Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Truedreams

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 11:16

En toch doet t je goed dat je ziet dat het er nog inzit <3 consequenties daargelaten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 12:50

Zeker :) Al krijg ik af en toe wel de neiging om weg te kijken als ik zie hoeveel moeite het haar kost om overeind te komen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:26

Allemaal eigenwijze paarden. Kunnen ze hier ook wat van...

Vandaag toch maar maaien en hooien hier. Het gaat er as we speak vanaf nu.

Wij hebben geen spijlen, ik heb halfhoge open stallen. En op de vloer hebben we van die rubber speeltegels liggen

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 16:31

Rare ongelukken kunnen gebeuren. Meest bizarre dingen.
Wij hebben ook geen spijlen, maar in het volgende huis zit (dacht ik) wel een stal met spijlen.
Hier hebben we de do’s en don’ts kunnen ondervinden. We gaan straks een nieuwe start maken op vele fronten ;)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 16:57

Ik heb spijlen en vind het plezierig dat ze elkaar zo goed kunnen zien en kunnen snuffelen, maar dat vreemde paarden niet meteen echt bij elkaar kunnen komen. Ik hoop dat er nooit een bizar ongeluk gebeurt. In principe heb ik geen pony's op stal. Hoe groter de voeten, hoe veiliger, denk ik maar zo. :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 17:10

Ik hoop het voor je, want hoe groter de voeten hoe sterker het paard ;)

Als ik stallen zou hebben waar dergelijke stangen in zouden zitten dan had ik die met een haakse slijper er zo uit en 1 a 2 horizontale stangen er in gehangen.

Mijn staldeuren hadden ook zo'n gemene ijzeren aanslagrand aan de boven/zij-kant. Die zijn er dus ook uitgeslepen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 17:55

Bij spijlen zal de lengte ook meespelen. Lange spijlen hebben meer ruimte om te verbuigen als er dan een paardenbeen tussen Komt buigt het opzij en zakt het paard vervolgens naar beneden en zit klem

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 17:59

Je zou juist bijna zorgen dat de afstand tussen de spijlen zo groot is dat ze er tussen kunnen, maar ook heel makkelijk weer uit. Maar ook met zo’n soort voerrek ken ik een paard die daar iets stoms mee deed. Dus tja... betonnen muren van een meter dik en vier meter hoog dan maar :+

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 18:02

Hilary schreef:
Je zou juist bijna zorgen dat de afstand tussen de spijlen zo groot is dat ze er tussen kunnen, maar ook heel makkelijk weer uit. Maar ook met zo’n soort voerrek ken ik een paard die daar iets stoms mee deed. Dus tja... betonnen muren van een meter dik en vier meter hoog dan maar :+

Maar wel weer zo smal dat de kaken/hoofd er weer niet door past anders kunnen etterbakken alsnog bij elkaar komen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 18:04

Idd betonnen muren, al hebben ze hier ook wel eens een betonnen plaatje aan gort geschopt ;(
Snuffelen kunnen ze de hele dag als ze buiten staan (nu ook 's nachts) en elkaar zien konden ze over de staldeuren heen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 18:24

Er moet wel echt iets geks gebeuren willen ze er met een voet tussen komen. Dan ben ik banger voor andere ongelukken. Ik heb wel eens een traingspaard over de staldeur zien gaan... Gelukkig zonder enige verwonding. Geen scherpe randjes.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 18:53

Wij krijgen deels stallen die open zijn boven, maar ook stallen wel met tralies. Wil sommige paarden inderdaad zo kunnen stallen dat ze elkaar wel kunnen zien en snuffelen, maar dat ze niet kunnen klieren. Zeker met die hengsten is dat ideaal +:)+

Met grotere ruimtes, waar de hoofden door passen ben ik juist bang dat ze door een of andere domme actie hun nek breken... _-:( Ook al wel vaker gehoord....

Ze doen toch altijd wel stomme dingen.. als jij denkt: nu heb ik écht alles waterdicht, vinden ze weer iets anders waar ze zichzelf mee kunnen verwonden op een manier waar je nóóit aan gedacht hebt :') Of in vast kunnen komen te zitten of slopen en uitbreken... verzin 't 8)7

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 18:54

Hier komen straks wel tralies. En tussen de paarden in mesh. Met horizontale stangen ook al afschuwelijke ongelukken meegemaakt, ook een paard aan verloren. Hoe ze het voorelkaar
heeft gekregen weet ik nog steeds niet, maar die heeft zichzelf ‘s nachts min of meer opgehangen en dr nek gebroken :(

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 18:57

Ohh man, je zou 't vinden... |( Lijkt me vreselijk....

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 18:59

Ja, ook nog met veulen aan de voet ;(

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 19:10

Ach djeezz wat sneu... ;(

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 21:02

Paarden zijn echt brokkemakers. De onderste wand wordt 130 cm hoog. Dit is al 10 cm hoger dan standaard. Twijfel alleen nog aan 5 of 5.5 cm afstand tussen tralies. Boxenbouwer zegt dat 5 cm afstand wel erg massaal wordt. Maar Ja, wil niet nog een x een paard met een been tussen de tralies vinden. Normaal kunnen ze er niet tussen maar als ze rollen en er tegen komen, wijkt een tralie door druk en komen ze toch klem te zitten. Misschien ben ik overdreven bezorgd. Weet het gewoon niet.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 21:56

Nou mijn paard ging laatst hangen terwijl ik ze aan de tralies had gezet maar ze weken echt geen mm dus ik denk dat dit met perongeluk met de hoef ertegenaan komen tijdens het rollen ook echt niet gaat lukken

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 23:20

_Nelleke_ schreef:
Nou mijn paard ging laatst hangen terwijl ik ze aan de tralies had gezet maar ze weken echt geen mm dus ik denk dat dit met perongeluk met de hoef ertegenaan komen tijdens het rollen ook echt niet gaat lukken

Helaas blijkt dat dit toch regelmatig voorkomt. Hangen aan een touw geeft heel andere druk op de tralies.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 23:26

Nou en dan hou je je paarden veilig 24/7 buiten, struikelt er een over zn eigen voet en scheurt buigpees en breekt straalbeen... tjah... er kan altijd wat gebeuren helaas ;(

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 03:09

Ik denk idd dat je gewoon keuzes moet maken waar je mee kunt leven, er kan altijd en overal wat gebeuren... :(

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 07:40

dat is 1 ding wat ik wel geleerd heb, wat je ook doet of maakt, ze vinden altijd wel iets om zich aan te bezeren. helaas wel al voldoende gekke nooit verwachte dingen meegemaakt waardoor je voorzichtiger wordt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 09:05

Idd altijd opletten en uitsluiten waar dat kan.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 09:08

Inderdaad Lynn
Denk je het zo netjes te hebben verzinnen ze wel iets dat je denkt, hoe dan?

Ik probeer het ook allemaal veilig te hebben, maar je weet met die mafkeesjes nooit :)

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 09:16

En ook per paard kijken... ze doen allemaal andere rare dingen :') Die Friese merrie hier verwacht ik niet verstrengeld in een hek te vinden, omdat ze daar gewoon voorzichtig mee is, mijn Friese hengst dan weer wel.. want die zoekt nog wel 's het randje op en gaat er dan net overheen waardoor ie zich in een benarde situatie weet te krijgen :')