Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:55

En áls het dan stuif is is het ook weer niet goed :+
De PP-gang is hier toch te smal voor een tractor, dus die draad ligt wel veilig :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:00

Het is nooit goed...of het deugt niet :P
Hier is de baan aan de smalle kanten 5 meter breed :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:03

Maar hij hebt er meer dan 2 lopen toch ??
Ik heb er 2 en die lopen zich dus nooit 'klem' met een andere paard, áls ze al eens elk van een kant komen is de ruimte om te draaien (meestal mijn oudje :D ) ruim genoeg om dat te doen (ik gok 2,5 mtr).

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:09

3 Maar ik had er 2 toen we het land gingen indelen.Dit vonden we prettiger,ook met ook op onderhoud.Misschien met de tijd wat smaller maken en wat meer gras.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:24

Ik zou de track ook best breder willen, maar dan hield ik geen ruimte over voor mijn longeerplekje.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:35

Ik zet gewoon een stuk af,net als met de "rijbak".Hebben ze alle ruimte...nu rijd ik niet veel maar had toen wel elastisch schrikdraad ervoor aangeschaft.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 22:05

Pff, 'Groentje' zijn is toch niet makkelijk.. Een van onze paarden is altijd HEEL boos op stal, hij kan mensen echt bang maken. Gisteren bij de laatste check lag hij neer op stal en konden we zomaar bij hem gaan, hij bleef gewoon liggen. Zelfs geen boze blik. Ik al meteen bang en gestresst dat ie ziek was :+ Gelukkig niets aan de hand, weten we dan ook weer..

Vanavond voor het eerst onze piste gesleept, grappig dat je daar 'blij' kan mee zijn :D
Afbeelding

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 06:52

Hihi...Mallootje...paarden kunnen enorm veranderen als ze ergens anders staan hoor ;)

Fijn is dat he als zo'n bak weer mooi glad is,kan er ook enorm van genieten,mijn jongens doorgaans ook en ploegen vol liefde de boel zo weer om door lekker te lopen raggen.In gedachten zijn ze de belangrijkste deelnemers van de darby :+ _O-

Spookt goed hier,ga maar eens kijken of de jongens niet zijn weggewaaid...of gespoeld,tijd voor ontbijt :Y)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 09:11

Mijn gister leeggeschepte plas ligt er weer, maar anders had nu de hele paddock blank gestaan. Dus ik heb straks weer wat te doen :)

Iedereen de nacht zonder schade doorgekomen ??

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 09:12

Julie, misschien is hij meer op zijn gemak nu? Meer ontspannen? Kan ook veel doen aan hun stalgedrag!
Leuk dat je de piste kan slepen met je auto!

Wij hebben zo'n rol, maar geen tractortje. Moet nog eens vragen aan de buurman. Die heeft er een, en kwam dat voorheen ook hier doen.

Ben hier trouwens ook ver weggewaaid. Midden in de polder lijkt het nog erger dan in de stad.
Werd vanochtend wakker van gehinnik van mijn jongste. Leek mij geen normale hinnik, dacht al dat er ene los liep op het erf. Dus snel gaan kijken aan het raam..
Had mijn vriend vanochtend alle paarden binnen gehaald, behalve mijn oudste merrie. Die kan soms zo eenkennig zijn (enkel bij mij komt ze wel), dus die kon hij niet te pakken krijgen.
Uiteraard alle paarden over hun toeren, want er was er een achter gebleven en dan zoveel wind 8)7
Nu ja, snel aangekleed en mijn oudste gaan halen. Check ik gelijk ook even de rest, heeft mijn jongste haar voorhoofd / neus weer opengehaald _-:(
Heb al een deel aan de stal aangepast, maar ze slaagt er weer in. Dat beest heeft constant overal wondes aan haar hoofd. Ze is ook zo bruut in haar acties -:(-

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 09:13

Ik heb hier al verschillende mensen gezien met tractor(tje).
Wij denken aan een bobcat of kniklader.
Iemand daar ervaringen mee?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 09:15

Dat lijkt me ideaal voor het verplaatsen van balen, maar kunje daarmee ook slepen en schuddenenzo?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 09:17

de Avant series zijn echt super dingetjes om al je stalwerk mee uit te voeren :j
maar is behoorlijk prijzig zelfs nog tweedehands

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 09:18

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 09:21

wat is schudden??

