Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pieteritus

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 08:12

Zoveel mensen, zoveel wensen. Zo zweert de één bij zaagsel en de ander vindt het verschrikkelijk werken. Dat is natuurlijk ook zo bij strokorrels. Verschil is alleen dat korrels nog niet ingeburgerd zijn bij de mensen en de rest van de bodembedekkers al veel langer in gebruik zijn en daar wordt niet (zoveel) aandacht in de media aan besteed.

Zelf heb ik zowat alle merken al uitgeprobeerd die er te vinden zijn. Mijn ervaringen zijn wisselend. Ecobodem en Strovan zijn mijn favorieten, momenteel staan ze bij mij op strovan. De rest van de merken was ééns maar nooit weer.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 09:09

Ik heb volgens mij merkloze strokorrels. Zijn witte zakken zonder iets erop. De korrels worden net zand.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 15:53

Amanda__ schreef:
wat een verschillende ervaringen m.b.t strokorrels.
De één is er weg van en de andere totaal niet en vind het fijner om met stro,vlas of houtkorrel te werken..
Om eerlijk te zijn kom ik er nog niet wijs uit of ik dit wil proberen of niet..
denk dat gewoon kwestie is van proberen.

Had wel een vraag m.b.t. merk.
Zijn er ervaringen met het merk Zeolite van de strokorrel?

Ik heb ervaring met Zeolite strokorrels, bevallen super!
Ooit eens een verkeerde levering gehad (namen niets op), is netjes retour gehaald en vervolgens nieuwe ontvangen.
De service is dus ook goed.

Ik heb een apart verslag van het gebruik van strokorrels bij belangstelling graag een pb met mailadres.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 07:35

Citaat:
Amanda__ schreef:
De één is er weg van en de andere totaal niet en vind het fijner om met stro,vlas of houtkorrel te werken..

Ik denk dat een van de besluiten uit dit forum is, dat je moet werken met tarwestrokorrel, en niet gewoon met een strokorrel.
Strokorrel op basis van gerst, rogge, haver, mais, erwten, en wat nog allemaal , zijn anders in werking dan tarwestrokorrel.
Wie start met tarwestrokorrel, en tevreden is, en dan een "uitstapje" doet naar andere korrel, komt terug naar de tarestrokorrel.
Wie start met een andere korrel vindt strokorrel vaak niet goed, en probeert ook minder snel een ander type korrel.

De samenstelling van de korrel staat helaas niet bij alle merken/verdelers op de zak

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 20:06

Bij strovan geen punt.
100% tarwestro!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 07:46

Misschien heb je gelijk trekruiter, maar die van Strovan is wel erg duur en het is maar voor in de stal. Je moet ze nat maken en dat is dan weer minder rendement en zo niet dan eten ze ze op en daar is het weer veel te duur voor.

Heb je geen strovan, dan heb je na een tijdje koeken in je stal, zal wel niet met strovan zijn. Met hout merk ik dat het niet koekt, het blijft los en dat vind ik heel erg fijn. Je kunt het erg goed mengen met vlas. Heb er nu vlas bij gedaan om meer volume te kriijgen en te proberen...het hout blijft los en zelfs natte plekken drogen daardoor weer makkelijker

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 12:48

Citaat:
russel schreef:
Misschien heb je gelijk trekruiter, maar die van Strovan is wel erg duur en het is maar voor in de stal. Je moet ze nat maken en dat is dan weer minder rendement en zo niet dan eten ze ze op en daar is het weer veel te duur voor.

