Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 18:15

en zo duurt elke minuut als een uur
Hoe gaat het nu?

Manzano, ik geef de husk, daar hoef je minder veel van te geven

via google

"Een van de kwaliteitsverschillen bij Psyllium is het verschil tussen het zaad van het plantje en het zaadhoesje, oftewel de 'husk'. Deze husks hebben een sterkere werking dan de zaden. Ze zijn echter ook duurder omdat er bij de husks een extra bewerkingsstap voor nodig is om een goed product te krijgen. De husks werken sterker omdat ze veel meer voedingsvezels bevatten dan de zaden. De zaden lijken qua werking meer op lijnzaad. Door de grote aanwezigheid van slijmstoffen (zowel in het zaad als in de husks) helpt het de darmpassage te vergemakkelijken.

Het waterbindende vermogen bij husks is vele malen groter

Symke

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 18:19

Wij hebben beide geprobeerd maar ondanks dat je van husk minder gram hoeft te geven lijkt het meer. Is fluffy. En door eten sneller behanglijm......
Nu de goedkoopste zaadjes van pit en pit en dat door muesli en dat eten ze

Dan is wachten op dierenarts helemaal vervelend!
Hopelijk niks ernstigs, benauwd is zoooo zielig en eng

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 18:22

Jeetje zeg dat je zo lang moet wachten!

Ik heb een paar jaar geleden bij een pensionstal gestaan waarbij de pension eigenaar perongelijk een schep bietenpulp droog heeft gevoerd. Zal de details besparen maar dat paard is voor m’n ogen dood gegaan en heb dr echt last van gehad.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 18:31

Dierenarts is geweest en het was “gewoon” een zware astma aanval. Ben enorm blij en dat klinkt misschien gek maar ik zag alle doom-scenarios al voorbij komen… Iedere keer als ik het rijden iets kon oppakken met haar, zat een van ons in de lappenmand… Ze krijgt nu corti-iets en ventipulmin. Lijkt alweer beter. De slokdarm is rustiger.

Oh dat lijtk me enorm heftig om te zien Marjan…

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 19:29

Lynn_Nikita schreef:

Waarbij ik me afvraag of dat nodig is. De bedoeling is dat het het zand uit de darmen 'schept', vasthoud en afvoert.
Vasthouden zal het met die 'lijm'constructie wel doen, maar 'schept' het ook net zo makkelijk op als de 'schuitjes' doen ??

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 19:30

Volgens mij gaat het er bij psyllium met name om dat het de darmen prikkelt en zo zorgt voor meer afvoer-activiteit / capaciteit. Daarom moet je na een aantal dagen ook weer stoppen, want dan reageert die darm niet zo ‘geprikkeld’ meer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 19:31

@Flubberboot: heeft ze iets gegeten wat een astma-aanval kan triggeren ??
Ik weet wel dat mijn oude merrie het altijd benauwd kreeg als ze teveel wortels kreeg. Daar schijnt ook een stofje in te zitten wat de longen kan triggeren.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 19:34

MarjanB schreef:
Jeetje zeg dat je zo lang moet wachten!

Ik heb een paar jaar geleden bij een pensionstal gestaan waarbij de pension eigenaar perongelijk een schep bietenpulp droog heeft gevoerd. Zal de details besparen maar dat paard is voor m’n ogen dood gegaan en heb dr echt last van gehad.

Mijn hemel wat een fout!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 20:06

DubbelFun schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Waarbij ik me afvraag of dat nodig is. De bedoeling is dat het het zand uit de darmen 'schept', vasthoud en afvoert.
Vasthouden zal het met die 'lijm'constructie wel doen, maar 'schept' het ook net zo makkelijk op als de 'schuitjes' doen ??

Het slijm/ lijm voert het zand af en de De psyllium schilletjes (psyllium husk) prikkelen de darm intensiever dan de hele zaden
Dit is wat bij makana.de geadviseerd werd, waar ik het eerst bestelde

en dit staat op paardnatuurlijk

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht vindt het zandafdrijvende vermogen zijn oorsprong niet in het plakkerige karakter van psyllium, maar in het waterbindende vermogen. Door het grotere vloeistofgehalte van de darminhoud nemen de darmbewegingen toe en tevens wordt de doorstroming vergroot. Het zand wordt als het ware door de stroom meegesleurd. Zoekend naar de beste soort Psyllium hebben we dan ook van iedere soort getest hoeveel water er kon worden gebonden. Niet geheel verrassend liepen de resultaten nogal uiteen.

Volgens ons testresultaat, dat bevestigd werd door een onderzoek van Horse-Journal ("Powder Fights Best Against Sand Colic"), is de werking van fijn vermalen Psyllium Husk beter dan die van de hele zaadjes en/of schilletjes. Hoe fijner gemalen, hoe beter het werkt. Helaas is alle gangbare Psyllium van het grovere soort. Maar wij wilden fijngemalen Psyllium en zijn er ook in geslaagd deze te bemachtigen; De Psyllium die wij in onze webwinkel verkopen is de fijnst vermalen en dus krachtigste Psyllium die er is.
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 06-07-22 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 20:08

Oh joh ik dacht dat het slijmerige het zand gewoon meenam :=

Kan je met een te hoge dosering dan ook nog overprikkelen? Een hier is nogal gevoelig op maag/darmen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 20:30

Ja dat kan, zeg ik uit eigen ervaring….. Lijnzaad en Psyllium overprikkelen bij mij snel terwijl guarboonvezels wel fijn werken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 20:31

Gelukkig flubberboot! Arme Tet, doe dr een knuffel van me

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 20:33

Psyllium bij mensen kan twee kanten op gebruikt worden: zowel bij verstopping (dan heeft het een laxerend effect) als bij diarree (dan heeft het een bindend effect). Ik heb gewerkt bij de MDL in een ziekenhuis, deze vraag kwam aan de telefoon nog wel eens voorbij. Dan waren mensen er van overtuigd dat de dokter de verkeerde medicatie had voorgeschreven, want…

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 21:01

Beterschap Marjan :(:)

Fijn dat de DA is geweest en er duidelijkheid is Flubberboot. Beterschap :(:)

Hier wordt de physillium van pit en pit niet gegeten.
Dus als iemand nog wil, heb denk ik nog 7 of 8kg staan :Y)

Ga maar weer gewoon de sand clear brokjes geven denk ik, dat wordt wel gegeten.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 21:03

Hilary schreef:
Psyllium bij mensen kan twee kanten op gebruikt worden: zowel bij verstopping (dan heeft het een laxerend effect) als bij diarree (dan heeft het een bindend effect). Ik heb gewerkt bij de MDL in een ziekenhuis, deze vraag kwam aan de telefoon nog wel eens voorbij. Dan waren mensen er van overtuigd dat de dokter de verkeerde medicatie had voorgeschreven, want…

Oh dat is ook wel onlogisch als je het zo omschrijft. Snap die verwarring wel.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 21:36

Ja, ik ook, vind het ook helemaal geen rare vraag en logische verwarring.

Karin, hoe geef je de psyllium? Bij sommige paarden maakt de receptuur nogal uit (lees: mijn merrie), anderen geven er geen biet om, eten is eten (mijn ruin).

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 22:04

MarjanB schreef:
Gelukkig flubberboot! Arme Tet, doe dr een knuffel van me

Zal ik doen!

@DF Dat vermoeden we niet. Ze staat hier thuis en niet aan de weg. Enige wat ze krijgt is nat hooi, brok en gras. Alledrie hebben we niet verandert in de afgelopen weken. Ik denk zelf dat het weer in combinatie met haar al verminderde immuunsysteem door de operatie uiteindelijk de trigger is geweest. Mocht er ondanks de medicijnen niks veranderen gaan we kijken wat we kunnen doen om de echte trigger te vinden.

Wel interessant om te lezen hoe psyllium nou daadwerkelijk werkt!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 01:03

Hilary schreef:
Ja, ik ook, vind het ook helemaal geen rare vraag en logische verwarring.

Karin, hoe geef je de psyllium? Bij sommige paarden maakt de receptuur nogal uit (lees: mijn merrie), anderen geven er geen biet om, eten is eten (mijn ruin).

Zo herkenbaar dat laatste.... Mannen hè :))

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 03:24

Hier is t recept, een halve schep agrobs mash een schepje oerbalans en na het weken gaat er 600gr psyllium door. Doe er vaak wel fenegriek door want dat vinden ze de bom en vreten het dan in 1 keer op.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 06:13

Lynn Nikita, welke husk geef jij dan en hoeveel.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 07:21

horsii schreef:
Lynn Nikita, welke husk geef jij dan en hoeveel.

Voorheen bestelde ik bij Makana.de en nu pit*pit,ik geef de parden 100 gram en de pony 50 gram, 4 dagen op rij.
Ik maak dan een slobber en doe het op het laatste moment doorheen anders wordt het echt al een bal. Slobber niet te nat
Bestel altijd grote hoeveelheden, vaak samen met oa duivelsklauw voor de artrose merrie. meen rond de 25 euro voor 1.5 kg

Mijn ruin was vanmorgen wat traag, hooinetten werden opgehangen en hij at niet meteen en fleemde een aantal keren. Nu is hij aan het eten en rustig maar nee hem mee naar het werk al sik het zo niet vertrouw. Ik heb nog een uur voor ik moet vertrekken.
Gisteren is hij weer gereden, sinds een aantal weken ( vanaf het wat warmer is) is hij weer braaf, geen uitspatting meer gehad. Zo vreemd, van de 1 op andere dag vooral steigeren en snuiven en doodsbang in de rijbak en nu is weer alles normaal ( gelukkig)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 07:53

100 gram is wel echt weinig.. ze kunnen 40 kilo zand in hun darmen hebben, dan is 100 gram echt niks. Ik houd me maar gewoon aan het protocol van de lingehoeve :) 1 keer zandkoliek is voor mij genoeg

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 08:00

MarjanB schreef:
100 gram is wel echt weinig.. ze kunnen 40 kilo zand in hun darmen hebben, dan is 100 gram echt niks. Ik houd me maar gewoon aan het protocol van de lingehoeve :) 1 keer zandkoliek is voor mij genoeg

100 gram husk is niet hetzelfde dan de gewone psyllium, daar moet je inderdaad meer van geven
Die zaadjes worden ook niet zo lijmachtig als je er water bijdoet volgens mij die husk is net behanglijm als je het laat staan en wordt veel meer icm water zwelt op

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 11:19

MarjanB schreef:
Bij de lingehoeve voeren ze ook gewoon de bruine zaadjes. 100gr per 100kg paard. 1 keer per maand 7 dagen.

Dit snap ik niet helemaal. Op de lingehoeve staan patiënten doorgaans toch geen maanden dat ze elke maand een kuur krijgen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 11:20

Nee maar ik kreeg na de zandkoliek het advies mee om dat dus elke maand te blijven doen en vervolgens een controle foto te laten maken.