Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 22:02

Ik heb ook geen schuilstal op de wei maar ook (nog) geen regendekens.
Toen ik nog op pension stond gingen ze bij veel regen naar binnen dus Melle heeft alleen een winterdeken, onderdeken en vliegendeken.
Ze kunnen onder de bomen in principe mooi droog staan en liggen maar ze stonden vandaag al vanaf vanmorgen vroeg op dezelfde plek heel zielig te kijken dat ik ze eind van de middag maar op stal heb gezet :D
Voor het eerst weer sinds april.
Volgens mij vonden ze het wel lekker in de droge stal.

Wbt hoekpalen heb ik ook van die 3 punts dingen voor poortgrepen.
Ik vind ze ideaal.
Eerst had ik van die hoekisolatoren met metalen pin, maar omdat ik metalen weidepalen heb bleef er met flinke regen water op de isolator liggen waardoor hij contact maakte met de paal. Weg stroom dus.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 22:04

Helaas zijn niet alle dekens waterdicht. Domper als je ze nieuw koopt en dan toch klam eronder.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 22:15

Mijn IJslander staat nu zonder deken want die smelt weg met deken en daarbij deert het weer hem niet. Ik doe hem wel bij meerdere dagen achtereen heftige regenval (zoals we van de winter hebben gehad) want als het dan een lage temperatuur is droogt hij niet meer op. Vind dat zelf niet zo'n fijn idee om dan met de trailer te gaan waar hij toch een tijd stil opstaat om daarna ermee te gaan rijden.

Mijn andere ruin zet ik wel onder de dekens, als ik die zonder deken buiten zet in de stromende regen (wij hebben geen schuilplek maar ze kunnen in principe wel uit de wind staan) dan kan ik binnen een korte periode ijzers gaan zoeken omdat hij naar binnen wilt en onrustig wordt. Zo blijft hij relaxed buiten staan en daarbij hoeft hij van mij ook niet super dik in de vacht te komen, dat is geen doen met rijden met hem, dan is hij na een rondje totaal buiten adem en zeiknat. (toen ik hem kocht had hij een echte berenvacht)

Ik doe hem ook scheren indien nodig, en hetzelfde zal ik ook bij de IJslander doen als het noodzakelijk blijkt te zijn, die heeft ook al een beste vacht op dit moment.

Edit: ik doe wel functioneel scheren, ik heb niet zo'n goede ervaringen met de hele vacht eraf, maar dekens zijn dan wel nodig.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 22:29

Iedereen sterkte met de regen en de dekenissues.

Ik was op HorseEvent vandaag.

Verder druk met Vliegje, hij heeft een flinke horizontale scheur in zijn hoef. Die moet dagelijks geweekt worden.

We hebben de tractor ingeruild, voor een slagje groter, zodat we nu wel kunnen maaien. Misschien wordt t nog droog, dan kan ik 1 weide uitmaaien. Dat wordt een kruiden wei, zowel voor mij als voor de paarden. Ik maak tincturen en zalven, en droog ook kruiden. Ook voor paarden.

Mandy73_unes

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 22:39

Ik heb toch voor beide dames een 0 grams gekocht...voor overdag, heb alleen schuil onder een boom dus dat is niet zo bijzonder droog staan, Haha! S nachts staan ze op stal dus dan gaat hij af...doe ze puur voor de regen even om want ze hebben het niet snel koud! Grappig dat iedereen daar anders mee omgaat en het natuurlijk ook per paard verschilt! Als straks de dekens weer terugkomen van de wasserij heb ik een extra deken (of ik verkoop de oude *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 23:15

Vraagje: Bacardi is licht hoefbevangen, dierenarts is geweest en hij is getest op Cushing. Gelukkig is die test negatief terug gekomen, maar nu weten we niet wat de oorzaak is. Hooi is langstengelig en goed droog en verder krijgen ze fibre force.
Buren zeggen dat er soms mensen met kinderen mijn paarden komen voeren, heb ik zelf nog niet gezien. Wel vond ik van de week het labeltje plus koordje van een theezakje in mijn wei, zonder het zakje. Er zijn dus wel degelijk mensen die dingen bij de paarden zwieren.
De dierenarts vindt dat ik "niet voeren" bordjes moet hangen, maar ik heb de ervaring dat mensen daar toch geen rekening mee houden.
Weet even niet goed hoe ik dit netjes moet oplossen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 23:45

Zeker bordjes ophangen. Mensen aanspreken en vertellen wat er gebeurd bij foute voeding.
Heeft meestal een goed effect.

