Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:04

Russel en madamX, willen jullie mij een PB'tje doen over welke houtkorrels jullie hebben en waar ik deze kan kopen? Ik wil het graag gaan proberen.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:57

Citaat:

Wie zegt dat ik het heb over 'afgekeurde' houtpellets? Ik gebruik enkel houtpellets die speciaal voor stalstrooisel worden geproduceerd (deze hebben helemaal niets te maken met brandstofpellets, branden overigens heel erg slecht wat tevens goed is voor de brandveiligheid...)[/quote][/quote]

Ik weet niet of u van Be of NL bent, maar voor zij die in Belgie wonen wil ik er gewoon op wijzen wat op deze site staat.
Houtkorrels, niet gecertificeerd , worden blijkbaar in Be aanzien als afval, en heeft dus volgens mij gevolgen voor het storten nadien.

Ik zou me er toch van vergewissen of ik ze kan uitstrooien als mest, of nagaan of ik de mest via het containerpark dien af te voeren.

Of de pellets al of niet bewust niet gecertificeerd zijn doet er niets toe

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:52

granu schreef:
Citaat:

Ik weet niet of u van Be of NL bent, maar voor zij die in Belgie wonen wil ik er gewoon op wijzen wat op deze site staat.
Houtkorrels, niet gecertificeerd , worden blijkbaar in Be aanzien als afval, en heeft dus volgens mij gevolgen voor het storten nadien.

Ik zou me er toch van vergewissen of ik ze kan uitstrooien als mest, of nagaan of ik de mest via het containerpark dien af te voeren.

Of de pellets al of niet bewust niet gecertificeerd zijn doet er niets toe

Jeetje, wordt je nu bang dat iedereen opeens overstapt op houtkorrel door mensen te laten denken dat houtkorrelmest niet af te voeren is??? Hoe ver kan je zinken.....
Houtkorrelmest is absoluut geen probleem, in de gehele EU niet.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:11

Van zaagselmest kom je toch ook gewoon af. De boer hier spit het gewoon onder in de akker. Kon dat in Belgie dan niet?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:30

Jammer dat het nu een wedstrijdje wordt tussen twee soorten strooisel.

Ik wordt steeds blijer van de strokorrels ik heb nu al ruim een maand geen natte plekken hoeven weg scheppen of te hoeven bij vullen!

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:05

Citaat:
Dinopino schreef:
Van zaagselmest kom je toch ook gewoon af. De boer hier spit het gewoon onder in de akker. Kon dat in Belgie dan niet?

heb navraag gedaan bij de bevoegde diensten, ik meld me zodra het antwoord er is, normaal binnen de 10 werkdagen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:19

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:11

Hoe gaat het met de diverse korrels????

Het is hier zo stil.

Zijn er ook foto's van de houtkorrelstallen /3

Hier nog steeds tevreden met de strokorrels.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:02

De paarden staan nu 24 uur per dag buiten dus heb eigenlijk heel weinig stropellets in de stal liggen.
Het ligt er alleen om de urine op te vangen als ze even binnenstaan voor het eten (Ravel plast altijd voordat
ie gaat eten....).

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:42

Hier merken we ook duidelijk dat het zomer wordt. Van de week voor het eerst sinds lange tijd natte pleken verwijderd en een zak bijgevuld. Zaten maar twee natte plekjes in. Ze hadden wel de drempel gesloopt dus ze hadden wel veel korrels uit de stal gelopen, anders hadden we niet eens hoeven bijvullen denk ik.

Ook in de zomer redden we het met vlas niet een maand of langer dus ik ben ook nog steeds zeer tevreden.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:42

Fitzroy schreef:
Russel en madamX, willen jullie mij een PB'tje doen over welke houtkorrels jullie hebben en waar ik deze kan kopen? Ik wil het graag gaan proberen.

