Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 10:22

Daan_O schreef:
[***] schreef:
Ach het glas is halfvol of half leeg ;) .

Van mij mag het ook wel eens wat warmer worden en minder waaien maar hier heb je wel een punt! :D

Oooh maar ik vind een beetje warmer ook veeeeel lekkerder hoor, maar ik begrijp nooit zo goed waarom mensen zoveel klagen over het weer?!

Als er nu "iets" is op deze wereld waar je werkelijk niets aan kan doen is het wel het weer. Maar goed ook trouwens anders zouden mensen nog veel meer ruzie maken.....

Ik ben een echt ochtendmens trouwens. Sta ook in het weekend om 6:00 naast mijn bedje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 10:27

Wendy schreef:
Ik weet natuurlijk niet hoe duur een kniklader is (volgens mij heeft spatter er een?) maar een oude tractor valt best mee qua prijs, voordeel is ook dat er weinig aan kapot kan gaan :+. Minitractoren zijn in verhouding dan wel weer erg duur.

Ben ik met Wendy eens. Wij hebben sinds kort een tractor uit 1954 voor 1.500,=, ding loopt als een trein en kan ook flink zwaar werk aan.

Bij ons veel regen vannacht, maar alles staat nog en er is maar weinig regen naar binnen gewaaid. Wel ontzettend veel wind. Zit aan de de Waddenzee kust, dus het spookt behoorlijk. Als het goed is wordt het de komende uren wat minder.

Ach arme Spatter, het zag verleden week zo mooi bij je! En wat een gaaf beest is die Tika toch <3

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 10:45

wij hadden ook eerst een mini tractor ..vond ik als vrouw toch echt fijn want kon er zelf heel veel mee ..als de bak gesleept moest worden kon ik dat gewoon zelf en diende niemand hier te vragen ..en was ook heel makkelijk want hij paste in de trailer _O- en voor de weilanden 15 km verderop wel zo handig
Maar de mannen wilden een grotere ( begrijp hun wel .. voor slepen , strooien en bloten van grote stukken is het gewoon veel sneller en sterker :j en ook grote balen verplaatsen , aanvoeren etc ) dus er staat nu een grote Fendt met cabine maar heb er nog nooit mee gereden .
We gaan wel zo'n Avant aanschaffen voor erbij , is praktischer en je kan er mee mesten ook

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 10:48

Een kniklader ik idd erg handig, maar het is geen trekker.
Als je wilt slepen kan dat heel goed met een grindbak, of je past een sleep aan zodat deze er op kan.
Maar ik heb bijvoorbeeld ook grasmaaiers gezien die je er op kan aansluiten.

Voordeel tegenover een trekker vind ik vooral het draaien/sturen dat veel scherper kan en je dus makkelijker kunt bewegen in kleinere ruimtes, en dat je hoger komt, zo kun je bij een stapel grote strobalen gewoon de bovenste pakken en de rest laten liggen. Ook voor bijvoorbeeld het opsteken van de mesthoop is het handiger want je komt veel hoger.
Tenzij je natuurlijk kijkt voor een trekker met voorlader, dan kom je ook weer hoger dan met een trekker die dat niet heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 10:49

Als je weilanden inderdaad 15 km verderop liggen dan is het wel handig om een grote trekker te hebben.

Maar waarom kan jij daar niet zelfstandig mee rijden?

Achterom

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 10:51

Ik vroeg me idd al af waarom je als vrouw niet op een grote trekker kunt rijden? Ik heb trouwens ook niet op de onze gereden, maar dat gaat binnenkort toch echt wel gebeuren (en ik ben maar een klein vrouwtje, maar ik vind dat gewoon leuk :D).
Woensdag komt de sleep, dus mooi moment om eens op de trekker te stappen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 10:53

Ik rij ook gewoon op een grote trekker. Nu is de onze niet een moderne grote trekker, maar voorheen op de pensionstal reed ik wel op de moderne trekker tijdens het hooien. Ik vind het ook echt superleuk! En ben ook maar een klein vrouwtje....

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 10:55

weet niet , vind het veel minder handig voor mezelf ...alles is hier heel kort op elkaar om te manoeuvreren enzo , past met sleep of balen hooi maar net tussen de poorten overal

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 10:58

Je moet dat gewoon doen, oefenen baart kunst! Vrouwen verschuilen hun nogal rap achter het excuus 'vrouw-zijn' om sommige dingen niet te doen, omdat ze denken dat ze dat toch niet kunnen en er ook van uitgaan dat mannen dat sowieso beter kunnen. :P Is voor niks nodig!
Laatst bijgewerkt door miezelke op 31-03-15 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 10:59

Haha, helemaal mee eens.

Trouwens, met onze sessies intensief tuinieren van de afgelopen weken (grote struiken en dode bomen verwijderen) kwam de trekker ook heel goed van pas. We konden de coniferen er met de trekker nu heel makkelijk uit trekken, daar waren we anders mooi druk mee geworden :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:02

Je moet gewoon kijken waar je rijd :) dat moeten wij uiteraard ook, want wij kunnen net zo goed ergens tegenaan rijden. (wij als in mannen dan)

Vind het altijd wel grappig, een vrouw op een grote trekker.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:03

Gewoon rijden!

