Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mutsiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 15:03

@dubbeldun: daar had ik nog niet eens aan gedacht :+

Ik dacht idd ook aan dichtgooien maar andere kant ook zonde want hier kan wel de mestkelder leeg gemaakt worden.

Strohalmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 15:03

Jeetje... ik houd jullie ook niet bij!

Welkom aan alle nieuwe mensen! Ik zag varkensroosters voorbij komen. Ik heb in mijn stallen oude koeienroosters. Heb daar rubber matten overheen gelegd. Houdt zich heel goed! En inderdaad ideaal de extra afvoer. Het stro blijft een stuk droger.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 15:31

Ik ben ooit op een stal geweest waar ze roosters hadden liggen (ik weet niet welke variant), daar worteldoek op en daar vlas op. Ze haalden dagelijks de mest eruit en 1 keer per jaar de hele stal. Er lag dan nog steeds weinig vlas in, omdat bijna alle urine in de kelder verdween. Het rook daar ook heel fris binnen, in tegenstelling tot de boxen in een ander gebouw (wat ze zelf ook erg vervelend vonden, daar hadden ze de vloer dicht laten storten en dat zouden ze nooit gedaan hebben als ze het verschil zo duidelijk hadden geweten van te voren).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 20:06

Hele bijleespost gemaakt, maar druk op het verkeerde knopje. Alles weg :')
Die volgt dus nog...

Iemand enig idee wat dit plantje is? Hij staat in mijn kruidentuintje, maar kan me niet herinneren dat ik iets gezaaid hebt wat hier op lijkt :')

Afbeelding

Foreverkliek

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 20:12

Mijn gok ik munt of citroenmelisse. Als je een blaadje kneust kan je het ruiken of proeven.

Moeilijke maar wel eerlijke beslissing Karin.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 20:38

xXutopiaXx schreef:
Hoop nieuwe namen! Gezellig :D

Even opgezocht, de spijlen van de door ons bestelde wanden hebben een diameter van 25mm en een spijlafstand van 6cm. Dus jij zal met 5,5 cm en dikte van 27mm wel goed zitten denk ik... Wij hebben niet specifiek iets gevraagd, dus onze maat zal standaard zijn denk ik...

Hier nog geen nesten gezien, of ik kijk gewoon niet goed _O-

Ik wil ook zo graag mooie Wilgen in/bij de wei.. maar droge zandgrond is misschien niet de meest ideale grond.. -O-

Oh en wij sproeien ook, alleen 's avonds i.v.m. verdamping en van het grondwater... tuin/gazon wel gewoon met kraanwater, maar alleen als 't écht droog is inderdaad. Plantjes in bakken krijgen wel elke avond een slokje :P

Bedankt voor het opmeten. Ik heb een paard wat veel rolt en ben bang dat hij net als mijn vorige paard met zijn been tussen de tralies komt. Nog meer mensen hier met een neurose over spijlafstanden ha ha?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 21:07

Ik heb geen spijlen. Stallen zijn open aan de bovenkant. Staving ik toch ook wel heel fijn en geeft een ruimtelijk gevoel

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 21:13

Ik ben ook niet van de tralies. Vriendin van me heeft ook haar paard met een hoef tussen de tralies gehad.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 21:18

Ik heb wel tralies maar wat de afstand er tussen is geen idee. Beginnen ook vrij hoog in de muur gemetseld en ik heb ze tweedehands via marktplaats gekocht samen met de deuren.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 21:43

spijlen op het werk kan ik wel nameten, ik heb zelf ook geen spijlen
1 loods staat vol met veulenstallen en daar staan erg dicht op elkaar, de andere zijn meer standaard afmeting, ook daar zal een paard niet snel tussenkomen, pony of veulen wat bokt of hoog schopt wel.
Helaas op mijn vorige werk ook meegemaakt na een bok dat er 1 vasthing, di schopte erdoorheen spijlen gingen net ver genoeg uit elkaar en klemden weer dicht en paard hing op de grond met zijn achterbeen vast. . 1 geluk dat er artsen werken en die meteen verdoofd kon worden voor de spijlen losgeflext werden en het paard dus niet in paniek begon te trekken.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 22:16

@ Karin-db, sterkte met je paard! Dat is niet wat je wil horen...
@ Niello, Hier ook spijlen van 25 mm en een tussenruimte van 6 cm. Ik had er eigenlijk nog niet eens over nagedacht dat er een hoef tussen zou kunnen, afstand lijkt klein genoeg. Maargoed, je weet soms toch niet hoe ze zit in bochten wringen.