Heb je ze inmiddels geprobeerd? zo ja, hoe bevallen ze?
Mag per PB ;)

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:43

Citaat:
5/5.Granu, heb navraag gedaan bij de bevoegde diensten, ik meld me zodra het antwoord er is, normaal binnen de 10 werkdagen

Al iets wijzer?

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:13

Citaat:
Al iets wijzer?
[/quote]

Op heden nog geen antwoord ontvangen, buiten dit
Op 5/05/2011 13:01, info OVAM schreef:
> Beste,
>
> Wij hebben uw bericht goed ontvangen en geregistreerd. Wij streven
> ernaar uw vraag binnen de 10 werkdagen te beantwoorden.
> Wij danken u voor uw begrip.
> In afwachting van ons antwoord verwijzen we graag naar onze website met een overzicht van veelgestelde vragen en antwoorden. Misschien bent u hiermee reeds geholpen. Surf naar
> http://www.ovam.be/jahia/Jahia/pid/171
>
> Vriendelijke groet,
>
> OVAM

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 19:03

diana1 schreef:
Citaat:
5/5.Granu, heb navraag gedaan bij de bevoegde diensten, ik meld me zodra het antwoord er is, normaal binnen de 10 werkdagen

Al iets wijzer?

hierbij het antwoord:
Beste,

Wanneer een energiekorrel afgekeurd wordt op basis van onzuiverheden kan die niet meer als stalstrooisel gebruikt worden, het gaat dan immers niet over onbehandeld houtafval.
Wanneer de korrel afgekeurd wordt omdat de druksterkte niet gehaald wordt, kan hij wel gebruikt worden in stallen.

Vriendelijke groeten,

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:04

Nog steeds Super tevreden HippoGold gebruikers,en geen hoestend paard meer.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 07:50

Citaat:

Houtkorrelmest is absoluut geen probleem, in de gehele EU niet.[/quote]

Madam X,
graag uw antwoord op het antwoord van de bevoegde instanties i.v.m. mest van houtkorrels, welke afwijkt van uw stelling

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 12:51

granu schreef:
Citaat:
Houtkorrelmest is absoluut geen probleem, in de gehele EU niet.

Madam X,
graag uw antwoord op het antwoord van de bevoegde instanties i.v.m. mest van houtkorrels, welke afwijkt van uw stelling[/quote]

Ten eerste zei ik al dat ik geen afgekeurde brandstofpellets gebruik, het strooisel wat ik gebruik is gemaakt om als strooisel te dienen, niets afgekeurd dus.
Ten tweede zitten er in het strooisel geen toevoegmiddelen.
Ten derde gaat het antwoord van de zg bevoegde instantie helemaal niet over mest of mestwetgeving; men heeft het alleen maar over afgekeurde brandstofpellets die evt. toevoegmiddelen bevatten waardoor ze nader bekeken moeten worden of deze geschikt zijn voor mest. en zoals ik al zei, ik heb het niet over afgekeurde zooi maar pellets die gemaakt zijn voor een specifiek doel.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:52

Citaat:
Ten eerste zei ik al dat ik geen afgekeurde brandstofpellets gebruik, het strooisel wat ik gebruik is gemaakt om als strooisel te dienen, niets afgekeurd dus.
Ten tweede zitten er in het strooisel geen toevoegmiddelen.
Ten derde gaat het antwoord van de zg bevoegde instantie helemaal niet over mest of mestwetgeving; men heeft het alleen maar over afgekeurde brandstofpellets die evt. toevoegmiddelen bevatten waardoor ze nader bekeken moeten worden of deze geschikt zijn voor mest. en zoals ik al zei, ik heb het niet over afgekeurde zooi maar pellets die gemaakt zijn voor een specifiek doel.