Zag een foto van HE:
Afbeelding

Hopelijk valt het de 16e mee met de Hippiade mennen.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 01:03

Zo, ik ben een paar weken afwezig geweest door de geboorte van ons zoontje, maar langzamerhand begint er in ons dagritme weer wat tijd te komen voor de paarden dus ik kom graag weer actiever meekletsen. :)

Ik ben duidelijk nog niet helemaal de oude, ik heb geen moment nagedacht over dekens vandaag. Gelukkig heb ik geen zeikerds en gaan ze wel binnen staan als ze het koud hebben. Ik wil m'n ruin wel graag een beetje kort in z'n vacht houden dus misschien moet ik er morgen toch maar eentje op gooien. Ze hebben wel extra hooi, maar m'n man is het wezen halen en ze vinden dit hooi een beetje te lekker. := Ze komen er zelfs voor de wei uit lopen.

Wat vervelend dat je paarden gevoerd worden SVRL. Zo asociaal ook! En als je op het bordje dat ze er ziek van worden?

Sneu idd voor HE! Ik las al dat er dingen afgelast waren.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 06:33

Gefeliciteerd Niwla. :)

Net de eerste voorronde gedaan. Blijkbaar is het hier vannacht droog geweest. Water is al grotendeels weggezakt. Zanzi is met deken en al de modder in gedoken, die zag er niet uit. :=

Vanmiddag naar de EJ met mijn nieuwe dekens die dus beide niet goed waterdicht blijken te zijn. Ben benieuwd wat ze ervan zeggen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 07:30

Proficiat Niwla!

SVRL, dat is rot! Ik denk dat als je uitlegt waarom niet voeren mensen wel beter luisteren. Kwam laatst langs een wei met een bordje waarop een ziek cartoonachtig paard stond en een hele uitleg waarom voeren echt niet oke is. Die persoon had ook de nummers van de dierenarts en dierenbescherming erbij gezet.

Dekens doe ik niet aan. Ze zijn jong en gezond (en rond := ) dus zij redden zich wel. Alleen die stomme regen gooit roet in het eten. Normaal gesproken haal ik ze eind oktober weer naar binnen voor de nacht maar ik ben bang dat ze volgende week al niet meer buiten kunnen slapen. Vandaag maar even m'n hooiboer bellen voor wat pakken.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 07:59

Gefeliciteerd Niwla!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 08:16

Gefeliciteerd niwla.

He afgelast las ik net. Dat is wel veel erg nat dan.

Ik ben normaal alleen een deken op om de vacht kort te houden maar vorig jaar heb ik hem geschoren. Denk dat ik dat er ga doen dit jaar. Ook met dekens werd hij een teddybeer

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 08:39

Het was nog veel natter hoor op HE! Autoos die weggetrokken moesten worden van het terrein dus dat het is afgelast, leek mij de enige juiste keuze. De modder zat echt tot mijn kruis.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 08:47

jemig, ja dan is er geen andere keuze. Wel jammer voor iedereen die er al tijden mee bezig is alles te organiseren. Ik hoop dat het zo droog is, ik heb zometeen les, nu vind ik een beetje regen geen ramp maar ik heb geen afdak om op te zadelen en dan ben ik al zeikenat voor ik eropzit. Ik wil ook niet afzeggen dus hoop ik dat het zo droog blijft. Volgens weersverwachting is het zo even droog maar erna weer nattigheid

Erna naar schiphol de pup ophalen, spannend!

