het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 17:42

Distels laat ik staan

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 18:00

Distel snij ik om en laat ik liggen en nachtschade trek ik uit en gaat de groen container in.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 18:21

Ja trek het hier er ook uit, maar dacht misschien is er ook wel iets wat de bodem dan mist oid zoals kalk dat je dan kan doen op je land waardoor ze ook niet weer terug komen. Heb een hekel aan dat gepluk, en vooral op een paar ha...

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 18:25

Wat ziet Hera er goed uit Marjan.
Goede wandeling voor Jasmijn DF en Boon die haar mistte. Wie weet wil ze straks weer fanatieker mee.
Dais, in Vorden. Leuke cursus en zeker de moeite waard.
Boemel, vieze beesten.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 19:05

Kim_W schreef:
Ja trek het hier er ook uit, maar dacht misschien is er ook wel iets wat de bodem dan mist oid zoals kalk dat je dan kan doen op je land waardoor ze ook niet weer terug komen. Heb een hekel aan dat gepluk, en vooral op een paar ha...

Distels zou je ook gewoon kunnen maaien en laten liggen, dat eten ze vaak graag. Nachtschade is giftig dus dat zou ik wel echt uittrekken.

@boemel: m'n nachtvlinder-collega wist het niet, wat me doet vermoeden dat het wat anders is dan rups van een nachtvlinder. Ik pols nog eens bij de andere insecten collega's :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 19:11

Lekker Marjan!

Nachtschade heb ik alleen wat naast de paddock, die steek ik weg en gaan de kliko in.
Distels heb ik een paar van die heel groot worden. Net voordat ze in bloei komen, maai ik ze af en geef ze aan de paarden. De dag erop zijn ze altijd op.

We zijn ook ff het bos in gegaan.
Was erg mooi weer vandaag.
Ik dacht dat als ik Tess achter Diekke aan liet galopperen, ik niet goed kon zien of ze het nú echt graag doet of dat ze het doet om mee te komen. Dus mocht ze voorop in galop.

Ze is een held op sokken en had verwacht dat ze bij het eerste plantje dat een gekke kleur had, zou afhaken, maar nee, oortjes naar voren en racen maar. Mijn vriend vond dat tempo stiekem toch wel spannend :D
Was een klein rondje, grote ronde heeft een modderpad.

Afbeelding

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 19:18

Heerlijke blije oortjes Boemel!!! <3 <3 Fijn dat Tess het ook enorm leuk vond!

Jij ook al een lekker rondje gedaan vandaag Marjan? Heerlijk zeg!

Ik wil ook! Alleen is paardlief net geschoren en 5 dagen vrij geweest, wil nog niet dood :') Hij is dan wel de braafste ooit die nergens van schrikt of opkijkt, wil het alleen niet opzoeken :')
Belle begint al wat te settelen! Ze heeft ongeveer dezelfde dekenmaat als Tet dus die heeft de dekens geërfd. Heel erg gek om een ander paard met Tet haar dekens te zien.. Mis haar ook nog flink.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 19:23

@boemel: heeft ze ook nog een beetje snelheid met racen ?? :) De Friezen die ik kan die 'racen' eerder omhoog dan naar voren :D Het voelt wel 'power'.
Vroeger met een strandrit eens-maar-nooit-meer op een Fries gedaan; je eindigt altijd achteraan en ónder het zand van alles wat voor je zit :)

Dan liever een draver (of mijn oude Quarter); daar had je geen power-gevoel, dat leek moeiteloos te gaan, maar wel retesnel :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 19:27

Kan het ook niet als je eerst even zou longeren Flubberboot?

Hier maakt het niet uit of ik er 1 dag niet op gezeten heb of een maand. Altijd fris, maar gelukkig wel eerlijk en voel me geen moment onveilig.

Ik kan me voorstellen dat je Tet erg mist en dat het raar is Belle met haar dekens te zien.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 19:29

Flubberboot :(:)
Boemel, heerlijk! Haha had mezelf ook galopperend voorgesteld maar goed stap was al spannend genoeg voor Hera. Baby stapjes :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 19:29

DubbelFun schreef:
@boemel: heeft ze ook nog een beetje snelheid met racen ?? :) De Friezen die ik kan die 'racen' eerder omhoog dan naar voren :D Het voelt wel 'power'.
Vroeger met een strandrit eens-maar-nooit-meer op een Fries gedaan; je eindigt altijd achteraan en ónder het zand van alles wat voor je zit :)

Dan liever een draver (of mijn oude Quarter); daar had je geen power-gevoel, dat leek moeiteloos te gaan, maar wel retesnel :)

Ha ha geen idee hoeveel kilometer per uur we gingen, maar wel echt het gevoel dat we hard gingen. Van een opwaartse beweging was weinig sprake.
Diekke springt wel heel erg opwaarts in het bos, ze had het dan ook zwaar om Tess bij te benen en ze was drijfnat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 19:33

Leuk dat daar toch ook wel verschil in zit :)

Ik heb met mijn Quarter eens naast een wielrenner gegaloppeerd en hij dacht mij er uit te rijden; bij 55 km op de teller heb ik afgehaakt, ik vond het al té hard gaan en het had lang genoeg geduurd :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 13:37

Zó, smidje is ook weer geweest. Staan ze weer mooi op de voetjes :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 16:05

@boemel: die larfjes zouden van een soort wespje zijn! Geen wespen die mensen 'lastig vallen' trouwens, soort solitaire wesp.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 16:06

Solleke_Noah schreef:
@boemel: die larfjes zouden van een soort wespje zijn! Geen wespen die mensen 'lastig vallen' trouwens, soort solitaire wesp.

