Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 19:27

lizy29

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 19:30

Wij hebben diverse merken en dus ook diverse prijsklassen. Het Gallagher draad blijft toch echt wel het beste. Enige nadeel daarvan is dat het wat elastisch is en dus gaat hangen. Het goedkope draad heeft dit minder maar daarvan breken de ijzerdraadjes veel sneller waardoor het dus beroerd geleid. Het eerste goedkope draad wat we gebruikt hebben is na 3 jaar echt aan vervanging toen (was het eigenlijk vorig jaar al)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 19:50

Waar we dan wel bj moeten zeggen dat de palen vrij ver van elkaar af staan.
Bij het goedkope draad eerst elke 10 meter maar dat is inmiddels ook 5 meter geworden net zoals de rest (er kroop nog weleens een kalf van de buren onder het draad door waarbij ze niet altijd even voorzichtig waren en hierdoor het draad ook erg hard slijt).
Het gallagher draad heeft ook wel wat te verduren gehad in het begin, in de vorm van een hoop bramenstruiken etc. Daarna heeft de buurman een hele zijde van de omheining (ongeveer 250 meter) neergehaald waardoor het ook aardig uitgerekt is.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 20:20

Ik heb Gallagher. Mooi voor eenmalige installatie en daarna niet meer hoeven te verplaatsen. Achteraf had ik beter voor een iets dunner koord kunnen gaan. Het plaatsen is gewoon een pokkeklus

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 21:17

Eerst keek ik altijd naar het goedkoopste materiaal, maar na de poortgrepen een keer van Gallagher te hebben besteld ben ik om, verschil in kwaliteit is heel duidelijk! Nu dus ook de lintverbinders en ander tussenstukje van Gallagher gehaald, als ik nieuwe draad en isolatoren nodig heb haal ik ze ook daarvan.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 21:49

Mij viel het koord van gallanger dus tegen waardoor ik een ander merk gekozen heb

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 22:00

Ik heb ook lint van Gallagher, dat donkere maar het zwabbert nogal, het flappert in de wind.

Dirkje net pijnstillers gegeven....hij mag alleen een beetje hooi. Dus hij hinnikt de hele dag als hij me naar buiten hoort komen, samen met mijn hongerige fjord die helaas mee moet/mag lijnen. Hopelijk komt het goed....het lijkt in ieder geval niet slechter te gaan.

Anke, ik heb inderdaad vrij schrale weitjes, maar misschien is het daar net van gekomen. Het is toch vrij koud 's nachts en overdag vrij zonnig en daarbij heel kort gras dat zijn voedingsstoffen dus niet kwijt kan in een lange stengel, misschien is het dat wel. Ik heb geen idee....ben nu wel heel huiverig voor het op de wei zetten (sowieso voorlopig niet, maar ik bedoel in de toekomst). Ik had nooit gedacht dat Dirkje hoefbevangen zou raken, die stond vroeger vaak dag en nacht op de wei, ik maakte me eerder zorgen over mijn fjord. Maar tja, zo zie je maar weer.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 22:14

Stom is dat he. Wellicht komt het ook door de leeftijd. Gevoeliger ervoor.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 22:17

Of IR of ppid

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 22:26

Lynn_Nikita schreef:
Mij viel het koord van gallanger dus tegen waardoor ik een ander merk gekozen heb

Ja? Welk merk heb je nu? Ik heb overigens lint en geen draad.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 22:26

Kort gras in combinatie met koude nachten en flinke zon zijn voor mij echt wel alarmbellen. Bij ons staan ze sinds een paar dagen niet meer met 24/7 toegang tot gras. Ze kunnen nog op de paddock en track; overdag zetten we ze dan nog even op de wei.
Vier van de vier zijn gevoelig op suiker, dus zekere voor het onzekere.

Bij hb is glucobalance echt een aanrader ter ondersteuning. Als je meer hooi wilt voeren, kan dat wel: hooi meerdere uren weken in water (tussendoor water verversen eventueel) om de suikers uit het hooi te weken. Ze hebben dan qua voedingsstoffen niks aan dat hooi, maar het is wel buikvulling. Dat is dan weer goed tegen maagzweren, waar je bij vasten en bepaalde medicatie (oa buut en Metacam) extra kans op hebt.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 06:59

zoefie schreef:
Anke, ik heb inderdaad vrij schrale weitjes, maar misschien is het daar net van gekomen. Het is toch vrij koud 's nachts en overdag vrij zonnig en daarbij heel kort gras dat zijn voedingsstoffen dus niet kwijt kan in een lange stengel, misschien is het dat wel. Ik heb geen idee....ben nu wel heel huiverig voor het op de wei zetten (sowieso voorlopig niet, maar ik bedoel in de toekomst). Ik had nooit gedacht dat Dirkje hoefbevangen zou raken, die stond vroeger vaak dag en nacht op de wei, ik maakte me eerder zorgen over mijn fjord. Maar tja, zo zie je maar weer.

