Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sannessep

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:12

Idd. Wat een stomme pech zeg! Ongelovelijk... heel veel sterkte toegewenst!

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:17

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:33

mooi gemaakt allemaal die slow feeders, wat me nu opvalt is in het filmpje hierboven dat de paarden steeds met hun tanden in die netten vast zitten, ze trekken dan even door en zijn weer los, heeft iemand al gemerkt dat dit op de lange termijn schadelijk is voor het gebit, en ze krijgen toch ook steeds een schok in hun nek/hoofd te verwerken.
Vaak vind ik ook dat ze een hele onhandige hoofd houding hebben om hooi uit een kliko of vanonder een emmer te moeten graaien, lijkt me gewoon op de lange termijn niet zo goed.
Mijn paard zou denk ik behoorlijk gefrustreerd raken als hij met zoveel gedoe steeds aan zijn eten moet zien te komen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:36

@elmo1 : dat viel mij dus ook op. Ik denk dat het net niet strak genoeg staat.
Die van mij hebben zelden het net tussen hun tanden als ze hooi pakken, door het gewicht van het hooi 'hangt' het ook veel strakker in de netten als wanneer het -zoals hier- ligt.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:49

Ik heb van die hangede netten, en heb nog geen paard met zn tanden het net zien pakken. Die van mij kan er wel heel lomp het lekkerste hooi uit trekken :Y)
Ik denk dat het in zo´n bak ook werkt, maar dan moet het net wel strak zijn. Dan is het wel weer moeilijker vast te maken als je de bevestigingspunten onder in de bak hebt zitten :o

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:11

elmo1 schreef:
mooi gemaakt allemaal die slow feeders, wat me nu opvalt is in het filmpje hierboven dat de paarden steeds met hun tanden in die netten vast zitten, ze trekken dan even door en zijn weer los, heeft iemand al gemerkt dat dit op de lange termijn schadelijk is voor het gebit, en ze krijgen toch ook steeds een schok in hun nek/hoofd te verwerken.
Vaak vind ik ook dat ze een hele onhandige hoofd houding hebben om hooi uit een kliko of vanonder een emmer te moeten graaien, lijkt me gewoon op de lange termijn niet zo goed.
Mijn paard zou denk ik behoorlijk gefrustreerd raken als hij met zoveel gedoe steeds aan zijn eten moet zien te komen

Kom keertje koekeloeren bij mij ;) Geen tanden die erin vast geraken en geen rare hoofdhoudingen om het hooi te pakken te krijgen. Als ik hooi los leg en hooi in een net.... dan kiezen ze alle 5 voor het hooi uit het net en laten ze het losliggende hooi links liggen.
Paardentandarts voert haar paarden ook via hooinetten al jaren... zij heeft nog geen rare tanden bij haar paarden gezien.

Heb, netals jij, jarenlang getwijfeld met soortgelijke gedachtegangen... maar toen we het eenmaal introduceerden, hadden we spijt het nooit eerder te hebben gedaan.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:54

Ik heb voor een module bij een opleiding eens een test gedaan of mijn paarden ook daadwerkelijk liever uit het hooinet eten dan van het losse hooi. Mij was het namelijk ook al opgevallen dat de keuze eerst naar het hooinet gaat. Dus met een bepaald verwachtingspatroon aan de observatie begonnen. steeds bij elk paard aankruisen hoe laat hij waar een hap van neemt. En helaas voldeden mijn paarden niet aan mijn eerder waarnemingen en aten ze toch liever van het losse hooi ;-).

brokjes in vakjes leggen als bezigheid is natuurlijk een idee ik vrees echter dat bij krachtvoer er hier echt wel trappen zullen vallen en die bak gelijk door de paddock vliegt.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:09

de netten liggen in het begin strak maar zodra ze er van hebben gegeten komt het net automatisch losser te liggen. Gooi er erg veel hooi in dus altijd strak krijg ik hem niet.