Dankjewel!
Dan mogen ze van mij onder de pallet blijven zitten. :o

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 16:18

Ik wilde zeggen vraag het het eens aan oomens. Die weet daar veel vanaf. Tegelijk denk ik: daar heb lang niets meer van gelezen. Zou die zijn gestopt met bokt?
Zie ik dat deze een ban heeft.
Totaal off-topic hier. Maar het verbaast mij zo.
Had daar niet eens 1 ow bij verwacht. Laat staan meerdere.

Helaas kan ik je ook niet verder helpen met insecten gedoe.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 21:53

@Boemel, leuke oren foto. Het enthousiasme spat er vanaf :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 09:09

Gatver, de pallet met de insecten is omgevallen en heeft nogal wat meegenomen in z’n val.
Voor nu even snel opgeruimd, straks even goed opruimen.
Afbeelding

Het heeft hier behoorlijk geregend vannacht. Ik denk dat ik de paarden vandaag maar op de paddock houd. Ik zal ze straks even longeren.

Onze buitenkat Ratje is momenteel nogal van het binnen zijn. Toen ik gisteren binnen kwam zag ik dat ze behandeld wordt, zoals het haar toekomt, namelijk als een echte koningin :D
Afbeelding

Ja, je zult maar een kat zijn hier :D

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 09:09

Jemig zwaar leven!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 09:13

@boemel: af en toe de pallet optillen en kijken wat de voorderingen zijn :)
Edit: ik zie dat dat niet meer hoeft, ware veldslag door het omvallen.

Poes heeft het duidelijk naar de zin :j

Het is droog, maar daar is ook alles mee gezegd.
Jasmijn wilde niet bij Boon uit de bak eten, die stond te treuzelen tot ik de 2e bak vulde. Nu kan ik ook heel goed treuzelen, dus ze koos maar eieren voor haar geld :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 19:32

Er liep een vreemde kat in de wei naast ons huis. Niemand in de buurt heeft katten, dus ik ben gaan kijken.

Beestje was een grote knuffelbeer en goed verzorgd. Ik heb dr opgepakt, maar dat vond ze wel heel spannend. Aangezien ik nog over een muurtje moest klimmen, heb ik haar maar losgelaten met de verwachting dat ze die paar laatste meters wel mee te lokken was. Helaas ging ze er als een speer vandoor.
Gelukkig wel foto’s kunnen maken, dus ik heb haar op Facebook gezet voor t geval iemand de kat mist.

Ik heb alledrie de paarden gelongeerd. Dat ging net voor schemer. Dit weekend gaat mijn vriend gelukkig de rijbakverlichting opnieuw aansluiten.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 20:11

Ben benieuwd boemel!

Pff ik ging vanmorgen om 7.15 weg van huis en ben net thuis… ben gesloopt. Heb de mest op stal aan de kant geveegd en alleen ff snel gevoerd. Morgen weer een dag :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:03

@marjan: dat zijn lange dagen. Logisch dat je de pap dan wel even op hebt.
Boemel: kat had duidelijk andere plannen. Wel mooi dat je foto's hebt.

Hier zijn beide woonkamerramen weer goed beslagen, wel mooi om de sporen van de slakken dan te volgen 8-)

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:33

Kom ik ook weer binnenvallen (lees mee maar kan jullie echt niet bijhouden).
Wij hebben afgelopen week een automatisch voersysteem gemaakt, ik denk vergelijkbaar met die van horsii. De klep van de hooibak gaat 8x per dag een poos open en dicht.
Wát een verademing nu al! Ik kan er echt oprecht blij van worden als we het hele dierenhouden weer een stukje makkelijker hebben gemaakt voor onszelf :') zo was ik ook intens gelukkig toen we een vlotter in de waterbak hadden gemaakt ipv elke dag water sjouwen _O-

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:58

Ja het is soms moeilijk bij te houden Fudge. Ik krijg het ook niet altijd bij gelezen. Heb je een foto van je automatisch voersysteem? Ik ben wel heel benieuwd en heb die van horsii ook nog niet eerder gezien :o

Marjan dat zijn lange dagen, snap dat je dan niet zo veel zin meer hebt om te mesten en uitgebreid bij de paarden te zijn.

Boemel is toch wel fijn als de lampen weer werken, vooral als straks de klok verzet wordt. Ik moet ook nog wat lampen ophangen bij de weides. Haal ze nou al soms in het donker pas op en dat gaat eigenlijk altijd wel goed, maar wat licht erbij is wel handig := heb wel zon lampje voor op je hoofd maar dat vinden de paarden niet heel fijn, denk omdat dat lampje dan ook in het gezicht schijnt als je ze aankijkt. Hebben jullie andere tips van lampjes die je aan je lijf kan hangen voor meer licht tijdens het werk in het donker, zonder dat dit voor de paarden erg vervelend is?