Yep, fructaangras.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 18:01

Charaz schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Ja? Welk merk heb je nu? Ik heb overigens lint en geen draad.

die link erboven, via medhorses, ik heb geen lint, weet ook niet of dat merk lint heeft en hoe die bevalt

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 11:26

Ik heb besloten toch maar voor de Gallagher te gaan. Hoe doen jullie het met de verbinding op de hoeken ik heb op elke hoek een treinbiels staan. Maar ik kom zoveel verbindingen tegen ik zie door het bos de bomen niet meer. En komt erbij dat dit de eerste keer is dus weinig kennis

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 11:54

Wij hebben hoekisolatoren, maar een soort vinden we een ramp. Voor de wei een andere soort. Maar ik heb ook de nodige hoeken met drieweg poortplaten. Daar haak ik dan poortgrepen in.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 15:43

Ik heb al vanalles gehad op de hoeken - ook van het merk Gallagher - maar niks wat echt deugdelijk is. De meeste dingen gaan stuk op de grote kracht die erop zit. Op dit moment heb ik op elke hoektreinbiels een poortgreepisolator ingedraaid, zo'n achtje waar je 2 poortgrepen of andere dingen in kan hangen. Ik heb het lint dan ook telkens doorgeknipt zodat het van treinbiels naar treinbiels loopt. Dan heb ik elk uiteinde met een lintverbinder vastgemaakt aan het achtje, en één van deze lintverbinders is er telkens eentje waarbij je het lint kan aanspannen. Nogal moeilijk uit te leggen, zal er anders straks eens een foto van maken :)

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 15:49

Ik vind de poortgreepisolatoren zelf het fijnst werken. Ook makkelijker met koord en lint strak trekken. Dan kun je dat gewoon per afgebakend stuk doen...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 16:24

Onze stukken draad zijn niet zo lang, dus dan werkt het prima om op de buitenkant van de paal twee isolatoren te schroeven en de draad doorheen te laten lopen. Ik denk dat het langste stuk draad in het binnenstuk van onze track ca. 40 meter is; de langste buitendraad (koord) is ca. 120 meter; dat zit met gewone ringisolatoren op de binnenkant van de hoekpaal (gewoon één isolator, de draad zit er met een slag omheen). De 8-jes (poortgreepisolatoren) gebruiken wij ook graag voor verbindingsstukken :j Later, als ik groot ben :D , wil ik misschien meer gebruik maken van die drieweg-plaatjes.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 16:46

die driewegdingen zijn ook fijn idd. ik heb de wei in 3en verdeeld en heb dan vaker een T splitsing van 3 doorgangen, daar zijn die erg handig voor

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 17:59

Ik gebruik ook veel 3-weg isolatoren bij de doorgangen, scheiding van weitjes en om paden te kunnen maken.

Verder gebruik ik op de hoeken eindisolatoren met vleugelmoer met of zonder plaatjes (met als ik andere kant koord heb. Dat haak ik er een poortgreep in of knoop het vast door een gaatje van het plaatje.)

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 20:14

miezelke schreef:
Ik heb al vanalles gehad op de hoeken - ook van het merk Gallagher - maar niks wat echt deugdelijk is. De meeste dingen gaan stuk op de grote kracht die erop zit. Op dit moment heb ik op elke hoektreinbiels een poortgreepisolator ingedraaid, zo'n achtje waar je 2 poortgrepen of andere dingen in kan hangen. Ik heb het lint dan ook telkens doorgeknipt zodat het van treinbiels naar treinbiels loopt. Dan heb ik elk uiteinde met een lintverbinder vastgemaakt aan het achtje, en één van deze lintverbinders is er telkens eentje waarbij je het lint kan aanspannen. Nogal moeilijk uit te leggen, zal er anders straks eens een foto van maken :)

Een foto is altijd handig. :D dank je

Het vervelende is zo een trein biels is vierkant en kan dus moeilijk op de hoek van die biels iets plaatsen. Ofwel denk ik niet ver genoeg na erover.

Dit heb ik al tegen gekomen.
Afbeelding

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 03:38

Wij hebben gewoon geen hoeken, al mijn weides lopen rond, probleem opgelost :D

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 07:07

Van Lynn_Nikita haar super gave Spaans tuig en teugels te leen voor de fotoshoot *\o/* (hoofdstel was echt te klein :+ )
Dank je wel lieverd. _/-\o_ Moet alles nog even passen en meten, maar ik weet zeker dat ik dit zo kan aanpassen dat het in ieder geval mooi op de foto komt te staan. +:)+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 07:38

Ze hebben ook van die rolletjes met oogje. Dan zetten ze het rolletje met ijzerdraad om of in de paal en loopt het koord door de v-groef in het rolletje

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 08:41

AbbyBlues schreef:
Van Lynn_Nikita haar super gave Spaans tuig en teugels te leen voor de fotoshoot *\o/* (hoofdstel was echt te klein :+ )
Dank je wel lieverd. _/-\o_ Moet alles nog even passen en meten, maar ik weet zeker dat ik dit zo kan aanpassen dat het in ieder geval mooi op de foto komt te staan. +:)+

Portugees :o
kleine moeite om het even uit te lenen. Ik hoop dat het passend te krijgen is, teugels in elk geval, en ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat