er ook last van. Dus zodra ik bij de paarden aankom kantel ik de straal naar beneden. Ook handig om wat op de grond te zoeken in het donker.
Ik haal ze momenteel nog rond 21.15u binnen dus donker is het wel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:24

@fudge: interessant ontwerp! Ik wel eens aan zoiets zitten denken om als overkapping over mijn mestput te maken om inregenen te voorkomen. Maar dan hebben we het over een constructie van 4x3 en dat gaf toch wel wat problemen :)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 10:25

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:26

Dat is ook een goed idee en die geeft ook nog aardig wat licht zo te zien.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 11:34

MarjanB schreef:
:+
[ [url=m/TapfKI.png]Afbeelding[/url] ]

Denk alleen dat paarden dat nog gekker vinden

Hier idd ook hoofd lampje

Dat zou hier niet handig zijn. Steeds natte voeten of schoenen vol hooi en vlas :') Een hoofdlampje volstaat wel. Ik heb er 2 op accu. Die kunnen omstebeurt aan de telefoonlader en die verlichten echt heel goed en doe er steeds een paar dagen mee. Moet ze alleen nog wel ff zoeken eerlijk gezegd :=

Fudge: Ideaal zo'n hooibak waarmee je de voermomenten kunt bepalen/sturen. Ook zuiniger in gebruik denk ik En beter tegen maagzweren!
Ik voer momenteel 5x per dag want als ik alles in 1x in hooinetten stop dan staat alleen die dikke continu te vreten en die ander heeft niks meer op het moment dat zij bedenkt dat ze ook wat wil eten. Dus nu staat er gewoon een timer en elke 4 uur ga ik even wat geven en 's nachts krijgen ze ieder apart een hooinet met fijne mazen en zo moet het maar :=

Mijn 4 maanden drachtige merrie ziet er nu al uit alsof het ieder moment kan komen, maar op een streng dieet zetten kan nu ook niet nu ze een veulentje aan het bakken is. Lastig hoor!

Het regent hier weer gestaag door. Ben nu al klaar met dit weer en de emigratievibes zijn er ook weer volop hoor :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 11:39

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 11:47

Dais, zo ging het hier met 'de dikke en de dunne' inderdaad ook. En ik vond het best een belasting om inderdaad 6x hooi te geven. Plus de dagen dat ik overdag werk kieperde ik sochtends die bak wel vol, maar halverwege de dag is ie dan wel leeg en staat de dikke met een opgeblazen buik en beide nog te veel uur zonder... vandaar dat we toch dit systeem gemaakt hebben. Het staat nu een kleine week en ik zie nu al een minder opgeblazen buik en de dunne eet steeds het heel tijdsslot mee als de klep open staat.

Die lamp ziet er ook handig uit duopenotti! Sla ik even op.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 11:51

Hahaha de crocks waren als grap bedoeld natuurlijk _O-

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 11:55

Fudge schreef:
Dais, zo ging het hier met 'de dikke en de dunne' inderdaad ook. En ik vond het best een belasting om inderdaad 6x hooi te geven. Plus de dagen dat ik overdag werk kieperde ik sochtends die bak wel vol, maar halverwege de dag is ie dan wel leeg en staat de dikke met een opgeblazen buik en beide nog te veel uur zonder... vandaar dat we toch dit systeem gemaakt hebben. Het staat nu een kleine week en ik zie nu al een minder opgeblazen buik en de dunne eet steeds het heel tijdsslot mee als de klep open staat.