als je het principe van nat maken in vraag stelt, dan begrijp je de werking van strokorrel niet.
door te bevochtigen krijg je volume en veerkracht in uw bed, waardoor het vocht in en uit kan

oelewapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 12:52

even een rare vraag:maar is er iemand in noord holland (omgeving hoorn-enkhuizen) die ook strokorrels gebruikt?
ik gebruik het voor mijn ratjes maar kan het hier in de buurt alleen in kleine zakjes krijgen dus dat is zo op.
alles waar wel grote zakken te krijgen zijn (via internet) gaat per pellet,en in de buurt heb ik nog geen winkel gevonden die 20kg zakken los verkoopt.
zou iemand voor mij een adres weten?
of misschien iemand bij mij in de buurt die per pellet besteld en waar ik af en toe een zak bij kan kopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 08:27

granu schreef:
als je het principe van nat maken in vraag stelt, dan begrijp je de werking van strokorrel niet.
door te bevochtigen krijg je volume en veerkracht in uw bed, waardoor het vocht in en uit kan

Dan denk ik dat jij het principe niet begrijpt, het natmaken van de urine zou de intentie moeten zijn van vochtopname ipv een grote hoeveelheid water en azijn om te zorgen dat ze de dure korrels niet gaan opeten. Het vocht gaat er niet in en UIT het blijft er in en de veerkracht is er maar heel even. De korrels lopen snel terug.

Als ik kijk naar de houtkorrels, die hoeven niet nat gemaakt te worden, vallen net zo snel uit elkaar als strokorrels, maar de winst die ik heb met de hoeveelheid urine tov water is maakt het leuk, want het is blijft een dure aangelegenheid die stalbedekking..
Onlangs de houtpulp vermengt met vlas en dat gaat ook heel erg goed, het mengt goed omdat het niet koekt. De houtkorrels doen ook niet schimmelen. Voor mij is het van belang dat ik niets hoef nat te maken, dat doen de paarden zelf wel en het met de dag zie je dat de hoeveelheid groter wordt en dat is fijn.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 15:35

Citaat:
[Dan denk ik dat jij het principe niet begrijpt, het natmaken van de urine zou de intentie moeten zijn van vochtopname ipv een grote hoeveelheid water en azijn om te zorgen dat ze de dure korrels niet gaan opeten. Het vocht gaat er niet in en UIT het blijft er in en de veerkracht is er maar heel even. De korrels lopen snel terug.

Als ik kijk naar de houtkorrels, die hoeven niet nat gemaakt te worden, vallen net zo snel uit elkaar als strokorrels, maar de winst die ik heb met de hoeveelheid urine tov water is maakt het leuk, want het is blijft een dure aangelegenheid die stalbedekking..
Onlangs de houtpulp vermengt met vlas en dat gaat ook heel erg goed, het mengt goed omdat het niet koekt. De houtkorrels doen ook niet schimmelen. Voor mij is het van belang dat ik niets hoef nat te maken, dat doen de paarden zelf wel en het met de dag zie je dat de hoeveelheid groter wordt en dat is fijn.
[/quote]

De Strokorrel dient licht bevochtigd om :
1. het zwelproces te starten, en aldus opname en afstaan van urine beter te laten verlopen
2. eventueel om het glijden wat tegen te gaan indien het een nerveus paard is
3. om het paard geen korrels te laten zien

Er dient helemaal geen grote hoeveelheid water gegeven te worden, een 10 tal liter volstaat op een box, en een 2 tal uur wachten.
Mits goed onderhoud en tijdig bijstrooien blijft uw bed maandenlang goed.
Leuk voor u als je de houtkorrel niet bevochtigt, maar houtkorrels zijn veel harder geperst, en dus gladder van oppervlak.
Als ik 100 gram houtkorrel en 100 gram tarwestrokorrel begiet met 400 gram water, dan zie ik duidelijk een verschil, tarwestrokorrel zal snel uiteenvallen, houtkorrel zal zweven in het water.

Bij droog weer geeft een bed van tarwestrokorrel geen stof, houtkorrel wel.
Tenslotte, mest van houtkorrel , van weinig of geen waarde en weinig of geen interesse van afnemers. PH is totaal anders dan van stro

Maar goed dat U tevreden bent met houtkorrel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 17:46

Ik heb nog geen stof gehad. Ik denk dat er best wel veel verschil zit in houtkorrels. Ik heb stalpellets de duitse en die vind ik erg goed. Die vallen erg snel uit elkaar en of ze zweven weet ik niet, maar ze zullen niet zweven in de stal. Je hoeft ze nl niet nat te maken voor gebruik. Uitglijden kunnen ze ook op vlas.

Op de meeste advertenties wordt er geadviseerd om de korrels nat te maken zodat de paarden ze niet gaan eten en de redenen die jij nu noemt zijn mij niet bekend. 10 liter vind ik per zak wel veel.

Ieder zijn meug en u als strokorrelverkoper zal de korrels blijven verdedigen, maar mijn verkoper heeft nog een voorraad strokorrels liggen die hij niet meer verkoopt en ze ook niet meer zal inkopen. Zij zijn zelf overgegaan op de stalpellets in hun eigen stallen.

Ik was al eerder afgestapt van de strokorrels omdat mij totaal niet beviel. Ook mengen met vlas was niet bevredigend

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 18:29

Citaat:
russel schreef:
Ik heb nog geen stof gehad. Ik denk dat er best wel veel verschil zit in houtkorrels. Ik heb stalpellets de duitse en die vind ik erg goed. Die vallen erg snel uit elkaar en of ze zweven weet ik niet, maar ze zullen niet zweven in de stal. Je hoeft ze nl niet nat te maken voor gebruik. Uitglijden kunnen ze ook op vlas.

Op de meeste advertenties wordt er geadviseerd om de korrels nat te maken zodat de paarden ze niet gaan eten en de redenen die jij nu noemt zijn mij niet bekend. 10 liter vind ik per zak wel veel.

Ieder zijn meug en u als strokorrelverkoper zal de korrels blijven verdedigen, maar mijn verkoper heeft nog een voorraad strokorrels liggen die hij niet meer verkoopt en ze ook niet meer zal inkopen. Zij zijn zelf overgegaan op de stalpellets in hun eigen stallen.

Helaas ben ik geen verkoper van korrels.
Ik heb nog geen advertentie gezien die het bevochtigen aanprijst als middel tegen opeten van korrels.
10 Liter is per box, bij het opstarten
Er zijn , juist zoals bij strokorrels, ook diverse aanbieders van houtkorrels. Daardoor ook verschillende kwaliteiten.
En afgekeurde energiehoutkorrels zijn er ook op de markt....

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 18:58

Amanda__ schreef:

Ja!
Niet doen!
Zie ook mijn eerdere posts.
Je kan het proberen, ik heb nog genoeg zakken liggen zonder dat je een pallet hoeft te bestellen, neutralizer heb ik ook nog, kan je ophalen tegen kostprijs.
Voor de Shet werkt het fantastisch, de Fjord geeft zwaar problemen.
Als je meer wilt weten, hoor ik het graag. ;)

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:49

gebruik warm water,en je paard mag na10 min in de box.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:54

En houtkorrelmest,ja ga meer eens onder de bomen kijken,daar zie je ook geen gras groeien.
Ik denk dat je vlug je houtkorrelmest zult vervloeken,als je het gaat gebruiken,op eigen weide als bemesting.
de boer,die je strokorrelmest ophaalde,die zal blij geweest zijn,maar je houtkorrelmest,die geraak je na 1x nooit meer kwijt,aan diezelfde boer.
Stro heeft maximum ph van 4 tot 6
Houtresten ph van 14 tot 16.

Strokorrelmest verteerd in max 2 maanden,ingewerkt in de grond.
Houtkorrelmest(en schavelingen-houtkrullen,)begint maar te verteren,na 3 jaar!

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:14

MarvanTom schreef:
Amanda__ schreef:

Ja!
Niet doen!
Zie ook mijn eerdere posts.
Je kan het proberen, ik heb nog genoeg zakken liggen zonder dat je een pallet hoeft te bestellen, neutralizer heb ik ook nog, kan je ophalen tegen kostprijs.
Voor de Shet werkt het fantastisch, de Fjord geeft zwaar problemen.
Als je meer wilt weten, hoor ik het graag. ;)

Ik gebruik Zeolite en ben erg tevreden erover. Weinig werk, weinig rotzooi en de paarden vinden het heerlijk om erin te rollen.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 07:44

Grappig om te zien hoe de strokorrel-verkopers/producenten in paniek raken door houtkorrels: ze verkondigen allerlei grote onzin om de strokorrel maar boven de houtkorrel te houden.... een pH van 16 heb ik overigens op geen enkele pH schaal ooit gezien...... wat een onzin allemaal.... Hout wat zo basisch is zou een goede vervanger zijn van kalk (was dat maar zo) en onder bomen groeit MOEILIJK gras i.v.m. veel schaduw en in enkele gevallen door sappen die de bomen afscheiden; heeft niets met HOUT te maken, of denk je dat bomen houtkorrels als vruchten dragen? (zal me niets verbazen als je dat denkt...)
Zoals hier vaker is gezegd, er bestaan verschillende ervaringen met verschillende producten. Je zal een product LANGERE tijd moeten gebruiken (minstens 1 seizoen) om er een oordeel over te kunnen geven, en daarbij moet je alles meenemen (verliezen, opslag, arbeid, afvoer, etc.). Pas dan kan je een conclusie trekken en dan nog zijn er verschillende meningen. Heb je geen ervaring met 1 van de producten kan je ook geen mening geven, dan krijg je dergelijke onzin verhalen zoals die over houtkorrels. Om meerdere redenen ben ik overgestapt naar houtkorrels en die hebben voor mijn doen en laten meer voordelen dan strokorrels.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 09:08

Citaat:
madamX schreef:
ze verkondigen allerlei grote onzin om de strokorrel maar boven de houtkorrel te houden....

MadamX, kijk eens naar de quotes van enkele weken terug, waarin je onzin vertelt omtrent houtkorrels, en na vraag om info of verduidelijking, zwijg je gewoon.

Maar je hebt gelijk qua PH14-16, dat is onzin

Maar mest van houtkorrel is niet goed, daar kan je van op aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 09:57

trekruiter schreef:
En houtkorrelmest,ja ga meer eens onder de bomen kijken,daar zie je ook geen gras groeien.
Ik denk dat je vlug je houtkorrelmest zult vervloeken,als je het gaat gebruiken,op eigen weide als bemesting.
de boer,die je strokorrelmest ophaalde,die zal blij geweest zijn,maar je houtkorrelmest,die geraak je na 1x nooit meer kwijt,aan diezelfde boer.
Stro heeft maximum ph van 4 tot 6
Houtresten ph van 14 tot 16.

Strokorrelmest verteerd in max 2 maanden,ingewerkt in de grond.
Houtkorrelmest(en schavelingen-houtkrullen,)begint maar te verteren,na 3 jaar!

Sorry, maar onder mijn bomen staat het gras nu een meter hoog, de paarden gaan niet onder de bomen, zijn fruitbomen, staan grazen omdat ze anders moeten bukken.....
Ik breng het gewoon naar fruittelers en geen probleem, alles wat organisch willen ze wel. het is al poeder en ik vind trouwens dat het sneller verteerd dan vlas.

Vergeet niet dat een goede biobak ook kleine twijgjes nodig heeft voor goede compost.

Boeren die grasland hebben voor hooi e.d hebben idd snel verteerbare mest nodig en die zullen in den regel oude stalmest nemen die al ver is gecomposteerd. Maar grove houtsnippers zullen zeker lager blijven liggen, dat is logisch.

Maar onder bomen geen gras?? Dat heb ik nog nergens gezien, wellicht als het daar erg donker blijft vanwege blad en vocht....dan tref je meer mos aan

Maar wordt het een houtkorrel of strokorrel oorlog???

Kan mij boeien.

Nooit meer die dure strokorrel die ik voor 3euro nog wat op het internet zie en hier voor 5 -6 euro per zak worden verkocht...

Dan is mijn voordeel van houtkorrel, dat het altijd los blijft ook als het een natte plek is en je gaat er doorheen, snel composteert, want gooi er een pak vlas doorheen en na een week of 3 zie je geen vlas meer, niet stoft, ze eten er niet van, het ruikt goed, want de ammoniakgeuren die ik heb gehad met strokorrels, heb ik nu niet. geen plakaten, geen schimmel, geen muizen die er aan de zakken eten.

Maar voor een ieder die zweren bij de strokorrels en niet de andere korrels willen proberen die hetzelfde kosten, dus niet duurder zijn, moeten dat vooral gaan doen.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 18:08

Hier een heel tevreden Strovan gebruiker. Ik heb het er nu 2 maanden in liggen en het bevalt echt prima. Nu zijn mijn merries wel heel schoon en ze staan overdag buiten, maar de stallen liggen er echt super bij en ik ben niet veel duurder uit dan voorheen met stro. Ik gebruik nu meestal een zak in de 2 weken per box (voorheen een baal stro per week per box), haal elke week de natte plek eruit (achterin, het voordeel van een merrie).

Het plakkerige herken ik wel, maar niet als ik een paar keer per week even de riek er doorheen woel (maar ook hierin zal het best schelen dat ik merries heb). Na de eerste keer natmaken is dat niet meer nodig, dat was puur om de volle lading strokorrels bij voorbaat wat uit elkaar te laten vallen, en ik heb niet het idee gehad dat het water van toen echt verbruik heeft opgeleverd.
Ze eten er niet van, liggen er prima in, en het grote voordeel is ook de reden waarvoor we ervoor gekozen hebben, de geringe opslagruimte en de geringe mesthoop.

En nee, ik ben geen verkoper :+ .

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:12

Strokorrels vind ik ook nog steeds het fijnste werken van alle bodembedekkers en vind alle merken (obv tarwestro) ongeveer even goed. Dat ze het een beetje eten vind ik niet erg, veel eten ze niet (het is toch op basis van stro, dus erg kan het niet zijn) ik gooi er wel wat gewoon stro bij in de stal, schuurt de maag en ze hebben wat te doen. Voordeel vind ik ook de opslag en het afval, alleen het verbruik is vooral bij mijn ruin wel erg hoog helaas, dus wel duurder (en hark het wel iedere dag door en haal alle vieze plekken eruit). Maak het juist niet nat van te voren, dat hoeft toch helemaal niet?

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 17:18

Citaat:
Maar wordt het een houtkorrel of strokorrel oorlog???

Ieder product heeft zijn voor- en nadelen, supporters en tegenstanders.
Waarom geen apart forum voor houtkorrel?

Het zijn en blijven toch verschillende producten

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:03

madam x
als je het een beetje volgt,dan zou je het wel weten.
Ik ben geen verdeler meer.
temeer daar ik nu in Hongarije woon,en hier aan ruitertoerisme doe
Laatst bijgewerkt door Tanja op 04-05-11 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Commerciële link verwijderd, dit is een informatief forum, commerciële uitingen zijn hier, zoals wel bekend, niet gewenst.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 07:05

Citaat:
madamX schreef:
ze verkondigen allerlei grote onzin om de strokorrel maar boven de houtkorrel te houden

zie http://www.febem-fege.be/nl/uploads/b2412.pdf

Houtpellets die niet gecertificeerd zijn, Din Norm, Ö norm of Belgische norm in opbouw, worden als afval geklasseerd.

Ik vraag me dan af of je de mest op basis van houtpelletswel mag storten??

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 07:17

granu schreef:
zie http://www.febem-fege.be/nl/uploads/b2412.pdf

Houtpellets die niet gecertificeerd zijn, Din Norm, Ö norm of Belgische norm in opbouw, worden als afval geklasseerd.

Ik vraag me dan af of je de mest op basis van houtpelletswel mag storten??

Wie zegt dat ik het heb over 'afgekeurde' houtpellets? Ik gebruik enkel houtpellets die speciaal voor stalstrooisel worden geproduceerd (deze hebben helemaal niets te maken met brandstofpellets, branden overigens heel erg slecht wat tevens goed is voor de brandveiligheid...)