Mijn man is een heftruck gewend maar ik ben handiger met de Macks :D
Wat betreft de avant zou ik daar nog eens goed over nadenken, wij wilde hem uiteindelijk niet omdat je voorop zit en de knik achter je waardoor je met die kont gauw ergens tegen aan zit.

Macks was ook iets goedkoper maar nog een hele aanschaf natuurlijk
de onze was tweedehands maar eigenlijk nog nieuw want amper km vanwege faissement en opkoop
We hebben er nu 2 x een akevietje mee gehad maar beide keren is hij op kosten van die zaak aan huis gemaakt en dat speelde wel mee in de beslissing want mijn man heeft geen tijd en zin om te sleutelen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:05

Het lijkt wel of de storm weer erger wordt, net was het bijna windstil en nu wappert alles weer en gaan de bomen enorm heen en weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:08

palousa_boy schreef:
Je moet gewoon kijken waar je rijd :) dat moeten wij uiteraard ook, want wij kunnen net zo goed ergens tegenaan rijden. (wij als in mannen dan)

Vind het altijd wel grappig, een vrouw op een grote trekker.

Ha, ha, mijn man vind het ook altijd zo leuk als ik met de trekker over het land of door de bak cross!

Gewoon sturen en kijken, net als in de auto.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:10

Hier is de wind ook weer erger geworden en zit nu op 7.
Helaas moest ik bij de cavia-ren even ingrijpen want een deel was al losgetrokken van het hout waar het dakje op vast zat.
De paarden zijn de schuiltent ingedoken en komen er niet uit. Gelukkig staat die deel achter de stallen uit de wind anders weet ik niet of dat zeildak het zou houden.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:39

Hier spookt ook behoorlijk,net zo'n rukwind dat zelfs de dakplaten van het afdak rammelde.Zware kast waar prikdraadapparaat instaat waaide ook om.Gelukkig bleef hij hangen op de paal die ernaast staat.Maar even vastgeknoopt.

Jongens gaan niet land op vandaag,staat een boom vlakbij en mocht die omwaaien of grote takken verliezen dan is het hekwerk aan barrels.Wil geen paard onder maar ook niet gaan zoeken met dit weer.
Kunnen ze vast wennen als de boel is omgeploegd :+

Ik kan helaas niet met de trekker rijden,teveel trilling door mijn lijf.Net of ik met dunne rietjes over mijn hele lijf geslagen wordt op een gegeven moment :( Mijn spieren en zenuwen zijn te overbelast en dit is niet te doen.

Op zich kan ik prima met een trekker overweg,heb 15 jaar lang met die rommel gereden,ook met heftruck.Met heftruck-examen was ik als enige vrouw de beste van mijn klas :o
Maar als je lijf je "De dikke vinger" geeft houd het op.

Ik baal er wel van want nu ben ik afhankelijk van mijn vriend :\

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:26

Idd oefenen oefenen oefenen.... nu doe ik ook alles met de trekker :D

Hier schade aan het hek van de honden, gelukkig lagen ze lekker binnen! Hier de ponies maar een dagje binnen, alle stallen los, incl stalgang.... wat een bende hebben ze gemaakt! Maar hebben ze wel redelijk ruimte. De groten staan buiten met de staldeuren dicht, want de wind staat er pal op... het dak waait bijna weg! Pffff.... heb de hele winter de paarden geen dag binnen gehad en nu is het toch echt lente :(

Hopen dat de schade verder beperkt blijft bij iedereen, want ik zag op fb ook al foto's langskomen van omgewaaide bomen, daar wordt je echt niet blij van.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:46

Hier ging het dak van de serre even omhoog, niet helemaal natuurlijk maar er zat meer speling op als goed is.
Wind is nu veel lelijker als vanmorgen, echt rukwinden.

Paarden staan hier gewoon buiten, nouja, onder het afdak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:51

Bij mij staat het spul ook gewoon buiten. Ik heb eerlijk gezegd niet het idee dat het zo heel heftig is bij ons, terwijl aan de kust vaak hardere windstoten zijn.

Hoop dat de wind snel wat minder word en dat er geen ongelukken gebeuren.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:52

Mijn paarden staan altijd buiten. Zonder uitzonderingen. Heb liever dat ze zelf kunnen doen waar ze zich goed bij voelen. Vanmorgen stond de wind knal op de achterkant van de stal waardoor ze in de stallen en onder het afdak volledig uit de wind stonden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:19

Ohh brrr spatter.... klinkt toch eng.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:32

Ja, als er eenmaal een beetje ruimte is dan is er soms geen houden meer aan.
Hier langs de weg een boom om c.q. tak over de weg.
Ga zou maar eens kijken, moet toch de brievenbus checken.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:15

Hier ligt in de tuin voldoende naaldboom om een kerstboom in elkaar te flansen :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:27

Dat is nou een leuk klusje voor de donkere avonden ;)

Ik heb net een plas via 12 kruiwagens water leeggeschept. Kijken wanneer hij weer vol regent :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:49

DubbelDun schreef:
Dat is nou een leuk klusje voor de donkere avonden ;)

Ik heb net een plas via 12 kruiwagens water leeggeschept. Kijken wanneer hij weer vol regent :D

Buienradar zegt...aan het begin van de avond :P

Hier het water alweer lekker weggezakt...jongens zullen wel balen dat ze niet in de speeltuin mogen :+