Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjarett

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:45

Ik zou de stro korrels graag willen uitproberen en ga een paar pallets bestellen. Alleen kan ik nergens vinden of de mestboer het meeneemt of dat ik het apart moet houden. Is er iemand die daar ervaring mee heeft?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 17:23

ik zal het vanavond eens vragen aan de staleigenaar. Je hoort het nog!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 17:55

Sjarett schreef:
Ik zou de stro korrels graag willen uitproberen en ga een paar pallets bestellen. Alleen kan ik nergens vinden of de mestboer het meeneemt of dat ik het apart moet houden. Is er iemand die daar ervaring mee heeft?

Voor de champost is het niet geschikt; als je mestboer de mest inzamelt om er champost van te maken dan neemt ie het niet mee. Er zijn ook mestboeren die de ingezamelde mest mengen met andere soorten mest en het composteren; voor deze mestboeren is strokorrelmest geen probleem.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:54

Dankjewel voor je antwoord. Ik heb ondertussen 4 big bags besteld en ga het uitproberen. Volgens de leverancier mag het gewoon op de mesthoop voor de mesthandelaar. Ik ben toch bang dat die er niet blij mee is omdat de mest naar de champignonteelt gaat.
Ik ga het maar apart houden en zoveel mogelijk in de afvalcontainer gooien en een beetje mengen door de stromest.
Eerst maar eens zien of het bevalt.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:55

ik heb het even nagevraagd: de strokorrels zijn gemaakt van: STRO! Je kunt het dus gewoon met de mest af laten voeren.
Het is niet anders dan gewoon stro, er zitten geen andere toevoegingen in en is dus biologisch afbreekbaar

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:45

Dankjewel. Donderdag wordt het gebracht en ga ik er een paar boxen mee instrooien. Ben reuze benieuwd hoe het bevalt.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:30

ik ben benieuwd hoe het je bevalt inderdaad. Ons tot nu toe erg goed (alleen zoals gezegd meer werk)!

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:20

Ja, en op meer werk zit ik niet te wachten.
Ik heb ze het liefste gewoon op stro staan, maar met de huidige stro prijzen ben ik toch op zoek naar alternatieven.
Houtkrullen en vlas zijn op zich ook prima, maar daarmee heb ik het probleem van de afvoer.
Ik heb er in de winter ruim 40 op stal staan, dus die mest moet allemaal wel weg.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:47

oei, ik denk eerlijk gezegd dat stro goedkoper is hoor!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 16:16

In de champignonteelt zitten ze idd niet op strokorrels te wachten!

Ten eerste is de structuur daarvan te fijn en ten tweede ligt dat over het algemeen veel te lang in de stallen!!
In de champignonteelt moet men het hebben van VERSE STRORIJKE mest.
Dat wil zeggen: elke week de stal leegtrekken en nieuw stro erin.
De mest mag max. 2-3 weken oud zijn.
Het gaat zich nl. helemaal niet om de mest, maar om het stro en dat mag niet zodanig aangetast zijn, dat het pulp geworden is.

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 11:29

Ik heb ook even de laatste pagina's van het topic doorgelezen. Ik zit namelijk te twijfelen om mijn 2 stallen met 4 ezels ook te vullen met strokorrels.
We hebben namelijk enorm veel afval nu met stro.

Ik haal 2x per dag de mest en natte plekken uit de stal en heb wel 2 kruiwagens afval per dag. Zou dat veel minder worden met korrels? De ezels kunnen altijd in en uit de stal lopen maar staan met regen en 's nachts altijd binnen (uit zichzelf met de deur open). Ze plassen ook erg veel binnen en ik ben dus benieuwd of de korrels dat goed aan kunnen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 12:12

Met het gebruik van strokorrels is in ieder geval het volume van je mestafvoer vele malen minder dan met stro. Ik denk dat je het gewoon een keer moet uitproberen - sommigen zijn er enthousiast over, sommigen wat minder.
Mijn paarden leven nu een buitenleven maar ik was eigenlijk goed tevreden over de korrels, zolang je maar niet verwacht dat het voor eeuwig schoon blijft: gepoept en gepiest wordt er toch en dat moet je bijhouden. Je moet ook een speciale mestschepper hebben, zo'n bakje waar je goed mee kunt zeven ( zoals ze dus ook voor vlas of houtmot stallen gebruiken).

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 12:24

Mijn hengst heeft een klein half uur op stro-pallets(korrels) gestaan. Ervaring was slecht ! Hij at ze op, alsof het zijn portie brok was. %) :r Gelijk uit de box gehaald die rommel. Na een uur enorme koliek. Maag leeggehaald en de hengst heeft het gelukkig overleefd. Strokorrels begonnen uit te zetten door het vocht in de maag. Tja dit was natuurlijk geen slimme actie van het dier( en mezelf). :o? Maar bij mij geen stro-pallets meer! :n

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 12:29

Daarom wordt ook aanbevolen om ze de allereerste keer te bevochtigen, zodat de toplaag al wat uiteen gevallen is, voordat het paard erop gaat. Daarnaast nog wat hooi aanbieden, zodat ze even doorhebben dat het geen voer is.
Wat voor korrels had je? (samenstelling)

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 12:59

Zelfs bij houtkorrels wordt geadviseerd om het een klein beetje te bevochtigen, omdat er toch (domme) paarden zijn die alles-in-brok-vorm opeten..... Als het paard gewend is aan het stalstrooisel, eet het er niet meer van, MITS je altijd zorgt voor voldoende ruwvoer aanbod!
Strokorrels die uitzetten.... Ik heb het meegemaakt, na onderzoek bleek dus ook dat dergelijke korrels niet voor 100% uit stro bestaan...