Slepen met een kniklader is geen probleem volgens mij. Bobcat hebben we nog niet getest. Maar dat zouden we ook met de auto kunnen.

Besita, kan je een idee van prijs geven?

goedkoop zijn ze idd niet, maar tractors vind ik ook niet goedkoop dus :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 09:32

Het gemaaide hooi omdraaien zodat de onderkant ook droogt (= schudden).

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 09:36

We gaan zelf niet hooien, dus dat is dus niet nodig.
Is vooral om hooi weg te steken en is zwaardere dingen te verzetten etc.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 09:39

Ik denk dat je goed moet kijken hoeveel 'maçht' je gaat vragen en dus hoeveel 'kracht' je nodig hebt.

Ik weet wel mijn buren hadden eerst een zitmaaier, maar die bleek om de bak te trekken toch te weinig kracht te hebben, dus nu een minitractor.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 09:42

Schudden...als je gras is gemaaid en je moet het omgooien zodat het gelijkmatig droogt.
Wiersen...het hooi mooi in rijtjes zodat de balenpers zoveel mogelijk in je balen kan persen.

Wil je ook je land hooien,moet je even informeren of je dat ook met dat ding kan doen.

Coberlina...sterkte met de kneus :(:)

DD hier stond ook alles blank...de overloop was geblokkeerd :+ Vanmorgen snel opengegooid en loopt nu weer langzaam leeg.
Had alleen wat schade aan mijn kas,een hoek plastic was losgegaan en aan het wapperen,maar even provisorisch gerepareerd.Moeten van de zomer de kas toch opnieuw bekleden maar vond vandaag geen geschikte dag om te doen :P

Jongens staan in de paddock achter de stal,lekker uit de wind.

Edit: zag dat je niet ging hooien...ja aantal pk's is ook wel handig om te weten.Mijn kleine Fax vind het altijd erg entertainend als de buur met de zitmaaier de hoopjes probeert te verspreiden _O-
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 31-03-15 09:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 09:43

Bobcat is voor ons het makkelijkste omdat mijn vriend er dag in dag uit mee te maken heeft.
Op de stalling waar we nu staan gebruiken we ook zelf de bobcat om ons stro en hooi uit te laden en op zen plek te zetten.
Dus kwa kracht/vermogen kunnen we ons wel oriënteren binnen bobcatten.

Kniklader kan ik absoluut niks van.
En betaalbare tractors kan ik moeilijk vinden..

Zovaak gaan we het ding niet gebruiken en ik ben ook bang om na een paar maanden/jaren mss toch iets anders te willen. Dus het moet geen weggesmeten geld zijn.

Met bobcat zijn we wat bang van modder.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 09:58

Ik weet natuurlijk niet hoe duur een kniklader is (volgens mij heeft spatter er een?) maar een oude tractor valt best mee qua prijs, voordeel is ook dat er weinig aan kapot kan gaan :+. Minitractoren zijn in verhouding dan wel weer erg duur.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 10:05

Jeetje wat een weer afgelopen nacht zeg! Gelukkig geen schade of wateroverlast hier, wel heel slecht geslapen..

Gisteravond was het best lekker weer, ik had de dekens even afgehaald. Mijn jonge paard ging he-le-maal uit haar stekker, blij dat het zonnetje scheen denk :+

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 10:16

Zaterdag
Afbeelding

en nu, de kanaaltjes zijn weer gegraven :P
Afbeelding

Afbeelding

en onze zink in het bos staat al weer bijna vol, diepte diepste punt is ruim 1 m
Afbeelding

maar de paardjes staan fijn uit de wind in het zonnetje
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 10:19

Wendy schreef:
[***] schreef:
Ach het glas is halfvol of half leeg ;) .

Ik vind droog zonnig en 9 graden prachtig!

Dat gras gaat vanzelf wel groeien....

Ja, maar als het te lang duurt, dan ben je je stoffen vanuit je bemesting wel kwijt, dan heeft het gras daar weinig aan gehad ;)

Oke, dat weet ik als "beginner" dan weer niet.... Ik dacht dat bijv kunstmest langere tijd stoffen afgeeft en dat het niet zomaar "op" is. Weet niet hoe het zit met andere mest.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 10:20

De meststof spoelt dan met het water naar de ondergrond en dan hebben je grasjes er niks meer aan omdat die maar 10/15 cm geworteld zijn.