Het bit is een kimblewick, die gebruik ik eigenlijk alleen buiten. Sommige paarden, zoals Viola, vinden gebroken bitten maar gedoe, Viool heeft altijd alleen voor de kar gestaan en is ongebroken bitten gewend. Dit bit heeft een tongboog en is recht met een D ring. Teugels in het bovenste gleufje is geen hefboom en gewoon een ongebroken trens idee, teugels in het onderste gleufje is hefboom waardoor de kinketting strakker komt te staan. Viool is 16 (ik voel dat ik even moet uitleggen voor ik half Bokt over me heen krijg.
) en is mega hard in haar mond en is totaal onopgevoed. In de bak rijd ik dus met een dubbelgebroken bit en dat kent ze nu, heeft wel een half jaar geduurd voor ik daar iets mee kon, buiten dus met deze of met een Billy Allen bit met scharen.
Madam heeft soms een wat vastgeroeste rem.
In principe is ze altijd op een los teugeltje te rijden behalve als we meer tempo maken, dan wil zij koste wat het kost bepalen hoe hard we gaan en als het aan haar ligt is het bos een racebaan.
Een keer een flinke ophouding en het gek*t is afgelopen en met een trensje blijf ik hangen en dat wil ik niet.
Heb je hier wat aan? Je kunt de ketting er ook afhalen, dan heb je alleen wat druk achter de oren.
edit: Ik heb Viola dus 1,5 jaar en kocht haar als opknapper. Nu blijkt ze een enorm leuk rijpaard te zijn mits je haar handleiding kunt lezen.
Laatst bijgewerkt door kristelhans op 16-01-16 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt