Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 14:58

Het bit is een kimblewick, die gebruik ik eigenlijk alleen buiten. Sommige paarden, zoals Viola, vinden gebroken bitten maar gedoe, Viool heeft altijd alleen voor de kar gestaan en is ongebroken bitten gewend. Dit bit heeft een tongboog en is recht met een D ring. Teugels in het bovenste gleufje is geen hefboom en gewoon een ongebroken trens idee, teugels in het onderste gleufje is hefboom waardoor de kinketting strakker komt te staan. Viool is 16 (ik voel dat ik even moet uitleggen voor ik half Bokt over me heen krijg. :x) en is mega hard in haar mond en is totaal onopgevoed. In de bak rijd ik dus met een dubbelgebroken bit en dat kent ze nu, heeft wel een half jaar geduurd voor ik daar iets mee kon, buiten dus met deze of met een Billy Allen bit met scharen.

Madam heeft soms een wat vastgeroeste rem. :') In principe is ze altijd op een los teugeltje te rijden behalve als we meer tempo maken, dan wil zij koste wat het kost bepalen hoe hard we gaan en als het aan haar ligt is het bos een racebaan. :') Een keer een flinke ophouding en het gek*t is afgelopen en met een trensje blijf ik hangen en dat wil ik niet.

Heb je hier wat aan? Je kunt de ketting er ook afhalen, dan heb je alleen wat druk achter de oren.

edit: Ik heb Viola dus 1,5 jaar en kocht haar als opknapper. Nu blijkt ze een enorm leuk rijpaard te zijn mits je haar handleiding kunt lezen.
Laatst bijgewerkt door kristelhans op 16-01-16 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Martje80

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 15:01

Wordt ook wel thiedeman stang genoemd.

Ik duim voor caily!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 15:04

Ik duim ook voor Caily!

@kristelhans: even uit nieuwsgierigheid: als Viool een gebroken bit niet prettig vindt, waarom dan toch met een dubbelgebroken bit rijden in de bak?
Ik kan goed begrijpen waarom je voor dit bit kiest trouwens, zou ook mijn keuze zijn op die manier en is uiteindelijk vriendelijker :j

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 15:09

Dankjewel kristelhans. Van mij niks positiefs of negatiefs hoor. Ieder paard is anders en veiligheid gaat voor alles. Het klinkt zo dat wanneer paard niks doet, het bit ook niets doet, dus volkomen eerlijk.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 15:09

Omdat ik destijds niet door had dat het aan het bit lag.. haha, dat had ik allemaal liggen en ik wilde dat ze 'zachter' in de mond werd en dat is uiteindelijk gelukkig ook gelukt. Ik krijg dat gedram er nooit helemaal uit vrees ik, daar heeft ze te lang haar zinnetje voor gekregen maar het is al zo verbeterd. Kan nu netjes nageeflijk in de bak rondsturen met een schuimbekkie en losse kaak. In het begin was ze constant driftig aan het kauwen maar niet op een relaxte manier maar er was zoooooveel aan de hand met dat paard.. geloof me, de hele APK heeft ze gehad en nu is alles goed en kunnen we weer verder. Wel leuk hoor zo'n project maar ook een puzzel. :j

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 15:11

Nog even ter illustratie:

Afbeelding

Afbeelding

De foto's van toen we haar net een dag hadden zet ik hier maar niet neer.. ribjes en een en al sneuheid.
Bij beide vergelijkfoto's was ze bij de bovenste foto al een half jaar bij ons. Eerst al het lichamelijke opgelost, hoeven, tandarts, osteo, zadelmaker, entingen (gesjoemeld) en manieren bijbrengen.. en kilo's zand en wormen uit haar lijf krijgen...daarna een soort van opnieuw beleerd.
Laatst bijgewerkt door kristelhans op 16-01-16 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 15:15

Ik vind het top dat je dat gedaan hebt en dat het nu zo goed uitpakt voor jullie allebei!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 15:22

Erg knap dat je nog zoveel gedaan krijgt op die leeftijd, wauw. Ga jullie een als voorbeeld onthouden hoor, volgens mij kan mijn Kyra ook nog veel mooier dan ze nu is, ben nu lekker met haar een het rijden voor wat conditie en basis, straks wat meer longeren erbij pakken. En voor de rest heel veel tijd denk ik?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 15:23

Kirsten, misschien heb ik er overheen gelezen, maar is er al uitslag over die dekking?