Ik heb van die dikke matten in mn stal, stal op verloop en met afvoer, erg fijn vind ik zelf. Nu ze weer 24/7 buiten staan kan je makkelijk de stallen weer schoon spuiten en alles weer fris. Als je die mogelijkheid hebt zou ik daar zelf zeker weer voor kiezen.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 09:00

Oh sh*t, helemaal gemist in m'n bijleespost... sterkte Karin.. niet leuk :(:)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 09:02

Sterkte karin. Dan wel weer fijn dat ze thuis staan.

Hier ook spijlen, weet zo de maat niet, denk standaard?
Maar dan wel aan de bovenkant, nergens onder. Dat zou ik te eng vinden met rollen.
Onder is helemaal hout.

Truedreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 09:04

Karin sterkte en fijn dat ze bij je kan blijven. Spijlen ben ik ook geen fan van. Wij gaan houten tussenschotten maken. En als het nodig is aan de bovenkant balken overdwars tegen het klieren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 09:06

De ongelukken die ik ken met spijlen waren allemaal aan het bovenste deel van de stal (boven een meter/1.20) en de spijlen waren zo dicht op elkaar dat er normaliter geen hoef door zou kunnen.

Truedreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 09:11

Apart he hoe ze dat dan voor elkaar hebben gekregen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 09:15

Steigeren en met kracht uit halen of hoog bokken.

Ik ken zelfs een verhaal van een hengst die om te dekken bij een naburige stal was gestald. De stal heeft dichte wanden en vlak daarboven beginnen de balken van het dak.
Hij is met steigeren tussen de wand en de dakspant gekomen met een voorbeen en dat zag er heel niet goed uit ;(

Truedreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 09:30

:oo dat zijn geen fijne dingen. De 1 staat netjes op stal de ander breekt de boel of zichzelf af.. ik hoop dat nooit mee te maken.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 09:44

Wat die beesten zichzelf ook soms aandoen hè... _-:(

Hier donderdag mijn Fries in z'n spronggewricht ingespoten als behandeling tegen artrose, moest een weekje echt alleen stappen en daarna rustig opbouwen. Paard doet NOOIT een stap harder dan absoluut noodzakelijk.. wat denk je: gisteren hé-le-maal uit z'n plaat in de wei.... |( |( Hij maakte stops waar m'n Quarter jaloers op zou zijn.... |(

Truedreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 09:46

Of ze het erom doen he _-:(

Alles wat ze niet mogen doen ze juist. Ongeacht de schade die ze ook zichzelf aanbrengen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 09:49

Ja hier gisteren ook. De oude fjord van de manege die vol artrose zit is gisteren met de Haflinger aan de kletter gegaan in de wei. Galop en op die artrose achterbenen een pirouette maken...
Beest loopt zo stijf als een plank nu.

Truedreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 09:52

Pff je kunt ze soms wat! Dan denken ze dat ze meer kunnen dan jij dacht. Hoop maar dat t snel beter gaat met die ontdeugende fjord die blijkbaar denkt dat ze nog 3 is O:)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 10:30

Ik merk het bij mijn oudje ook als ze eens een vrolijke opleving heeft, dan loopt ze daarna 3x zo stijf/zwabberend. Momenteel wordt het overeind komen wel steeds meer een probleem.

Truedreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 10:53

Best sneu is dat. Dan voelen ze zich even kiplekker met alle fratsen van dien om er vervolgens dagenlang een prijs voor te moeten betalen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 11:08

Met 34 zou ze toch zo langzamerhand beter moeten weten :)