Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 10:45

Ik noteer in de digitale agenda als ik aan een nieuwe baal begin. Op die manier kan ik het monitoren.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 10:52

Ik geloof dat als ik veel hooi voer dan 1 grote baal per paard. Nu in de zomer is dat veel minder.

Vanmorgen al lekker een bosritje gemaakt Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In stal perfect. De versnelling hoger mag wat gecontroleerder. Ze staat helemaal aan ha ha.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 11:03

Als je er nog eens vanaf moet, boemel... <3 Ik vind het helemaal leuk, zo'n lekker bont spekje waar je mee op avontuur kan.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 11:44

Ha ha, ik zal het onthouden Lorette. Met jouw ervaring en locatie zou je wel de kanshebber zijn.
Maar ik hoop eigenlijk op vele gelukkige jaren hier :D

Ze houdt inderdaad van avontuur.
We gaan binnenkort ook eens met haar zwemmen, want daar houdt ze blijkbaar ook van :D
Afbeelding
Afbeelding

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 11:52

ik reageer wat minder, maar ik wil je wel even feliciteren met je nieuwe aanwinst Boemel !
Wat een enorm leuk dier, daar ga je vast leuke tijden mee beleven.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 12:06

Ik ben ook even wat minder actief geweest hier. Beetje druk met van alles, maar ook met de pony's. Ik heb er nu drie staan.

Sinds week of 5 een ruintje erbij van 1.25m. Maar het valt allemaal beetje tegen dus enorm in twijfelstand.

Misschien dat jullie je mening is kunnen delen?

Het nieuwe ruintje is namelijk niet zo heel lief tegen mijn andere twee pony's. Hij staat nog steeds apart achter een draadje. Laat ik ze samen dan vertrouw ik hem eigenlijk niet. Hij doet echt heel lelijk; oren in de nek, slaan, bijten.. als de andere pony's in de buurt komen of als meneer zelf vind dat hij de ruimte wil claimen. Mijn andere twee doen echt wel toenaderingen, op een vriendelijke manier, maar die worden door meneer steevast afgewezen. Ik word er een beetje moedeloos van. Nog nooit eerder zo extreem meegemaakt. Gaat dit nog goed komen? Wat kan ik nog doen om rust in de groep te krijgen?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 12:37

5 weken is nog erg kort. Hier staan ze ook nog apart omdat mijn schimmel zo vreselijk autistisch is. Ik trek hier zelf zo'n 6 maanden voor uit. Beter wat langer naast elkaar met draad ertussen dan een verstoorde kudde wat jaren aan kan slepen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 15:38

Super lief, had van de baasjes van Ice het zadel meegekregen. Ik vond het een heel fijn zadel, maar zag wel dat ie niet goed lag. Verder was het een stug ding, dus ik dacht een of ander goedkoop vaag merk.

Zadelpasser gaf aan dat ze ‘m niet passend ging krijgen, maar dat het een heel goed en duur merk is en dat ie vooral liefde nodig heeft.

Leer was gelukkig alleen droog en niet uitgedroogd.
Tjee, wat kon die olie drinken :=
Maar, zeker opgeknapt. Kent iemand van jullie het merk Ryder? Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 22:53

@Belker, balen van de eiken, gelukkig was je thuis!
Ben je er iig wel vanaf nu, als ze toch al halfdood waren..

@Lys PPA, balen van het huis!

Hier ook geen ruimte voor een jaarvoorraad hooi dus dat is makkelijk haha.
Mijn hooiboer appte toevallig vandaag wel dat hij weer kleine onverpakte baaltjes heeft *\o/*

@boemel, ooh zwemmen <3
Ik ken het merk niet!

@greendragon, zou het kunnen dat de ruin lelijk doet uit onzekerheid? Misschien omdat hij nog apart staat, het gevoel zich op voorhand te moeten verdedigen ofzo?

Het heeft bij mij iig een jaar geduurd voordat er weer rust in de kudde was nadat de ruin erbij kwam.

Nou ik ga lekker slapen. Vandaag schoolreis met mn 9 jarige dochter haar klas, naar Blijdorp.
Heel leuk maar wel pittig met de warmte :D

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 23:32

@ Greendragon, ik zou ze voorlopig nog even met een draadje laten staan. Mijn merrie's staan ook (nog) niet samen. Ik merk nu wel dat ze met een draad er tussen meer aan elkaar gehecht aan het raken zijn. Ik Dat heeft bij sommige echt wel tijd nodig.

@Boemel, wat een fijne plaatjes! Is je lange zoektocht toch beloond.

Wij hebben wel ruimte voor een jaarvoorraad, maar ik bestel eigenlijk net zo lief als het bijna op is, na onze vorige lading ben ik een beetje bang geworden voor slecht hooi en dan met een hele voorraad zitten.
We hebben ook hooi van het land van mijn oom, dat zijn fijne onverpakte baaltjes dus die heb ik wel graag.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 21:00

Matheno schreef:
5 weken is nog erg kort. Hier staan ze ook nog apart omdat mijn schimmel zo vreselijk autistisch is. Ik trek hier zelf zo'n 6 maanden voor uit. Beter wat langer naast elkaar met draad ertussen dan een verstoorde kudde wat jaren aan kan slepen.

