Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Amanda__ schreef:wat een verschillende ervaringen m.b.t strokorrels.
De één is er weg van en de andere totaal niet en vind het fijner om met stro,vlas of houtkorrel te werken..
Om eerlijk te zijn kom ik er nog niet wijs uit of ik dit wil proberen of niet..
denk dat gewoon kwestie is van proberen.
Had wel een vraag m.b.t. merk.
Zijn er ervaringen met het merk Zeolite van de strokorrel?
Citaat:Amanda__ schreef:wat een verschillende ervaringen m.b.t strokorrels.
De één is er weg van en de andere totaal niet en vind het fijner om met stro,vlas of houtkorrel te werken..
Citaat:russel schreef:Misschien heb je gelijk trekruiter, maar die van Strovan is wel erg duur en het is maar voor in de stal. Je moet ze nat maken en dat is dan weer minder rendement en zo niet dan eten ze ze op en daar is het weer veel te duur voor.
granu schreef:als je het principe van nat maken in vraag stelt, dan begrijp je de werking van strokorrel niet.
door te bevochtigen krijg je volume en veerkracht in uw bed, waardoor het vocht in en uit kan
[/quote]Citaat:[Dan denk ik dat jij het principe niet begrijpt, het natmaken van de urine zou de intentie moeten zijn van vochtopname ipv een grote hoeveelheid water en azijn om te zorgen dat ze de dure korrels niet gaan opeten. Het vocht gaat er niet in en UIT het blijft er in en de veerkracht is er maar heel even. De korrels lopen snel terug.
Als ik kijk naar de houtkorrels, die hoeven niet nat gemaakt te worden, vallen net zo snel uit elkaar als strokorrels, maar de winst die ik heb met de hoeveelheid urine tov water is maakt het leuk, want het is blijft een dure aangelegenheid die stalbedekking..
Onlangs de houtpulp vermengt met vlas en dat gaat ook heel erg goed, het mengt goed omdat het niet koekt. De houtkorrels doen ook niet schimmelen. Voor mij is het van belang dat ik niets hoef nat te maken, dat doen de paarden zelf wel en het met de dag zie je dat de hoeveelheid groter wordt en dat is fijn.
Citaat:russel schreef:Ik heb nog geen stof gehad. Ik denk dat er best wel veel verschil zit in houtkorrels. Ik heb stalpellets de duitse en die vind ik erg goed. Die vallen erg snel uit elkaar en of ze zweven weet ik niet, maar ze zullen niet zweven in de stal. Je hoeft ze nl niet nat te maken voor gebruik. Uitglijden kunnen ze ook op vlas.
Op de meeste advertenties wordt er geadviseerd om de korrels nat te maken zodat de paarden ze niet gaan eten en de redenen die jij nu noemt zijn mij niet bekend. 10 liter vind ik per zak wel veel.
Ieder zijn meug en u als strokorrelverkoper zal de korrels blijven verdedigen, maar mijn verkoper heeft nog een voorraad strokorrels liggen die hij niet meer verkoopt en ze ook niet meer zal inkopen. Zij zijn zelf overgegaan op de stalpellets in hun eigen stallen.
Amanda__ schreef:wat een verschillende ervaringen m.b.t strokorrels.
MarvanTom schreef:Amanda__ schreef:wat een verschillende ervaringen m.b.t strokorrels.
Ja!
Niet doen!
Zie ook mijn eerdere posts.
Je kan het proberen, ik heb nog genoeg zakken liggen zonder dat je een pallet hoeft te bestellen, neutralizer heb ik ook nog, kan je ophalen tegen kostprijs.
Voor de Shet werkt het fantastisch, de Fjord geeft zwaar problemen.
Als je meer wilt weten, hoor ik het graag.
Citaat:madamX schreef:ze verkondigen allerlei grote onzin om de strokorrel maar boven de houtkorrel te houden....
trekruiter schreef:En houtkorrelmest,ja ga meer eens onder de bomen kijken,daar zie je ook geen gras groeien.
Ik denk dat je vlug je houtkorrelmest zult vervloeken,als je het gaat gebruiken,op eigen weide als bemesting.
de boer,die je strokorrelmest ophaalde,die zal blij geweest zijn,maar je houtkorrelmest,die geraak je na 1x nooit meer kwijt,aan diezelfde boer.
Stro heeft maximum ph van 4 tot 6
Houtresten ph van 14 tot 16.
Strokorrelmest verteerd in max 2 maanden,ingewerkt in de grond.
Houtkorrelmest(en schavelingen-houtkrullen,)begint maar te verteren,na 3 jaar!
Citaat:madamX schreef:ze verkondigen allerlei grote onzin om de strokorrel maar boven de houtkorrel te houden
granu schreef:zie http://www.febem-fege.be/nl/uploads/b2412.pdf
Houtpellets die niet gecertificeerd zijn, Din Norm, Ö norm of Belgische norm in opbouw, worden als afval geklasseerd.
Ik vraag me dan af of je de mest op basis van houtpelletswel mag storten??