op het filmpje ligt het net er enkele uren in. inmiddels is het alweer 2 weken later en snappen ze goed wat ze er mee moeten doen. Het trekken is hierdoor ook een stuk minder geworden.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:28

8-) thanks allemaal. :o

ik heb netten van nicky's keet, de onderkant (met de ring) heb ik met haak vast in 1000 liter krat (container er uit dus alleen het gaas deel) en de bovenkant knoop ik aan andere kant vast.
hangen dus strak maar moeten zowel door het gaas van het krat als door de gaten van het net heen eten.
houd ze lekker lang bezig en bevalt me super.

hang er nu ook 's morgens een paar in de wei.
maar dat leide en er wel toe dat vanavond alles bij de netten bleef hangen en niet naar de uitloop wilde komen... en ik durf ze niet zo goed 's nachts op de wei te laten dus moest 1 voor 1 ophalen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:58

:P

die van mij staan ook alleen nog maar met toezicht een paar uurtjes in de wei als de bodem het toelaat.
Nadat ze door de draden gingen en regelmatig even gek doen nu de paddock en bak bevroren zijn (en op het moment een ijsbaan) durf ik het anders niet aan. Alleen staat er bij mij voldoende gras. Moet ze ook 1voor 1 ophalen, al heb ik soms het geluk dat ze meelopen...

Slowfeeder voor brokken zie ik ook niet zo zitten in een groep. Voor ze elk uit hun eigen bak, nu op stal 's avonds en anders sta ik er bij. Anders jat mijn dominante merrie het voer van de anderen en slaat ze desnoods aan de kant...

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:00

alvast een kerstgroet

Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:05

joyce B schreef:
Slowfeeder voor brokken zie ik ook niet zo zitten in een groep. Voor ze elk uit hun eigen bak, nu op stal 's avonds en anders sta ik er bij. Anders jat mijn dominante merrie het voer van de anderen en slaat ze desnoods aan de kant...

Hier is dat ook geen optie, 1 langzame eter en 1 schrokop die de ander weg kan jagen. Ik gebruik hier voeremmers, dan kunnen ze elkaars voer niet opeten en ik hoef er niet constant tussen te staan.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:10

Hoi Kevjeo6, mooie kaart/foto hoor, dank je wel. Voor jullie extra veel geluk en plezier in 2011. Ze kijkt echt wijs uit haar ogen. Triest hoor.... Hoe gaat het nu met je andere paarden?

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:22

paardjes zijn nog behoorlijk van slag.
ze was de echte alpha merrie dus tja...
daarom moet ik ze ook al 2 dagen 's avonds uit de wei plukken en blijven ze vooral hangen op de plek waar ze gelegen heeft...
arme beesten snappen er niets van maar hebben wel netjes afscheid kunnen nemen, denk dat dat wel erg goed geweest is.
en ze lijken mij ook wel aan te voelen, komen extra knuffelen.
mijn vriendin (honden uitlaatservice en vrijdag nacht haar vader overleden... jaja we hebben heerlijk weekend achter de rug...) zei ook al dat haar uitlaat hondjes zo anders waren, alsof ze het voelde.

ik voer de paarden hier krachtvoer in de binnenboxen, heb 5 binnenstallen en ze weten het al precies.
lopen elke ochtend zowat in zelfde volgorde naar binnen, hebben dan hun vaste box en eten rustig hun eigen voer op.
vorig jaar voerde ik gewoon op de uitloop maar als eentje die minder kreeg het op had ging hij buurten bij de andere, onrust en ik stond er tussen als een schooljuf...