5 weken lijkt inderdaad kort, maar als je er midden in zit, ervaar ik het als een eeuwigheid. :(
Mijn vorige kudde uitbreidingen waren steeds binnen een paar dagen gefixed. Dan niet per se vrienden, maar wel een acceptatie en elkaar beleefd benaderen.

Wat bedoel je met 'autistisch'. Wat doet jouw schimmel en hoe is jouw aanpak?

Charaz schreef:
@ Greendragon, ik zou ze voorlopig nog even met een draadje laten staan. Mijn merrie's staan ook (nog) niet samen. Ik merk nu wel dat ze met een draad er tussen meer aan elkaar gehecht aan het raken zijn. Ik Dat heeft bij sommige echt wel tijd nodig.

Hoe lang heb jij de nieuwe merrie? Hoe reageren ze op elkaar?
Als ik de andere twee pony's uit het zicht van de nieuwe haal, staan ze ook naar elkaar te hinniken. Dat dan weer wel.

Karin_deB schreef:
@greendragon, zou het kunnen dat de ruin lelijk doet uit onzekerheid? Misschien omdat hij nog apart staat, het gevoel zich op voorhand te moeten verdedigen ofzo?

Het heeft bij mij iig een jaar geduurd voordat er weer rust in de kudde was nadat de ruin erbij kwam.

Oef een jaar!
Ja ik snap niet zo goed waarom hij zo reageert. Hij komt uit een kudde van 4-6 ruinen. Nu staat hij met een ruin en een merrie. Ik merk niet echt verschil tussen hoe hij met de ruin danwel de merrie omgaat. Hij jaagt ze allebei weg als ze in de buurt komen, met oren in de nek en kont toe draaien. En wil dan ook prima uithalen met twee benen. Echt een extreme reactie.

Ik heb ze afgelopen twee dagen allemaal samen gezet, dus draadjes er tussen weg. Was er wel 'continu' bij om te observeren. Als de nieuwe lelijk begint te doen, brul ik even, en dan houdt ie op met lelijk doen. Omdat ze best de ruimte hebben om elkaar te ontwijken, en mijn twee oudjes inmiddels alert genoeg zijn, zijn er geen gekke dingen gebeurt Maar het is nog niet acceptabel om ze hun gang te laten gaan zonder toezicht.

Wij hebben de hooilevering van ons hooiboertje ook weer gehad. 200 kleine pakjes hooi. Dat is met drie pony's ongeveer een half jaar. Ik kon nog wel 50 pakjes meer hebben, maar dan is de zolder ook echt vol.

@Karin, beetje bijgekomen vandaag?
@Boemel, super lijkt me dat, zo in het water. Heerlijk dat het kan!

Iedereen de hitte overleeft vandaag? Ik vond het niet eens zo extreem warm. Ik had een hoefbekapcursus, dus ik zat 'lekker' met dode hoeven in de zon. -O-

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 21:16

Eerst gewerkt en erna 155 pakjes hooi van het land gehaald, 2 percelen. meteen in een schuur weer afgeladen en zo kan ik per keer een trailer volmaken en ophalen
met de pakken stro en voordroog krijg ik dat niet allemaal thuis opgeslagen

Nu heerlijk gedoucht en op de bank neergeploft. ga ook niks meer doen

Wat jammer van het huis

merk Ryder ken ik niet

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 21:32

Lastig hoor, als ze zich zo moeilijk laten koppelen... en 5 weken is dan helaas nog niet zo lang...

Ik heb best wel veel kunnen doen vandaag.
Partij hooi opgehaald.
Heel uitgebreid mest geruimd ook baan het stuk land waar we dat een week niet gedaan hadden.
Even naar het dorp voor allerlei boodschappen bij verschillende winkels ( was heerlijk rustig met de warmte).
En ik heb nog op mijn gemak plinten geschuurd en gelakt...

Mijn vriend is over een half uur weer thuis, dan gaan we nog even niksen in de hottub.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 22:43

Met moeilijk koppelen wilde ik wel eens paarden naast elkaar op stal zetten (de nieuwe en een stabiele uit de groep) terwijl de rest uit het zicht buiten staat. Na een paar dagen waren die twee dan vrienden en konden ze bij de rest in de groep. Op stal is niet ideaal. Maar het heeft bij mij dus elke keer (keer of 5) snel effect gehad. Ook bij koppels die elkaar door de draden en sloot joegen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 22:49

Wat uiteindelijk bij ons hielp mei de nieuwe ruin van mijn vriend en een van de merries die erg lelijk bleef doen, is een paar keer samen een lange rit in de trailer...

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 23:03

Lyss wat jammer van het huis zeg!

En vervelend Greendragon. Ik heb het zelf nooit meegemaakt dat het koppelen zo lang duurde. Hier ook altijd wel binnen een paard dagen dikke koek en of, of in ieder geval normaal tolereren. Dus geen goede tips van mijn kant.