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 07:05

Wij zijn sinds vorige week overgegaan op strokorrels en tot nu toe heel enthousiast! Het is zoveel meer droger dan stro en ook de geur van ammoniak is totaal verdwenen. Natuurlijk hebben alle paarden bij ons op stal geprobeerd het te eten maar dat is voor korte duur hoor na een paar happen snappen ze echt wel dat het niet te eten is. Ik biedt naast strokorrel elke dag een goeie pluk vers stro aan dat werkt erg goed. Als je net begint met de strokorrel is het een dure grap de eerste keer dat je de stal volledig moet vullen ik heb iets meer aangehouden dan de aanbevolen hoeveelheid en moet zeggen dat ze er allemaal riant bijstaan. Ook het mesten als je er even handigheid in hebt gaat super ik doe vaak in de avond nog een poepschepronde en paarden staan er super bij. Onze paarden liggen er ook graag in is nu een hele lekkere zachte verende bodem geworden ook de hoeven blijven super mooi droog en alle vachten van de paarden die voorheen pisvlekken hadden van het stro zijn superschoon. Echt een aanrader en prijstechnisch op de langere termijn zeer aantrekkelijk wij hebben uitgerekend als het produkt echt werkt wat het beloofd ruim 2.000 euro uit te sparen op jaarbasis ipv stro. Ook de mestafvoer kan aanzienlijk verminderd worden dit is ook een dure grap dus je bespaart aan alle kanten niet onbelangrijk. In tijden dat de stroprijzen alleen maar gaan stijgen is dit een prima betaalbaar alternatief. Wel vind ik dat je stro bij moet voeren maar vind dat dat op zaagsel, vlas ect ect ook moet. Fijn betaalbaar produkt, makkelijk uit te mesten, bij aanvang duur maar dag gaat zichzelf terug verdienen, geen ammoniak geur, te gebruiken voor andere doeleinden, goed voor te dikke paarden, vermindering van de mestafvoer. Kortom een echte aanrader.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 08:53

biscaya schreef:
... Echt een aanrader en prijstechnisch op de langere termijn zeer aantrekkelijk wij hebben uitgerekend als het produkt echt werkt wat het beloofd ruim 2.000 euro uit te sparen op jaarbasis ipv stro. Ook de mestafvoer kan aanzienlijk verminderd worden dit is ook een dure grap dus je bespaart aan alle kanten niet onbelangrijk...

Dat zeg ik dus ook al lange tijd, alleen geloven velen dat niet....
Zelf gebruik ik houtkorrels wat in vele opzichten vergelijkbaar is met strokorrels, alleen vind ik houtkorrels nóg voordeliger.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 08:57

max66 schreef:
Daar staat tegenover de je er maar eens in de vier weken een nieuwe zak bij hoeft te gooien en maar eens in de drie maanden alles eruit moet halen.

Help het je hopen, wij waren 10 zakken per maand kwijt, minstens en nee ik had geen viespeuk en hij stond ook niet 24/7 binnen. Nu hij weer op vlas staat gebruiken we een baaltje per week. Voor ons geen strokorrels meer!

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:02

Ik heb ze nu een kleine week ik huis en ben er nog steeds niet aan toe gekomen om er een box mee in te strooien. Als het zover is zal ik mijn mening geven. Ben echt benieuwd hoe het gaat bevallen ten opzichte van stro, vlas of houtkrullen.

Liekess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:30

Hier hebben we ook strokorrels en in het begin is uitmesten echt verschrikkelijk :Y) Maar als je er wat handigheid in krijgt is het wel beter, omdat er veel minder natte plekken komen.

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 19:27

Nou ik heb ze besteld (bij Zeolite) en ze worden maandag geleverd. Ben erg benieuwd!

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:32

Ik heb zojuist de eerste stal met 8 zakken gevuld en vind het maar een erg dun laagje... Heb er 10 liter water met een kwart liter azijn overheen gegooid om eten tegen te gaan. Eerste ezel die binnen kwam nam meteen 3 happen... Daarna nog wat hertzhoornolie erop, hopen dat het goed gaat! Wordt de laag nou vanzelf een stuk dikker door het plassen erop?

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:57

Suusje1972 schreef:
Ik heb zojuist de eerste stal met 8 zakken gevuld en vind het maar een erg dun laagje... Heb er 10 liter water met een kwart liter azijn overheen gegooid om eten tegen te gaan. Eerste ezel die binnen kwam nam meteen 3 happen... Daarna nog wat hertzhoornolie erop, hopen dat het goed gaat! Wordt de laag nou vanzelf een stuk dikker door het plassen erop?

Ik heb ze sinds donderdag erop staan, vond het ook 10x niks zo dun als het was end e dag erop was het al veel dikker en nu ziet het er super uit!
Had ook twee van die apen die er van begonnen te eten maar dat waren 3 happen en klaar :)

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 23:01

Je moet het natter maken!! Ik heb een merkloze korrel en doe een zak in een krui en gooi er zeker 10 liter overheen. Dan laten staan, even roeren en dan in de stal kiepen. Dus met 8 zakken, 8 gieters water er over heen en dan kan je zien dat je een dikke laag krijg. Ik gebruik t al ruim 2 1/2 jaar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 00:36

Dunne laag dat klopt wel ja , ik vond de laag echt te dun , ook met iets uitzetten meegerekend , en heb 10 zakken in een stal van 3,5 x 3,5 gedaan....en dat was achteraf toch wel wat veel , hadden er minstens 3 minder moeten zijn want er ligt nu nog steeds van die rommel in en het was geloof ik in december dat ik ze er in gooide....wil het zachtjes aan wel eens weg hebben maar vind het ook zonde om weg te gooien als het eigenlijk nog goed is :P

(inloopstal)