Ik las net over de hoef, van ( naam weer kwijt, sorry) blijft dat allemaal nog droog nu met die zelfgemaakte hoefzak?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 08:51

Tja, het terrein in Ermelo is gewoon k@t, daar hebben ze vaker problemen mee maar schijnbaar leren ze er niet van :Y)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 08:53

Lynn_Nikita schreef:
j

Ik las net over de hoef, van ( naam weer kwijt, sorry) blijft dat allemaal nog droog nu met die zelfgemaakte hoefzak?

Bedoel je Fabster?
Vliegje is een kleine shetlander en krijg ik een huishoudhandschoen waar ik de tenen van omvouw :+

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 10:12

Ja fabster was het
les was afgezegd, instructrice was mij voor.
Met dit weer staan ze de hele dag in hun stal ( open stallen maar mietjes en bang voor een druppel water) , gisteren alles uitgemest, en vandaag was er geen sprietje meer schoon, Mijn ruin is een verzak, kon ik weer alles opnieuw uitmesten

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 10:22

Ik ben net twee netten hooi gaan ophangen in de stal. Die twee flapdrollen hier blijven gewoon in de stromende regen staan, no way dat ze naar binnen gaan. Nu dus maar hooi binnen opgehangen zodat ze in elk geval even een paar uurtjes droog gaan staan.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 10:33

Bedankt voor de felicitaties!

Phoe dat is een duur grapje voor HE, maar wel verstandig. Die van mij gaan alleen binnen staan als het extreem warm is, dus nu staan ze in de stromende regen.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 10:42

Hier is het droog en het heeft vannacht ook niet bijster veel geregend volgens mij. De wei was niet natter dan gisteren. Gisteravond wilde ik de paarden binnen gaan halen en normaal gesproken is de grote van mij al een aantal keer langs de draad gewandeld om aan te geven dat hij naar binnen wilt en staat hij als ik kom netjes bij het hek te wachten, en helemaal als ik roep.

Gister ben ik hem dus in het donker met een flinke bui regen achteruit de wei gaan vissen. Gek paard...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 11:05

Antheman schreef:
Lynn_Nikita schreef:
j

Bedoel je Fabster?

Was ik ja. Mijn Belg Beau dan :D ik heb hem een stuk minder ruimte gegeven. Dat vind ik best erg, maar die ruimte is op de bestrating en hij loopt er alles op stuk. Dus vannacht klein plekje, vanmorgen zat alles er nog op. De regen is hier meegevallen, dus hij kan straks weer op het zand. Moet de hoefzak wel even repareren en maak wat reserve. Dan moet het -hopelijk- goed komen. Anders weet ikhet ookniet meer. We gaan nou eenmaal de herfst in, dus het zal wel natter worden.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 16:00

Ja dit weer is nu wel balen mbt een hoefzak.

HE vandaag afgelast. Morgen gaat het wel door.
Mensen van vandaag konden hun geld terug krijgen. De zondag is uitverkocht. Dus helaas...

Ik heb vanochtend gewoon een lesje gegeven. Zeg alleen af als het onweert.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 16:52

Hier is t gelukkig meegevallen met de regen. Nieuwe hoefzak van regendeken gemaakt en 2 nieuwe laarzen van een big shopper. Hij heeft wel 2 dagen inder zijn afdak opgesloten gestaan, maar het zand is in zijn paddock niet al te nat, dus vannacht kan hij gewoon zijn paddock in. Klein stukje met plassen, maar dat heb ik met prikpaaltjes afgezet. Jan hij vannacht tenminste fatsoenlijk liggen.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 20:32

Fijn dat meegevallen is Fabster, hier weer de volle lading. Fijn dat hij de paddock in kan vannacht. Mooi dat je zo handig bent om laarzen voor hem te maken. Blijft hij er gewoon netjes vanaf?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 21:57

Hier is alles zeiknat. Hopeloos. Paarden hebben vanmorgen even buiten gestaan maar de rest van de dag binnen. Ik hoop zo dat er nig een lange droge periode krijgen. Gras groeit nu nog en dan kunnen ze daar nig even van genieten.