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:34

kevje06 schreef:
paardjes zijn nog behoorlijk van slag.
ze was de echte alpha merrie dus tja...
daarom moet ik ze ook al 2 dagen 's avonds uit de wei plukken en blijven ze vooral hangen op de plek waar ze gelegen heeft...
arme beesten snappen er niets van maar hebben wel netjes afscheid kunnen nemen, denk dat dat wel erg goed geweest is.
en ze lijken mij ook wel aan te voelen, komen extra knuffelen.
mijn vriendin (honden uitlaatservice en vrijdag nacht haar vader overleden... jaja we hebben heerlijk weekend achter de rug...) zei ook al dat haar uitlaat hondjes zo anders waren, alsof ze het voelde.

Ja, dat ken ik, als uit een vaste groep paarden ineens 1 paard weggaat, is de rest best lang van slag. Het is al verdrietig om 1 paard te missen en dan te zien dat de rest van de paarden er ook 'last' van heeft maakt het extra verdrietig. Het kunnen afscheid nemen is goed. En dan ook nog de vader van je vriendin..... Hoe houden jullie jullie zelf op de been?? Wat een ellende, triest hoor. Daar heb ik geen woorden voor. Dieren voelen je verdriet; al wil je het niet laten blijken. Mensen kan je voor de gek houden maar dieren niet. :(:)

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:49

haha we zeiden vanmorgen al tegen elkaar dat we het prima doen op de automatische piloot en volgende week ofzo stortten we waarschijnlijk beide in... de blinde helpt de dove zeg maar...

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:42

kevje veel sterkte.

Ik voer krachtvoer n emmers. De dominante merrie krijgt Pavo Daily plus door haar voer zodat ze er langer mee bezig is. De andere merrie krijgt maar een heel klein beetje en heeft dus al lang alles op voordat de dominante eens van bak wil wisselen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:47

Precies zo bij mij. De dominanste krijgt al bij voorbaat het meeste voer zodat ie de anderen met rust laat.
Uiteindelijk wordt dan natuurlijk de andere voerbakken net als bij honden helemaal uitgelebberd.
Ben benieuwd of iemand dat slowfeederidee met brokjes gaat overnemen en hoe het werkt. Ik zou op weg met de brokjes naar dat ding al heel enthousiast begroet worden en de gevechten beginnen dan al voor dat ik bij de slowfeeder ben ;-)

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 15:57

Toen mijn merrie (de niet dominante) nog alleen stond (shame on me) heb ik haar wel eens haar brokjes uit een plastieken fles gevoerd. Zo was ze er ook langer mee bezig.
op zich is het geen slecht idee om ook de brokken via slowfeeders te gaan voeren. maar dan bij voorkeur toch op momenten dat de paarden apart staan van elkaar. Kan me al levendig inbeelden dat het dan onmogelijk wordt om ieder zijn eigen portie te geven.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:02

Ik heb het stijfbevroren weiland gister maar open gedaan zodat ze daar over kunnen lopen. Het maanlandschap dat het pad nu is was nog wel te doen toen alles zacht was, maar nu gaat het niet meer. Volgende keer laat ik m'n paarden eerst het andere landje kapot lopen zodat m'n winter-PP nog goed is zodra het gaat vriezen.

Weet iemand hier nog sites voor boerderijen/huizen met grond in Duitsland?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:15

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:54

arno8 schreef:
Weet iemand hier nog sites voor boerderijen/huizen met grond in Duitsland?

http://www.immopool.de/

In welke omgeving wil je gaan zoeken?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:08

ga je ons verlaten arno?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:22

Hoe heet die Bokker die altijd adverteert op EA ??
Maar in het Noorden is het veel goedkoper als hier de grens over.

Mijn PP is vlak en daar mogen ze ook pas op als er verder niet meer te lopen is.
Maar omdat ik alles glad/vlak gemaakt heb is het wel bevroren, maar nog wel goed te lopen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:34

Dat zijn al een paar mooie links! Bedankt!
Voorlopig ga ik nog nergens heen hoor. Tis niet dat ik de loterij heb gewonnen of zo. Maar meer met een nog wat vage maar hoopvolle blik op de toekomst :D