Hier de warmte goed overleeft. Rustig aan gedaan, wat gerommeld in huis, maar de bieb met de kinderen enmezelf verwend bij de EJ met een nieuwe cap en rijoutfit.

Na het eten lekker koffie in de tuin gedronken en rond uur of 20.45 ging dochter nog even en klein half uurtje rijden met de pony. Was prima te doen.

Afbeelding

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 06:23

Vervelend GD dat de ruin zich nog zo opstelt naar de andere paarden. Wel positief dat het in jouw aanwezigheid wel goed gaat met mondelinge correcties. Je kan niet anders dan geduld hebben denk ik.
Samen met 1 op pad kan wel helpen en als trailer niet gaat een stukje wandelen?

Hier gisteren ook het hooi binnen, prachtig spul. Door de droogte was het op 1 stuk wel korter dan normaal maar toch 715 pakjes. Blij mee.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 10:14

Lastig als paarden zo lang bitchy blijven naar anderen.

Kk heerlijk!
Ln hard gewerkt!
Jammer van het huis!

Hier de baaltjes 19! Stuks achter de schuur gezet en net zeil erover gelegd. Gelijk maar uitgemest en pfff wat is het benauwd.. had eigenlijk willen rijden vanmorgen maar heb ze maar in de wei gezet nu ff bijkomen en straks maar ff op pad.

Afbeelding
Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 11:55

Ja t is een klamme dag. Vieze bijtvliegen hebben we vandaag.
Ik wilde vroeg rijden, maar Ice was nog moe. Afbeelding

Na een kwartiertje tutten, maakte ze nog geen aanstalten.
Gelukkig was de temperatuur nog prima. Even dressuur geoefend en nog rondje bos.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 16:39

greendragon schreef:
Matheno schreef:

5 weken lijkt inderdaad kort, maar als je er midden in zit, ervaar ik het als een eeuwigheid. :(
Mijn vorige kudde uitbreidingen waren steeds binnen een paar dagen gefixed. Dan niet per se vrienden, maar wel een acceptatie en elkaar beleefd benaderen.

Wat bedoel je met 'autistisch'. Wat doet jouw schimmel en hoe is jouw aanpak?

Ja ik snap het hoor, ik baal met vlagen ook en elke dag voelt als een te lang..

Mijn schimmel is een enorm nerveus paard. Zo een die meteen gaskoliek heeft als je een dingetje in de paddock verandert en die meteen loopt te banjeren langs de omheining als het hooi 5 minuten later dan normaal komt.

Wat hij nu vooral doet is met 180km/h naar het tussendraad stormen en happen in de lucht. Als ik ze nu samen zou zetten dan vielen er dooien vrees ik. Maar... Dit is in het verleden ook gebeurd en op termijn verdwijnt dat gedrag.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 16:48

Heftig gedrag matheo lijkt me niet grappig

Boemel, heerlijk!

Hier enorm veel dazen, nog nooit zoveel gezien hier. Gelukkig werkt de kerbex redelijk goed maar ze steken mij nu ook

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 16:50

Ik zette de grootste druktemaker vaak apart van de 'kudde', in plaats van de nieuwkomer. Of de nieuwkomer ging apart met de druktemaker om vrienden te worden, voordat ze bij de rest kwamen. Maar met 3 pony's is dat lastig. Ik heb ook nog niet meegemaakt dat juist de nieuwkomer zo fel was in het contact... Wat lastig voor je. :(:)

We hebben wel een keer een ruin gehad die heel onvoorspelbaar was in zijn gedrag. Frum zag het helemaal zitten en de nieuwkomer ook. Leken totaal in love. Totdat hij Frum na een paar uur uitgebreid kriebelen ineens gigantisch te grazen nam. Echt zo dat ik dacht dat hij vermoord zou worden en ik ook niet wist hoe ik dat paard van hem af kon krijgen zonder zelf vermoord te worden. Ik hoor nog het gekrijs. Zulke gevechten kende ik alleen van de hengsten in natuurdocu's. Verschrikkelijk. Dat trainingspaard hebben we de rest van zijn trainingstijd apart gehouden. Ik ging het risico niet meer nemen. Paard was toch tijdelijk. Was een geval apart, want die ruin heeft geen pas verkeerd gezet en toch vertrouwde ik hem voor geen cent. Ik vroeg me altijd af of hij onder het zadel ook zo kon omslaan.

Hier helaas sinds vandaag ook de eerste dazen gezien. Of eigenlijk eentje maar, al was die ook meteen vervelend.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 22-06-25 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 16:56

Die bijtende vliegen, om gek van te worden. Heb zelfs overwogen om de paddocks maar te besproeien met iets van een pepermunt infusie of iets dergelijks _O-

Heeft iemand dat al eens geprobeerd?

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 17:47

Ik gebruik vaak gewoon goede vliegenspray op mezelf :') Geen idee of het goed voor je is maar ben nog nooit ziek geweest ervan!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 18:06

Haha ja ik spuit mezelf ook in met veerust maar niet als ik daarna nog op de bank wil zitten :+