Hoe kan je als consument weten of de korrel gemaakt is voor brandstof of voor strooisel? Na productie ziet men of een korrel een norm haalt of niet, dan wordt ie gedeclasseerd. Als consument heb je daar geen zicht op, want je koopt een zak waar op staat : strooisel.
In een energiekorrel zit geen toevoegmiddel, dat is geen nieuws
Energiekorrels zijn meer waard als ze verkocht worden als energiekorrel, waarom zou men ze verkopen als strooisel, als ze goed zijn?
Maar als je de naam geeft van de korrel/producent, dan kunnen we het gewoon navragen en eventueel testen.
Misschien een bevoegde instantie laten testen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:53

Granu, volgens jouw zijn ze dus hetzelfde kwa bestanddelen? Waarom kosten de energiekorrels dan 3 euro per zak en de stalkorrels 6 euro?

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:39

Russel, ik denk omdat er dan PAARD voor staat. Alles waar Paard voor staat is duurder.
Paardenshampoo, Paardenborstel etc.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 08:30

russel schreef:
Granu, volgens jouw zijn ze dus hetzelfde kwa bestanddelen? Waarom kosten de energiekorrels dan 3 euro per zak en de stalkorrels 6 euro?

als ze afgekeurd zijn voor te weinig verdichting, dan ga ik er van uit dat ze dezelfde bestanddelen hebben.
als ze afgekeurd zijn voor de samenstelling, dan laat ik aan u de beoordeling.

"één" prijs voor stalkorrels bestaat er niet, juist zoals bij strokorrels.
ik denk niet dat alle stalkorrels 6 euro zijn, kijkt u maar even rond.
Niet alleen kijken naar de prijs /zak, maar prijs per ton is eigenlijk meer richtgevend?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 13:33

Maar er zal dan toch wel kwaliteitsverschil zijnn, neem ik aan, want dat is ook bij strokorrels zo. Die kan je ook voor 3 euro per zak kopen en voor 6 euro per zak..

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 19:34

russel schreef:
Maar er zal dan toch wel kwaliteitsverschil zijnn, neem ik aan, want dat is ook bij strokorrels zo. Die kan je ook voor 3 euro per zak kopen en voor 6 euro per zak..

Juist zoals bij strokorrels heb je ook in houtkorrels verschillende grondstoffen
een strokorrel van gerst of rogge is anders dan van tarwe of mais.
spar en eik en populier zullen wel allemaal verschillende eigenschappen geven aan de korrel. Het hars van de spar zal bvb een betere binding geven en een mooiere korrel.
korrels van recyclagehout, met lak, verf enz. zal ook wel anders reageren? in plaats van stortkosten te betalen, een goedkope korrel maken is ook een wijze om het onzuiver hout kwijt te raken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:11

Dat laatste lijkt mij toch niet iets wat je in je kachel wilt hebben om lekker bij te gaan zitten en dan voorts na jaren kankers en andere aandoeningen te krijgen. Dan moet de korrel ook snel en goed opbranden en dat is ook aan het soort hout relateerbaar.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:50

wij hebben sinds vorige week strokorrels.
Het is wel duur, we hebben er een aantal zakken in moeten doen (kosten 27 euro per stal). Ook is het meer werk dan gewone stro uitmesten. Je moet namelijk met een soort meertandige hooivork de mest eruit "zeven", anders is het zonde als je de helft van die korrels er weer uithaalt met mesten.
Na een dag zijn de korrels geen korrels meer trouwens, maar vertrapt tot "kruimeltjes"

Daar staat tegenover de je er maar eens in de vier weken een nieuwe zak bij hoeft te gooien en maar eens in de drie maanden alles eruit moet halen. Verder absorbeert het inderdaad heel goed de urine waardoor ook het volume toeneemt. De paarden staan altijd in een droge stal. Ook heel fijn voor de veulens, die vaak nog liggen. Het ziet er schoner uit dan strostallen en de geur van urine/mest is veel minder.

Tot nu toe zijn we wel enthousiast!

nb: de paarden staan nu de hele dag buiten en alleen s'nachts op stal, ik ben benieuwd hoe het in de winter is, als ze meer binnen staan!