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 15:26

Thanks! *trots* Nou ja, we hebben gewoon veel basistraining gedaan.. niet eens heel veel uren want ik wilde het heeeeel rustig opbouwen. Veel stappen in het bos en rechtrichten en goed kijken wat voor voer ik erin drukte en in het begin ook wat supplementen toegevoegd. Longeren is het te nat voor nu maar dat krik ik straks weer wat op. Ik ga haar ook leren aan de fiets mee te lopen, dan kan ze onbelast rechtdoor kilometers maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 15:29

Leuk dier hoor. Ik heb altijd wel een zwak voor Fjorden gehouden aangezien ik er op heb leren paardrijden :D
Overigens hier al flink wat jaren een Westip/FRA singel en wil ook niet anders meer.
Dat elastische valt op zich best mee; je rekt hem met je handen echt niet uit, maar voor een paard geeft het net dat beetje meer vrijheid om lekker te kunnen ademhalen blijkbaar.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 15:31

Zal er nog eens naar kijken! :j

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 15:32

Meh, ik wilde net paard 2 gaan zadelen om naar het bos te gaan maar het wordt opeens toch donker en ook een soort natte sneeuw toestanden nu. Even wachten tot het droog is. :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 16:01

Hier wisselen zon/blauwe lucht elkaar af met donkere wolken. Ik dacht er net over om de 200 grams even af te doen, maar ik laat ze nu maar mooi op.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 16:54

Kom maar singels proberen hoor Kristel. Ik heb neopreen, bont en gel singels liggen. Ik ben zelf nu fan van de gel singels.
Kun je dan je zadel meenemen om op mijn pownies te passen? Hint hint haha

En ik rijd sinds kort ook met een kimblewick. Mijn draak haf was ook niet te houden buiten en hiermee heb ik gewoon een rem! En tijdens de westernles doet ze het er ook heel fijn op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 17:00

Knappe plaatjes! Ik vind ook de muilfjord mooi, maar vooral schattig.

Gaaf zadel.

Caily, ik duim!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 17:21

Caily...duim ook voor je

Mooie plaatjes,Fjord is mooi opgeknapt en zadel ziet er erg comfie uit :D

Verder bleugh...nat sneeuw snagel en hagel. -O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 17:27

Hier kwam ook iets wittigs naar beneden wat ik niet echt kon plaatsen, soort van hagel maar ook weer niet.
Heb ze maar binnen gezet met een plak hooi. De paddock is een rampscenario, dus dat wordt óf veel op stal óf als het doorvriest opgesloten in de PP-gang de komende dagen.

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 17:27

Phoe wat gaan jullie snel.. aardig wat pagina's bijgelegen al. Over de katten foto's ik heb hier ook van die grappige katten. Nu liggen ze lekker binnen met het koude weer. Zoals nu 4 op het bed bij mij de andere 2 liggen het liefst boven op de kastAfbeelding
Wij zijn nog steeds druk bezig aan de stal. Zal blij zijn als het klaar is

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 18:12

Hier natte sneeuw, hagel en af en toe weer even droog. Paarden zijn maar even in de paddock geweest.. toen het begon te hagelen wisten ze niet hoe snel ze naar binnen konden :D Gelukkig net de stallen schoon.. Dus ze staan nu lekker tevreden op hun ruwvoer te knabbelen.

Ik heb regentonnen onder de regenpijp staan, van die 220 liter dingen. Scheelt echt heel veel kraanwater. We zijn er nog steeds niet aan toe gekomen om de drinkbakjes op te hangen en aan te sluiten, dus ze krijgen water uit emmers. Heb deze stalperiode nog niet 1 keer met kraanwater hoeven werken, zat steeds voldoende in de tonnen....

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 18:25

Heeft het duimen geholpen caily?

Dat is dan het enige voordeel van de regen donja haha

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:51

karev: merk je al wat nu je de metacam geeft?

Gezellig zo'n hoop poezen bij elkaar :D

Viola is wel een stuk opgeknapt hoor!

Ik zal duimen Caily, hopelijk krijg je wat je graag wil :) (wat het dan ook moge zijn :D )

Hier ligt een laag sneeuw en jammer genoeg ook veel water. Het zou wel niet gaan vriezen vannacht dus da's wel goed. Mijn paarden amuseren zich hoe dan ook wel, ze mochten vandaag terug de wei op. Zeker mijn grote bonte was wel erg blij. Altijd genieten he als ze zo duidelijk in hun nopjes zijn.

Een sneeuwpret-compilatie van Noah *D

Afbeelding

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:55

Wat een pretbek!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:59

Lastig te zeggen solleke.
Gister een half uur nadat ik het Had gegeven gaf ze wel 4 bokken in een sprint maar dat was vast toeval.

Had wel het idee dat ze wat minder afwezig was. Lastig uit te leggen...Ze kwam weer even buurten.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 20:02

Gewoon maar even doorgaan toch Tamara? En misschien elke dat wat notities maken en als je dan weer stopt met de metacam kun je even teruglezen om te checken.