Precies dit! Dus ik ben benieuwd naar je ervaringen als je hem wat langer in gebruik hebt en dan is het voor hier ook zeker een optie! :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 12:30

Het is een mooi systeem, maar het nadeel is dan wel dat ze altijd op dezelfde plek staan te eten, terwijl ik juist door meerdere bakken ook het lopen wat probeer te bevorderen.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 13:22

Klopt zeker dubbelfun, zou op zich ook mijn voorkeur zijn. Ze staan hier in de winter 'helaas' in een ruime paddock, dus ze staan hoe dan ook op dezelfde plek te eten. Meerdere bakken in de paddock zie ik het nu niet van in. Dan lopen ze hooguit 40m van bak naar bak. Ik heb wel een pad om de wei heen, maar die heb ik voor het behoud er van alleen open met droog weer. Dus voor ons is dit op het moment de handigste keuze.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 14:38

Mooi systeem die voerbak!

Blegh, dit zijn echt de dagen dat je bijna baalt dat ze aan huis staan. Nat, blubber, ellende.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 14:54

Ja en dan zou ik rijles hebben
Bah, heb maar afgezegd

Nu mijn perceel zo kaal e open is wilde ik meer bomen en struiken plaatsen. Er staat al vanalles maar ik wil nu ook hogere bomen en kwam in de buurt gratis dakplatanen tegen. Zelf uitgraven natuurlijk.

Lijkt mij wel leuk om er dan 3 aan elkaar te plaatsen en zo meer groen en meer schaduw te hebben
Ze zijn alleen al 3 meter hoog en behoorlijk dik en denk dat dit totaal niet te doen is qua gewicht.
Wie heeft al eens bomen verplaatst?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 14:57

Nee, we zouden bomen verplaatsen, maar de offerte was eur 1600 voor 3 appelbomen van ca 3 meter hoog. En natuurlijk geen garantie dat het aanslaat.
We hebben het niet gedaan

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:07

Zo'n systeem hebben wij al een jaar of 2. Ik stop er juist mee :)
Ik heb mijn kleine bak verkocht aan mijn stalgenootje en ga weer over op onbeperkt voeren via slowfeeder netten :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:09

Waarom MaritB?

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:13

Lynn_Nikita schreef:
Ja en dan zou ik rijles hebben
Bah, heb maar afgezegd

Nu mijn perceel zo kaal e open is wilde ik meer bomen en struiken plaatsen. Er staat al vanalles maar ik wil nu ook hogere bomen en kwam in de buurt gratis dakplatanen tegen. Zelf uitgraven natuurlijk.

Lijkt mij wel leuk om er dan 3 aan elkaar te plaatsen en zo meer groen en meer schaduw te hebben
Ze zijn alleen al 3 meter hoog en behoorlijk dik en denk dat dit totaal niet te doen is qua gewicht.
Wie heeft al eens bomen verplaatst?

Hier gelukkig nog voor de regen vanmorgen even kunnen rijden. Kunnen jullie de rijles altijd last minute nog afzeggen? voel me dan altijd heel banketstaaf. Heb momenteel de lessen even stil liggen ivm zadel issues maar twijfel of ik ze misschien vanwege het weer pas na de winter weer oppak.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:15

Omdat er toch stress is, als zo'n bak dicht gaat.
Daarnaast houd mijn pony de bak open, dus die had bijna geen manen meer en stond de hele dag met haar hoofd onder de klep..

Ik wil ook graag meer beweging, meer zoeken naar eten en dat soort dingen.

Voor mijn stalhouder werkt het goed, het is veel minder intensief natuurlijk, want ik ben straks weer dagelijks meerdere netten aan het vullen, maar ik merk toch dat ik ze graag onbeperkt toegang geef tot eten :)

Wellicht is er naast zo'n bak nog mogelijkheid tot eten van ruwvoer dat maakt het wel iets anders.. Maar ik zie toch veel jagen als de bak net open is of net weer dicht gaat.. En ze bunkeren dat half uurtje juist wat meer :)

Voor mijn vorige pony had ik er 2, die kreeg dan 16x per dag eten, dat is toch wel meer mijn ding.. Dan zou ik straks ook meerdere bakken moeten neerzetten.. Ik wil sowieso meer eetplekken dan pony's hebben..